Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.12.2018, 20:32
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.435
Perusasetus

Kyllähän perus rattaita saa edullisesti.
Miten kiinnität vetarin tuohon ensiörattaaseen?
Onko kukaan kokeillut, kauanko kestää tuommoisessa paikassa karkaisematon hammaspyörä?

__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.12.2018, 20:56
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Kyllähän perus rattaita saa edullisesti.
Miten kiinnität vetarin tuohon ensiörattaaseen?
Onko kukaan kokeillut, kauanko kestää tuommoisessa paikassa karkaisematon hammaspyörä?

Nämäkin elinaikaodotukset on laskettavissa. Joskus 20v sitten tein kolmen hengen ryhmässä harjoitustyön aiheesta. Nyt toki kaikki on jo unohtunutta. Paperinen printti MathCad laskennoista vielä löytyy... pahus kun on aika niin kortilla, että asiaan uudelleen perehtyminen tuskin onnistuu...

Joku Vertex- guru nuo laskelmat pyöräyttäis tuossa tuokiossa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.12.2018, 11:51
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Karkaisemattomaan pyörään saa muuten sitten lankasahuksella sen poorituksen..
Näin toteutettiin yhteen kampiakselin hammaspyörään uritus.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.12.2018, 11:53
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Elinajanodote ei ole vaikea laskea jos on kuormat tiedossa, mutta mistäs ne revit tällaisessa tapauksessa?
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.12.2018, 23:19
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Elinajanodote ei ole vaikea laskea jos on kuormat tiedossa, mutta mistäs ne revit tällaisessa tapauksessa?
Olisko parempi tarkastella suurinta mahdollista kuormaa joka rattaisiin voi kohdistua käyttötilanteessa? Voisiko asiaa
lähestyä staattisena systeeminä jossa voimien ja momenttien summa on nolla, ja peustaa laskemat oletettuun max vääntömomenttiin vetoakselin päässä?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.12.2018, 08:53
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Radis Näytä viesti
Olisko parempi tarkastella suurinta mahdollista kuormaa joka rattaisiin voi kohdistua käyttötilanteessa? Voisiko asiaa
lähestyä staattisena systeeminä jossa voimien ja momenttien summa on nolla, ja peustaa laskemat oletettuun max vääntömomenttiin vetoakselin päässä?
Laakerien kestävyyden voi maksimikuormalla määrittää jo aika hyvin. Jos suurimmat staattiset rasitukset ei ylitä laakerien maksimikuormia ja voitelu pelaa, niin ne tulevat toimimaan.

Kuka kertoo sen maksimikuorman?
Noillehan tulee aika rajuja iskujakin pidon lipsuessa..
Enemmän niiden aiheuttamat kuormat noita tulee rasittamaan kuin varsinainen maksimivääntö.

Alustavassa voimansiirron hammastuksen laskennassa töissä on käytetty 3x maksimimomenttia tyven ja pinnan varmuuden suhteen.. ja sen kanssakin pitää varmuutta hammastuksesta vielä löytyä yli 1.
Silti katkenneita hampaita tuppaa välillä vaihteista löytymään.

En ole enää laskentapuolella hommissa, mutta hammastuksen kestoa lasketaan ekvivalenttikuormalla, joka on yhteenlaskettu keskiarvokuorma hammastuksen näkemästä rasituksesta oletetun elinajan puitteissa.

Nämä kuormat taas saadaan suurimman käyttömomentin kertoimina ajan funktiona asiakkaalta. Asiakas tietää mihin olosuhteisiin haluaa myllyn ja suunnittelun pitäisi keksiä miten vaihde sen kestää. Yhteinen kieli on nuo kertoimet.

Tuo 3x max. momentti on jarrutus tai takapotkutilanteessa täysin mahdollinen.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.12.2018, 09:03
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Tuon kotelon suunnitteluun vois antaa sellaisen ohjeen, että jättäkää sen pohjalle tilaa irtohampaille! ..ja öljylle. Öljytilavuuttakin tuo vaatii, ettei kuumene ihan liikaa.
Nuo kerrotut hammaspyörien hinnat ei ollut pahoja ja hammasvaurion sattuessa saattaa riittää että vaihtaa vain sen hajonneen pyörän, ellei ne irtohampaat kiilaudu kotelon ja alapyörän väliin.. Sitten joutuu vaihtamaan senkin tai huonossa tapauksessa sen kotelonkin.

Todennäköisin rikkoutuva pyörä tuossa ketjussa on tietysti tuo pienin/ylin. Joka olisi sitten halvinkin, jos siinä ei olisi niitä sisäpuolisia muotoja.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.12.2018, 21:37
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti

Kuka kertoo sen maksimikuorman?
Noillehan tulee aika rajuja iskujakin pidon lipsuessa..
Enemmän niiden aiheuttamat kuormat noita tulee rasittamaan kuin varsinainen maksimivääntö.

Alustavassa voimansiirron hammastuksen laskennassa töissä on käytetty 3x maksimimomenttia tyven ja pinnan varmuuden suhteen.. ja sen kanssakin pitää varmuutta hammastuksesta vielä löytyä yli 1.
Silti katkenneita hampaita tuppaa välillä vaihteista löytymään.

En ole enää laskentapuolella hommissa, mutta hammastuksen kestoa lasketaan ekvivalenttikuormalla, joka on yhteenlaskettu keskiarvokuorma hammastuksen näkemästä rasituksesta oletetun elinajan puitteissa.

Nämä kuormat taas saadaan suurimman käyttömomentin kertoimina ajan funktiona asiakkaalta. Asiakas tietää mihin olosuhteisiin haluaa myllyn ja suunnittelun pitäisi keksiä miten vaihde sen kestää. Yhteinen kieli on nuo kertoimet.

Tuo 3x max. momentti on jarrutus tai takapotkutilanteessa täysin mahdollinen.
Selväähän on että määrittelysi mukaisen ekvivalenttikuoman arviointi on varsin haasteellista. Siksipä mainitsemasi alustava voimansiirron hammastuksen laskenta, joka siis näyttää worst case analyysiltä, lienee se mitä tässä pystyttäisiin mahdollisesti jonkilaisella suuntaa antavalla tarkuudella tekemään.

Tämä ketoisi kestääkö pyörästö edes kerran oletetun max kuormitustilanteen. Mikäli kestää, sitten vaan kokeilemaan kestääkö käytössä.

Voidaan myös laskea se momentti jolla hammatuksen myötö-/ murtoraja ylittyy. Tätä voisi sitten verrata siihen worst caseen. Olisiko tilanne jossa 3× moottorin max vääntömomentti kohdistuu yhdelle renkaalle tällainen?

Viimeksi muokannut Radis : 05.12.2018 03:39
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.12.2018, 12:22
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.435
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Karkaisemattomaan pyörään saa muuten sitten lankasahuksella sen poorituksen..
Näin toteutettiin yhteen kampiakselin hammaspyörään uritus.
Lankasahaa (kipinätyöstö) tottelee myös karkaistuteräs.

Onnistuu kyllä sekin, mutta mietin mikä olisi kustannustehokas ratkaisu.
Paljon pystyy teettämään ja tekemään, mutta missä vaiheessa kustannukset karkaa ja todetaan, että halvemmaksi olisi tullut ostaa volvolaiset ja kaventaa ne? Puuttuuhan siitä tekemisen ilo ja harrastehenkisyys.

Itelle tälläisessä rojektissa olisi juuri murroksen tai takavetarin liittäminen hammaspyörään.
Toinen on kääntöpään tuenta...


Mutta innolla seurataan mitä tuleman pitää.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.12.2018, 13:07
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.832
Thumbs up

Liettualaiset oli jo kauan sitten toteuttaneet vähän vastaavaa vanhanmallin patrollin akselit joista käännetty murinat ylösalaisin ja laitettu Volvon portaali boksit jatkoksi. Patrollin omalla kääntöpäällä. Aika leveät niistä tuli kyllä.ja samalla kisa porukalla oli sellainen uazi missä omat portaalit oli jotenkin muokatta. Oli Suomessa ajamassa sillä aikoinaan.

Suurin haaste on järkevästi tehtyä se boksi nii että kestäisi, kun unimogin ja Volvon boksin kuoria on menny jonkunverran halki. Ja nii että siitä ei tulisi tolkuttoman iso ja painava.

Mielenkiintoinen projekti tosiaa ja varmasti kysyntää on jos valmiiksi asti tulee.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.12.2018, 15:00
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.536
Perusasetus

Kuinka tiuhaan noita volvon/mogin akseleita räjähtelee? eikös ainakin mogin bokseinhin tehty jotain hevosenkengän näköistä vahvikettakin?

Huikee juttu jos toi itetehty boksi onnistuu, ite lähtsin noista valmiista akseleista ja tarvittaessa sitten niiden jatkojalostusta.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.12.2018, 17:10
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.039
Blog Entries: 20
Perusasetus

Boxien kuoret kun tekee amuliinista, ne on varmaan 500-800/kpl 10kpl sarja. Koneaikaa tommosen jöötin kyntämiseen sen verran menee. Tarkkaa määrää ei muutenkaan kannata koneistaa, vaan otta pari varalle. Yksittäiskappaleen teettäminen se sitten vasta itkettääkin.

Takalevy jäänee 100 ja 200 väliin.


Hattua nostan jätkille rohkeudesta lähteä pystymetsästä tekee tämmöstä.

Yhen venäläisen ratkaisu oli, että se booritus olikin napalukon laipassa, joka pultattiin kiinni rattaaseen. Booriholkin voi myös hitsata koneistettuun rattaaseen ja lämpökäsittelyllä poistaa tistauksen aiheuttamat jännitykset. Ei ihanteellinen ratkaisu, mutta yksi tekijä tässä oli kai myös hinnan optimointi?

Tässä projektissa loppusumma on suoraan suhteessa siihen, kuinka paljon osaa/pystyy/voi tehdä itse koneistuksia ja hitsauksia.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.12.2018, 13:48
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.051
Perusasetus

Joskus ne vanhat valmiitkin loppuu...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.12.2018, 12:01
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 728
Perusasetus

Vastailen tässä samalla useampaan kysymykseen.

"Miten kiinnität vetarin tuohon ensiörattaaseen?"
Takavetari aika selvä. Vetarin päähän boorit tavalla tai toisella ja hammasrattaan sisään vastaava. Tarkempi toteutus vielä miettimättä.
Etupää onkin hankalampi. Ensiöakseliin pitää saada murros kiinni. Tarkempi toteutus hakee vielä muotoaan. Hammasrattaat ovat vielä "pehmeitä", eli ne voidaan koneistaa haluttuun mittaan sisäreiän osalta. Valmiit rattaat sitten karkaistaan yms.

Laakereiden kuormitusksen kesto ei ole ongelma. Suurin kuormitus syntyy auton painosta ja se menee napalaakerin kautta runkoon. Boksin sisälle tuleville laakereille tulee vain hammasrattaiden erotusvoima, eipä juuri muuta.

Laakereiden valinnan vaikeus perustuu niiden fyysiseen mittaan. Esim jos/kun ensiöakselin päähän tulee murros niin toisesta päästä pitää saada laitettua stefa, laakeri, hammasratas, laakeri ja lukitus. Seuraavan pitää olla aina edellistä pienempi (paitsi stefa). Laakerin ja stefan leveys vaikuttaa kuoren paksuuteeen ja päin vastoin.

SKF:n katalogia on selattu ahkerasti. Toteutus mahdollisimman vakio-osilla, jotta hinta pysyy kurissa.

Varmaan muitakin kiinnostaa mitä tämä maksaa.
No tähän asti:
Hammasrattaat ~360€
Laakerit/stefat ~150€
Murrokset ~200€

Sitten tarvii:
4*jarrusatula
4*jarrulevy
4*napa
Näiden hinta selviää, kun tiedetään mitä halutaan.

Loppuja osia ei sitten kaupasta saakkaan.

Viimeksi muokannut Sumsar : 03.12.2018 14:10
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 09:25 (GMT +2).