Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.06.2019, 10:32
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

suraava kysymys:

1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen?
2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"?
3. muuta ajateltavaa vielä?


//Janne

__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.06.2019, 12:57
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 731
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
suraava kysymys:

1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen?
2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"?
3. muuta ajateltavaa vielä?


//Janne
1. Vinssi ottaa virtaa sen 500A, joten sopivaa sulaketta ei rehellisesti ole. Unohda sulake.
2. Päävirta ei ole pakollinen, mutta suotava. Eli jos jokin menee oikosulkuun, niin jollain tapaa akku on hyvä saada kytkettyä irti nopeasti. Pätee kaikkiin muihinkin sähkölaitteisiin autossa. Jos vinssin virran laittaa kulkemaan päävirtakytkimen kautta, niin kiinnitä huomiota päävirtakytkimen jatkuvaan virrankestoon. Hetkelliset (max 5s.) ovat jossain 1000A tietämissä, mutta jatkuva kesto on harvoin yli 300A. Suhteuta tämä vinssin ottamaan virtaan.

Itsellä oli ennen päävirtakytkimiä semmoiset pikairroitettavat akunkengät. Vähän tämän tyyliset:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...gat-2000020811

Nyt on kummallekkin akulle omat 1000A/300A laadukkaat päävirtakytkimet. Haluan ajatella, että vinssin ottama virta jakaantuu tasan molemmille akuille, jolloin 300A jatkuvaa virtaa kestää. Ja on kestänytkin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.06.2019, 08:02
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kaapeloinneissa kaikki liitokset ja päävirtakytkimet tekee oman jännitehäviönsä virtapiiriin, etenkin kun kosteus on ajan kanssa vaikuttanut.

Kaapeleiden paksuuksista puhuttaessa täytyy muistaa että virtapiiri on silmukka, maakaapelointi on yhtä tärkeä kuin plussan puoli.

Virtapiirin jännitehäviö on helppo mitata kahdella mittauksella, virta ja maa erikseen.
Kytkee mittajohdot plusnavasta releboksille sisään menopisteeseen, ja kuormittaa tässäctapauksessa vinssiä, jännitehäviö näkyy suoraan mittarista. Ilman kuormaa näyttää luonnollisesti nollaa, vaikka maata vasten mitatessa olisikin jännite.

Sama maapuolelle. Vinssin maajohdon kytkenstä miinusnapaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.06.2019, 11:13
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Mulla ei ole koskaan ollu sulaketta edellä mainitusta syystä, ei taho löytää kestävää.
Ei ole ollu myöskäään päävirta kytkintä, johdot olen vetäny kurttuputken sisään estämään kuoren hankautumista puhki.
Rummun pidän aina vapaalla, jos vinssi alkaa syystä tai toisesta ite kelaamaan niin ei syö puskuria palasiks.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
suraava kysymys:

1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen?
2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"?
3. muuta ajateltavaa vielä?


//Janne
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.06.2019, 12:08
KooPee:n Avatar
KooPee KooPee ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 2.663
Perusasetus

Ainoo luotettava ja jännitehäviötön päävirtakytkin on Fiskarsin retkikirves (tunnetaan myös nimellä sähkökirves) pikakiinnityksellä sellasessa kohdassa, että saa napautettua kaapelin poikki kuin tilanne pärähtää päälle...
__________________
Mä en jätä mitään hiilijalanjälkeä...mä ajan autolla kaikkialle....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.06.2019, 08:46
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

ajattelin laittaa tuohon "hanskat" ja vaikka samalla systeemillä starttikaapelit?

https://www.google.com/url?sa=i&sour...60321832278396


nuo "hanskat" on siniset 350A trukki tarkoitetut...!
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"

Viimeksi muokannut lacrits68 : 12.06.2019 08:56
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.06.2019, 11:20
Onegear Onegear ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.07.16
Sijainti: -
Viestit: 85
Perusasetus

Ite suunnittelin laittaa jonnekin puskurin/maskin seutuville 320A:n trukkiliittimen. https://www.ikh.fi/fi/trukkiliitin-3...mm2-uros-tl321 Toinen pää kiinni autoon ja toiseen päähän kahva kiinni ja johonkin niin näkyville, että saa tempaista liittimen irti, jos akuutti hätä iskee. Mulla tosin vinssi vaan 8000lbs ja hyvin kevyellä käytöllä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.06.2019, 12:36
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 973
Perusasetus

moi!

noniin...mites truo akkupuoli olisi hyvä järjestää? Nykyiset akut ovat jo vanhoja ( toimiviakin) 2x75Ah jotain biltema akkuja.

mites nuo 2 akkua?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/9094...P265xL175xK206

tai

https://www.motonet.fi/fi/tuote/9094...P265xL175xK206

toinen starttiakuksi ja toinen vinssiakuksi?


//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.06.2019, 12:41
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Aika pieni tehoisia jos ennen 75ah ja nyt olis tulossa 50ah kuormituksen lisääntyessä...kannattaa varmaan siirtyä vähintään samaan teholuokkaan kun vanhat
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.06.2019, 07:51
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
Tuo mustakantinen ei kestä kuulemma syväpurkua, näin kertoi maahantuojan tekninen tuki kun sinne soitin. Siksi itse ostin 2 tuollaista sinikantista ja toistaiseksi on hyvin toimineet. Asensin ne rinnan eli ei mitään starttiakku-vinssiakku järjestelyjä. En myöskään ole kokenut järkeväksi laittaa päävirtakytkimiä "kuumenemaan" väliin. Onko muuten kellään kokemusta, millainen päävirtakytkin avautuu esim silloin kun vinssi vetää 500A?

Seuraavassa Optimoista eri foorumeilta luettua ja paikalliselta Optimakauppiaalta kuultua.
Optiman laatu romahti, kun tuotanto siirtyi n.15v sitten mexikoon. Sitä ennen Optiman omistuspohja muuttui eli alkuperäiset omistajat myivät merkin jollekin isommalle ketjulle (Johnsson controls?). Optima tekee edelleen akkuja vanhalla kaavalla eli hyvistä materiaaleista USA:ssa, mutta ne kaikki menee military käyttöön. Viimeiset suomeen tulleet (2012?) hyvälaatuiset optimat oli punakantisen keskinapaversio, johonkin Dodgen henkilöautoon käypäinen. Optimakauppias kertoi niiden suorituskyvyn olleen ihan eri luokkaa kuin made in mexico akkujen. Lisäksi samainen kauppias sanoi Optiman takuu ajan lyhentyneen kahdesta vuodesta yhteen, vaikka jossain näkyy kyllä vielä lukevan 24kk

Vanhojen Optiman omistajien kilpailukielto on nykyisin päättynyt, ja he ovat perustaneet uuden akkumerkin, Northstar. Tai merkki on näköjään jo 2000 perustettu kun Optiman myivät, mutta saavat kai vasta nykyisin käyttää joitain teknologioita akuissaan.
Euroopan pääkonttori/keskusvarasto näyttäisi olevan Tukholmassa. Northstar akut on poikkeuksetta saanut kehuja kaikilla foorumeilla mitä olen lueskellut. Hintavahan tuo Northstar on, mutta mullakin on tallin nurkalla 4 sipannutta optimaa. Jos tupla hintainen akku kestää 3 kertaa pidempään paremmilla suorituskyvyillä, niin kai se olisi vain sijoitus?
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hydrauli Vinssin asennuksesta. pööpöilijä Tekniikka & Jutustelu 6 17.08.2015 16:32
Lisäjousien asennuksesta.. Limite Tekniikka & Jutustelu 5 09.02.2013 11:06
spottivalojen asennuksesta Heikki L Chit-Chat 11 07.03.2008 20:40
arb:in asennuksesta miksu1 Tekniikka & Jutustelu 1 27.07.2006 10:42
Vinssin asennuksesta? Tekniikka & Jutustelu 16 11.03.2005 22:54


Sivu luotu: 09:28 (GMT +2).