![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() No hirveästi ei ole kokemuksia, varsinkaan asumisesta, mutta jotkut elektroniset laitteet ei tykkää, kun voimanlähde kyykkää, taajuus heittää tms. Ainakin pitäisi olla reserviä laitteessa, että kuorman lisääntyessä jännite pysyy tasaisena. Ihan halvimmat ei välttämättä siihen pysty. Toisaalta ne paneelit ja akusto, niin perushommelit valaistus (ledit) ja pieni jääkaappi varmaan toimii niillä. Hyvä kellari pihassa, mihin saa suuremmat kylmää vaativat elintarvikkeet. Sitten jos tarvitsee isompaa virtaa, niin sitten agregaatti käyntiin.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ympärivuotiseen asumiseen?
Paneelit ei paljon talvella tuota. Iso akusto ja aggregaatilla sen lataaminen, niin sitten toimisi syksystä kevääseen välin. Hyvin äänieristetty, tarpeeksi iso ja hyvin tuuletettu mökki sille aggrelle kyllä tarvitaan, kun ei ole mitään linnunlaulua niiden äänet. Dieselaggregaatti ei tuollaisessa akkujen lataamiskäytössä olisi hyvä olla kovin ylimitoitettu teholtaan. Dieselkone ei tykkää käydä pitkiä aikoja ilman kunnon kuormaa. Liian kevyt käyttö ei saa palotilaa kuumenemaan kunnolla, jolloin kone karstoittuu ja männänrenkaat alkaa jumittamaan uriinsa. Isompitehoiselle dieselaggrelle kannattaisi laittaa muutakin kuormaa, esimerkiksi suoraa sähkälämmitystä tai kuumavesivaraajan lämmittäminen sinne asunnon puolelle päälle siksi aikaa, kun akkuja ladataan.
__________________
Jukka |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Toverilla vakituisessa asunnossa agrekaatti sähkönlähteenä. En muista tarkkoja kommentteja, mutta sitä jäin ihmettelemään kun kävin kaivamassa kaivannon sähköjohtoja varten niin suosittelin laittamaan varauksen että agrekaatin hukkalämmön ois saanu tarvittaessa asunnon lämmitykseen, niin ei laittanu. Nyt tekee agrilla sähköä jotta saa öljypoltinta huudatettua kattilassa.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#4
|
|||
|
|||
![]() Ei omakohtaista kokemusta, sivusta seuranneena kylläkin.
Agrikaatilla ei kannata tehdä jatkuvasti sähköä, kannattaa laittaa iso akusto ja invertteri.
Ja kylmälaitteet, ruuanlaitto, ja lämmin vesi tehdään esim. kaasulla. Toinen vaihtoehto, miksei edellisen rinnallakin, on kaksi agrekaattia, toinen noin esim. 2-3 kw, sillä saa tehtyä sähköä pitkinä käyntijaksoina, ja sitten toinen, noin 15-25 kw käyttöön silloin kun tarvitaan sähköä paljon. Ja kannattaa todellakin miettiä, että ottaako hukkalämmön talteen, myös pakosarjasta/putkesta. Myös ilmajäähdytetystä saa hukkalämmön talteen esim. lattialämmitysveteen, kun tekee ns. suljetun ilmajäähdytyksen, ja tuota kiertävää ilmaa jäähdytetään esim. auton jäähdyttimen läpi kierrättämällä. Siis glygoli vesi seos kiertää lattiasta tullessa ensin tuon jäähdyttimen läpi, sitten jäähdyttää öljyt lämmön vaihtimella, ja lopuksi jäähdyttää pakosarjan ja -putken. ääni- ja tärinän eristykseen kannattaa kiinnittää erikoisesti huomiota. Pako ja imuäänet saa vaimennettua siedettäväksi? riittävän isoilla vaimentimilla, tärinän saa vähenemään, kun laittaa agrekaatin kotelon kumityynyille, ja koko paketti esim. ns. perunakellariin. Toki kauniina, tyynenä kesäilta tuonkin kuulee kilometrin päähän ![]() Ja tuo sähkön tekeminen ylisuurella aggrekaatilla on kallista; olikohan reipas 100 kVA ja 8 litran kuorma-auton dieselillä oleva ent. varavoimakone, jonka korjasin, söi pikkasen vajaa 10 litraa/ tunti käytännössä ilman hyötykuormaa, pohjakuormana 9 kw rakennuslämmitin, kun jännite hyppelee miten sattuu, kun kytketään isoja 3 v moottoreita suorakytkennällä. (käyttää torninosturia, nostellessa syö enemmän. toki satunnaisesti muuta pientä, esim. käsityökaluja) Jos laskee että polttoainekustanukset on puolet kuluista, toinen puoli tulee huollosta ja korjauksista, niin tuo 9 kw lämmittimen tuntikulut on suuruusluokkaa 15 e/tunti, siis noin 1,5 euroa/kwh (siis reilu 10x se, mitä verkosta ostettaessa maksaa.) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mites ihan joku halpa auto, jossa tehokas laturi ja sinne voi kasata kyytiin riittävän akustonkin. Itsellä käynnissä juuri oman auton kyydissä Bilteman pikku jääkaappi, auton laturi ja paneeli muodostaa hyvän yhdistelmän. Kohta mökille makkaran paistoon ja saunan lämmitykseen.
Autosta saisi jäädytysnestekierron haaroitettua rakennustakin lämmittämään. Kaiken maailman Jumppereissa ja Ducatoissa on Webastot, joten sitäkin pystys hyödyntää. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Asumista on monenlaista... Mutta vähäisen kokemuksen perusteella sanoisin, että jos verkkovirtaa pitää olla kokoajan saatavilla niin on kallista ja vaivalloista.
Pitääkö tulla juokseva vesi kokoajan ja vielä lämpimänä? Ja miten rakennuksen lämmitys tapahtuu? Kylmälaitteet ja ruuanlaitto on parempi hoitaa kaasulla. Valaistus 12 volttisena toimii hyvin akustolla, samoin puhelimien ym. laturit. Olin talkkarina yhdessä "hotellissa", jossa ei ole verkkovirtaa. Siellä valaistus, imurointi ja akkujen lataus tehtiin salkkuagregaatilla. Juoksevaa vettä ei ollu, kylmälaitteet ja kokkailut kaasulla ja keskuslämmitys vapaakiertoisena. Puulla luonnollisestikin. Eikä todellakaan mitään autoa jossa 100kw moottori pyörittää 2kw laturia! |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
kesällähän varmasti riittää panelit kun aurinkoa on 24/7. tuossa lueskelin, niin juuri tuo akusto+paneelit+esim tuuligenerattori+generaattori voisi olla se toimivin ratkaisu ja mysö järkevin. silloin saadaan kenulle tunteja jne. lueskelin tuossa että sellanen 12kw 4cyl kenu vie polttoainetta sen 225g/h? sitten oli tuo akkujen valinta li-ion? lyijy vai geeliakut? ![]() tosiaan punnitsen tässä vaihtoehtoja, voihan olla ettei kyseisestä kohteesta tule edes minun...! Mutta se mökki rauhalklisella sijainnilla ja 13ha omaa maata ympärillä houkuttaa kovasti. //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#8
|
|||
|
|||
![]() Ja silloin kun hajoo niin......Lainaus:
Sähkön saannin varmuuden takaamiseksi. Ja mieluummin reilusti ylimitoitettuja, koska genun takaa ei lähde ollenkaan yhtä suurta reserviä tai käynnistys virtoja etenkin kolmivaiheisena kuin valtakunnan verkosta. Genusta lähtee se mitä kyles lukee..... Ja ropeli auttaa rospuutokeleille ja talvelle. Paneeli ja ropelikäyttöihin löytyy ns. hybridisäätimiä jotka hyväksyy paneelit, ac tai dc ropelin ja niistä löytyy myös dumppi mihin ajaa ylimääräset jos akusto on täynnä. Eli kesällä harakoille ulos kiukaan vastuksesta ja kylmän aikan sähköpatteriin lämmitykseen tai lämminvesivaraajaan. Tosin vaatii jotain keskukselta missä säädin ja invertterit. Ja invertterit järjestykseen pienimmästä suurimpaan. Valaistus pienin, Pistorasiapiirit toisisksi suurin, Lämmitykset suurin.....jos vettä pitää lämmittää. Kaikki muut kuin valaistus etäkäynnisteväksi sisältä......jolloin säästetään isojen invertterien tyhjäkäynti häviöt. Ja dumppi erikseen. Ja sähkön myynti verkkoon on sit ihan eri asia........ Ja paras on, jos jöydät paikan kosken juuresta missä on riittävän suuri putouskorkeus niin perusta siihen voimala........ Viimeksi muokannut uteiN_H : 30.08.2018 18:29 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nyt kun omassa autossa on sen vakio laturi ja aurinkopaneeli, kumpikaan ei ole hirveätä jytkyä, paneeli latailee automaattisesti ja auton laturi sillä ajaessa. Virtatilanne pysynyt hyvänä. Puhaltelin pienellä puhalluspistoolilla esimerkiksi kevyen hiekkapuhalluksen hautakiven etupuolen siistimistarkoituksessa. Kompressori pörisi autossa olevalla akkusähköllä auton käymättä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Sähkön hinnat & kilpailutus | SamiN | Chit-Chat | 29 | 15.06.2015 14:35 |
Älä luota halvan sähkön myyjään puhelimessa | jnu | Linkit | 7 | 10.03.2009 21:39 |
Sähkön kilpailutus | -MAKE- | Chit-Chat | 21 | 17.03.2008 10:20 |
Kikkailua sähkön hinnan nousussa. | Bruno | Chit-Chat | 2 | 23.09.2007 12:47 |
Sähkön riittämisestä | vepele | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 12.06.2007 22:31 |