![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Asiaa on nyt puntaroitu oikein ajatuksen kanssa, ja sitten loppui koneesta veto. Kotiin päästiin kuitenkin. Illalla uusi ajolenkki Tunerstudion kanssa ja nykimiseen johtanut vika alkoi selvitä. Kiinalainen kaasuläpän asentotunnistin alkoi höpsimään omiaan, ja moottorinohjain sekosi siitä. Samoilla lämmöillä Motonettiin hankkimaan Boschilainen tilalle. Jostakin syystä vika ilmeni kiihdyttelyn jälkeen, syytä en keksinyt, mutta Tunerstudio näytteli kaikenmaailman asentoja läpälle. Nyt on taas menty ilman nykimisiä. Oudolle tuntui mennä hankkimaan toyotaan 44eur anturi, kun sillä rahalla on aiemmin tehty vain suurempia remontteja.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Niin se vaan kallistuu Toyotan huoltokin
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pienen tauon jälkeen nykimiset palas. Nyt antautui bensanpaineensäädin. Tilasin uuden, vähän laadukkaamman näköisen säätimen. Sehän vuoti allensa heti uutuuttaan, ja säätöruuvin kanssa ei päästy samoille aaltopituuksille ollenkaan. Tilanne kärjistyi seuraavana päivänä, jolloin paineet romahti ja yhteistyö siinä samalla. Rälläkällä koneistelin sisäkaluja sen verran että autolla pystyy ajamaan. Nyt odotellaan kolmatta säädintä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Polttoainepuoli on saatu nyt kuntoon. Vähän meni kantapään kautta, mutta eipä ole viimeinen kerta. Onko kokemuksia ja tietoa lambda-antureista? Eri tyyppien eron suunnilleen ymmärrän, kapea- ja laajakaista ja niiden eri versiot, on lämmitettävää ja jne. Mutta en oikein ole löytänyt sopivan rautalankaista esitystä miten ne toimii?TIedän että pitää pyrkiä tiettyihin lambda arvoihin, mutta mistä nämä arvot tulee? Tolvosta kyseinen keksintö puuttuu ja jos sen sinne laittaisin, saisin kulutusta todennäköisesti hieman paremmaksi. Megan puolelta näyttäisi helpohkolta hommalta, mutta tuo toiminta. Ei ole kattia, mitä parannusta lambdan olemassa olo toisi jatkuvaan moottorin ohjailuun? Kannattaako lambdaa kytkeä mukaan moottorinohjaimen toimintaan mukaan, vai laittaisiko sen vain mittaamaan ja tekisi sitten megaan säätöjä havaintojen mukaan?
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Korvakuuloltako olet nyt säätänyt koneen jos ei ole ollut seosmittaria? Ei kyllä tulis mieleenkään lähteä ajamaan ilman laajakaistamittaria tai sitten niin että näkyy tunerissa, varsinainen mittari ei ole niin välttämätön. Mutta laajakaista on kyllä välttämätön!!!
Ehdottomasti laajakaista anturi, joko vanhempi 4.2 tai sitten uudempi 4.9 ja tälle tietenkin ohjain. Ja tietenkini kytket sen juttelemman megan kanssa, muuten koko hommassa ei ole mitään järkeä. Tai no, sitten jos on erillinen näyttö niin voi olla ilman yhteyttä megaan, mutta silti järjetöntä jättää se laittamatta. Halvimillaan saat diy setin täältä https://www.14point7.com/pages/products kun vähän selaat, purkaamoilta löydät toimivia antureita liki ilmaiseksi. Kapeakaista antureita en viitsisi lähteä laittamaan, reagoi hitaammin ja jos käy tovin paksulla niin näyttää mitä sattuu. Megan saat ajamaan konetta vaikka halutulla afr arvolla jos siltä tuntuu. Mutta kyllä sinne äkkiä kartat lyö sisään kun vähän ajaa ja toinen vaikka näpyttää läppäriä samalla. Esim. Matka-ajossa pintakaasulla koneen saa kulkemaan vähän laihalla polttoainetalouden nimissä, säätäessä kyllä huomaa kun veto alkaa hävitä. Siitä sitten aavistus rikkaamalle seosta. Älä sitä anturin toimintaa suotta mieti, kun se toimii niin se tietää itse että mitä tekee otat vaan tiedon kiitollisena vastaan ja hyödynnät sen koneen säätöön. Viimeksi muokannut lepoantti : 06.12.2018 15:21 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Komppaan edellistä.
Ne tavoite afr-arvot mitä afr-kartan kenttiin syötät, pitää sinne itse arpoa. Ensin kannattanee hankkiutua selville minkälaisissa kuormituspisteissä sitä aika vietetään(maantieajo, maastoajossa kevyt liikehdintä esim.). Goolella löytyy vinkkejä aiheesta. Afr-kartta ei tarvi niin paljoa kuormituspisteitä kuin ve-kartta. Mulla taitaa olla puolet vähemmän. Hatusta vedettynä täyskaasun afr 12.5-13, tieajossa kuormituksesta riippuen 14.5-15.5 Tyhjäkäynti vajaa 14.7 Täyskaasun afr vauhtelee senkin mukaan ollaanko huippuväännössä vai tehossa
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minulla on autossa kiinni kaksi lambdaa, joista toinen on kytkettynä. Nään siitä suuntaa antavaa, kapaea lämmitettävä volvon oma anturi. Kaikki kun vähän kiinnostaa, niin onko kapeakaistainen lineaarinen? Ja onko laajakaista lineaarinen? Netissä puhutaan että kapeakaistainen on vähän niinkuin "kytkin", mutta mitä se tarkoittaa? |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Lambda antaa jännitettä riippuen seoksesta välillä 0-5V. Siitä sit moottorinohjaus tietää missä mennään, säätyy sen mukaan jos on laitettu säätymään.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos Matti, tuon olen jo oppinut. Nyt löytyikin jonkinlaista selostusta:
http://asentajatumppi.blogspot.com/2...minen.html?m=1 Lambda-anturin toiminta ja mittaaminen Lambda-anturi sijaitsee pakoputkessa. Lambda-anturin tehtävä on kertoa moottorinohjainlaitteelle pakokaasujen jäännöshappipitoisuuden määrä. Tämän tiedon perusteella voidaan päätellä millaisella pitoisuudella polttoaine-ilmaseos on palanut (rikas/laiha). Optimaalinen lambda-arvo on tasan 1, eli ilmaa on 14,7 kg yhtä kiloa polttoainetta kohden. Rikkaalla seoksella käydessään lambda-arvo on alle 1, eli ilmaa on vähemmän kuin 14,7 kg yhtä kilogrammaa polttoainetta kohden. Laihalla seoksella lambda-arvo on yli 1. Lambda-anturin toiminta perustuu ZrO-keramiikkaan, ja lambda-anturi tarvitsee yli 600C lämpötilan toimiakseen. Keramiikkapintojen välille syntyessä happipitoisuuseroa keramiikan päiden välille syntyy jännite-eroa. Rikkaalla seoksella muodostuva jännite on n. 0,8-0,9V, kun taas laihalla seoksella jännite on lähes 0V. Moottorinohjausjärjestelmä pyrkii pitämään seoksen stökiometrisenä (optimaalisena) laihentamalla ja rikastamalla seossuhdetta. Kun jännite on yli 0,45V, seosta laihennetaan, ja kun jännite laskee alle 0,45V, seosta rikastetaan. Katalysaattori toimii tehokkaimmin, kun seossuhde muuttuu jatkuvasti. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kapeakaistainen anturi on tosiaan enempi kytkin kuin mittari. 0.5V raja ylittyy tai alittuu jyrkästi Lamda 1:n eli noin 14.7 A/F suhteen kohdalla. ECM hoitaa säätöä siten, että systeemi värähtelee kaikenaikaa tuon kytkentäpisteen yli. Eli jos halutaan tuota 14.7 tavaraa niin 0.5V alitus lisää ruiskutusta ja ylitys vähentää sitä. 14.7 kohdalla ylitys- ja alitus aika on sama eli keskimäärin tulee oikeeta tavaraa. Mikäli halutaan rikasta niin ylitysaikaa venytetään alitusajan pienentyessä ja laihalle päinvastoin. Kyse on oikeastaan pulssisuhdesäädöstä. Aikavakiot käytännössä muutama sata millisekuntia. Toivottavasti rautalanka on oikean paksuista.
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään 16.5 sisäbedlock vanteita ja 36"-37" renkaita.Myös 46",49",53" ja 54" k-a renkaita | Mase | O/M/V Renkaat ja vanteet | 6 | 07.02.2014 09:08 |
Ostettu Land cruiseriin(rj70) 31" renkaat | Samick | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 11.02.2013 18:45 |
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet | Dectane | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 19.01.2013 15:02 |
Myydään / Vaihdetaan Continental 33"x12,5"-15" AT katupallerot 35" tai isompiin MT pyöriin | Sam66 | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 27.06.2012 20:39 |
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat | Zamppa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 25.09.2008 13:43 |