Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.12.2018, 21:52
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Asiallista, laitatko panhardit vai luotko jotain erilaista ??

__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.12.2018, 09:25
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Noi Mesen kardaanit ei anna kummosia liikeratoja ja näyttää jo rajoilla olevan. Minä risteytin Patrollin ja Mesen kardinaalit joten ei ristikot ainakaan pohjanani. Eikös noita portaali Gvaageneita oo sentään jo joku tehny?
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.01.2019, 18:59
mikaman mikaman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.05.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 58
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Asiallista, laitatko panhardit vai luotko jotain erilaista ??
Juu alkuperäisillä panhardeilla tulee =)


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sumpe Näytä viesti
Noi Mesen kardaanit ei anna kummosia liikeratoja ja näyttää jo rajoilla olevan. Minä risteytin Patrollin ja Mesen kardinaalit joten ei ristikot ainakaan pohjanani. Eikös noita portaali Gvaageneita oo sentään jo joku tehny?
On varmasti tehty, mutta dokumenttia kovin vähän tuotettu...


Jotain taas saatu tallilla aikaiseksi. Eli voimansiirto-ongelmat:

Taka-akseliputki pysyy alkuperäisenä unimoggilaisena, sen ja jakolaatikon väliin tulee muokattu Geen kardaani. Pinionin lähtö kohdistettu osoittamaan jakolaatikon lähtöä ja jakolaatikko alkuperäisessä asennossa. Kardaaniin perän päähän alkuperäinen nivel ja asteita 0, jakolaatikon päähän tuplanivel ja asteita vajaa 17 syötäväksi.

Itse jakolaatikkoa siirsin 4cm oikealle runkopalkkien välissä ja moottori-vaihdelaatikko -pakettia 2cm vasemmalle.

Välikardaani pysyy Geen alkuperäisenä jo muokattuna, se saa samalla tasapainotuksen.

Etukardaani pysyy myös Geen alkuperäisenä, mutta se saa lyhennyksen ja tasapainotuksen.

Moottori+vaihdelaatikko -paketin ja jakolaatikon siirrolla nyt etukardaani mahtuu kulkemaan alkuperäisessä paikassaan. Vaihdelaatikon takakannatinta täytyy vain hieman muokata, ettei ota kardaaniin joustoissa kiinni. Myös jakolaatikon etupuolella olevaa rungon poikittaisputkea täytyy hieman muokata kardaanin tieltä. Tämän aiheuttaa unimogin pidempi perän lähtö vrt. alkuperäisiin, joka aiheuttaa suuremman pystysuuntaisen liikkeen lyhyemmälle kardaanille.

Nyt mielenkiintoiseen aiheeseen, eli etuakseliputkeen. Tutkistelin, että vanhan Geen jakolaatikko kääntää etukardaanin pyörimissuunnan päinvastaiseksi kuin takakardaanin(ja välikardaanin). Jos Unimogin akselin laittaisi alle normaalisti, eturenkaat pyörisi erisuuntaan kuin takarenkaat. Lisäksi Unimogin perämurikka on vasemmalla keskilinjasta, kun taas Geen perämurikka ja samalla kardaanin kulkureitti on oikealla puolen. Tästä yhtälöstä päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun:
Käännän etuakseliputken ylösalaisin, jolloin perämurikka heilahtaa oikealle puolelle ja vetareiden pyörimissuunta vaihtuu. Nyt renkaat pyörii oikeaan suuntaan, mutta porttaaliboksit osoittaa taivaalle. Lisäksi siis akseliputkesta aukaistaan saumat molemmin puolin kääntöpäiden juuresta ja kääntöpäät käännetään ympäri osoittamaan alaspäin.

Edellä kuvailtuun teoriaan ottaisin mielelläni kommenttia, kuulostaako järkevältä? Käsittääkseni näin on joku joskus tehnyt mm. volvolaisten ja Geen yhdistämisessä.

Etuakselissa pinionin lähtö osoittaa vaakatasosta 3,7 asteen verran yläpuolelle ja jakolaatikossa saman verran vaakatasosta yli. Casteriksi mietin noin +4 astetta, jolloin pinionin ollessa vaakatasossa, kääntöpäät käännetään +7 viiva +8 astetta eteenpäin vertikaalista. Varmuuden vuoksi tilasin Casterin korjauspuslat etujakareihin, jos säädöt todetaan huonoiksi. Miltä +4 caster kuulostaa porttaalivehkeessä?



Lisäksi huomasin ohjausakselin alapään ristinivelen olevan entinen, josta johtui jo aiemmin huomattu "lonksahtelu" ratissa ja sentin tyhjä liikevara. Uutta akselia näyttää saavan edulliseen 700€ hintaan, onko joku vaihtanut ohjausakselista ristinivelen? Sattuisiko olemaan jokin standardikoko?

__________________
w460 om606
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.01.2019, 21:34
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Samankaltaista Caster pähkäilyä täällä harrasteltu, Volvolaiset menossa alle.


Huomio seuraavat asiat Casterin ohessa, tukivarsien asento normaalissa ajoasennossa / jouskorossa. Jos eivät ole vaakaan, kuten tuskin ovat, muuttuu akseliväli joustojen ääriasennoissa yllättävän paljon. Samalla Caster muuttuu, ja ainakin itseä hämmästytti muutoksen suuruus, kun vertailin asentoja noin 300 mm jouston matkalla.



Omassa epäkeskopuslat nyt, mutta hyvä olis jos sais tukivarret / akselikiinnikkeet / jousituksen sellaiseen kompromissiin ettei epäkeskoja tarvittais.



Uskoisin että Caster optimi olis 3 - 6 asteen välissä




Ja vielä, portaali / lukko akselisessa, pyrkisin melko matalaan, eli enempi ulosjoustavaan alustaan, huimaakin vähemmän ��
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 06.01.2019 21:37
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.01.2019, 22:44
mikaman mikaman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.05.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 58
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Samankaltaista Caster pähkäilyä täällä harrasteltu, Volvolaiset menossa alle.


Huomio seuraavat asiat Casterin ohessa, tukivarsien asento normaalissa ajoasennossa / jouskorossa. Jos eivät ole vaakaan, kuten tuskin ovat, muuttuu akseliväli joustojen ääriasennoissa yllättävän paljon. Samalla Caster muuttuu, ja ainakin itseä hämmästytti muutoksen suuruus, kun vertailin asentoja noin 300 mm jouston matkalla.



Omassa epäkeskopuslat nyt, mutta hyvä olis jos sais tukivarret / akselikiinnikkeet / jousituksen sellaiseen kompromissiin ettei epäkeskoja tarvittais.



Uskoisin että Caster optimi olis 3 - 6 asteen välissä




Ja vielä, portaali / lukko akselisessa, pyrkisin melko matalaan, eli enempi ulosjoustavaan alustaan, huimaakin vähemmän ��
Olen samoilla linjoilla hyvinkin vahvasti. Tuo caster-haarukka kuulostaa järkevältä ja mahdollisimman matalan rakennelman yritän saada tehtyä. Korinkorotus lähtee samalla pois ja kokonaiskorotus jäänee 10-12cm luokkaan. Toisaalta matala on vähän hankala saada paljon ulosjoustavaksi, jos ei nosta iskarin yläpäätä lattiasta läpi tai laske alapäätä paljon akselin alapuolelle...

Mihin laitteeseen laittelet volvolaisia?

Olen pyrkinyt tekemään mittaukset ja asemoinnit normaalissa ajokorkeudessa. Normaalin ajokorkeuden arviointi vain on osoittautunut haastavaksi. Olisi pitänyt ottaa paljon enemmän mittoja ennenkuin purki auton palasiksi.
__________________
w460 om606
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.01.2019, 23:02
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Jep.


W463 itsellä työn alla.

Mitat olis ollu hyvä olla, kaikesta, täällä helpottaa kivasti kun pystyy melko pienellä vaivalla laskemaan kopan aina välillä paikalleen mittailujen ja varmistelujen tiimoilta.

Mutta enempi kuin muistelinkaan, vaatii hommaa ’riittävän’ matalan alustan rakentelu.

Mä haen sellasta 25-30 % sisäänjoustoa, eli 75-100 mm, mutta voi joutua tyytymään vähempään

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218195

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218194
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 06.01.2019 23:05
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.01.2019, 11:40
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaman Näytä viesti

Käännän etuakseliputken ylösalaisin, jolloin perämurikka heilahtaa oikealle puolelle ja vetareiden pyörimissuunta vaihtuu. Nyt renkaat pyörii oikeaan suuntaan, mutta porttaaliboksit osoittaa taivaalle. Lisäksi siis akseliputkesta aukaistaan saumat molemmin puolin kääntöpäiden juuresta ja kääntöpäät käännetään ympäri osoittamaan alaspäin.

Edellä kuvailtuun teoriaan ottaisin mielelläni kommenttia, kuulostaako järkevältä? Käsittääkseni näin on joku joskus tehnyt mm. volvolaisten ja Geen yhdistämisessä.

Mulla on rangessa juuri noin tehty kun murikan tarvi siirtää oikealle puolen. Perä muistaakseni käy mitenpäin vaan siihen akseliputkeen?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.01.2019, 20:18
mikaman mikaman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.05.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 58
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Mulla on rangessa juuri noin tehty kun murikan tarvi siirtää oikealle puolen. Perä muistaakseni käy mitenpäin vaan siihen akseliputkeen?
Perä menee vain yhdessä asennossa akseliputkeen, mutta sehän ei sinänsä haittaa mitään. Tasauspyörästön lukkomekanismi kääntyy vaan alapuolelle ja pitää suojata. Kiitos kommentista, sain varmuuden ettei ihan sutta ja sekundaa tule =)




Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Jep.


W463 itsellä työn alla.

Mitat olis ollu hyvä olla, kaikesta, täällä helpottaa kivasti kun pystyy melko pienellä vaivalla laskemaan kopan aina välillä paikalleen mittailujen ja varmistelujen tiimoilta.

Mutta enempi kuin muistelinkaan, vaatii hommaa ’riittävän’ matalan alustan rakentelu.

Mä haen sellasta 25-30 % sisäänjoustoa, eli 75-100 mm, mutta voi joutua tyytymään vähempään

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218195

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218194
Sun projekti näyttää mielenkiintoiselta, ja mielellään näkisi enemmänkin kuvia toteutuksesta! Tulee komea w463, kunkkukone näyttäisi olevan pellin alla Tuleeko muuten mersun tekniikalla, poislukien akselit? Minkälaisilla spekseillä olet ajatellut iskareita?
__________________
w460 om606
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.01.2019, 21:08
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Haluamatta sotkea pitkästi sun topiccia, lyhyt yhteenveto tästä pitkään kyteneestä rojektista:

• pitkä W463 -90, ilman ABS ja ilman SRS
• Volvolaiset akselit jarrupäivityksin
• OM 605 ahdettuna, mekaanisella 6 mm PPD
• 6 vaihteinen manuaali
• LR sukuinen alusta, tukivarret, jouset, korvakot kaikki LR Defender 110 osia
• perinteinen iskunvaimennus, tää on vielä valitsematta, todnäk Big Boret


Tarkoitus luoda ’se ainakin toistaiseksi viimeinen’ maastokykyinen kulkine, joka täyttää kriteeristön luotettava, yksinkertainen, mekaaninen, ajokelpoinen myös tiellä. Ja hyödyntää tähän se ymmärrys ja kokemus, jota näistä on kerinnyt karttua.
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 07.01.2019 21:12
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.01.2019, 22:41
mikaman mikaman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.05.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 58
Perusasetus

Hyvältä yhtälöltä kuulostaa. Itselläkin mielessä päällimmäisenä luotettava, yksinkertainen, maastokykyinen, ajokelpoinen maantiellä ja katulaillinen.

Pitää tehdä portto G kokoontumisajot, kunhan laitteet on kasassa =)

On muuten kiven alla saada järkevään hintaan ohjausakseli. Pitänee purkaa ja mittoa tuo väljä ristinivelel ja alkaa etsimään josko löytyisi jostain kataloogista oikean kokoinen.
__________________
w460 om606
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Unimog hex O/M/V Ajoneuvot 0 23.04.2015 18:03
Myydään Unimog ja MB moottorien varaosaluetteloita sekä Unimog käyttöohjekirjoja elegance1972 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 09.04.2014 20:14
Unimog Ex_inkkari Chit-Chat 1 07.09.2013 22:53
Unimog pekkasforest Tekniikka & Jutustelu 17 21.09.2009 18:52
O: Unimog O/M/V Ajoneuvot 1 07.06.2006 21:11


Sivu luotu: 11:00 (GMT +2).