![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Kävin eilen vuosi leimalla patrollila ja kyselin katsurilta että miten isot saa leimattua, se oli niistä pihalla ku lumiukko, vähän aika se yritti laskea ja selittää mut siitä kun ei mitään tullut ni sanoin et antaa olla. Ohjekirjassa on kokona y60 annettu 10R15LT renkaaksi. Meneekö 10%laskenta kaavalla silloin se 35x12.5x15 otteeseen?
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Eikös tuo koko ollu suunnilleen 31” ja siihen ku laittaa 10 prosenttia niin reilu 34” on kasassa. Ei sillä irtoo 35 kummia mun mielestä. Kyllä pitäs jotain isompaa vertailukummia löytää.
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Se koko pitää kattoa sieltä STRO listasta. Se on linkattuna tänne topicciin ja mulla oli se kirjainmerkeissä mutta se sivu on poistunut
![]() Satasen maksaa prismassa https://www.prisma.fi/fi/prisma/stro...kantinen-kirja
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
1993 vuoden STRO-kirjasta löytyy 10-15LT, joka on siis ristikudosrengas. Korkeus 773mm, eli 31". Vyörengasta "R"-kirjaimella ei ole siinä.
2013 vuoden painoksesta ei löytynyt enää sitäkään...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
KYM#5 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
10R15LT on 773 mm ja 35” on 877 mm. Eli 77 mm ylittyy selvästi, samoin 10%.
Täällä jotain STRO-kirjannsivuja kuvattuna: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39936 Tuumakoot näemmä hävinneet, mut löytyy esim. täältäkin: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/...13/R054r3e.pdf |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Melkosta tikanheittoa ne muutoskatsastuksetkin on
![]() Tilitin täällä taannoin kun pikkukorotuksen leimaamiseen jututin ensin katsastusinssiä, joka TIESI että pelkkää keulaa ei voi hiluxista korottaa. Pitää korottaa sekä keulaa että perää samalla sarjalla, jne. soopaa. Seuraavalla katsastusasemalla asenne ja tieto tuntui olevan kohdillaan. Suorastaan loistavaa palvelua, ja korotus tuli leimalle. Jälkeen pain vaan huomasin, että lappuihin oli kirjattu etäisyydeksi pyörän navan keskeltä lokarin ylimpään kohtaan noin 5,5 METRIÄ! Tarkalleen ottaen 5450 mm, sekä eteen että taakse. Tänään kävin samalla asemalla ihan normi katsastuksessa. Huomautin samalla muutoskatsastuksen pilkkuvirheestä, ja juu katsastusmies korjaa. Kävikin ilmi, että trafi oli puuttunut asiaan jo alunperin, ja tiedot oli korjattu heti tuoreeltaan. OK olin tyytyväinen, mutta en tarkistanut mitä papereissa nyt sitten luki. Kotona sitten vilkaisin paperit. Todellisuudessa korotuksena on vain ja ainoastaan noin 40 mm keulaa korottavat iskarit. Perään ei ole tehty mitään muutosta. Ja papereissa lukee nyt, että etuakselia on korotettu 75 mm ja taka-akselia 50 mm, ja pyörän navasta lokariin on 545 mm sekä edessä että takana. Mitalla tarkistin, niin edessä tuo lukema pitää paikkaansa mutta takana se KOROTTAMATON väli on noin 570 mm. Tyydynkö kohtalooni, vai meenkö vielä kerran konttorille vääntämään asiasta ![]() ![]()
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Sattui olemaan sama ukko paikalla kun piipahdin kontorilla. Laput muutettiin hetkessä riittävän oikeille teksteille ilman isompaa draamaa.
Parempi näköjään vilkaista jatkossa heti paikan päällä mitä lappuihin kirjoittelevat. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Akselin vaihtoon liittyen, alla oleva finlexistä :
3.11.2 Jousitus Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia teh- dasvalmisteisia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, por- taaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus. Korkeutta voi muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet. Mikä mahdetaan kelpuuttaa tutkimuslaitokseksi, käykö esim. Joku oppilaitos tms? Suomessa kun ei näitä tutkimuslaitoksia hirveästi ole. Kyselin katsastuskonttorilta nimittäin mahdollisuutta leimata Unimogin akseleita rangeen ja trafilta tuli vastaus että teoriassa kyllä käytännössä ei. Eivät niinkään olleet huolissaan muusta kuin leveydestä ja korkeudesta mutta itse mietin tuota todistelua akselin soveltuvuudesta?
__________________
RRC -87 |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Tuo osan valmistajan tai luokituslaitoksen vaatiminen on aika älytön etenkin jäykkäakselisessa autossa; jos tässä mentäisi pykälien osalta järjellä niin homma menisi niin että kunhan luovuttaja- auton akselimassat sekä moottorin (teho- ja) vääntöarvot riittää autoon mihin akselit ollaan asentamassa niin homma bueno. Sehän takaisi että akseli on valmistajan mukaan vähintään yhtä vahva kuin autossa alunperin olleet.
Samalla tietysti niin, että raideleveydeltään kapeampia akseleita ei voi asentaa, leveämmät kyllä. Maastoautoon porttaaleita asentaessa akseleiden tuoman korotuksen selvittäminen olisi oikeasti helppoa*, mutta jos pykälät, trafi tai konttori ei ole siihen suostuvaisia niin voi mennä siinäkin hankalaksi ![]() Aiemmin onnistui varsin helposti jokseenkin auton iästä riippumatta, nyt kun tämä uusi "helpottava" asetus tuli voimaan niin ei ilmeisesti olekaan ihan yhtä selkeä juttu. Akselimuutos koskee maastoautojen lisäksi myös etenkin niitä (jäykkäakselisia) takatuuppareita mihin laitetaan täysin laillisesti tehokkaampi kone, joka monesti vaatii vahvempaa akselia jotta välitys ja vetarit kestää. * Jousipetien sijainti akselin korkeussuuntaiseen keskilinjaan alunperin ja akselimuutoksen jälkeen/ akseliputken halkaisija ennen ja jälkeen, porttaalirakenteen tuoma korotus vetoakselin korkeussuuntaisesta keskilinjasta porttaaliboksin akselin keskilinjaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Rajat kiinni ja äkkiä!! | Lars | Society | 3 | 09.02.2016 19:31 |
| Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... | Korpikumpu | Chit-Chat | 16 | 19.12.2009 20:38 |
| LJ 70 rengasmuutoksen paperit | PikkuPeikko | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 06.02.2008 06:49 |
| Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 09.07.2007 10:34 |