![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tottapa katsastushomma on ihan sitä samaa kuin kaikki muukin. Toiset ovat töissä ja nauttivat palkkaa, tekevät sen mitä pitää/käsketään. Jotkut taas ovat kiinnostuneita työstään ja perehtyvät vaikkapa muutoskatsastuksiin, korinvaihtoprosentteihin tms. Sääntö-Suomi on tunnetusti virkamiesten näkökulmasta rakennettu; ei ole tarkoituskaan saada asioita toteutettua, vaan tehdä niistä mahdollisimman vaikeita toteuttaa. Kun kieltää kaiken, tekee vähemmän virheitä. Laki ja asetus on takana. Suoraselkäisyys tuossakin on kaiken a ja o. Säännöt pitäisi olla samat kaikille, asiallisesti ja lain mukaan tehdyt muutokset pitäisi hyväksyä joka konttorilla. Harakiri-räpellykset vastaavasti hylätä, vaikka olisi kuinka kaverista kyse.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ainahan noita enemmän tai vähemmän laillisia muutoksia on paikottain hyväksytty.
Suurin osa varmaan katsastajan tietämättömyyttä tai kiinnostuksen puutetta perehtyä asiaan. Osa vaan lipsahtanut ikään kuin läpi sormien. Ihmisiähän katsastushenkilötkin on, eli virheitä sattuu ja muuttujia on paljon, joku juttu voi jäädä aina huomaamatta. Vaikka joku "laiton" muutos olis merkitty rekisteriotteeseen ei se ole mikään tae, että se säilyy siellä maailman tappiin. Jos virhe havaitaan tulevissa katsastuksissa tapahtuneeksi, voi rakenteen joutua muuttamaan ennalleen, tai lain vaatimaan muotoon ennen kuin leima läpsähtää. Ikäviä ylläreitähän noista voi seurata, vaikkapa ajoneuvon seuraaville omistajille. Esimerkkinä, kaveri osti käytetyn jenkkipikupin isoilla pyörillä ja reilulla korotuksella luokkaa +300 mm alkuperäiseen kokonaiskorkeuteen. Auto oli aikoinaan korotettu ja rengastettu Amerikan Joen toimesta ja laivattu sieltä käytettynä suomeen. Suomeen ensirekisteröitäessä oli jätetty korotukset yms. muutokset huomioimatta, alla oleva rengaskoko oli sentään merkitty otteeseen. Auto oli katsastettu suomessa jo useana vuotena, kunnes eräässä vuosikatsastuksessa tuli hylky ajoneuvon muutoskatsastamattomasta korotussarjasta, vaikka autolla oli sellaisenaan ajettu jo lähes kymmenen vuotta. No. tää tarina päättyi onneks parhainpäin erinäisen selvittelyjen yms. sumplausten jälkeen, mut pahimmillaan olis pitäny ruveta hommailemaan maailmalta autoon vakioalustaa. Palstan legenda Matti vois tietää, miten näissä isossa maailmassa rakennettujen autojen ensirekisteröinti katsastuksessa havaittujen muutosten kanssa toimitaan, jos ne ei meinaa mahtua kansallisten säädösten ahtaampaan haarukkaan? Oli sit kyseessä Ameriikan pojan tuunaama Dodge, tai Islannista tuotu hieman turskalle tuoksahtava Hiluxi.. ![]()
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mulla kävi dodgen korotuksien kans sillain et muutoskatsastin korotukset ja 6 vuoden päästä ei enää saanutkaan leimaa vaan käskivät poistaa.
Pitkän paperi sodan ja selvittelyjen jälkeen hyväksyivät ne, kun on tehty ennen kun uus laki on tullut voimaan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
britax-lamput laittomat????? | Tekniikka & Jutustelu | 65 | 02.06.2007 16:34 | |
Laittomat tiedostot rahoittavat terrorismia | Luomu | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 1 | 10.09.2005 13:00 |
Suzukin muutoskatsastukset? | @peli | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 18.07.2005 17:10 |
Patrollin suurimman kumit (lailliset) | OPA | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 18.09.2003 16:12 |