![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|||
|
|||
![]() On vx-malleissa nopeuden mukaan säätyvä simpukka alle 60kmh antaa enemmän tehostusta ja päinvastoin
|
|
||||
|
||||
![]()
Noniin nyttenpä alkas olemaan tämä hyvinkin tunnettu Hodarin ominaisuus, eli etuperän/akselin remontti ajankohtanen.
Perrään tullee nyt kaikki uudet laakerit, ja koko akseliin uudet tiivisteet sekä uudet kääntölaakerit. Sekä molempiin kardaaneihin samalla uudet ristikot. Mitä mutta sinne nyt samalla on järkevää vaihtaa? Murrokset? Tamgears vai joku muu? Vetolaipat? OEM varmaan paras? Pyöränlaakerit? Ei äännä mutta kohta alkaa olla 500tkm täynnä, ei tietoa onko vaihettu. Murros- laakerirasvat, halpa vai esim. Redline CV-2? Mitä muuta? Jarrut on tehty kesällä eli niitä ei samaan konkurssiin tarvitse uusia.
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos välykset haluaa kokonaan pois niin kaikkihan sinne saa uusia. Jokainen liitos, hammasvälitys ja murros lisää välystä. Vain lompakko taitaa olla rajana näissä ja se missä tavoite. EDIT: vai tarkoititko että pyöränlaakerit ei viellä äännä? Viimeksi muokannut rattimies : 04.01.2019 12:07 |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Perä sen sijaan ulvoo jo melko pahasti n.70-80km/h nopeudessa. Ja toinen napa vuotaa.. ![]() Unohtu aikasemmassa viestissä kysyä vielä pronssiholkeista, alkuperäset semmoset vai neulalaakerit? ![]()
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sanovat että jos laittaa pronssiholkit niin alkuperäiset. Itse meinasin seuraavaan akseliremonttiin kokeilla niitä neulalaakereita. Vaikka ei ne pronssiholkitkaan ihan huonoja ole kun 400-500tkm niillä yleisesti mennään. Olin itse niin laiska että ostin nyt ihan koko etuperän tehdasuutena, vielä kun niitä maailmalta löytyy.. samalla kaikki sisuskalut akseliin. Odottakoon tallissa tallessa toistaiseksi, kunnes on aikaa tehdä tuo remontti omalle hodarille. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Välystä ei kuitenkaan ole mielestäni kuin nimeks asti, ja niistä varmaan suurimmat juuri vetolaippojen ja murroksen booreissa, sekä kardaanin ristikoissa. Irtoperän vien laakeroitavaksi paikalliseen Toyota liikkeeseen, kahtokoot siellä mikä on lopputulema, ja uusitaanko sitten muutakin. Tämä kyseinen autohan on automaattilaatikolla, joten varmaan on etuperä päässy helpommalla kun jos ois manuaalin jatkeena.
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olet varmaan huomannut ![]() Manuaalissa onnistuu lähtö pehmeämmin, toki jos vaihtaissa käytetään moottorijarrutuksella, niin sekään ei edistä pitkäikäisyyttä. p.s minun kin hodari on automaatti. |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
|
|||
|
|||
![]()
Dreamteamcar Ranskassa ja löytyy sekä 4.1 että 3.7 välityksellä hintaan 1998 eur.
https://www.dreamteamcar.com/pieces-...j80_11712.html |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Minä en laittaisi muita kuin alkuperäisiä pronssiholkkeja, tarvikkeiden laatu alkaa täysin paskasta ja niitä ei erota päällepäin, ennenkä leikkaa kiinni tms. Noita neulalaakereita en ole kokeillut, siis en tiedä miten kestää tuolla navassa, joka ei ole täysin tiivis. Yhdestä hodarista "paloi" vetonivel, kun holkki leikkasi kiinni, ja väänteli vetarin poorit väljäksi, kun tarvi pusla lähti hilseilemään ja leikkasi kiinni niin hyvin, että lopulta pyöri pyörän navassa. (ja oli hiottu huolellisesti, välillä sovittaen). yht. neljä holkkia vaihdoin muutamassa kuukaudessa ![]() muut selvisi alkuperäisien holkien vaihdolla, paitsi tuo yksi, missä meni uusi nivel ja vetoakseli, taisin vaihtaa myös pyörännavan. Nuo napojen vuotamiset johtuu monesti siitä, että huohotin tukossa. Tai sitten siellä on tarvike- malliset vetoakselin stefat (hodarissa alunperin ns. "super stefa" siis akselitiivistys "kelluu" kumi heltan varassa. Tuo etukardaanista tuntuva pyörimisliikkeen välys on yleensä nimenomaan noissa vetonivelen ja navan välisissä laipoissa. -> laippa ja vetonivel uusiksi. pikkusen välystä on yleensä myös tasauspyörästössä, sinne saa paksumpia liukulevyjä marmorilta, jos jaksaa harrastaa, minä en ole koskaan laittanut.... Minä olen käyttänyt tamgeassin vetoniveliä, koska kohtuuhintaisia. Monessa tarvikenivelessä on huono öljy voitelemassa niveltä.... minä olen hieronut mustaa vaseliinia niin pitkään kuuliin ja liukupintoihin, että alkaa tarttumaan kunnolla (öljy peseytynyt pois) Navasta kaikki vanha vaseliini pois, ja uutta tilalle vähintään 200-300g, minulla on tainnut mennä 400g? per puoli.... toki mukana kääntö- ja pyöränlaakerit Ja kun pistät vetoakselin niveleen, niin laita koko vetovivelen poori täyteen vaseliiniä.(sieltä lähtee keskipakovoimalla aikanaan voitelemaan kuulia ja sitä pidätinrengasta) Jos pistät paikalle ilman vaseliinia, niin vaseliini ei mene kovinkaan helposti niveleen sisään, ja jo uutena liukupinnat kärsii, siis livelet alkaa kulumaan vauhdilla. Ja kun vanhemmassa hodarissa on vain keskitasauspyörästö (siis ei viskoa lisänä) ja lukkoperä edessä, niin joskus olen käyttänyt autoa ilman renkaita pukkien nokassa etulukko kiinni esim. 3 vaihteella tyhjäkäynnillä muutaman minuutin. Se varmistaa, ettei lähdetä "kuivilla" nivelillä ajamaan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |