![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Elikkäs jos haluan ahdonalaista syöttöä pienemmälle niin pyöritän kiinni päin?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Joo
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#3
|
|||
|
|||
![]()
No nyt painiskelen tuon 12 HT:n kanssa. Eli yöllä koetin hakea vetoa tuohon.
Alkutilanne oli semmonen, et ahto 0,7bar. Mut ei heränny tarpeeks ajoissa. Viitosella ku ajeli 80 km/h, niin ei noussu maantiellä mäkiä hyytymättä. Ahdot 0,2-0,3. Nyt kääntelin noita ruuveja kokeilumielessä miten saattuu. Tuolla ahdonalaisen syötön säädöllä en huomannu olevan juurikaan vaikutusta. Kokeilin kierros kerrallaan avata. Nyt se on yhden kierroksen auki. Mutta sieltä pumpun takapäästä, kun kirras sitä ahtokellolla olevaa ruuvia, niin rupes vastamäet pienenemään. Nyt on 3 kierrosta kiritty ja vetoja ois. Vetääköhän tuo nyt soppaa sankkosotalla, kun tätä topiccia luettuani muut on saaneet vetoa avaamalla tuota etummaista ja tuskin koskeneet siihen kellossa olevaan ruuviin? Savutuksesta ei tietoo vielä, kun oli pimeetä. Ja vetoja tuntus nyt kyllä olevan. Ja ahdinhan on mallia jota en muista. Eikä tuossa lue. Finn-turbolla sen tekivät aikasemman perusteella, mut hieman isommalla pakopesällä. Entinen oli jonkun traktorin ja se ahisti pakopuolelta ja siitä lähti siivet. Viimeksi muokannut dartsan : 09.08.2018 09:13 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuon ahtopainekompensaattorin etummainen säätö (10mm mutteri) on siis maksimisyötön rajoitin. Jos ahtopainetta ei ole, tai letku on irti, niin sen ruuvin voi vaikka irroittaa eikä sillä ole vaikutusta.
Tuo taaempi ruuvi (12mm mutteri) taasen säätää räkin/tangon/säätimen asentoa kun ahtopainetta ei esiinny. Eli jos ahtopaineen alaisena on tällä säädöllä merkitystä niin todennäköisesti on jossakin kohtaa vuoto tai sitten kompensaattorin kalvo puhki. Osaako joku sanoa minkälaisia pakolämpöjä on mitattu vakiomoottorilla maksimisyöttöä lisäten? Ainakin omassa vähemmän vakiokokoonpanossa savun määrä on hieman kehno indikaattori siitä milloinka lähestytään vaarallisen korkeita pakolämpöjä.
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 09.08.2018 16:31 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Eli tuo taaempi rajoittaa tuon ahdonalaisen syötön minimiä? Antaa siis enemmän soppaa koko ajan.Voikos sen kiristäminen nyt tehdä sen, että se lisätty aine vaan herättää turbon herkemmin ja siks sillä on vaikutusta? Kun sen kiriminen herkentää ahtojen nousua matkavauhdissa. Jos tuo ahdin ei osunukaan oikein kohilleen...
Karkeesti sanottuna se savuaa vähäsen koko ajan, jos on ahtoa, mut veto alkaa n. 2000 rpm. Tai 0,6 bar herättää voiman myöskin. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Taaempi määrää tuon syötön rajoittimen asennon ennenkuin ahtopaine alkaa painamaan kalvoa ja kalvo "ylittää" tuon ruuvin asennon jonka jälkee sen merkitys lakkaa. Eli kun sitä riittävästi kiristää niin syöttöpumppu "luulee" että on jo ahtopainetta tarjolla vaikkei ahdin tarjoaisikaan painetta.
Tästä toki seuraa se että mitä enemmän on ns. perus syöttöä niin sitä enemmän on ainetta, savua ja lämpöä tarjolla herättämään ahdinta. Tällä siis saadaan kyllä ahdin heräämään aikaisemmin. Minimisyöttö on periaatteessa kaasupolkimen/-vivun asento ylhäällä. Tähän voi tietysti vaikuttaa kuvernööriä eli keskipakosäädintä säätämällä, mutta se ei nyt kysyttyyn maksimisyöttöön eri ahtopaineilla vaikuta. Säätö mihinkä en ole vielä koskenut on tuon kompensaattorin kalvon jousen guide bushing, eli jousen esijännityksen, säätö jolla saa vaikutettua maksimisyötön määrään osa-ahtopaineilla, eli alueelle jossa ei nojata kumpaankaan säätöruuviin. Myös tuohon maksimisyötön määrään eri kierroslukualueilla voi vaikuttaa jos aukaisee tuon kompensaattorin päällä olevan kannen ja sieltä säätää kahta tarjolla olevaa ruuvia jotka vaikuttavat full stop cam levyn säätökäyrään. Tällä hetkellä pitäisi omasta pumpusta lisätä syöttöjen nousun herkkyyttä matalilla ahtopaineilla, eli saada kalvo liikkumaan enemmän pienemmillä ahtopaineilla. Tällöin ei tarvisi perus syötöstä lisätä savua niin paljoa, mutta saavuttaisi silti mahdollisesti herkemmin heräävän ahtimen. Myös pakolämmöt vaikuttavat nousevan yläkierroksilla riskirajoille, johon tietysti välijäähdytin tarjoaisi ratkaisun, mutta tähän hätään en ole välijäähdytintä asentamassa. Siispä maksimi syötön määrää pitäisi pitäisi saada laskemaan alaspäin, tai ei ainakaan nousemaan yhtä rajusti, kierrosten noustessa. Tehtaan spekseissä 12H-T:n pumppu on säädetty lisäämään syöttöä tasaisesti about 1400 - 3400 rpm alueella.
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 09.08.2018 20:48 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eli tuota herkästi heräävää itekin tavottelin, ku tuota ahdinta rupesivat tekemään. Ois kyllä yks pumppu irrallaan, jos siitä teettäs jossain mieleisen.
Pitää vielä puhaltaa paine tuonne kalvoon ja kahtoo, että se ei falskaa. Mut kyllä se tuntus saavan paremmin soppaa, ku ahto nousee. Ahtaa n. 1,2. Veto alkaa himmetä kilon kohdalla. Varmaan jo joku käy jarruttamaan. Paremmin toimi 2H koneessa tuo ahdin ja 12 HT: pumppu. Mut kaipa se on muutenkin alhaalla parempi tuo 2H ahdettuna. Viimeksi muokannut dartsan : 09.08.2018 21:10 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ61 SYÖTTÖPUMPUM SÄÄTÄMINEN | Pierunkuori | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 01.08.2010 19:50 |
Vetopyörästön säätäminen Toyotassa? | ZwA | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 08.01.2010 22:27 |
MIG/MAG Hitsauskoneen säätäminen | jkholma | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 14.03.2008 23:32 |
Ohjaustehostimen tehon säätäminen | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 09.08.2007 21:36 | |
Pyöränkulmat ja säätäminen | Tron | Vuosimallit 1984-1996 | 8 | 23.07.2003 09:21 |