Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Massanpoistokoneista kokemuksia? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=158910)

Hessu888 28.02.2019 19:18

Massanpoistokoneista kokemuksia?
 
Onko porukalla kokemuksia alustamassan poistamiseen tarkoitetuista koneista?

Onko eroa sähkö- tai paineilmakäyttöisen välillä tehokkuudessa tai kestävyydessä?

Netistä löytyy ainakin Monti-merkkisiä ja sitten pinnapuhdistuskoneen ja teräaharjakoneen nimellä paria erilaista paineilmakäyttöistä.

Käykö noihin paineilmavehkeisiin suoraan Montin tekemät "terät" tai onko jotkut muut terät yhyä hyvää laatua?

Ihan autotallikäyttöön tulisi, joten hinnallakin on oma merkityksensä.

Micco 01.03.2019 12:16

Itellä ollu käytössä wurthin paineilma versio tuollaisesta harjakoneesta, se ainakin vaati kompuralta enempi mihin meidän tallin kompura (joku perus kakspyttynen pikku kompura) pystyi.

E: Kompura varmaan tätä luokkaa • teho 2,2 kW • tuotto 220 l/min @ 6 bar

Kettu_ 01.03.2019 14:46

Meillä myös wurthin kone ja loppu peleissä aika turha vehje, varsinki jos massa on märkää/öljystä tai muutenki pehmeää. Vaatii melkeen aina lastalla käymisen ja sitten vasta loput rippeet massaharjalla. Toki voihan sitä vetää suorilteenki mutta siinä on sitte kyllä koko tallinlattia massassa ja ukko viellä enempi. Ite juuri tuon virheen tein niin sai rasviksella hieroa lattiaa aika urakalla ettei kule kenkien pohjissa ympäriinsä. Kuivaan massaan toimii todella hyvin ja teräsharja laikallinen eikä kyllä piikitkään hevillä irtoa.

MetAxi 01.03.2019 14:59

Mulla on paineilmakäyttöinen Wurthin kone ollut kohta 20 vuotta. Moneen hommaan käytetty, paitsi massan myös ruosteen yms. poistoon.

Normimassat ovat irronneet mielestäni hyvin, mutta voin kyllä uskoa Ketun kommentin; monessa autossa oli ennen enemmän massaa ja jälkikäsittelyjä vielä päälle.

Niitä koukkupäisiä harjoja pystyy muuten teroittamaan kääntämällä harjan toisin päin ja hiomalla sopivaa kiveä vasten. Käytettävän voiman löytää opettelemalla. Toki, harjojen hinnat ovat laskeneet vuosien varrella.

Mase 01.03.2019 15:13

Itsellä parhaat kokemukset poistosta kun sivelee pensselillä automaattiöljyä vanhan massan päälle ja seuraavana päivänä lastalla vuolee massat pois, lähtee kivutta ja nätisti. Oikein kovettunut ja patinoitunut massa vaatii pari öljynsivelyä ja enemmän aikaa sulamiseen mutta toimii. Varmaan kaikki öljyt toimii tuossa hommassa ja pehmittää massan.

Hessu888 01.03.2019 18:27

Kiitoksia kokemuksista. Onko jollain kokemuksia siitä Wurthin sähkökäyttösestä koneesta? Pihalla pakkasessa kun paineilmavehkeet jäätyy välillä, niin aattelin jos sähkökäyttöinen olisi toimintavarmempi.
Toitsun alkuperäset valkoset pu-massat ei tunnu pehmenevän ihan helposti öljyillä tms. ja käsityökaluilla pohjan putsaaminen on täyttä tuskaa.

lepoantti 02.03.2019 08:48

Ensin kuumailmapuhaltimella ja lastalla sieltä mihin pääsee, ei alustaan yleensä jää montaakaan onkaloa joista ei jollakin tapaa saa raavittua massaa pois. Seuraavassa vaiheessa pikkurälläköitä muutama joissa palmikoituja hyvälaatuisia teräsharjoja, säteittäisiä ja kuppimallisia. Ja vielä joko paineilma tai sähkösurpaan pieniä ja vähän isompia teräsharjoja.

Näillä vermein työ on aloittamista vaille valmis kuten sawolainen rojekti! Massanpoisto esim. koko alustan osalta voi tuntua työläältä mutta ei siinä lopulta saa menemään paljonkaan tunteja. Siinä ajassa minkä miettii ja höhhäilee etsien välineitä ja menetelmiä niin homma olisi jo tehty. Välttävän massanpoiston jälkeen tietenkin hiekkapuhallus olisi mahtavaa, tämä tosin ei aina aivan välttämätöntä kohteesta riippuen. Tai sitten heti kärkeen korkeapainepesurilla niinkuin raceukot valmistelee aihion kun hyvää alkaa tekemään.

Jos vaan mahdollista saada koppa grilliin niin se on kuningasjuttu, alustan peltihommissa nosturistakaan ei ole niin paljon iloa kuin grillaamisesta. Ei valu massapaska ja kipinät niskaan, aina löytyy ergonominen työasento ja näkee kunnolla mitä on tekemässä.

wikke 02.03.2019 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1404022)
Ensin kuumailmapuhaltimella ja lastalla sieltä mihin pääsee, ei alustaan yleensä jää montaakaan onkaloa joista ei jollakin tapaa saa raavittua massaa pois. Seuraavassa vaiheessa pikkurälläköitä muutama joissa palmikoituja hyvälaatuisia teräsharjoja, säteittäisiä ja kuppimallisia. Ja vielä joko paineilma tai sähkösurpaan pieniä ja vähän isompia teräsharjoja.

Näillä vermein työ on aloittamista vaille valmis kuten sawolainen rojekti! Massanpoisto esim. koko alustan osalta voi tuntua työläältä mutta ei siinä lopulta saa menemään paljonkaan tunteja. Siinä ajassa minkä miettii ja höhhäilee etsien välineitä ja menetelmiä niin homma olisi jo tehty. Välttävän massanpoiston jälkeen tietenkin hiekkapuhallus olisi mahtavaa, tämä tosin ei aina aivan välttämätöntä kohteesta riippuen. Tai sitten heti kärkeen korkeapainepesurilla niinkuin raceukot valmistelee aihion kun hyvää alkaa tekemään.

Jos vaan mahdollista saada koppa grilliin niin se on kuningasjuttu, alustan peltihommissa nosturistakaan ei ole niin paljon iloa kuin grillaamisesta. Ei valu massapaska ja kipinät niskaan, aina löytyy ergonominen työasento ja näkee kunnolla mitä on tekemässä.

Ja sitten toki lopuksi autoklaaviin että maalille varmasti steriili alusta...

Kyllähän tästä päästään leikkaussali meininkiin, hinnasta viis, niin kuin aloittaja ajattelikin. :)

Hessu888 02.03.2019 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1404022)
Ensin kuumailmapuhaltimella ja lastalla sieltä mihin pääsee, ei alustaan yleensä jää montaakaan onkaloa joista ei jollakin tapaa saa raavittua massaa pois. Seuraavassa vaiheessa pikkurälläköitä muutama joissa palmikoituja hyvälaatuisia teräsharjoja, säteittäisiä ja kuppimallisia. Ja vielä joko paineilma tai sähkösurpaan pieniä ja vähän isompia teräsharjoja.

Näillä vermein työ on aloittamista vaille valmis kuten sawolainen rojekti! Massanpoisto esim. koko alustan osalta voi tuntua työläältä mutta ei siinä lopulta saa menemään paljonkaan tunteja. Siinä ajassa minkä miettii ja höhhäilee etsien välineitä ja menetelmiä niin homma olisi jo tehty. Välttävän massanpoiston jälkeen tietenkin hiekkapuhallus olisi mahtavaa, tämä tosin ei aina aivan välttämätöntä kohteesta riippuen. Tai sitten heti kärkeen korkeapainepesurilla niinkuin raceukot valmistelee aihion kun hyvää alkaa tekemään.

Jos vaan mahdollista saada koppa grilliin niin se on kuningasjuttu, alustan peltihommissa nosturistakaan ei ole niin paljon iloa kuin grillaamisesta. Ei valu massapaska ja kipinät niskaan, aina löytyy ergonominen työasento ja näkee kunnolla mitä on tekemässä.

Ei muuten lähde cruiserin alkuperäset pu-massat järin helpolla kuumailmapuhaltimella ja lastalla. Itse asiassa lastalla ei saa pu-massaa, vaan vaatii taltan tai puukon. Lasta menee solmuun. Yhden pohjan olen putsannut noilla ja lisäks käyttänyt just rälläkän palmikkoharjaa ja kuppimallia. Noilla massa alkaa sulaa ja sitten niitä töhniä saa saa kaivaa taas taltalla irti. Lopuks hiekkapuhalsin vielä. Oli niin tylsää puuhaa, että sen vuoksi voisin pari hunttia panostaa ja katsoa jos pääsis helpommalla. Tuollainen wurttiläinen toimisi hyvin myös ovien reunojen liimamassojen ja maalien poistossa, kun perinteiset rautalankaterät, oli sitten porakoneessa tai rälläkässä, vie pellin paksuudesta neljäsosan ja pyöristää kaikki kantit.

Vesipuhallus vois olla hyvä, mutta mitä hintoja olen netistä kattonut, niin melkoisen kallista. Mieluummin ostan itelle jonkun vehkeen kuin maksan kolme neljä kertaa sen verran työstä.

Jos Suomessa sais niitä happokylpyjä ja fosfatointeja korille mitä Englannissa tekevät, niin sellasesta vois jo maksaa kun sillä sais tehdaspinnat esiin kohtuurahalla.

turakki 02.03.2019 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1404070)
Ei muuten lähde cruiserin alkuperäset pu-massat järin helpolla kuumailmapuhaltimella ja lastalla. Itse asiassa lastalla ei saa pu-massaa, vaan vaatii taltan tai puukon. Lasta menee solmuun. Yhden pohjan olen putsannut noilla ja lisäks käyttänyt just rälläkän palmikkoharjaa ja kuppimallia. Noilla massa alkaa sulaa ja sitten niitä töhniä saa saa kaivaa taas taltalla irti. Lopuks hiekkapuhalsin vielä. Oli niin tylsää puuhaa, että sen vuoksi voisin pari hunttia panostaa ja katsoa jos pääsis helpommalla. Tuollainen wurttiläinen toimisi hyvin myös ovien reunojen liimamassojen ja maalien poistossa, kun perinteiset rautalankaterät, oli sitten porakoneessa tai rälläkässä, vie pellin paksuudesta neljäsosan ja pyöristää kaikki kantit.

Vesipuhallus vois olla hyvä, mutta mitä hintoja olen netistä kattonut, niin melkoisen kallista. Mieluummin ostan itelle jonkun vehkeen kuin maksan kolme neljä kertaa sen verran työstä.

Jos Suomessa sais niitä happokylpyjä ja fosfatointeja korille mitä Englannissa tekevät, niin sellasesta vois jo maksaa kun sillä sais tehdaspinnat esiin kohtuurahalla.

Mitsun muovimassa on varmaan liki samanlaista. Kaikki keinot tuli kokeiltua. Mikään ei ollut helppo. Painetaltalla ja neulahakkurilla ajelin sellaisia paikkoja, joita ei tarvinnut sääliä. Muuten sitten palmikkoharjaa halvalla myllytyskoneella. Toki myös lämpöä ja lastaa normimassalle.

Tuo myllytyskone on ollut hyödyllinen kalu, vaikka en ikinä sitä olekaan käyttänyt vahahommiin.

-MaTTi- 02.03.2019 21:25

Mites toho? 😜 Pitää olla vaan sisusta irti, auto mieluusti katollaan tai kyljellään ja reipas ilmanvaihto.

Kettu_ 04.03.2019 06:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 1404022)
Ensin kuumailmapuhaltimella ja lastalla sieltä mihin pääsee, ei alustaan yleensä jää montaakaan onkaloa joista ei jollakin tapaa saa raavittua massaa pois. Seuraavassa vaiheessa pikkurälläköitä muutama joissa palmikoituja hyvälaatuisia teräsharjoja, säteittäisiä ja kuppimallisia. Ja vielä joko paineilma tai sähkösurpaan pieniä ja vähän isompia teräsharjoja.

Näillä vermein työ on aloittamista vaille valmis kuten sawolainen rojekti! Massanpoisto esim. koko alustan osalta voi tuntua työläältä mutta ei siinä lopulta saa menemään paljonkaan tunteja. Siinä ajassa minkä miettii ja höhhäilee etsien välineitä ja menetelmiä niin homma olisi jo tehty. Välttävän massanpoiston jälkeen tietenkin hiekkapuhallus olisi mahtavaa, tämä tosin ei aina aivan välttämätöntä kohteesta riippuen. Tai sitten heti kärkeen korkeapainepesurilla niinkuin raceukot valmistelee aihion kun hyvää alkaa tekemään.

Jos vaan mahdollista saada koppa grilliin niin se on kuningasjuttu, alustan peltihommissa nosturistakaan ei ole niin paljon iloa kuin grillaamisesta. Ei valu massapaska ja kipinät niskaan, aina löytyy ergonominen työasento ja näkee kunnolla mitä on tekemässä.



Grilliin itsekkin laitoin kun rupesin auton restarointia suunnittlemaan ja grillin tekoon menikin muutama kuukausi, mutta eipä valu ravat niskaan tai hitsikipinät korvii ja aina löytyy hyvä asento kopalle kun tein korkeus säädettävän itse niin saa hipelöidä kohilleen.


Sivu luotu: 14:20 (GMT +2).