![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jos kevytautot jää tulematta, niin.....Tämä "häsellys" näiden kevytautojen kanssa on tosi ikävä monessa suhteen: (siis jos noita ei saa tehdä) -suurin vahinko, varsinkin tulevaisuutta ajatellen; (pahimmillaan) 14-15v nuoret on repinyt töitä yötäpäivää, että saa ostettua alkaen 7000e maksavan 5 henkilön "kevytauto-" aihion, taikka jopa ostanut jo, ja jopa rakentanut siihen sopivat "teiniviritykset" Ja kun tulee tuo odotettu maaginen päivämäärä, 1.11, niin ei saakkaan autoon "kevytauto leimaa" , niin tuo "teiniauto-" saa odottaa vielä n. 3 vuotta, että pääsee ajamaan.... Tuo 3 vuotta tuntuu pitkältä 14-15 vuotiaasta.... en ihmettelisi suuresti, vaikka tulisi pienimuotoinen uhkaikäisen "ipr-" mielenpurkauksia... -Ja noiden senioreiden, yli 75v, unelmat "oikeasta-" autosta romuttuu... No jääpä aikaa miettia vuosien mukanaan tuomia vaivoja, ja vertailla kaverien kesken.... -> Kohta molemmat on niin sairaita, että ei enää pärjää itsekseen, ja kohta ei ilman jatkuvaa huolenpitoa. (tiedän pari vanhusta, jotka asuu kotonaan kodinhoidon tukemana, koska koiraa/kissaa ei saa mukaan ..... ja ovat on asunut jo vuosia....)
Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 29.08.2019 20:02 Perustelu: Oikein -matti-, vasta 1.11. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kevytautojen ympärille on jos tullut liiketoimintaakin. Yllä olevien lisäksi tässä kärsivät myös nuo yrittäjät.
Mutta tämä poukkoilu sopii viime vuodet vallinneenseen päätös tyyliin. "Näin me teemme, eikun oho" |
#3
|
||||
|
||||
![]()
"Onko EU:n huoli Suomen kevytautoista paikallaan? – Laitetoimittaja: Rajoittimen sabotoinnista jää kiinni"
https://www.is.fi/autot/art-2000006219482.html
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kuukautta myöhemmin, 1.11.2019.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Mitä mielikuvia kevytautoista annettiin aluksi, ja mitä se käsittää...
Siis aikanaan kun tuota kevytauto- käsitettä alettiin muodostamaan, niin minulle on jäänyt mielikuva, että "oikeista pikkuautoista" voitaisiin tehdä kevytauto, niin saatas "nykyaikaiset" turvavarusteet.... ja koska noita 400 kg painoisia "oikeita" autoja ei ole, niin omapainoa pitää nostaa....
Minulle jäi käsitys että automerkin pienimmistä malleista voisi tehdä kevytautoja.... MUTTA tuo omapaino "POMPSAHTI" tuosta mopoauton 400kg:sta noin 4?kertaiseksi, 1500 kg. otetaan esimerkkinä yksi automerkki esim. SEAT: käsittääkseni tämmöisestä oli tarkoitus tyypittää kevytauto: hintaa vajaa 7000e, ja ajettu 75 tkm https://www.nettiauto.com/seat/mii/10735349 Ja tämmöisestäkin sen voi tehdä (neliveto varmaan auttaa vertaamaan maatyökoneeseen vai mikä se rinnastus on/oli) https://www.nettiauto.com/seat/leon/...y=Y#video_show ja jos otetaan sisar- merkki skoda, niin alkaa etupenkkien takana olla tilaa hivenen pitemmillekkin nuorille: https://www.nettiauto.com/skoda/superb/10708422 Nuo kaikki voi rekisteröidä "Kevytautoksi" jos ei tule muuta rajoituksia kuin vuosimalli, ja omapaino! Jokainen meistä voi mielessään miettiä, kuinka paljon vaarallisempi on esim. pikkasen alle 1500 kg, nelivetoinen 300 hv , kiihtyvyys olisi o-60 km/h ns. pitkähkö silmän räpäys?, Kuin ns.400 kg mopoauto, (paljonko luo saa painaa NYT, ja paljonko saa olla tehoa????) oletus että vajaa 10 hv, max nopeus 45 kmh. -> siis tuo(300 hv) kevytauto saavuttaa jo tuon taajamanopeuden parissa sekunnissa, ja kokonaispaino yli 2000 kg, niin 60 km/h nopeudessa liike-energia on aivan eri luokkaa kuin noin 600kg? kokonaispainoisella 45 km/h nopeudella, joka saadaan kerättyä alle minuutin? -> puhumattakaan siitä, että tuossa em kevytautossa on laaja turva-varustus, ja ns. kuoleman pelko ei ole läsnä...... Ja kun tuota kevytautoa verrataan MAATALUOS Traktoriin, niin siellä Traktorin ratin ja penkin välissä on usein teini, joka ajaa säänöllisesti traktoria myös kotitilan/maatilan töissä. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja mitenkä se rajoitin mahtaa toimia ton tyyppisessä autossa joka sylkäsee 60:n rajan yli parissa-kolmessa sekunnissa 1500 kg massa päällä. Siinä on nenä lasissa jos se oikeesti stoppais siihen, eikä himmailis jo ennen viittäkymppiä. Kerran kävin tutun F-250 Fordilla testdraivilla, suddas pitkään takavedolla 13.50" takakumeilla ja 90:n kohdalla kun rajoitin puuttui peliin niin käytiin jo melkein 110:ssä ennen kuin vauhti alkoi hidastumaan. Tais sysästä n. 6 sek seutuun tohon. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miun fysiikanoppien mukaan massa ei voi kiihtyä jos siihen vaikuttavien voimien summa on nolla. Eli sama vaikka kokeilet tavallisella autolla kiihdyttää, ja polkaiset kytkimen pohjaan 60km/h vauhissa, niin ei se nopeuden pitäs siitä enää kiihtyä? Eikä se kiihtyvyys siinä tilanteessa muutu negatiiviseksikaan, eli se penkki vaan hellittää vetämästä puoleensa ja ainoastaan maan vetovoima vetää alaspäin.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ny meni kyllä pikkusen pieleen. Kyllä sille kuulalle kaikki vauhti tulee siellä putkessa, ku on painetta takana. Siitä alkaen ku se ulos putkahtaa, alkaa hidastuminen.
|