![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mulla on yhdessä autossa käynyt aika lailla samalla tavalla. Pirssi oli uusi Suzuki Grand Vitara ja kesäkumeina oli alla BFG:n allterrainit. Huomasin vastaavan oudon kulumisen jossain 10 000 km kohdilla ja autoa tutkittiin huoltojen yhteydessä tämän takia. Aurauskulmat ja muut hommat oli kunnossa, eli enempi tuo oli renkaiden ominaisuus. Vaihtelin renkaiden paikkoja vuosittain niin homma toimi. Hemmetinmoista meteliä renkaat alkoivat vanhemmiten pitää, tiedä johtuiko tuosta omalaatuisesta kulumisesta vai jostain muusta.
__________________
Tumpula Racing Team |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Niinhän nuo mutiaisetkin ovat uutena todella hiljaiset ja iän myötä alkavat pitämään meteliä. Kaipa se johtuu kulumisesta ja kovettumisesta
__________________
PeMaSi Offroad Club SISU A-45 & Toyota BJ40 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vaan asiaan: Juttelin tuossa tänään erään vanhemman kuskin kanssa tänään ylipäänsä renkaista, ja toin tämän pähkinnän esille. Hän muisti että aikanaan raskaalla puolella oli joitakin palakumeja (ymmärsin että joku varsinainen ja tätä imitoiva uusiokumin pinta) missä nappulat osa halki vierimissuuntaisesti, ja osa tätä vasten. Veto- sekä jarrutuspito oli erinomainen, mutta kuluivat herkästi juuri noin kuin kummallisuus esitetty. Toisaalta, jos miettii tarkemmin niin tuossa voisi olla perääkin BFG MT:n suhteen! Verrataanpa KM2 ja uudemman KM3 kuviota: Kakkosessa näitä saippeja/lamelleja pyörimissuuntaisesti ja poikittain siel´sun täällä, ja KM3:essa taasen kaikki 90 asteen kulmassa molempiin suuntiin ja vain keskimmäisellä kolmanneksella...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Nimenomaan KM2:set pyörivät muinoin alla
__________________
PeMaSi Offroad Club SISU A-45 & Toyota BJ40 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Oikeita havaintoja:
Renkaat kuluu, kun niillä ajetaan. Toiset erilaillalla kuin toiset. Nappulat kuluu harjalle, mutteivat taasen nappulattomat. Ees taas vaihtelu tasaa kulumista mutta ympärikierto vaatii vannetöitä, jos on pyörimissuunta vakio. Ratkaisuja on monia, älä aja tai osta uudet tai käytetyt ja aja! Mutta lopeta jo pohtiminen, joka ei vie/auta mihinkään! Ihan vähän minnuu kyllä jo huvittaa, mutta vain vähän! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Eikä sillon oo merkitystä vaihtaa puolelta toiselle, jos ei pyörimissuunta muutu.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Nappulakumin harjalle kuluminen on sinänsä ominaisuus, ei vika. Se, kuinka suuresti tuota tapahtuu, riippuu kumiseoksen jäykkyydestä, nappulan korkaudesta suhteessa pituuteen yms.
Ajeltaessa karkeilla renkailla paljon takavedolla asfaltilla, takarenkaiden nappulat myötäävät enemmän tai vähemmän aina kiihdytettäessä/vedätettäessä, ja kuluvat siis enemmän sieltä "vetoreunasta". Jarrutuksiin takarengas osallistuu vähemmän kuin etunen, ja varsinkin ajotyylin ollessa rauhallinen ja ennakoiva, jarrusuuntaan ei harjalle kulumista juurikaan tapahdu. Monessa M/T renkaassahan keskinappulat on melkolailla pitkittäin tai ainakin viistosti pitkänmuotoiset, BfG:n KM2 taas ei. Varmaan ne lamelloinnit vaikuttaa sitte siihen, miten se nappula käyttäytyy antaessaan vähä periksi. Viimeksi muokannut HJ60 : 27.04.2019 13:42 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Voipiko siinä tapauksessa puolelta toiselle vaihdolla olla vaikutusta etupyörien tasaisempaan kulumiseen? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ulkolaidat kait tuppaa kulua autossa kuin autossa jos vetää mutkat keketyyliin? jos tekee vähä vannetöitä niin saa vaihettua ulko ja sisäkanttien paikat.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
HJ60 kirjoitti: "Eikä sillon oo merkitystä vaihtaa puolelta toiselle, jos ei pyörimissuunta muutu." Jota lainaten vastasit: "Mulla Toyota arki- ja offikäytössä, pyöräkulumat aina vähän viturallaan. Voipiko siinä tapauksessa puolelta toiselle vaihdolla olla vaikutusta etupyörien tasaisempaan kulumiseen?" Huvittaahan se. ![]() Varsinkin kun pohdinta oli tuo outo kuluminen. Joka radiaalisesti ja vertikaalisesti täysin säännöllinen. Toisella akselilla...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
No anteeksi nyt ihan kauheasti!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
renkaan kuluminen epätasaisesti | hojo85 | Tekniikka & Jutustelu | 42 | 19.01.2021 13:40 |
Renkaiden kuluminen | jomppe86 | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 08.07.2017 02:52 |
Renkaan kuluminen? Jatkuuko vai ei? | kokkolanpoika | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 20.08.2013 23:46 |
4WD kuluminen? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 19.12.2005 13:31 |
Ristikon kuluminen 0-kulmassa? | LaaLaa | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.01.2005 18:01 |