Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 22.12.2018, 09:04
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Perusasetus

On vx-malleissa nopeuden mukaan säätyvä simpukka alle 60kmh antaa enemmän tehostusta ja päinvastoin

Vastaa lainaten
Vanha 04.01.2019, 09:26
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++

Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Perusasetus

Noniin nyttenpä alkas olemaan tämä hyvinkin tunnettu Hodarin ominaisuus, eli etuperän/akselin remontti ajankohtanen.

Perrään tullee nyt kaikki uudet laakerit, ja koko akseliin uudet tiivisteet sekä uudet kääntölaakerit. Sekä molempiin kardaaneihin samalla uudet ristikot.

Mitä mutta sinne nyt samalla on järkevää vaihtaa?
Murrokset? Tamgears vai joku muu?
Vetolaipat? OEM varmaan paras?
Pyöränlaakerit? Ei äännä mutta kohta alkaa olla 500tkm täynnä, ei tietoa onko vaihettu.
Murros- laakerirasvat, halpa vai esim. Redline CV-2?

Mitä muuta? Jarrut on tehty kesällä eli niitä ei samaan konkurssiin tarvitse uusia.
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
Vanha 04.01.2019, 12:04
rattimies rattimies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++

Rekisteröitynyt: 21.07.09
Sijainti: Ingå
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 141 Näytä viesti
Noniin nyttenpä alkas olemaan tämä hyvinkin tunnettu Hodarin ominaisuus, eli etuperän/akselin remontti ajankohtanen.

Perrään tullee nyt kaikki uudet laakerit, ja koko akseliin uudet tiivisteet sekä uudet kääntölaakerit. Sekä molempiin kardaaneihin samalla uudet ristikot.

Mitä mutta sinne nyt samalla on järkevää vaihtaa?
Murrokset? Tamgears vai joku muu?
Vetolaipat? OEM varmaan paras?
Pyöränlaakerit? Ei äännä mutta kohta alkaa olla 500tkm täynnä, ei tietoa onko vaihettu.
Murros- laakerirasvat, halpa vai esim. Redline CV-2?

Mitä muuta? Jarrut on tehty kesällä eli niitä ei samaan konkurssiin tarvitse uusia.
Onko väljää tai vuotoa, tms. vai miksi aloitat ison remontin? Omissa hzj- ja hdj80:ssä kaikissa on etuperät ujeltaneet jo alle 350tkm ajettuna, joten varmasti on sun autoon jo joskus uusittu välitys jos on hiljainen vaikka 500tkm jo menty.

Jos välykset haluaa kokonaan pois niin kaikkihan sinne saa uusia. Jokainen liitos, hammasvälitys ja murros lisää välystä. Vain lompakko taitaa olla rajana näissä ja se missä tavoite.

EDIT: vai tarkoititko että pyöränlaakerit ei viellä äännä?

Viimeksi muokannut rattimies : 04.01.2019 12:07
Vastaa lainaten
Vanha 04.01.2019, 12:19
Aktiivijäsen++

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rattimies Näytä viesti
Onko väljää tai vuotoa, tms. vai miksi aloitat ison remontin? Omissa hzj- ja hdj80:ssä kaikissa on etuperät ujeltaneet jo alle 350tkm ajettuna, joten varmasti on sun autoon jo joskus uusittu välitys jos on hiljainen vaikka 500tkm jo menty.

Jos välykset haluaa kokonaan pois niin kaikkihan sinne saa uusia. Jokainen liitos, hammasvälitys ja murros lisää välystä. Vain lompakko taitaa olla rajana näissä ja se missä tavoite.

EDIT: vai tarkoititko että pyöränlaakerit ei viellä äännä?
Pyöränlaakerit ei vielä ääntele tai oireile mitenkään muutenkaan.

Perä sen sijaan ulvoo jo melko pahasti n.70-80km/h nopeudessa.
Ja toinen napa vuotaa..

Unohtu aikasemmassa viestissä kysyä vielä pronssiholkeista, alkuperäset semmoset vai neulalaakerit?
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
Vanha 04.01.2019, 12:33
Aktiivijäsen++

Perusasetus

Lainaus:

Ja toinen napa vuotaa..

Unohtu aikasemmassa viestissä kysyä vielä pronssiholkeista, alkuperäset semmoset vai neulalaakerit?
Ok, no kyllä sinne sitten saa laittaa myös uuden välityksen. Vanhaa ei enää hiljaiseksi saa. Saat varautua myös siihen että hammaspyörien, vetareiden ja vetolaippojen boorit on jo kuluneet eli sieltä sitä löysää tulee.. Itse olen yhden etuakselin/perän laittanut ja sinne meni lähes kaikki uusiksi.
Sanovat että jos laittaa pronssiholkit niin alkuperäiset. Itse meinasin seuraavaan akseliremonttiin kokeilla niitä neulalaakereita. Vaikka ei ne pronssiholkitkaan ihan huonoja ole kun 400-500tkm niillä yleisesti mennään.
Olin itse niin laiska että ostin nyt ihan koko etuperän tehdasuutena, vielä kun niitä maailmalta löytyy.. samalla kaikki sisuskalut akseliin. Odottakoon tallissa tallessa toistaiseksi, kunnes on aikaa tehdä tuo remontti omalle hodarille.
Vastaa lainaten
Vanha 04.01.2019, 13:39
Aktiivijäsen++

Perusasetus

Lainaus:
Ok, no kyllä sinne sitten saa laittaa myös uuden välityksen. Vanhaa ei enää hiljaiseksi saa. Saat varautua myös siihen että hammaspyörien, vetareiden ja vetolaippojen boorit on jo kuluneet eli sieltä sitä löysää tulee.. Itse olen yhden etuakselin/perän laittanut ja sinne meni lähes kaikki uusiksi.
Sanovat että jos laittaa pronssiholkit niin alkuperäiset. Itse meinasin seuraavaan akseliremonttiin kokeilla niitä neulalaakereita. Vaikka ei ne pronssiholkitkaan ihan huonoja ole kun 400-500tkm niillä yleisesti mennään.
Olin itse niin laiska että ostin nyt ihan koko etuperän tehdasuutena, vielä kun niitä maailmalta löytyy.. samalla kaikki sisuskalut akseliin. Odottakoon tallissa tallessa toistaiseksi, kunnes on aikaa tehdä tuo remontti omalle hodarille.
Toivottavasti ei nyt tarvihtis ihan kaikkea kuitenkaan uusia.

Välystä ei kuitenkaan ole mielestäni kuin nimeks asti, ja niistä varmaan suurimmat juuri vetolaippojen ja murroksen booreissa, sekä kardaanin ristikoissa. Irtoperän vien laakeroitavaksi paikalliseen Toyota liikkeeseen, kahtokoot siellä mikä on lopputulema, ja uusitaanko sitten muutakin.

Tämä kyseinen autohan on automaattilaatikolla, joten varmaan on etuperä päässy helpommalla kun jos ois manuaalin jatkeena.
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
Vanha 04.01.2019, 14:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Lainaus:
Toivottavasti ei nyt tarvihtis ihan kaikkea kuitenkaan uusia.

......................

Tämä kyseinen autohan on automaattilaatikolla, joten varmaan on etuperä päässy helpommalla kun jos ois manuaalin jatkeena.
Automaatti "löytää" nuo välykset aika tehokkaasti, siis kun vaihdat etenemissuuntaa, niin välykset "kaahataan" päästä päähän aika äkkiä.
Olet varmaan huomannut

Manuaalissa onnistuu lähtö pehmeämmin, toki jos vaihtaissa käytetään moottorijarrutuksella, niin sekään ei edistä pitkäikäisyyttä.

p.s minun kin hodari on automaatti.
Vastaa lainaten
Vanha 04.01.2019, 13:47
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Perusasetus

Lainaus:
Mistäpäin ostit ja mitä makso
Vastaa lainaten
Vanha 05.01.2019, 13:38
Aktiivijäsen++

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Mistäpäin ostit ja mitä makso
Dreamteamcar Ranskassa ja löytyy sekä 4.1 että 3.7 välityksellä hintaan 1998 eur.
https://www.dreamteamcar.com/pieces-...j80_11712.html
Vastaa lainaten
Vanha 04.01.2019, 13:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Lainaus:

Ja toinen napa vuotaa..

Jos pahasti huutaa, ja varsinkin jos pinjoniakselissa laakereissa on väljää, uusi välitys voi olla ainut vaihtoehto saada hiljaiseksi.

Minä en laittaisi muita kuin alkuperäisiä pronssiholkkeja, tarvikkeiden laatu alkaa täysin paskasta ja niitä ei erota päällepäin, ennenkä leikkaa kiinni tms.
Noita neulalaakereita en ole kokeillut, siis en tiedä miten kestää tuolla navassa, joka ei ole täysin tiivis.

Yhdestä hodarista "paloi" vetonivel, kun holkki leikkasi kiinni, ja väänteli vetarin poorit väljäksi, kun tarvi pusla lähti hilseilemään ja leikkasi kiinni niin hyvin, että lopulta pyöri pyörän navassa. (ja oli hiottu huolellisesti, välillä sovittaen). yht. neljä holkkia vaihdoin muutamassa kuukaudessa
muut selvisi alkuperäisien holkien vaihdolla, paitsi tuo yksi, missä meni uusi nivel ja vetoakseli, taisin vaihtaa myös pyörännavan.

Nuo napojen vuotamiset johtuu monesti siitä, että huohotin tukossa.
Tai sitten siellä on tarvike- malliset vetoakselin stefat (hodarissa alunperin ns. "super stefa" siis akselitiivistys "kelluu" kumi heltan varassa.

Tuo etukardaanista tuntuva pyörimisliikkeen välys on yleensä nimenomaan noissa vetonivelen ja navan välisissä laipoissa.
-> laippa ja vetonivel uusiksi. pikkusen välystä on yleensä myös tasauspyörästössä, sinne saa paksumpia liukulevyjä marmorilta, jos jaksaa harrastaa, minä en ole koskaan laittanut....

Minä olen käyttänyt tamgeassin vetoniveliä, koska kohtuuhintaisia.
Monessa tarvikenivelessä on huono öljy voitelemassa niveltä.... minä olen hieronut mustaa vaseliinia niin pitkään kuuliin ja liukupintoihin, että alkaa tarttumaan kunnolla (öljy peseytynyt pois)
Navasta kaikki vanha vaseliini pois, ja uutta tilalle vähintään 200-300g, minulla on tainnut mennä 400g? per puoli.... toki mukana kääntö- ja pyöränlaakerit
Ja kun pistät vetoakselin niveleen, niin laita koko vetovivelen poori täyteen vaseliiniä.(sieltä lähtee keskipakovoimalla aikanaan voitelemaan kuulia ja sitä pidätinrengasta)
Jos pistät paikalle ilman vaseliinia, niin vaseliini ei mene kovinkaan helposti niveleen sisään, ja jo uutena liukupinnat kärsii, siis livelet alkaa kulumaan vauhdilla.

Ja kun vanhemmassa hodarissa on vain keskitasauspyörästö (siis ei viskoa lisänä) ja lukkoperä edessä, niin joskus olen käyttänyt autoa ilman renkaita pukkien nokassa etulukko kiinni esim. 3 vaihteella tyhjäkäynnillä muutaman minuutin. Se varmistaa, ettei lähdetä "kuivilla" nivelillä ajamaan.
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30

Sivu luotu: 10:57 (GMT +2).