Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti
Ensin kuumailmapuhaltimella ja lastalla sieltä mihin pääsee, ei alustaan yleensä jää montaakaan onkaloa joista ei jollakin tapaa saa raavittua massaa pois. Seuraavassa vaiheessa pikkurälläköitä muutama joissa palmikoituja hyvälaatuisia teräsharjoja, säteittäisiä ja kuppimallisia. Ja vielä joko paineilma tai sähkösurpaan pieniä ja vähän isompia teräsharjoja.
Näillä vermein työ on aloittamista vaille valmis kuten sawolainen rojekti! Massanpoisto esim. koko alustan osalta voi tuntua työläältä mutta ei siinä lopulta saa menemään paljonkaan tunteja. Siinä ajassa minkä miettii ja höhhäilee etsien välineitä ja menetelmiä niin homma olisi jo tehty. Välttävän massanpoiston jälkeen tietenkin hiekkapuhallus olisi mahtavaa, tämä tosin ei aina aivan välttämätöntä kohteesta riippuen. Tai sitten heti kärkeen korkeapainepesurilla niinkuin raceukot valmistelee aihion kun hyvää alkaa tekemään.
Jos vaan mahdollista saada koppa grilliin niin se on kuningasjuttu, alustan peltihommissa nosturistakaan ei ole niin paljon iloa kuin grillaamisesta. Ei valu massapaska ja kipinät niskaan, aina löytyy ergonominen työasento ja näkee kunnolla mitä on tekemässä.
|
Ei muuten lähde cruiserin alkuperäset pu-massat järin helpolla kuumailmapuhaltimella ja lastalla. Itse asiassa lastalla ei saa pu-massaa, vaan vaatii taltan tai puukon. Lasta menee solmuun. Yhden pohjan olen putsannut noilla ja lisäks käyttänyt just rälläkän palmikkoharjaa ja kuppimallia. Noilla massa alkaa sulaa ja sitten niitä töhniä saa saa kaivaa taas taltalla irti. Lopuks hiekkapuhalsin vielä. Oli niin tylsää puuhaa, että sen vuoksi voisin pari hunttia panostaa ja katsoa jos pääsis helpommalla. Tuollainen wurttiläinen toimisi hyvin myös ovien reunojen liimamassojen ja maalien poistossa, kun perinteiset rautalankaterät, oli sitten porakoneessa tai rälläkässä, vie pellin paksuudesta neljäsosan ja pyöristää kaikki kantit.
Vesipuhallus vois olla hyvä, mutta mitä hintoja olen netistä kattonut, niin melkoisen kallista. Mieluummin ostan itelle jonkun vehkeen kuin maksan kolme neljä kertaa sen verran työstä.
Jos Suomessa sais niitä happokylpyjä ja fosfatointeja korille mitä Englannissa tekevät, niin sellasesta vois jo maksaa kun sillä sais tehdaspinnat esiin kohtuurahalla.