![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Asiallista, laitatko panhardit vai luotko jotain erilaista ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Noi Mesen kardaanit ei anna kummosia liikeratoja ja näyttää jo rajoilla olevan. Minä risteytin Patrollin ja Mesen kardinaalit joten ei ristikot ainakaan pohjanani. Eikös noita portaali Gvaageneita oo sentään jo joku tehny?
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Juu alkuperäisillä panhardeilla tulee =)
Lainaus:
Jotain taas saatu tallilla aikaiseksi. Eli voimansiirto-ongelmat: Taka-akseliputki pysyy alkuperäisenä unimoggilaisena, sen ja jakolaatikon väliin tulee muokattu Geen kardaani. Pinionin lähtö kohdistettu osoittamaan jakolaatikon lähtöä ja jakolaatikko alkuperäisessä asennossa. Kardaaniin perän päähän alkuperäinen nivel ja asteita 0, jakolaatikon päähän tuplanivel ja asteita vajaa 17 syötäväksi. Itse jakolaatikkoa siirsin 4cm oikealle runkopalkkien välissä ja moottori-vaihdelaatikko -pakettia 2cm vasemmalle. Välikardaani pysyy Geen alkuperäisenä jo muokattuna, se saa samalla tasapainotuksen. Etukardaani pysyy myös Geen alkuperäisenä, mutta se saa lyhennyksen ja tasapainotuksen. Moottori+vaihdelaatikko -paketin ja jakolaatikon siirrolla nyt etukardaani mahtuu kulkemaan alkuperäisessä paikassaan. Vaihdelaatikon takakannatinta täytyy vain hieman muokata, ettei ota kardaaniin joustoissa kiinni. Myös jakolaatikon etupuolella olevaa rungon poikittaisputkea täytyy hieman muokata kardaanin tieltä. Tämän aiheuttaa unimogin pidempi perän lähtö vrt. alkuperäisiin, joka aiheuttaa suuremman pystysuuntaisen liikkeen lyhyemmälle kardaanille. Nyt mielenkiintoiseen aiheeseen, eli etuakseliputkeen. Tutkistelin, että vanhan Geen jakolaatikko kääntää etukardaanin pyörimissuunnan päinvastaiseksi kuin takakardaanin(ja välikardaanin). Jos Unimogin akselin laittaisi alle normaalisti, eturenkaat pyörisi erisuuntaan kuin takarenkaat. Lisäksi Unimogin perämurikka on vasemmalla keskilinjasta, kun taas Geen perämurikka ja samalla kardaanin kulkureitti on oikealla puolen. Tästä yhtälöstä päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun: Käännän etuakseliputken ylösalaisin, jolloin perämurikka heilahtaa oikealle puolelle ja vetareiden pyörimissuunta vaihtuu. Nyt renkaat pyörii oikeaan suuntaan, mutta porttaaliboksit osoittaa taivaalle. Lisäksi siis akseliputkesta aukaistaan saumat molemmin puolin kääntöpäiden juuresta ja kääntöpäät käännetään ympäri osoittamaan alaspäin. Edellä kuvailtuun teoriaan ottaisin mielelläni kommenttia, kuulostaako järkevältä? Käsittääkseni näin on joku joskus tehnyt mm. volvolaisten ja Geen yhdistämisessä. Etuakselissa pinionin lähtö osoittaa vaakatasosta 3,7 asteen verran yläpuolelle ja jakolaatikossa saman verran vaakatasosta yli. Casteriksi mietin noin +4 astetta, jolloin pinionin ollessa vaakatasossa, kääntöpäät käännetään +7 viiva +8 astetta eteenpäin vertikaalista. Varmuuden vuoksi tilasin Casterin korjauspuslat etujakareihin, jos säädöt todetaan huonoiksi. Miltä +4 caster kuulostaa porttaalivehkeessä? Lisäksi huomasin ohjausakselin alapään ristinivelen olevan entinen, josta johtui jo aiemmin huomattu "lonksahtelu" ratissa ja sentin tyhjä liikevara. Uutta akselia näyttää saavan edulliseen 700€ hintaan, onko joku vaihtanut ohjausakselista ristinivelen? Sattuisiko olemaan jokin standardikoko?
__________________
w460 om606 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Samankaltaista Caster pähkäilyä täällä harrasteltu, Volvolaiset menossa alle.
Huomio seuraavat asiat Casterin ohessa, tukivarsien asento normaalissa ajoasennossa / jouskorossa. Jos eivät ole vaakaan, kuten tuskin ovat, muuttuu akseliväli joustojen ääriasennoissa yllättävän paljon. Samalla Caster muuttuu, ja ainakin itseä hämmästytti muutoksen suuruus, kun vertailin asentoja noin 300 mm jouston matkalla. Omassa epäkeskopuslat nyt, mutta hyvä olis jos sais tukivarret / akselikiinnikkeet / jousituksen sellaiseen kompromissiin ettei epäkeskoja tarvittais. Uskoisin että Caster optimi olis 3 - 6 asteen välissä Ja vielä, portaali / lukko akselisessa, pyrkisin melko matalaan, eli enempi ulosjoustavaan alustaan, huimaakin vähemmän
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 06.01.2019 21:37 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mihin laitteeseen laittelet volvolaisia? Olen pyrkinyt tekemään mittaukset ja asemoinnit normaalissa ajokorkeudessa. Normaalin ajokorkeuden arviointi vain on osoittautunut haastavaksi. Olisi pitänyt ottaa paljon enemmän mittoja ennenkuin purki auton palasiksi.
__________________
w460 om606 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jep.
W463 itsellä työn alla. Mitat olis ollu hyvä olla, kaikesta, täällä helpottaa kivasti kun pystyy melko pienellä vaivalla laskemaan kopan aina välillä paikalleen mittailujen ja varmistelujen tiimoilta. Mutta enempi kuin muistelinkaan, vaatii hommaa ’riittävän’ matalan alustan rakentelu. Mä haen sellasta 25-30 % sisäänjoustoa, eli 75-100 mm, mutta voi joutua tyytymään vähempään https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218195 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218194
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 06.01.2019 23:05 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]()
__________________
w460 om606 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Haluamatta sotkea pitkästi sun topiccia, lyhyt yhteenveto tästä pitkään kyteneestä rojektista:
• pitkä W463 -90, ilman ABS ja ilman SRS • Volvolaiset akselit jarrupäivityksin • OM 605 ahdettuna, mekaanisella 6 mm PPD • 6 vaihteinen manuaali • LR sukuinen alusta, tukivarret, jouset, korvakot kaikki LR Defender 110 osia • perinteinen iskunvaimennus, tää on vielä valitsematta, todnäk Big Boret Tarkoitus luoda ’se ainakin toistaiseksi viimeinen’ maastokykyinen kulkine, joka täyttää kriteeristön luotettava, yksinkertainen, mekaaninen, ajokelpoinen myös tiellä. Ja hyödyntää tähän se ymmärrys ja kokemus, jota näistä on kerinnyt karttua.
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 07.01.2019 21:12 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Hyvältä yhtälöltä kuulostaa. Itselläkin mielessä päällimmäisenä luotettava, yksinkertainen, maastokykyinen, ajokelpoinen maantiellä ja katulaillinen.
Pitää tehdä portto G kokoontumisajot, kunhan laitteet on kasassa =) On muuten kiven alla saada järkevään hintaan ohjausakseli. Pitänee purkaa ja mittoa tuo väljä ristinivelel ja alkaa etsimään josko löytyisi jostain kataloogista oikean kokoinen.
__________________
w460 om606 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Unimog | hex | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 23.04.2015 18:03 |
Myydään Unimog ja MB moottorien varaosaluetteloita sekä Unimog käyttöohjekirjoja | elegance1972 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 09.04.2014 20:14 |
Unimog | Ex_inkkari | Chit-Chat | 1 | 07.09.2013 22:53 |
Unimog | pekkasforest | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 21.09.2009 18:52 |
O: Unimog | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 07.06.2006 21:11 |