Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.08.2019, 09:12
JubaJulle JubaJulle ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.02.14
Sijainti: Vantaa, Suomi
Viestit: 51
Thumbs up

Volvo elää edelleen


Jep, tätäkään laitetta ei ole kuopattu, vaikkei hetkeen ole mitään täällä tapahtunutkaan.

Eräs lehtikin osoitti kiinnostustaan volvoa kohtaan

https://www.koneviesti.fi/ajoneuvot/artikkeli-1.468545

Tekniikka on hieman muuttunut viime kerrasta. Pystyweberin tilalle vaihtui tuplaströmbergit CD175. Nokka-akselina tappikoneessa K - nokka. Kansi muutettiin koneistamolla kovametalliseeteillä lyijyttömälle bensalle sopivaksi, ja asennettiin samalla suuremmat venttiilit. Kulkupuoli parani roimasti, nyt pysyy halutessaan muun liikenteen mukana. Käyttökelpoinen kierrosalue on ihan toista luokkaa, sillä kone kiertää nätisti sinne +6k, aikaisemmin tuo alkoi tukehtumaan jo 4k kohdalla.

Moottoritilan tuuletusta pitäisi hieman parantaa. Syylarin lämmöt alkoivat olla noilla yli +30 asteen helteillä hieman korkeat.

En käsitä, miksi siviilivolvoihista piti karsia tasauspyörästön lukot pois.... Nyt hyllyssä odottaa spartan locker taakse- ja kitkalukko eteen-asennusta, jos sitä tästäkin saataisiin tehtyä maasturi.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.02.2021, 09:58
JubaJulle JubaJulle ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.02.14
Sijainti: Vantaa, Suomi
Viestit: 51
Post

Lukot asennettu, kytkin ruostui kiinni


Viime kesän ajot meni, kun ajopelistä meni takaa pyöränlaakeri. Hetki meni tuotakin etsisessä, piti tilata norjasta, tullien ja verojen kanssa. firma oli tatanka.nu .

Mutta nyt on automaattilukot edessä ja takana. Kitkalukko tuli eteen ja palalukko taakse. Hirveästi ei ole päässyt metsään testaamaan, mutta kärryn vetäjänä ja jokapäiväisenä käyttöautona ajettavuus huononi kovasti. Palalukko ottaa peruuttaessa niin lujaa kiinni, että pitää aina ottaa suoralla vauhtia, kytkin pohjaan ja kääntää.
Nelivetoa voi käyttää vain oikeasti liukkailla pinnoilla talvella ja onkin käytettävä, sillä kevyellä perällä ja mutikoilla auto sutii vain paikoillaan peruuttaessa, jos keli on yhtään jäinen. . Takapotkuna sladit on kyllä paremmin hallittavissa, kuin avoimella perällä.

Talven maantieajoon on tullut nyt kytkettyä jakiksesta neliveto ja vain toinen napalukko. Näin kitkalukko välittää vain kitkalevyjen esijännityksen verran vetoa napalukko kiinni olevalle etupyörälle. Ohjaus pysyy "kevyeenä" ja yksi vetävä etupyörä riittää vakauttammaan ajopeliä sopivasti. Tämä säästää myös voimansiirtoa. (kitkalevyt on kulutustavaraa)
Ts. jos on varaa, niin ostakaa hyvät ihmiset niitä kytkettäviä lukkoja tai sitten riittävän järeät akselit, jolloinka kehtaa vetää kytkinpommeja ja ruovittaa renkaita, ihan kaikilla pinnoilla.

Ajopeli ehti seisomaan laakeriremppaa odotellessa noin puoli vuotta. Piti puristaa koulut loppuun, joten aikaa piti käyttää muualla.
Kytkinlevy ruostui seisonnassa vauhtipyörään kiinni. Tässä tarvittiin hieman temppuja, että saatiin taas toimimaan, mutta onnistui seuraavilla vaiheilla.

1. Kytkinpoljin jumitetaan pohjaan halolla ja suurin vaihde silmään (käsijarru kaveriksi)
2. Kokeillaan startilla
3. Jos pelkkä startti ei riitä, annetaan momenttiavaimella kampiakselin päästä hieman apumomenttia ja startataan samalla (älä polta starttiasi).
4. Jos tästäkään ei ole apua, jumitetaan moottorin kampiakseli jollain tapaa paikoilleen ja aletaan kiskomaan auto vinssillä eteenpäin, vaihde silmässä, käsijarru poissa.
5. Pura ajopeli atomeiksi. (ei tarvinnu)


Leiman kävin hakemassa tammikuun alussa.
31.1. olin suuntaamassa tekemään mökille uria, mutta ilmeisesti seisonta oli jumittanut alkuperäisen takajarrusylinterin, joka jäi sitten laahaamaan.

Hieman pitää odottaa kevyempää pakkasta jarrurempan aloitukseen, mutta eiköhän sekin tässä tapahdu.

Tuplaströmbergit eivät ole kylmäkäynnistyksissä weberin veroisia. Bensa kiehuu kaasareissa todella helposti ja aina kun on jättänyt lämpösenä seisomaan, pitää sahata konetta hetki käyntiin, että bensa pääsee kaasuttimille. Hommasin sähköisen polttoainepumpun, jonka voisi asentaa sarjaan alkuperäisen mekaanisen kanssa. Saisi aina napista painamalla kaasuttimet täyteen ennen kun lähtee pyörittämään konetta.

Lambdan mukaan seokset ovat kohdillaan, mutta päästöt ovat hieman koholla. Tuo alakerta on saanut jossain vaiheessa vähän siipeensä, kun sytytysennakko oli päässyt vaeltamaan . Noh, onneksi noita varaosamoottoreita on siunaantunut varastoon useampikin.

Seuraavaksi pitäsi ottaa kunnostettavaksi alkuperäinen mekaaninen vinssi ja tehdä sähköt käytännössä kokonaan uusiksi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.02.2021, 21:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JubaJulle Näytä viesti
1. Kytkinpoljin jumitetaan pohjaan halolla ja suurin vaihde silmään (käsijarru kaveriksi)
2. Kokeillaan startilla
3. Jos pelkkä startti ei riitä, annetaan momenttiavaimella kampiakselin päästä hieman apumomenttia ja startataan samalla (älä polta starttiasi).
4. Jos tästäkään ei ole apua, jumitetaan moottorin kampiakseli jollain tapaa paikoilleen ja aletaan kiskomaan auto vinssillä eteenpäin, vaihde silmässä, käsijarru poissa.
5. Pura ajopeli atomeiksi. (ei tarvinnu)
Ite kyl vetäisin jollain toisella käyntiin (jos ei omalla startilla lähe) ja ajaessa yrittäisin härnätä irti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.02.2021, 07:58
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ite kyl vetäisin jollain toisella käyntiin (jos ei omalla startilla lähe) ja ajaessa yrittäisin härnätä irti.
Tuossa on se huono puoli, ettei vetoliinaa saa pois välistä, kun kone käynnistyy. Edellä ajava saa olla tosi tarkkana, ettei takana ilman kytkintä ajava aja päälle? Sammuuhan se virta-avaimesta, mutta ettei mene kiireessä rattilukkokin samalla päälle?

Muistaakseni tuollaisessa tilanteessa on jätetty sytytysvirta pois ja vedetty kytkin pohjassa pieni vaihde päällä.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.02.2021, 09:24
JubaJulle JubaJulle ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.02.14
Sijainti: Vantaa, Suomi
Viestit: 51
Lightbulb

Olisin saattanut selvitä vähemmälläkin....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ite kyl vetäisin jollain toisella käyntiin (jos ei omalla startilla lähe) ja ajaessa yrittäisin härnätä irti.
Tällä kertaa oltiin yksin liikenteessä, joten ratkaisuita piti hieman miettiä, traktorin olisin varmaan ottanut ensimmäiseksi apuun.

Onnistuin käynnistämään auton pieni ykkönen/pakki silmässä ja liikuttelamaan ajopeliä sopivasti edestakas parempaan asemaan temppujen tekemiseksi.


Nyt keksin , että jos olisi laittanut auton liinalla puuhun kiinni, pienellä kiihdytysvaralla ja lähtenyt ajamaan kytkin pohjassa, antanut samalla sopivasti hanaa, niin olisi moottori irroittanut itse itsensä tai sitten oltaisiin jääty ruopimaan paikoilleen . Kun tuon kerran jaksoi käynnistyä vaihde päällä. Vähän joustava liinasta olisi tuossakin ollut apua...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.02.2021, 21:25
VOLIATTI VOLIATTI ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.09
Sijainti: vantaa
Viestit: 743
Perusasetus

Paras ostos ikinä on ollut eaton e locker volvoon. Takana torsen toistaiseksi, mutta luulen kun toi kevät aurinko alkaa lämmittää niin akselit vaihtuu sellaisiksi että kestävyys murheet loppuu ainakin akseleiden osalta, alkaa toi vetoakseli jumppa pikkuhiljaa riittää
__________________
45° jälkeen rupee kallistumaan VOLVO❤
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.02.2021, 17:21
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.042
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JubaJulle Näytä viesti
En käsitä, miksi siviilivolvoihista piti karsia tasauspyörästön lukot pois....
Joskus kuulin selityksen että tämä olisi ollut pakollisena ehtona erotukseksi sotilas- ja siviilimallin välillä, että jälkimmäisiä saataisiin edes myytyä. Tiedä sitten.

Toisaalta pitää muistaa että kaikenlaisia kummajaisuuksia meilläkin on ollut. Lähinnä tulee peilikuva mielle tuosta, pakko-otto mahdollisuutta ajatellen verohelpotus mikäli ajokissa on PTO.

Josta tokikin nyt saamme kiittää aika (suhteessa!) runsasta Esim. BJ, HJ & SJ kantaa.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
c202, lapplander, volvo


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ-42 Kunnostus käyttöpeliksi. tp Maasturiprojektit 5 27.11.2015 16:12
Tulostimen elvytys? Arpe Chit-Chat 13 18.02.2013 23:54
Löpöpytyn elvytys JiiPee Chit-Chat 0 01.04.2008 11:09
Volvo Valpenin jakis Taihatsu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 21.11.2007 12:53
Käkikellon elvytys S-V Tekniikka & Jutustelu 7 01.05.2005 18:39


Sivu luotu: 05:13 (GMT +2).