Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.02.2019, 09:54
Kojootti324 Kojootti324 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 25.10.16
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 8
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
Millä autolla saa vetää jarrutonta mikä painaa yli 750kiloa? Harvassa on edes 750kiloa vetävät henkilöautot.
Tommosen löysin!

Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 550 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 550 kg.

(Puitedirektiivi 2007/46/EY)


Tää oli mulle uus tieto

Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 750 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 750 kg.

(Puitedirektiivi 2007/46/EY)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.02.2019, 10:18
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.078
Perusasetus

^ Puhutaan kytkentämassasta, tuttu vanha juttu. Toi 825 kg voi olla ihan yhtä hyvin vaikka 3500 kg. Korttiasiat menee vaan aina teoreettisilla eli kokonaismassoilla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.02.2019, 10:47
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta.

Rekisteriotteissa olevat vetoauton- ja perävaunun kokonaismassat määrittää vaadittavan ajokorttiluokan, ja vastaavasti vetoauton rekisteriotteessa olevat vetomassat määrittää sen kuinka painavaa kärryä todelliselta kytkentämassaltaan voi vetää.

Eli juuri esim. tuo että jollain pikkuautolla saa vetää vain 550kg jarrutonta ja 1000kg jarrullista -> 750kg tai 825kg O1- kärryä saa vetää, kunhan kärryn renkailla oleva massa ei ylitä 550kg ja vetokoukulla max. 75kg (jos auton koukku on luokiteltu sellaiselle pystykuormalle).
Vastaavasti samaan autoon voi kytkeä esim omamassaltaan 650kg painavan 3500kg kokonaismassaisen jarrullisen O2- autotrailerin, kunhan trailerin akseleilla oleva todellinen massa kuormattuna ei ylitä 1000kg.

Yllämainituissa esimerkeissä ekaa yhdistelmää voi vetää B- kortilla, jälkimmäinen vaatisi BE- kortin (yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg, ja sen kokonaismassa ylittää myös B96- oikeuden mukaisen max. 4250kg).

Nehän tulee suoraan tästä:

"B

* Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
* Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
* Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.

Sisältää AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.


B/96:

* B/96-yhdistelmän ajokortilla saa kuljettaa sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto (kokonaismassa enintään 3 500 kg) ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg.


BE:

*Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto (3 500 kg) ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg."


Toi B/96 on sinällään vähän hassu ajettava B- kortin päälle, että hinnaltaan se ei kauheasti poikkea BE- kortista. B/96 vaatii 15min. käsittelykokeen ja 45min. ajokokeen, BE:ssä teoriakoe, 15min. käsittelykoe ja 60min. ajokoe - hintaero ei siis ole kummoinen.

BE- kortin käsittely- ja ajokokeessa yhdistelmän kokonaismassan täytyy olla yli 3500kg, perävaunun kokonaismassa väh.1000kg ja todellinen massa min.800kg, ja perävaunun korkeus jaleveys sellainen että vetoautosta näkee taakse vain vetoauton sivupeilejä käyttäen. Vetoauton rakenteellinen nopeus oltava vähintään 100km/h.
B/96- kortille vastaavat vaatimukset on helpommat, vetoauto B- luokassa, yhdistelmän kokonaismassa oltava 3500-4250kg välillä, ja perävaunun kokonaismassa täytyy ylittää 750kg. Muita vaatimuksia ei ole.
Edit: vaatimukset katsottu finlexistä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 22.02.2019 11:20
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.02.2019, 11:34
Julle vaan Julle vaan ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.09
Sijainti: Sibbo
Viestit: 136
Perusasetus

Kyllä näistä nyt sekasin menee... Trafin sivuilla luki noin

"B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg.
Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg
."

Eli esim. itellä kun on L200 pikuppi missä kokonaismassa 2800 kiloa niin vanhoja jarruttomia 750kg kärrejä saa kiskoa perässä B-kortilla mutta uusia 825 kilosia "pikkumuuleja" ei saakkaan onko näin? Taitaa olla monen pakun perässä uus jarruton kärry laiton jos kuskilla vaan B-kortti? Mitä mä ymmärsin väärin?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.02.2019, 12:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Julle vaan Näytä viesti
Kyllä näistä nyt sekasin menee... Trafin sivuilla luki noin

"B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg.
Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg
."

Eli esim. itellä kun on L200 pikuppi missä kokonaismassa 2800 kiloa niin vanhoja jarruttomia 750kg kärrejä saa kiskoa perässä B-kortilla mutta uusia 825 kilosia "pikkumuuleja" ei saakkaan onko näin? Taitaa olla monen pakun perässä uus jarruton kärry laiton jos kuskilla vaan B-kortti? Mitä mä ymmärsin väärin?
Kyllä, juuri näin fiksu tuo asetus on kun katsoo sekä Finlexistä lakia että Trafin muistiota asiasta. Siinä olisi ehkä vähän hiomisen varaa

Toki sitä uutta kärryä saisi kiskoa B- kortilla ajettavalla M1(g) tai N1(g) ajoneuvolla, jonka kokonaismassa on maksimissaan 4250kg-825kg = 3425kg jos käy suorittamassa B/96 kortin.
B/96 = Käsittely- ja ajokoe sillä omalla yhdistelmällä kunhan kärryn kokonaismassa on yli 750kg ja yhdistelmän kokonaismassa 3500kg-4250kg välillä. Aikaa menee n. tunti + matkat ja maksaa satasen pintaan. Sitten se on taas laillista.

Käsittelykoe on ihan naurettavan helppo jos on kärryä vetänyt. Aikaa on 15min., itsellä meni BE- korttia suorittaessa kaikessa rauhassa tehden reilusti alle 5 min.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...018_alkaen.pdf
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 22.02.2019 12:52
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.02.2019, 18:53
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Mulla makso "pikku" E 270e ja ois pitäny kuulemma kestää se 15min + 30min ajoo liikenteessä, mut kesti noin 15min.
Kärryn piti painaa todistetusti yli 800kg ja takalasista ei saanu nähdä kärryn takakulmia
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.02.2019, 19:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Mulla makso "pikku" E 270e ja ois pitäny kuulemma kestää se 15min + 30min ajoo liikenteessä, mut kesti noin 15min.
Kärryn piti painaa todistetusti yli 800kg ja takalasista ei saanu nähdä kärryn takakulmia
15min. (maksimiaika) + 60 min nykyään. Mulla meni se vajaa 5 min käsittelyssä, ja taisi jossain 10-15 min. jälkeen inssi tokaista tien päällä kyydissä istuessaan että kurvataanko takaisin, tuntuu homma sujuvan

Kattelin huvikseen tuon C1E/ CE- käsittelykokeen vaatimukset ja käytettävän tilan, ja totesin että töissä pyöritetään paljon pienemmissä tiloissa vaikeampia tehtäviä - ja työnantaja ei oikein tykkäisi jos 30sekunnin- 2 minuutin suoritukseen käyttäisi 15 minuuttia
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.02.2019, 01:06
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Aika nätisti sekoitettu topiikkia...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta.

Rekisteriotteissa olevat vetoauton- ja perävaunun kokonaismassat määrittää vaadittavan ajokorttiluokan, ja vastaavasti vetoauton rekisteriotteessa olevat vetomassat määrittää sen kuinka painavaa kärryä todelliselta kytkentämassaltaan voi vetää.

Eli juuri esim. tuo että jollain pikkuautolla saa vetää vain 550kg jarrutonta ja 1000kg jarrullista -> 750kg tai 825kg O1- kärryä saa vetää, kunhan kärryn renkailla oleva massa ei ylitä 550kg ja vetokoukulla max. 75kg (jos auton koukku on luokiteltu sellaiselle pystykuormalle).
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Julle vaan Näytä viesti
Kyllä näistä nyt sekasin menee... Trafin sivuilla luki noin

"B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg.
Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg
."

Eli esim. itellä kun on L200 pikuppi missä kokonaismassa 2800 kiloa niin vanhoja jarruttomia 750kg kärrejä saa kiskoa perässä B-kortilla mutta uusia 825 kilosia "pikkumuuleja" ei saakkaan onko näin? Taitaa olla monen pakun perässä uus jarruton kärry laiton jos kuskilla vaan B-kortti? Mitä mä ymmärsin väärin?
lainaus: "Timo_L "Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta."
-> Miten auton (jarrutonta max 550kg) koukulla voi olla 75kg O1 peräkärryn aisapainoa?
Siis suomessa.

ja jos O1 kärryn rekisteriotteessa on kokonaispaino max 750kg, niin ei tarvi E kirjainta B taikka C kortin perään, kunhan kortti riittää vetoautolle.

Jos tuo O1 kärryn kokonaismassa on (topiikin otsikon mukainen) 825kg, niin

Niin B-kortilla voi k.o kärryä vetää max 2675 kokonaispainoisella vetoautolla.

Ja tuolla kuorma-auto puolella tulee vielä? enempi ongelmia tuosta O1/825...

"Julle vaan": kun tuon sinun mitsun kokonaispaino on tuo 2800 kg, niin B kortilla voit vetää perinteistä 750kg kärryä, mutta jos kärryn kokonaispaino on tuo uusi 825kg, niin pitää olla korttiin lisää e.......


Ja tuolla kuorma-auto puolella tulee vielä? enempi ongelmia tuosta O1/825...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.02.2019, 09:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
lainaus: "Timo_L "Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta."
-> Miten auton (jarrutonta max 550kg) koukulla voi olla 75kg O1 peräkärryn aisapainoa?
Siis suomessa.
Siten, että kärryn kuormaa 75kg aisapainolle. Ja 825kg kärryissä se 75kg on oltava, jotta koko 825kg saa käyttöön.
Aisapainoa olisi hyvä olla se 10% kärryn kuormasta, tosin trafin propaganda puhuu 5% kärryn todellisesta massasta mutta minimissään 30kg O1- luokan kärryissä.

Tietysti jos jollain ihan pikkukinnerilla vetää niin kait tuota 30kg voi käyttää tyhjällä kärryllä, mutta jos on isompi auto niin en näe yhtään mitään järkeä tuollaiseen höyhenenkevyeen aisapainoon.

Ja sitten vielä vastakysymys: Miksi Suomessa EI voisi olla O1- luokan kärryllä 75kg aisapainoa? Mikä sen estäisi? Mikä sen kieltäisi?
Ainoat rajoitteet on että mille pystykuormalle vetokoukku on luokiteltu, ja rajoittaako kärryn aisa tai lukkolaite rajoituksia.


Lainaus:
ja jos O1 kärryn rekisteriotteessa on kokonaispaino max 750kg, niin ei tarvi E kirjainta B taikka C kortin perään, kunhan kortti riittää vetoautolle.
Onko joku jossain väittänyt että 750kg kärryllä tarttisi BE:tä tai B/96:tta?

Lainaus:
Jos tuo O1 kärryn kokonaismassa on (topiikin otsikon mukainen) 825kg, niin

Niin B-kortilla voi k.o kärryä vetää max 2675 kokonaispainoisella vetoautolla.
No niinhän minä tuossa jo kirjoitin, ja niin se taisi olla tuolla Trafin opuksissakin.

Lainaus:
Ja tuolla kuorma-auto puolella tulee vielä? enempi ongelmia tuosta O1/825...
C1E on minimi 825kg kärrylle kuorma-autopuolella.


Lainaus:
"Julle vaan": kun tuon sinun mitsun kokonaispaino on tuo 2800 kg, niin B kortilla voit vetää perinteistä 750kg kärryä, mutta jos kärryn kokonaispaino on tuo uusi 825kg, niin pitää olla korttiin lisää e......
Ei tarvitse, vaan riittää B/96. Yhdistelmän kokonaismassa on 3500kg-4250kg välillä niin EI tarvitse BE:tä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.02.2019, 11:02
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.078
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Siten, että kärryn kuormaa 75kg aisapainolle. Ja 825kg kärryissä se 75kg on oltava, jotta koko 825kg saa käyttöön.
Aisapainoa olisi hyvä olla se 10% kärryn kuormasta, tosin trafin propaganda puhuu 5% kärryn todellisesta massasta mutta minimissään 30kg O1- luokan kärryissä.

Ja sitten vielä vastakysymys: Miksi Suomessa EI voisi olla O1- luokan kärryllä 75kg aisapainoa? Mikä sen estäisi? Mikä sen kieltäisi?
Ainoat rajoitteet on että mille pystykuormalle vetokoukku on luokiteltu, ja rajoittaako kärryn aisa tai lukkolaite rajoituksia.
Laki rajaa pystykuorman max. 10%:iin: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...19921257#L6P46

Tuo oli muistaakseni vielä vuosi sitten vain max. 4%. Perustui kait siihen että auton vetolaitteet on mitoitettava minimissään 4% pystykuormalle. Mut eihän se käytännössä riittänyt, monessa esim. tyhjänä 1600 kg painavassa asuntovaunussa oli jo tyhjänä 75 kg aisapaino. Onneks nostaneet tuohon 10%:iin, järkevämpi vielä olis että kuitenkin sallittais se mitä auton valmistaja on sallinut.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.02.2019, 23:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
lainaus: "Timo_L "Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta."
-> Miten auton (jarrutonta max 550kg) koukulla voi olla 75kg O1 peräkärryn aisapainoa?
Siis suomessa.

Siten, että kärryn kuormaa 75kg aisapainolle. Ja 825kg kärryissä se 75kg on oltava, jotta koko 825kg saa käyttöön.
Aisapainoa olisi hyvä olla se 10% kärryn kuormasta, tosin trafin propaganda puhuu 5% kärryn todellisesta massasta mutta minimissään 30kg O1- luokan kärryissä.

Tietysti jos jollain ihan pikkukinnerilla vetää niin kait tuota 30kg voi käyttää tyhjällä kärryllä, mutta jos on isompi auto niin en näe yhtään mitään järkeä tuollaiseen höyhenenkevyeen aisapainoon.

Ja sitten vielä vastakysymys: Miksi Suomessa EI voisi olla O1- luokan kärryllä 75kg aisapainoa? Mikä sen estäisi? Mikä sen kieltäisi?
Ainoat rajoitteet on että mille pystykuormalle vetokoukku on luokiteltu, ja rajoittaako kärryn aisa tai lukkolaite rajoituksia.

-Matti- jo vastasi, että nykyjään saa aikaisemman sijaan olla enempi, siis 10% kokonaismassasta, siis jos kokonaismassa on 825kg, ja myös todellinen massa 825kg, niin silloin pitää koukulle tulla 75 kg ja akselille 750 kg (pystysuoraa kuormaa)

Onko joku jossain väittänyt että 750kg kärryllä tarttisi BE:tä tai B/96:tta?

Sorry, jos jäi käsitys, että SINÄ OLISIT VÄITTÄNYT, käytin topiikin aloittajana luovuutta, ja selvensin esim. 18.02.2019, 03:45 ajelia:n esittämää kommenttia.

No niinhän minä tuossa jo kirjoitin, ja niin se taisi olla tuolla Trafin opuksissakin.

C1E on minimi 825kg kärrylle kuorma-autopuolella.

Ei tarvitse, vaan riittää B/96. Yhdistelmän kokonaismassa on 3500kg-4250kg välillä niin EI tarvitse BE:tä.
Tuo Minun silloisen AB->ABe kortti muutos vei aikaa tuon e suhteen noin 5 minuuttia; piti luukulla maksaa leimavero? ja kirjoittaa nimmari? ; nyt en muista, pitikö käydä uudelleen passikuvassa vai kelpasiko entiset... siis koko "operaatio" tapahtui sisätiloissa...

Kun olet noin hyvin perillä noissa b- kortilla vedettävistä kärryistä, ja niiden vetoautoista:

Tuo mainitsemasi B/96; mitä kaikkea etua siitä on verrattuna Be- korttiin?
Rehellisesti sanottuna "kuukkeloin-" molempia kortteja muutamia minuutteja, ja minulle jäi epäselväksi, esim. se, että pitääkö vetoauton omamassa olla suurempi kuin kärryn kokonaismassan ?

Siis tuolla B/96 kortilla on ainakin se etu verrattuna pelkkään B korttiin, että
kärryn kokonaispaino saa olla yli 750kg (vrt topiikin aloitus topiikki)
Molemmilla, siis B/96 kortilla ja pelkällä B kortilla saa vetää 3500 kg vetoautolla max. 750 kg kärryä. siis molemmissa yhdistelmissä max kokonaispaino on 4250 kg.

Be kortilla yhdistelmän kokonaispaino on 7000 kg. ja ainakin taannoin Be- kortilla sai vetää em. veturia raskaampaa käryä.

Taustaa:

Siis yksi tuttava omisti veneen, mitä piti kuskata trailerilla B kortilla:
Vene ja mahd. traileri painoi n. 1490kg, ja pienen "valinnan" jälkeen löytyi muistaakseni 1500 kg kokonaispainolla oleva traileri.
Ja sitten, auton vaihdon tultua ajankohtaiseksi, piti löytää uusi auto, jonka omamassa on vähintään em. 1500 kg ja kokonaismassa max 2000 kg
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty "Mörkö" prototype luokan trial kilpuri. Taipuu myös crossiin. Vaihto halvempaan. lami_ O/M/V Ajoneuvot 11 29.11.2019 22:04
Myydään 33" x 12,5" renkaat 8" x 15" aluilla 6x139,7 jako posujussi O/M/V Renkaat ja vanteet 0 02.07.2015 10:22
Ostetaan 35"-38" renkaat! (ehkä myös nastalliset 33"-35") _JamPPa O/M/V Renkaat ja vanteet 24 18.11.2013 19:32
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet Dectane O/M/V Renkaat ja vanteet 1 19.01.2013 15:02
Myydään RJ Cobra "Stanu luokan kilpuri" Hippo O/M/V Ajoneuvot 3 17.12.2008 19:54


Sivu luotu: 16:57 (GMT +2).