Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.06.2019, 05:40
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

huomenta taloon!

Vielä yksi kysymys, nyt kun on vehe paikallaan( 12 000lb) niin kuis paksua kaapelia tulis käyttää sähköasennukseen? paikallisessa puljussa tarjolla vähän kaikenmoista. Paksumpi on tietty aina parempi..!
piuhaa tulee sellaset 2m.


//Janne

__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"

Viimeksi muokannut lacrits68 : 04.06.2019 06:38
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.06.2019, 08:44
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 727
Perusasetus

70 neliön kaapeli on hyvä. Ei missään nimessä alle 50 neliöistä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.06.2019, 08:53
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Paksuudesta ei varmasti mitään haittaa ole, mutta ei mulla ole takavinssilläkään kuin 50 neliöistä, pituutta kaapelilla varmaan tuplasti. Etuvinssillä 35 neliöistä. Vinssien mukana tulleet kaapelit on tainnu olla kaikki vielä pienempiä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.06.2019, 11:14
aslakki:n Avatar
aslakki aslakki ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: joutseno, .
Viestit: 1.209
Perusasetus

....5kw vinssin moottori 50 neliöisen viiden metrin piuhan päässä hukkaa jännitettä noin 12%

70 neliöisen noin 9% kun taas 35 jopa 18% eli 2 volttia noin kilowatti tehoa, jos toi kompensoidaan virtaa kasvattamalla tarkoittaa se sitä että 10 voltilla ton 5kw tekeminen ottaa 500 ampeeria vs 12v noin 417A eli kannattaa poikkipinta pitää mahdollisimman isona, jos ei muusta syystä niin pattereilla vinssaa kauemmin kun on paksummat kaapelit käytössä

Siitä ihmettelemään:

https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli...pinta-laskuri/
__________________
WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.06.2019, 10:32
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

suraava kysymys:

1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen?
2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"?
3. muuta ajateltavaa vielä?


//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.06.2019, 12:57
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 727
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
suraava kysymys:

1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen?
2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"?
3. muuta ajateltavaa vielä?


//Janne
1. Vinssi ottaa virtaa sen 500A, joten sopivaa sulaketta ei rehellisesti ole. Unohda sulake.
2. Päävirta ei ole pakollinen, mutta suotava. Eli jos jokin menee oikosulkuun, niin jollain tapaa akku on hyvä saada kytkettyä irti nopeasti. Pätee kaikkiin muihinkin sähkölaitteisiin autossa. Jos vinssin virran laittaa kulkemaan päävirtakytkimen kautta, niin kiinnitä huomiota päävirtakytkimen jatkuvaan virrankestoon. Hetkelliset (max 5s.) ovat jossain 1000A tietämissä, mutta jatkuva kesto on harvoin yli 300A. Suhteuta tämä vinssin ottamaan virtaan.

Itsellä oli ennen päävirtakytkimiä semmoiset pikairroitettavat akunkengät. Vähän tämän tyyliset:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...gat-2000020811

Nyt on kummallekkin akulle omat 1000A/300A laadukkaat päävirtakytkimet. Haluan ajatella, että vinssin ottama virta jakaantuu tasan molemmille akuille, jolloin 300A jatkuvaa virtaa kestää. Ja on kestänytkin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.06.2019, 08:02
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kaapeloinneissa kaikki liitokset ja päävirtakytkimet tekee oman jännitehäviönsä virtapiiriin, etenkin kun kosteus on ajan kanssa vaikuttanut.

Kaapeleiden paksuuksista puhuttaessa täytyy muistaa että virtapiiri on silmukka, maakaapelointi on yhtä tärkeä kuin plussan puoli.

Virtapiirin jännitehäviö on helppo mitata kahdella mittauksella, virta ja maa erikseen.
Kytkee mittajohdot plusnavasta releboksille sisään menopisteeseen, ja kuormittaa tässäctapauksessa vinssiä, jännitehäviö näkyy suoraan mittarista. Ilman kuormaa näyttää luonnollisesti nollaa, vaikka maata vasten mitatessa olisikin jännite.

Sama maapuolelle. Vinssin maajohdon kytkenstä miinusnapaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.06.2019, 11:13
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Mulla ei ole koskaan ollu sulaketta edellä mainitusta syystä, ei taho löytää kestävää.
Ei ole ollu myöskäään päävirta kytkintä, johdot olen vetäny kurttuputken sisään estämään kuoren hankautumista puhki.
Rummun pidän aina vapaalla, jos vinssi alkaa syystä tai toisesta ite kelaamaan niin ei syö puskuria palasiks.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
suraava kysymys:

1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen?
2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"?
3. muuta ajateltavaa vielä?


//Janne
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.06.2019, 12:08
KooPee:n Avatar
KooPee KooPee ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 2.663
Perusasetus

Ainoo luotettava ja jännitehäviötön päävirtakytkin on Fiskarsin retkikirves (tunnetaan myös nimellä sähkökirves) pikakiinnityksellä sellasessa kohdassa, että saa napautettua kaapelin poikki kuin tilanne pärähtää päälle...
__________________
Mä en jätä mitään hiilijalanjälkeä...mä ajan autolla kaikkialle....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hydrauli Vinssin asennuksesta. pööpöilijä Tekniikka & Jutustelu 6 17.08.2015 16:32
Lisäjousien asennuksesta.. Limite Tekniikka & Jutustelu 5 09.02.2013 11:06
spottivalojen asennuksesta Heikki L Chit-Chat 11 07.03.2008 20:40
arb:in asennuksesta miksu1 Tekniikka & Jutustelu 1 27.07.2006 10:42
Vinssin asennuksesta? Tekniikka & Jutustelu 16 11.03.2005 22:54


Sivu luotu: 19:59 (GMT +2).