Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.11.2018, 21:00
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Jos hinta pysyy järkevänä ja kääntöpäiden sekä laakerien kesto hyvänä niin ehdottomasti kiinnostaisi tällainen sarja.
Paljonko on siedettävä summa?
Kuinka paljon harrastaja olisi valmis maksamaan tälläisestä sarjasta?

Pääasiassa peruskoneistusta, mutta esim vetarille tuleva hammasratas booreilla haastava/suhteellisen arvokas...

__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.12.2018, 13:18
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Pääasiassa peruskoneistusta, mutta esim vetarille tuleva hammasratas booreilla haastava/suhteellisen arvokas...
Eipä tuossakaan mitään erikoista ole valmistuksen kanssa.
Jos käyttöhammastuskin on suora, niin syntyy vielä molemmat hammastukset samalla koneella pistämällä.
Tai löytyyhän noihin koneisiin ohjelmat nousullisillekin hammastuksille. Teriäkin olen noille suunnitellut muutama vuosi sitten.

Vierintäjyrsimet on enemmän käytössä ulkopuolisen hammastuksen avaamisessa, mutta onnistuu muutenkin. Pienemmillä ( vähän hampaita) hammastuksilla ihan toimivia nuo pooritusten vetoon tarkoitetut laitteetkin.

Jos noita lähtee joillain "rautakaupan" valmis-hammaspyörillä tekemään, niin aika vähillä liikkeillä vois osat syntyä.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.12.2018, 19:01
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Eipä tuossakaan mitään erikoista ole valmistuksen kanssa.
Jos käyttöhammastuskin on suora, niin syntyy vielä molemmat hammastukset samalla koneella pistämällä.
Tai löytyyhän noihin koneisiin ohjelmat nousullisillekin hammastuksille. Teriäkin olen noille suunnitellut muutama vuosi sitten.

Vierintäjyrsimet on enemmän käytössä ulkopuolisen hammastuksen avaamisessa, mutta onnistuu muutenkin. Pienemmillä ( vähän hampaita) hammastuksilla ihan toimivia nuo pooritusten vetoon tarkoitetut laitteetkin.

Jos noita lähtee joillain "rautakaupan" valmis-hammaspyörillä tekemään, niin aika vähillä liikkeillä vois osat syntyä.
Minä tarkoitinkin, että sen booriosan tekeminen ei ihan joka pajalta onnistu... Siis booriholkki mikä on napalukossakin. En sitten tiedä kestäisikö se napalukon holkki, jos sen hitsaisi hammaspyörään kiinni.
Saahan niitäkin tilattua valmiina, mutta hinta nousee mitä enempi vaaditaan.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.12.2018, 19:06
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Ei voi olla mahoton homma ku idässä aikanaa näin ite tehdyt portaalit, oisko ollu patrolli akselit, pyörimis suuntaha hoituu akselii kääntämäl jos haluu 2:l rattaal tehä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.12.2018, 20:23
Mekanismi Mekanismi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.04.12
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 198
Perusasetus

Ensimmäinen rasti oli helppo. Maailma on täynnä edullisia hammasrattaita. Yksi sarja tilattiin kokeeksi nettikaupasta.
https://www.mechanicdrive.com/buy-sp.../moduul-4.html
40mm leveät moduuli 4 rattaat tuntuivat hyville. Mitoitusta tai kestävyyttä ei varmistettu mitenkään . Ne vain näyttävät hyville. Ensiöakselille 16 hammasta, apuakseleille 14 hammasta ja toisioakselille 22 hammasta. Näillä päästään 1:1,37 välitykseen, mikä on riittävä tässä tilanteessa. Välitystä tärkeämpi tieto tässä vaiheessa oli se, että tällä konstruktiolla oli mahdollista päästä noin 150mm korkeaan rakenteeseen (toisioakselin keskeltä boksin kuoren yläreunaan). 150mm on siitä tärkeä luku, että sen saa tungettua 15” vanteen sisään. Eli toiveena olisi, että raideleveys ei kasvaisi kovin paljoa. Jos (ja kun) boksi menee vanteen sisään, niin raideleveyttä voi säätää vanteen ET:llä.
Click image for larger version

Name:	Mod4 rattaat.jpg
Views:	1261
Size:	151,2 Kt
ID:	88623
Sehän on jo melkein valmis. Enää puuttuu loput.

Seuraava rasti olikin sitten vähän haasteellisempi, mutta ahkeran harjoittelun tuloksena netin ilmainen 3D-suunnitteluohjelma alkoi totella pikkuhiljaa. Paljon on opittu ja paljon on tehty väärin tai ainakin kantapään kautta. Kotelosta alkaa kuitenkin valmistua ensimmäinen hahmotelma. Tässä vaiheessa alkoi hiipiä pelko persiiseen, että tämä ei ehkä olekaan ihan näps ja kops. Pelkkien laakereiden valinta aiheuttaa päänsärkyä.
Click image for larger version

Name:	Kansi .jpg
Views:	1302
Size:	30,0 Kt
ID:	88624Click image for larger version

Name:	Porttaali rattaat.jpg
Views:	1183
Size:	31,0 Kt
ID:	88622
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.12.2018, 20:32
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Kyllähän perus rattaita saa edullisesti.
Miten kiinnität vetarin tuohon ensiörattaaseen?
Onko kukaan kokeillut, kauanko kestää tuommoisessa paikassa karkaisematon hammaspyörä?
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.12.2018, 20:56
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Kyllähän perus rattaita saa edullisesti.
Miten kiinnität vetarin tuohon ensiörattaaseen?
Onko kukaan kokeillut, kauanko kestää tuommoisessa paikassa karkaisematon hammaspyörä?

Nämäkin elinaikaodotukset on laskettavissa. Joskus 20v sitten tein kolmen hengen ryhmässä harjoitustyön aiheesta. Nyt toki kaikki on jo unohtunutta. Paperinen printti MathCad laskennoista vielä löytyy... pahus kun on aika niin kortilla, että asiaan uudelleen perehtyminen tuskin onnistuu...

Joku Vertex- guru nuo laskelmat pyöräyttäis tuossa tuokiossa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.12.2018, 11:51
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Karkaisemattomaan pyörään saa muuten sitten lankasahuksella sen poorituksen..
Näin toteutettiin yhteen kampiakselin hammaspyörään uritus.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.12.2018, 11:53
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Elinajanodote ei ole vaikea laskea jos on kuormat tiedossa, mutta mistäs ne revit tällaisessa tapauksessa?
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.12.2018, 12:22
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Karkaisemattomaan pyörään saa muuten sitten lankasahuksella sen poorituksen..
Näin toteutettiin yhteen kampiakselin hammaspyörään uritus.
Lankasahaa (kipinätyöstö) tottelee myös karkaistuteräs.

Onnistuu kyllä sekin, mutta mietin mikä olisi kustannustehokas ratkaisu.
Paljon pystyy teettämään ja tekemään, mutta missä vaiheessa kustannukset karkaa ja todetaan, että halvemmaksi olisi tullut ostaa volvolaiset ja kaventaa ne? Puuttuuhan siitä tekemisen ilo ja harrastehenkisyys.

Itelle tälläisessä rojektissa olisi juuri murroksen tai takavetarin liittäminen hammaspyörään.
Toinen on kääntöpään tuenta...


Mutta innolla seurataan mitä tuleman pitää.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.12.2018, 12:01
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 725
Perusasetus

Vastailen tässä samalla useampaan kysymykseen.

"Miten kiinnität vetarin tuohon ensiörattaaseen?"
Takavetari aika selvä. Vetarin päähän boorit tavalla tai toisella ja hammasrattaan sisään vastaava. Tarkempi toteutus vielä miettimättä.
Etupää onkin hankalampi. Ensiöakseliin pitää saada murros kiinni. Tarkempi toteutus hakee vielä muotoaan. Hammasrattaat ovat vielä "pehmeitä", eli ne voidaan koneistaa haluttuun mittaan sisäreiän osalta. Valmiit rattaat sitten karkaistaan yms.

Laakereiden kuormitusksen kesto ei ole ongelma. Suurin kuormitus syntyy auton painosta ja se menee napalaakerin kautta runkoon. Boksin sisälle tuleville laakereille tulee vain hammasrattaiden erotusvoima, eipä juuri muuta.

Laakereiden valinnan vaikeus perustuu niiden fyysiseen mittaan. Esim jos/kun ensiöakselin päähän tulee murros niin toisesta päästä pitää saada laitettua stefa, laakeri, hammasratas, laakeri ja lukitus. Seuraavan pitää olla aina edellistä pienempi (paitsi stefa). Laakerin ja stefan leveys vaikuttaa kuoren paksuuteeen ja päin vastoin.

SKF:n katalogia on selattu ahkerasti. Toteutus mahdollisimman vakio-osilla, jotta hinta pysyy kurissa.

Varmaan muitakin kiinnostaa mitä tämä maksaa.
No tähän asti:
Hammasrattaat ~360€
Laakerit/stefat ~150€
Murrokset ~200€

Sitten tarvii:
4*jarrusatula
4*jarrulevy
4*napa
Näiden hinta selviää, kun tiedetään mitä halutaan.

Loppuja osia ei sitten kaupasta saakkaan.

Viimeksi muokannut Sumsar : 03.12.2018 14:10
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.12.2018, 20:43
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Laakerien valintaan löytyy esim SKF:ltä on-line kataloogi, jossa on muistaakseni myös elinaikalaskuri.

Urakuulalaaleri on hyvä siinä mielessä että kantaa myös jonkin verran aksiaalikuormaa. Neulalaskeri kantaa vain radiaalikuormaa.

Toki suorahampaiset hammapyörät ei juuri aksiaalikuormaa tee. Jos olis vinohampaiset, niin sitten aksiaalikuormaa tulis sen verran että kartiorullalaakereita tarvittaisiin.

Mobiililaiteella en suoraan päässy tutkimasn SKF:n valintaopasta mutta tuossa linkissä on jotain eväitä auheeseen liittyen:

https://www.google.fi/url?sa=t&sourc...tiYpIwRBCQL_u5


Laskuri:

http://www.skf.com/group/knowledge-c...alculator.html


Edit: Niin ja vinohampainen välitys on hiljaisempi. Vertaa eteenpäin vaihteet vs pakki, joka on yleensä suorahampainen.

Viimeksi muokannut Radis : 03.12.2018 20:01
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.12.2018, 09:47
Lassard Lassard ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.05.07
Sijainti: Kouvostoliitto
Viestit: 163
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mekanismi Näytä viesti
Ensimmäinen rasti oli helppo.
Seuraava rasti olikin sitten vähän haasteellisempi, mutta ahkeran harjoittelun tuloksena netin ilmainen 3D-suunnitteluohjelma alkoi totella pikkuhiljaa.

Minkä ohjelman löysitte?

Ketjuvetoisenahan tuo olisi ollut simppeli tehdä. Harkittiinko sitä, ja jos ei kelvannut, niin miksei?

Viimeksi muokannut Lassard : 09.12.2018 09:49
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.12.2018, 11:55
Mekanismi Mekanismi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.04.12
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lassard Näytä viesti
Minkä ohjelman löysitte?

Ketjuvetoisenahan tuo olisi ollut simppeli tehdä. Harkittiinko sitä, ja jos ei kelvannut, niin miksei?
Fusion 360, ei kyllä mietitty ketjuratkaisua. Mikä siitä tekee helpomman versus rattailla?

Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.12.2018, 09:44
Lassard Lassard ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.05.07
Sijainti: Kouvostoliitto
Viestit: 163
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mekanismi Näytä viesti
Fusion 360, ei kyllä mietitty ketjuratkaisua. Mikä siitä tekee helpomman versus rattailla?
Vielä yksinkertaisempi rakenne eikä koneistustarkkuuden tarvitse olla niin just kuin rattailla tehdessä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 18:53 (GMT +2).