Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.08.2018, 02:54
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

Jep ja jo pelkkä ajotuksen tarkistus kannattaa suorittaa. Paljon ajetussa moottorissa on äkkiä sen 2°, ellei enemmänkin myöhäsellä vakio arvosta, joka oliko nyt 11°? Se on luultavasti ihan sopiva arvo, vähän voi tietysti koittaa lisätä. Itellä oli vaan 8° ennakkoa, mutten huomannut kovin suurta eroa säädön jälkeen. Siis kyllä auttaa, muttei dramaattista muutosta. Ainut pakolämmöt laski ja minusta tyhjäkäyntivääntö vähän heikkeni.

Paljonko muuten sulla vilbo on pahimmillaan pakolämmöt?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.08.2018, 19:42
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Hirveästi en ole vielä kerinnyt kokeilla pitkiä vetoja tuolla. Loppuu motarilla pienetkin mäet nopeasti kesken ennenkuin ehtii lämmöt tasaantua talla pohjassa. Mutta 730-740 Celsiusta (mittaus pakosarjasta ennen ahdinta) on suurin lämpötila mitä olen ehtinyt nähdä. Jatkaisi varmasti vielä useita kymmeniä asteita nousemistaan jos ei olisi pakko höllätä kaasua.

Tänään sain Taiwanista uuden kompressorikotelon ahtimeen. Alunperin tilasin hieman sokkona tuon ahtimen ja siihen ison 16G kompressorin pariksi valitsin Anti-surge tyyppisen kotelon. Tuon rakennetun moottorin kansi ja venttiilit vaan taitaa virrata sen verran paremmin että ei ole sakkaaminen lähelläkään. Tosin jälkikäteen mitoitusperusteita pohtiessa ei tuo Mitsun isompi 16G, billetti tai ei, taida edes vakio 12H-T:n kyljessä sakata. Eli asennan perinteisemmän mallisen non-antisurge kotelon jolla pitäisi ahtopaineet syntyä hieman paremmalla hyötysuhteella ja saattaa hyvällä tuurilla huomata pakolämpöjenkin olevan aavistuksen viileämmät.

Etummainen kompensaattorin ruuvi on niin auki ettei se rajoita syöttöjä. Toki ahtopaineet on hukkaportista säädetty n. 0,8-0,9 välille
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 16.08.2018 19:44
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.08.2018, 21:32
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

Juu juu! Itellä hyvä jos 500° pääsen, tai nousee, olenkin epäillyt mittarin toimivuutta, mutta luultavasti pitää paikkaansa kun maalit ei ole palanut yhtään pakosarjan puolelta kannesta ja justiin maalattu kone.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.08.2018, 22:03
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Välijäähdytintä käyttämällä pitäisi tosiaan sylinterintäytöksen olla parempi ja sitä myöten myös pakolämpöjen pitäisi pysyä paremmin kurissa. Sitä en osaa sanoa voiko nuo isommat suutinkärjet tarjota määrällisesti enemmän soppaa. Ainakin nopeammin pitäisi aineen virrata palotapahtumaan, mutta jos ainemäärä olisi sama niin pakolämpöjen luulisi olevan isommilla kärjillä jopa matalemmat kuin hitaammin virtaavilla suuttimilla.

Jos ahtimesta ei hukkaporttia löydy, niin kuinka käy ahtopaineilla yläkierroksilla? Siis jos syöttöpumpusta on maksimisyöttö rajoitettu esim. 1 bar tuntumaan niin luulisin että ahdin silti silti tekee yläkierroksilla enemmän ahtopainetta vaikka sopan määrä ei enää kasvaisikaan... Tai ainakin näin olin järkeillyt että mieluummin rajoittaa ahtimelta maksimipaineet ja antaa ahtopaineiden hoitaa tuon maksimisyötön säädön, eli pumppu tarjoaisi soppaa maksimissaan juuri sen verran kuin on ilmaa tarjolla polttamaan dieseliä. Nyt vain on balanssi hukassa joten paha sanoa että kuinka hyvä tämä teoria on..
__________________
Ruoste on ystävä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.08.2018, 23:06
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

Nyt on 42% isommat suuttimet. Vakio pumppu, hukkaportti ei käytössä ja välijäähdytin. Ennakkoa n14-15°

Viimeksi muokannut tdi : 16.08.2018 23:35
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.08.2018, 20:57
Vilbo Vilbo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.14
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 112
Perusasetus

Jotain dataa tosiaan tuosta rakennetusta moottorista:
- Suuttimet isommat Akaan sorvatut kiinasuuttimet, oliskohan ollu 5x0.32 rei'illä..
- Kannen kanavat silotettu, venttiileissä back cut. Impuventtiilissä ainakin pitopinta on tarpeettoman leveä ja sen keventämisestä varmasti enemmän iloa kuin pakoventtiilin.
- Venttilien seeteissä imupuolella 5 kulmaa ja pakopuolella 4 kulmaa, siis pitäisi virrata vakiota paremmin.
- Kannen palotilan puolelta avarrettu hieman venttiilien ympärystä ajatuksella että saisi pyörteilemään imuilman paremmin ja täytös olisi aavistuksen parempi. Siis melko minimaalisilla dremelöinneillä, mutta kuitenkin.
- Vakiona nuo kanavat on melko karun näköiset. Vaikuttaa siltä että aikanaan tehtaalla ei ole nähty viimeistelyä tarpeellisena ja tässä on varmasti hevosia jemmassa.
- Puristussuhde saattaa olla aavistuksen vakiota pienempi yllämainitun avarruksen vuoksi, mutta myös 2mm kuparinen kannentiiviste piti laittaa jotta sai kompensoitua dekkipinnan ja kannen plaanauksen myötä hävinnyttä korkeutta.
- Männät on teräsvahvistetut 0,5mm ylikoon männät ja kromimännänrenkaat tuohon kylkiäisenä.
- Turbo CT26 7cm pakopesään sovitettu TD05H 16G (isompi) Mamban tekele. Tuossa on turbiinin siivet seuraavan sukupolven designiä CT26 perheen tuotteisiin verrattuna. 12 siipinen turbiini ja 6+6 siipinen kompura. Juuri sain vaihdettua alunperin tilaamani "anti-surge" mallisen kompurakotelon tilalle perinteisemmän suoran jolla pitäisi olla hyötysuhteen aavistuksen parempi. Ahdin alkaa ahtamaa about 1100 rpm paikeilla ja nykyiset 0,7 bar max ahtopaineet saavutetaan 1700 rpm paikkeilla.

Syöttöpumppu on ns. vakio, mutta siitä ruuvattu seuraavaa:

- Alavääntöä tyhjäkäynnille lisää säätämällä keskipakosäätimen asetelmaa tiukemmalle. En suosittele ihan ensimmäisenä temppuna, tekemään. Tämä ei myöskään tarjoa etuja muualle kuin hitaaseen ryömitykseen.
- Maksimisyötön puolelta on ahtopaineen alainen rajoitinruuvi täysin auki.
- Ahtamattoman puolen ruuvista sen verran että näkyy pieni utu ennenkuin ahtopaine nousee abut 0,2 bar yläpuolelle.

Välijäähdytin on vielä asentamatta, joten ihan fiksuin viritys ei vielä tämä ole, eikä tästä syystä ole ole vielä ahtimestakaan ruuvattu hukkaporttia 0,7 bar isommalle. Mutta kokeilen nouseeko pakolämmöt samassa suhteessa ahtopaineisiin. Parhaimmillaan laskevat, tai ainakin voi lisätä ahtopainetta ja rajoittaa maksimisyöttöjä jos meinaa pakolämmöt karata.

Isoimmalla mäellä mitä nyt paikallisesti löysin niin 760 Celsiusta näytti max pakolämmöt. Anturi on ennen ahdinta. Siis hyvin lähellä riskirajoja, mutta eipä tuota laitosta kehtaa talla pohjassa ajaa muutenkaan jos meinaa pysytellä tieliikennelaillisissa ajonopeuksissa.
__________________
Ruoste on ystävä.

Viimeksi muokannut Vilbo : 27.08.2018 21:06
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ61 SYÖTTÖPUMPUM SÄÄTÄMINEN Pierunkuori Tekniikka & Jutustelu 0 01.08.2010 19:50
Vetopyörästön säätäminen Toyotassa? ZwA Tekniikka & Jutustelu 3 08.01.2010 22:27
MIG/MAG Hitsauskoneen säätäminen jkholma Tekniikka & Jutustelu 16 14.03.2008 23:32
Ohjaustehostimen tehon säätäminen Tekniikka & Jutustelu 4 09.08.2007 21:36
Pyöränkulmat ja säätäminen Tron Vuosimallit 1984-1996 8 23.07.2003 09:21


Sivu luotu: 18:41 (GMT +2).