![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Kuinka paljon harrastaja olisi valmis maksamaan tälläisestä sarjasta? Pääasiassa peruskoneistusta, mutta esim vetarille tuleva hammasratas booreilla haastava/suhteellisen arvokas...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos käyttöhammastuskin on suora, niin syntyy vielä molemmat hammastukset samalla koneella pistämällä. Tai löytyyhän noihin koneisiin ohjelmat nousullisillekin hammastuksille. Teriäkin olen noille suunnitellut muutama vuosi sitten. Vierintäjyrsimet on enemmän käytössä ulkopuolisen hammastuksen avaamisessa, mutta onnistuu muutenkin. Pienemmillä ( vähän hampaita) hammastuksilla ihan toimivia nuo pooritusten vetoon tarkoitetut laitteetkin. Jos noita lähtee joillain "rautakaupan" valmis-hammaspyörillä tekemään, niin aika vähillä liikkeillä vois osat syntyä.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Saahan niitäkin tilattua valmiina, mutta hinta nousee mitä enempi vaaditaan.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ei voi olla mahoton homma ku idässä aikanaa näin ite tehdyt portaalit, oisko ollu patrolli akselit, pyörimis suuntaha hoituu akselii kääntämäl jos haluu 2:l rattaal tehä
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ensimmäinen rasti oli helppo. Maailma on täynnä edullisia hammasrattaita. Yksi sarja tilattiin kokeeksi nettikaupasta.
https://www.mechanicdrive.com/buy-sp.../moduul-4.html 40mm leveät moduuli 4 rattaat tuntuivat hyville. Mitoitusta tai kestävyyttä ei varmistettu mitenkään . Ne vain näyttävät hyville. Ensiöakselille 16 hammasta, apuakseleille 14 hammasta ja toisioakselille 22 hammasta. Näillä päästään 1:1,37 välitykseen, mikä on riittävä tässä tilanteessa. Välitystä tärkeämpi tieto tässä vaiheessa oli se, että tällä konstruktiolla oli mahdollista päästä noin 150mm korkeaan rakenteeseen (toisioakselin keskeltä boksin kuoren yläreunaan). 150mm on siitä tärkeä luku, että sen saa tungettua 15” vanteen sisään. Eli toiveena olisi, että raideleveys ei kasvaisi kovin paljoa. Jos (ja kun) boksi menee vanteen sisään, niin raideleveyttä voi säätää vanteen ET:llä. Sehän on jo melkein valmis. Enää puuttuu loput. Seuraava rasti olikin sitten vähän haasteellisempi, mutta ahkeran harjoittelun tuloksena netin ilmainen 3D-suunnitteluohjelma alkoi totella pikkuhiljaa. Paljon on opittu ja paljon on tehty väärin tai ainakin kantapään kautta. Kotelosta alkaa kuitenkin valmistua ensimmäinen hahmotelma. Tässä vaiheessa alkoi hiipiä pelko persiiseen, että tämä ei ehkä olekaan ihan näps ja kops. Pelkkien laakereiden valinta aiheuttaa päänsärkyä. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän perus rattaita saa edullisesti.
Miten kiinnität vetarin tuohon ensiörattaaseen? Onko kukaan kokeillut, kauanko kestää tuommoisessa paikassa karkaisematon hammaspyörä?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nämäkin elinaikaodotukset on laskettavissa. Joskus 20v sitten tein kolmen hengen ryhmässä harjoitustyön aiheesta. Nyt toki kaikki on jo unohtunutta. Paperinen printti MathCad laskennoista vielä löytyy... pahus kun on aika niin kortilla, että asiaan uudelleen perehtyminen tuskin onnistuu... Joku Vertex- guru nuo laskelmat pyöräyttäis tuossa tuokiossa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Karkaisemattomaan pyörään saa muuten sitten lankasahuksella sen poorituksen..
Näin toteutettiin yhteen kampiakselin hammaspyörään uritus. ![]()
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Elinajanodote ei ole vaikea laskea jos on kuormat tiedossa, mutta mistäs ne revit tällaisessa tapauksessa?
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Onnistuu kyllä sekin, mutta mietin mikä olisi kustannustehokas ratkaisu. Paljon pystyy teettämään ja tekemään, mutta missä vaiheessa kustannukset karkaa ja todetaan, että halvemmaksi olisi tullut ostaa volvolaiset ja kaventaa ne? Puuttuuhan siitä tekemisen ilo ja harrastehenkisyys. Itelle tälläisessä rojektissa olisi juuri murroksen tai takavetarin liittäminen hammaspyörään. Toinen on kääntöpään tuenta... Mutta innolla seurataan mitä tuleman pitää.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Vastailen tässä samalla useampaan kysymykseen.
"Miten kiinnität vetarin tuohon ensiörattaaseen?" Takavetari aika selvä. Vetarin päähän boorit tavalla tai toisella ja hammasrattaan sisään vastaava. Tarkempi toteutus vielä miettimättä. Etupää onkin hankalampi. Ensiöakseliin pitää saada murros kiinni. Tarkempi toteutus hakee vielä muotoaan. Hammasrattaat ovat vielä "pehmeitä", eli ne voidaan koneistaa haluttuun mittaan sisäreiän osalta. Valmiit rattaat sitten karkaistaan yms. Laakereiden kuormitusksen kesto ei ole ongelma. Suurin kuormitus syntyy auton painosta ja se menee napalaakerin kautta runkoon. Boksin sisälle tuleville laakereille tulee vain hammasrattaiden erotusvoima, eipä juuri muuta. Laakereiden valinnan vaikeus perustuu niiden fyysiseen mittaan. Esim jos/kun ensiöakselin päähän tulee murros niin toisesta päästä pitää saada laitettua stefa, laakeri, hammasratas, laakeri ja lukitus. Seuraavan pitää olla aina edellistä pienempi (paitsi stefa). Laakerin ja stefan leveys vaikuttaa kuoren paksuuteeen ja päin vastoin. SKF:n katalogia on selattu ahkerasti. Toteutus mahdollisimman vakio-osilla, jotta hinta pysyy kurissa. Varmaan muitakin kiinnostaa mitä tämä maksaa. No tähän asti: Hammasrattaat ~360€ Laakerit/stefat ~150€ Murrokset ~200€ Sitten tarvii: 4*jarrusatula 4*jarrulevy 4*napa Näiden hinta selviää, kun tiedetään mitä halutaan. Loppuja osia ei sitten kaupasta saakkaan. Viimeksi muokannut Sumsar : 03.12.2018 14:10 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Laakerien valintaan löytyy esim SKF:ltä on-line kataloogi, jossa on muistaakseni myös elinaikalaskuri.
Urakuulalaaleri on hyvä siinä mielessä että kantaa myös jonkin verran aksiaalikuormaa. Neulalaskeri kantaa vain radiaalikuormaa. Toki suorahampaiset hammapyörät ei juuri aksiaalikuormaa tee. Jos olis vinohampaiset, niin sitten aksiaalikuormaa tulis sen verran että kartiorullalaakereita tarvittaisiin. Mobiililaiteella en suoraan päässy tutkimasn SKF:n valintaopasta mutta tuossa linkissä on jotain eväitä auheeseen liittyen: https://www.google.fi/url?sa=t&sourc...tiYpIwRBCQL_u5 Laskuri: http://www.skf.com/group/knowledge-c...alculator.html Edit: Niin ja vinohampainen välitys on hiljaisempi. Vertaa eteenpäin vaihteet vs pakki, joka on yleensä suorahampainen. Viimeksi muokannut Radis : 03.12.2018 20:01 |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Minkä ohjelman löysitte? Ketjuvetoisenahan tuo olisi ollut simppeli tehdä. Harkittiinko sitä, ja jos ei kelvannut, niin miksei? Viimeksi muokannut Lassard : 09.12.2018 09:49 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Vielä yksinkertaisempi rakenne eikä koneistustarkkuuden tarvitse olla niin just kuin rattailla tehdessä.
|