Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.09.2019, 21:53
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Saahan sen rungon vaihtaa tehdasuuteen tai jonku toisen samanlaiseen käytettyyn. Meistetään alkuperäinen valmistenumero, yliviivataan entinen jos käytetystä kyse. Muutoskatsastamalla laillinen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2019, 06:12
lepoantti lepoantti on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.709
Perusasetus

Akseliputken ja korvakkeiden hitsaamisesta olen törmännyt väittämään että jos on hitsaamalla jo tehtaalla koottu osa niin sellaisiseen on saanut hitsata itse lisukkeita.

Vähänkin tulkinnallisissa jutuissa olen sanonut leimalla että kaikki mitä ei ole erikseen kielletty asetuksissa niin sehän tarkoittaa sitä että se on sallittu, eikös juu😉....ja tämä siis etukäteen keskustellen ennen muutosten tekemistä.

Eräs AKK:n lajityhmän pääkatsastaja sanoi että tällainen ei käy heidän pykälien kanssa kun mietittiin ratkaisuja, kuulemma tulkinta jyrkkä että kaikki mitä ei ole säännöissä mainittu on kielletty.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.09.2019, 06:46
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
Akseliputken ja korvakkeiden hitsaamisesta olen törmännyt väittämään että jos on hitsaamalla jo tehtaalla koottu osa niin sellaisiseen on saanut hitsata itse lisukkeita.
Hitsaamalla akselipalkit ja peltiset tukivarretkin on kasattu, eikä niitä silti traficom halua hitsattavan.
Lainaus:
Vähänkin tulkinnallisissa jutuissa olen sanonut leimalla että kaikki mitä ei ole erikseen kielletty asetuksissa niin sehän tarkoittaa sitä että se on sallittu, eikös juu😉....ja tämä siis etukäteen keskustellen ennen muutosten tekemistä.

Eräs AKK:n lajityhmän pääkatsastaja sanoi että tällainen ei käy heidän pykälien kanssa kun mietittiin ratkaisuja, kuulemma tulkinta jyrkkä että kaikki mitä ei ole säännöissä mainittu on kielletty.
Traficom: "Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muutokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa."
AKK: "Ajoneuvon muuttaminen on kielletty, ellei sitä erikseen
ole sallittu ja vain sallitut muutokset ovat mahdollisia."
Tarkoittaako molemmat tahot lopulta samaa?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.09.2019, 10:23
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Saahan sen rungon vaihtaa tehdasuuteen tai jonku toisen samanlaiseen käytettyyn. Meistetään alkuperäinen valmistenumero, yliviivataan entinen jos käytetystä kyse. Muutoskatsastamalla laillinen.
Niin on. Mutta kun tästä on välillä joutunut vähän enemmänkin vääntämään, että saako vai ei... Toinen hupsuus oli kun erääseen tapaukseen piti vaihtaa runko, jo muutoslupaehdoissa tätä vaadittiin, niin melkoinen taisto siitäkin yritti syntyä, kuten myös siitä ettei ne neljä suikkapiätä jotka autoa tutki, ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää että asennetussa rungossa ei ollut ennestään mitään numeroa, eikä sitä oltu purettu mistään olemassaolleesta ajoneuvosta tuota projektia varten... Eivät olleet ilmeisesti koskaan tulleet ajatelleeksi mistä ne rungot tulee, niin alkuperäiset kuin varaosana myytävätkin...

Silloin oli lähtökohtaisesti "ei" tuommoisiin kysymyksiin, nyt vuosi sitten rungonvaihtoa kysellessä sama tyyli jatkui paikkakunnan ollessa 250km pohjoisemmassa...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.09.2019, 16:55
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 501
Perusasetus

En saa puhelimella jostain syystä auki noita linkkejä, mutta ei taida olla tässä uudessakaan ehdotuksessa pykälää että saisi retkukeulan tilalle vaihtaa jäykän akselin? Edes johonkin tiettyyn vuosimalliin asti?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.09.2019, 14:40
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 725
Perusasetus

Tästä keskustelusta https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=160661

Rakennemuutosmääräysten sivulle 16. Miten tuon nyt tulkitsee?

3.9 Akselisto ja alusta
Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisukupolveen kuuluvaan akselistoon, mallisukupolveen tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutos-osiin on sallittu, jos:
1) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;
2) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä yhtäläisyysselvitys muutoskatsastuksessa;
3) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena kiinnitetään ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
4) muutoskatsastuksessa esitetään hitsausselvitys sekä selvitys muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.10.2019, 17:29
topy topy ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 02.08.17
Sijainti: Kangasala
Viestit: 3
Perusasetus

Joo, tuosta valtion lafkan toiminnasta eli Trafi nykyinen Traficom niin on kyllä aika ala arvoista toimintaa tämän ohjeistuksen osalta. Siellähän oli ennen se tekninen neuvonta puhelinnumero joka on nyt siis lopetettu. Eikä tuon numeron ylläpito loppunut Traficomiin vaan minusta siitä on ainakin pari vuotta kun olisin johonkin hommaan neuvoa kaivannut ja en löytänyt mistään numeroa niin soitin Trafin vaihteeseen josta kerrottiin että katsastusasemilta pitää neuvoa kysellä, he eivät enään yksityisiä neuvo. Varmaan ongelma oli heillä se että eivät itsekkään ottaneet aina selkoa määräyksistään ja tuli liian kiperiä kysymyksiä puhelimeen niin siirrettiin vastuu yksityisyrittäjille (katsastusasemille). Meni liikaa kallista kaffiaikaa tyhmiin kysymyksiin vastaillessa eikä vähät autoilusta kerätyt verovarat riittäneet tätäkään toimintaa pyörittämään. Joskin jos oikein muistan niin tuokin palvelunumero oli ainakin joskus maksullinen. Miettikää nyt kuinka nurinkurinen tilanne: instanssi joka antaa määräykset/ohjeet laista ei neuvo niiden tulkinnassa vaan he määräävät vastuun tästä yksityisille katsastusyrittäjille. Epäilenpä että yrittäjä ei tästä valtiolle kuuluvasta työstä korvausta saa vaan päinvastoin taitavat joutua maksamaan toimintansa pyörittämisestä Traficomille.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.10.2019, 19:23
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Sepä se, mutta sitten toisaalta.

Asiakas on setviny ite perusteet, tehny kaikki määräysten mukaan, ja osaa perustella miksi mikäki on niinku pitää olla, niin onko se ny sitte helpolla pääsyä ja asiakaspalvelua, ku "konttori" ei hyväksy muutoksia ku inssi ei ymmärrä ja ja tai -sanojen eroa?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.10.2019, 20:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja topy Näytä viesti
Miettikää nyt kuinka nurinkurinen tilanne: instanssi joka antaa määräykset/ohjeet laista ei neuvo niiden tulkinnassa vaan he määräävät vastuun tästä yksityisille katsastusyrittäjille. Epäilenpä että yrittäjä ei tästä valtiolle kuuluvasta työstä korvausta saa vaan päinvastoin taitavat joutua maksamaan toimintansa pyörittämisestä Traficomille.
Juurikin näin. Katsastuskonttoreilla on hallintolain edellyttämä neuvontavelvollisuus, eikä siitä saa periä hintaa. Mutta neuvonta ja konsultointi on eri asia.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mäyriksen moottori muutos ja katsastus fj40 mörö Tekniikka & Jutustelu 8 11.09.2016 11:54
hj renkaiden muutos katsastus tonppa79 Tekniikka & Jutustelu 26 18.05.2015 01:30
jimnyn muutos katsastus ongelma jimnymies Tekniikka & Jutustelu 17 11.05.2011 15:15
hj60 muutos katsastus turbolle. syrkki Tekniikka & Jutustelu 21 21.07.2007 14:49
muutos katsastus renkaat tiipe Tekniikka & Jutustelu 10 25.04.2004 22:01


Sivu luotu: 11:06 (GMT +2).