Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.11.2018, 22:15
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

OM617


G:n moottorille tarttis tehdä jotain.. Nykyään keulalla OM617, johon edellinen omistaja on laittanut turboversion pakosarjan, ahtimen ja imusarjan.

Sopiiko jostain tuoreemmasta 5 sylinterisestä moottorista ruiskupumppu suoraan tuon nykyisen tilalle? Haluaisin päästä eroon tuosta manuaalisesta kylmäkäynnin säätimestä ohjaamossa, eli sellainen pumppu hakusessa, joka osaisi säätää tyhjäkäyntiä lämpötilan mukaan..

Pikkasen tarvitsisi saada voimaakin lisää, nyt aika rauhallinen etenemään. Tavoite olisi maltillinen ~130-150 hv, tämä riitäisi mulle. Ahtimen päivittämistä olen suunnitellut sekä välijäähdyttimen asennusta.

Tiedän että fiksuinta olis varmaan nakata koko moottori vex ja jotain 90 -lukulaista turbotekniikka tilalle.. Mutta nykyiseen moottoriin on rakennettu paikka nokkapumpulle, jota en mielellään tekisi uusiksi. Sekä vaihteistona on nyt pakun 5v laatikko, jonka hitaasta ykkösestä en myöskään haluaisi luopua..

Ideoita???

__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.11.2018, 01:32
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Ei sovi uudemmat pumput suoraan. En tiedä olisko mahdollista yhdistää uutta ja vanhaa pumppua tai kokonaan erillinen säädin laittaa.
Luulen, että helpoin ratkaisu on vaihdattaa pumpun elementit. Ainakin uudemmat koneet jaksaa käydä tyhjäkäyntiä 7mm elementeillä ilman sähköistä säädintäkin. Kuumana tyhjäkäynti on kyllä kovempi kuin kylmänä, mutta ei kuitenkaan ala huutamaan.
Ainakin kesällä toimi 617:ssa samoin, pakkasilla en ole vielä testannut.
Tavoitetehoihin pääsee varmasti alkuperäisellä pumpullakin, mutta 7mm elementeillä saa lisää alavääntöä. Ja soppa ei heti lopu jos se 150hp ei riitäkään...
Välijäähdytin olisi noihin(kin) pitäny laittaa jo tehtaalla ja varmaan se turbokin kannattais vaihtaa isompaan ja uudempaan. Tosin alkuperäisessä turbokoneessa on 125hp, ettei se turbo välttämättä heti jää pieneksi.

Ps. Mulla olis tuommonen välijäähdytin ylimääräisenä, jos kiinnostaa https://www.do88.fi/fi/artiklar/vali...500x75-25.html
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.11.2018, 21:35
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

OM617A pumppua sinne, ei tarvii tyhjäkäyntiä säädellä kun on asetuksissaan, hetken ehkä kylmänä pitää jalalla pitää korotettua.


Tai suosiolla OM602 sukuinen kone, ja kytkinkoppa mallia W461 250/290 tai muu vastaava, niin sopii pakulaatikko
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.11.2018, 22:01
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Pelkkä 602 konehan ei tuota hommaa ratkaise, vaan pitää sähköt siirtää myös että se säädin toimii.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.11.2018, 22:30
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Pelkkä 602 konehan ei tuota hommaa ratkaise, vaan pitää sähköt siirtää myös että se säädin toimii.

Toki.

Viittasinkin tällä lähinnä laatikko asiaan.

Saahan tyhjäkäynnin automaattisen (sähköisen tai alipaine/lämpöohjattuna ilman sähköä) tasauksen rakennettua toki myös mihin vaan, vaatii vain hiukan perehtymistä, muttei rakettitieteen tuntemusta.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.11.2018, 10:49
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Ei kai tuota 617A koneen ikivanhaa MW-pumppua kannata laittaa yhtään mihinkään. Uudemman vaparin pumppuun suuremmat elementit ja tehdä ahdonalainen säätö siihen sammutinvipuun.
vielä kun metsästää aihioksi sellaisen pumpun jossa on alipaineella säätyvä kylmäkäynnin säädin niin sekin on helppo kytkeä toimimaan oikein. OM60x koneesta vaan se lämpötilan mukaan toimina alipainekytkin kanteen ja menoksi.

Se olis sitä nykyaikaa

Viimeksi muokannut Mika_T : 17.11.2018 10:52
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.11.2018, 12:54
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
vielä kun metsästää aihioksi sellaisen pumpun jossa on alipaineella säätyvä kylmäkäynnin säädin niin sekin on helppo kytkeä toimimaan oikein.
Se olis sitä nykyaikaa
Onko sellaista ollu 617 koneessa? En ite ainakaan ole koskaan törmännyt, mutta onhan niitä versioita aika paljon.
Minusta MW-pumppu on ollu ihan hyvin toimiva vakiokuntoisena, toki jos kunnolla virittämään alkaa niin sitte se uudempi vaparin pumppu. Sellaisen olen teettänytkin omaan 617:aan, mutta savutuksen esto vaatii vielä vähän muokkausta. Hintaa sille kuitenki tulee, ei ehkä kannata, jos tavoitteena on saada vain vähän vakiota enemmän tehoa.
Yhtä toista autoa varten olen juuri yrittänyt perehtyä MW-pumpun säätämiseen, ensiviikolla luultavasti voin kertoa siitä kokemuksia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.11.2018, 17:15
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Uudemman vaparin pumppuun suuremmat elementit ja tehdä ahdonalainen säätö siihen sammutinvipuun.
vielä kun metsästää aihioksi sellaisen pumpun jossa on alipaineella säätyvä kylmäkäynnin säädin niin sekin on helppo kytkeä toimimaan oikein. OM60x koneesta vaan se lämpötilan mukaan toimina alipainekytkin kanteen ja menoksi.
Monesta lähteestä olen lukenut tästä "uudemman mallisesta vaparin pumpusta", mutta missään en ole nähnyt mainittavan moottorityyppiä, osanumeroa tai vuosimallia, missä näitä on alunperin käyetty..
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Räjäytyskuvia mersusta Larha Tekniikka & Jutustelu 12 23.06.2015 07:30
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! TOPPAHOUSU Chit-Chat 87 26.11.2008 14:00
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
Mersusta huoltoauto MakeH Tekniikka & Jutustelu 2 13.04.2006 17:24
Mersusta Masi Tekniikka & Jutustelu 0 23.11.2005 18:07


Sivu luotu: 00:29 (GMT +2).