Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.04.2019, 07:26
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Mulla on yhdessä autossa käynyt aika lailla samalla tavalla. Pirssi oli uusi Suzuki Grand Vitara ja kesäkumeina oli alla BFG:n allterrainit. Huomasin vastaavan oudon kulumisen jossain 10 000 km kohdilla ja autoa tutkittiin huoltojen yhteydessä tämän takia. Aurauskulmat ja muut hommat oli kunnossa, eli enempi tuo oli renkaiden ominaisuus. Vaihtelin renkaiden paikkoja vuosittain niin homma toimi. Hemmetinmoista meteliä renkaat alkoivat vanhemmiten pitää, tiedä johtuiko tuosta omalaatuisesta kulumisesta vai jostain muusta.

__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.04.2019, 11:16
Vilpas Vilpas ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.12.10
Sijainti: Gammelby
Viestit: 64
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Hemmetinmoista meteliä renkaat alkoivat vanhemmiten pitää, tiedä johtuiko tuosta omalaatuisesta kulumisesta vai jostain muusta.
Niinhän nuo mutiaisetkin ovat uutena todella hiljaiset ja iän myötä alkavat pitämään meteliä. Kaipa se johtuu kulumisesta ja kovettumisesta
__________________
PeMaSi Offroad Club
SISU A-45 & Toyota BJ40
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.04.2019, 16:27
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.039
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilpas Näytä viesti
Niinhän nuo mutiaisetkin ovat uutena todella hiljaiset ja iän myötä alkavat pitämään meteliä. Kaipa se johtuu kulumisesta ja kovettumisesta
En tiedä puhutko nyt juuri BFG MT KM2:sista mitä ketjun aloitus koskee, vai onko "ironiatutkani" päin vittua säädettynä? Nuo mainitut kun ovat suhteutettuna sangen hiljaiset uudehkoina ja muutenkin herraskaiset katuajossa verrattuna moneen (liki kaikkiin) muihin mutiasiin. Humisee kyllä hitaammassa ajossa kun ikkuna auki kuuntelee, mutta 120 kmh. ei huuda ja jolise kuten liki kaikki kilpailijansa. Boonusta että noissakin nopeuksissa käyttäytyykin niin kuin normi renkaan kuuluukin...

Vaan asiaan: Juttelin tuossa tänään erään vanhemman kuskin kanssa tänään ylipäänsä renkaista, ja toin tämän pähkinnän esille. Hän muisti että aikanaan raskaalla puolella oli joitakin palakumeja (ymmärsin että joku varsinainen ja tätä imitoiva uusiokumin pinta) missä nappulat osa halki vierimissuuntaisesti, ja osa tätä vasten. Veto- sekä jarrutuspito oli erinomainen, mutta kuluivat herkästi juuri noin kuin kummallisuus esitetty.

Toisaalta, jos miettii tarkemmin niin tuossa voisi olla perääkin BFG MT:n suhteen! Verrataanpa KM2 ja uudemman KM3 kuviota: Kakkosessa näitä saippeja/lamelleja pyörimissuuntaisesti ja poikittain siel´sun täällä, ja KM3:essa taasen kaikki 90 asteen kulmassa molempiin suuntiin ja vain keskimmäisellä kolmanneksella...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.04.2019, 22:38
Vilpas Vilpas ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.12.10
Sijainti: Gammelby
Viestit: 64
Perusasetus

Nimenomaan KM2:set pyörivät muinoin alla
__________________
PeMaSi Offroad Club
SISU A-45 & Toyota BJ40
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.04.2019, 00:09
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Oikeita havaintoja:
Renkaat kuluu, kun niillä ajetaan.
Toiset erilaillalla kuin toiset.
Nappulat kuluu harjalle, mutteivat taasen nappulattomat.
Ees taas vaihtelu tasaa kulumista mutta ympärikierto vaatii vannetöitä, jos on pyörimissuunta vakio.
Ratkaisuja on monia, älä aja tai osta uudet tai käytetyt ja aja!
Mutta lopeta jo pohtiminen, joka ei vie/auta mihinkään!
Ihan vähän minnuu kyllä jo huvittaa, mutta vain vähän!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.04.2019, 08:41
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Ees taas vaihtelu tasaa kulumista mutta ympärikierto vaatii vannetöitä, jos on pyörimissuunta vakio.
Eikä sillon oo merkitystä vaihtaa puolelta toiselle, jos ei pyörimissuunta muutu.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.04.2019, 08:47
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Nappulakumin harjalle kuluminen on sinänsä ominaisuus, ei vika. Se, kuinka suuresti tuota tapahtuu, riippuu kumiseoksen jäykkyydestä, nappulan korkaudesta suhteessa pituuteen yms.

Ajeltaessa karkeilla renkailla paljon takavedolla asfaltilla, takarenkaiden nappulat myötäävät enemmän tai vähemmän aina kiihdytettäessä/vedätettäessä, ja kuluvat siis enemmän sieltä "vetoreunasta". Jarrutuksiin takarengas osallistuu vähemmän kuin etunen, ja varsinkin ajotyylin ollessa rauhallinen ja ennakoiva, jarrusuuntaan ei harjalle kulumista juurikaan tapahdu.

Monessa M/T renkaassahan keskinappulat on melkolailla pitkittäin tai ainakin viistosti pitkänmuotoiset, BfG:n KM2 taas ei. Varmaan ne lamelloinnit vaikuttaa sitte siihen, miten se nappula käyttäytyy antaessaan vähä periksi.

Viimeksi muokannut HJ60 : 27.04.2019 13:42
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.04.2019, 10:19
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Eikä sillon oo merkitystä vaihtaa puolelta toiselle, jos ei pyörimissuunta muutu.
Mulla Toyota arki- ja offikäytössä, pyöräkulumat aina vähän viturallaan.
Voipiko siinä tapauksessa puolelta toiselle vaihdolla olla vaikutusta etupyörien tasaisempaan kulumiseen?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.04.2019, 12:56
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.519
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Eikä sillon oo merkitystä vaihtaa puolelta toiselle, jos ei pyörimissuunta muutu.
Ulkolaidat kait tuppaa kulua autossa kuin autossa jos vetää mutkat keketyyliin? jos tekee vähä vannetöitä niin saa vaihettua ulko ja sisäkanttien paikat.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.04.2019, 16:17
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.039
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Oikeita havaintoja:
Renkaat kuluu, kun niillä ajetaan.
Toiset erilaillalla kuin toiset.
Nappulat kuluu harjalle, mutteivat taasen nappulattomat.
Ees taas vaihtelu tasaa kulumista mutta ympärikierto vaatii vannetöitä, jos on pyörimissuunta vakio.
Ratkaisuja on monia, älä aja tai osta uudet tai käytetyt ja aja!
Mutta lopeta jo pohtiminen, joka ei vie/auta mihinkään!
Ihan vähän minnuu kyllä jo huvittaa, mutta vain vähän!

HJ60 kirjoitti:
"Eikä sillon oo merkitystä vaihtaa puolelta toiselle, jos ei pyörimissuunta muutu."

Jota lainaten vastasit:
"Mulla Toyota arki- ja offikäytössä, pyöräkulumat aina vähän viturallaan.
Voipiko siinä tapauksessa puolelta toiselle vaihdolla olla vaikutusta etupyörien tasaisempaan kulumiseen?"

Huvittaahan se.

Varsinkin kun pohdinta oli tuo outo kuluminen. Joka radiaalisesti ja vertikaalisesti täysin säännöllinen. Toisella akselilla...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.04.2019, 16:58
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

No anteeksi nyt ihan kauheasti!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
renkaan kuluminen epätasaisesti hojo85 Tekniikka & Jutustelu 42 19.01.2021 13:40
Renkaiden kuluminen jomppe86 Tekniikka & Jutustelu 23 08.07.2017 02:52
Renkaan kuluminen? Jatkuuko vai ei? kokkolanpoika Tekniikka & Jutustelu 25 20.08.2013 23:46
4WD kuluminen? p3ku Tekniikka & Jutustelu 26 19.12.2005 13:31
Ristikon kuluminen 0-kulmassa? LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 3 10.01.2005 18:01


Sivu luotu: 21:10 (GMT +2).