Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #2  
Vanha 17.09.2018, 21:05
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Keskipakosäätimen toimintaan sen verran on tullut perehdyttyä että taitaa sitä tiukemmalle ruuvaamalla saada syöttöjä vain siten että kone kiertää hieman enemmän. Tai siis tuolla facebookin puolella kun asiasta tuli jauhettua, niin maksimiainemäärä josta puhuin koski vain alavääntöä tilanteessa jolloin kaasupolkimeen ei kosketa ja keskipakosäädin on 100% vastuussa syötöistä. Jos haetaan täyskaasulla maksimitehoja niin silloin pelissä on tosiaan pumpun muutkin elementit ja syötön määrää rajoittaa ensisijaisesti ahtopainekompensaattori. Tässä viimeksimainitussa tilanteessa keskipakosäädin ei käsittääkseni kykene vaikuttamaan maksimiainemäärään millään kierroslukualueella.



Oliko nyt siis tarve saada enemmän syöttöjä, eli enemmän ainetta maksimiahtopaineelle? Vai saada maksimisyötöt alemmalla ahtopaineella, eli kompensaattorin kello liikkumaan enemmän pienemmällä ahtopaineella? Jälkimmäisen säätö tapahtuu guide bushingia, eli kellon jousen kireyttä säätämällä. Olettaisin että siellä on normaali oikean käden kierre, jolloin ylhäältä katottuna tuota räikkää pitäisi liikuttaa moottorista pois, eli oikealle, päin. Guide bushingia löysäämällä jos siis saavuttaisi maksimisyötöt (maksimiainemäärähän ei lisäänny jos jo lähtötilanteessa oli ahtopainetta tarjolla niin paljon että kello kolahtaa pohjaan) vaikka 1 barin ahtopaineella niin varmaan alkaa läänikin tummumaan ja pakolämpöjä kannattaa seurata tarkasti. Mutta toki ainetta tulisi matalemmilla ahtopainemäärillä enemmän joka saattaisi taasen herätellä turboa hieman aiemmin.



Mitenkä siis autossa kiinni oleva moottori ei reagoi paineeseen? 2,5 barilla ei siis kara ainakaan kuulosta kolahtavan pohjaan asti? Olisiko painekellon kalvo päässyt vuosien varrella täyttymään öljyllä joka estää liikettä? Tai voisiko kalvo vuotaa?
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 17.09.2018 21:27
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
2l2t 2.4d syöttöpumpun ym säätö mikok Tekniikka & Jutustelu 90 21.11.2015 13:38
hiluxin syöttöpumpun säätö ekaneliveto Tekniikka & Jutustelu 12 06.01.2015 19:06
syöttöpumpun ajoitus 12HT HJ-61 Tekniikka & Jutustelu 2 26.05.2010 10:14
LJ:n syöttöpumpun säätö kihi Tekniikka & Jutustelu 1 12.12.2009 11:11
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 20:53


Sivu luotu: 15:11 (GMT +2).