Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.06.2018, 10:53
kovjav kovjav ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.04.15
Sijainti: jyväskylä
Viestit: 64
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Grandeissa yleensä 249 viskojakis, joka on tieajoon oikeinkin hyvä. Metsään 231 olis parempi yksinkertaisuutensa ja kiinteän nelikon takia. 242 olis ehdottomasti 2wd/jatkuva 4wd/jäykkä 4wd -mahdollisuuksien takia mun valinta jos sellaisella Grandin saisi edullisesti.

ZJ Grandeissa vain -93 ja kutosella on ollut tuota AW4 laatikkoa, sen jälkeen ovat käyttäneet vain Moparin omia laatikoita.
Väkisinvaihdettavaa laatikkoa en Jeeppiin ottaisi. Kasin kanssa niitä ei ole ollut saatavillakaan.

Grandissa on takajousitus kierteillä ja Cherossa lehdillä ja tilaa/mukavuutta Grandissa on yllättävän paljon enemmän.
Mites sit jos löytäs cherokee xj tuolla 242 laatikolla vai kannattaako se olla sillä 231?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.06.2018, 11:07
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kovjav Näytä viesti
Mites sit jos löytäs cherokee xj tuolla 242 laatikolla vai kannattaako se olla sillä 231?
Chero vai Grandi?
Itse ottaisin tuon Grandin, kun omat kokemukset on niistä.
Cherot alkaa olla ihan saman hintaisia kuin Grandit ja niissä tulee tuo lehtijousiperä rasitteena(vain oma mielipide.. )

Jakiksen suhteen olen sillä linjalla, että itselle olis paras tuo 242 ja käyttöautoon menis ehjä 249:kin. En tykkää kovasti jäykästä nelikosta normikäytössä. Oikeissa metsäkoneissa taas ehdoton varuste!

On jakis sitte 231,242, tai 249, niin pikkupuolen välitys on 2.72:1 joka on jo aika hyvä. Alentavaa välitystäkin noihin on saatavilla( olikohan 4:1?)

EDIT.
Eli käyttötarkoitus ratkaisee itsellä jakiksen, muut mielihalut korin..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.06.2018, 11:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Pari XJ:tä ja yhden grandin omistaneena, ottaisin ehdottomasti offiaihioksikin kasikoneisen grandin. 231 jakikset ZJ:ssä ('93-'98 Grand Cherokee) on todella harvinaisia, mutta '96-'98 ZJ:ssä 249:ssä on lukollinen hidas puoli.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 29.06.2018 11:34
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.06.2018, 19:02
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kovjav Näytä viesti
Mites sit jos löytäs cherokee xj tuolla 242 laatikolla vai kannattaako se olla sillä 231?
Ihan turha pelätä 242 jakista. Team Suonsilmän jeeppiä tolla kirstulla on rääkätty vuoskaudet (2009->) mettässä ja kesto jakolaatikossa on ollut ihan hyvä. Yks 231 on ollu pari kolme vuotta odottelemassa 242 totaalituhoa ja odottelee edelleen.

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.06.2018, 19:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Ihan turha pelätä 242 jakista. Team Suonsilmän jeeppiä tolla kirstulla on rääkätty vuoskaudet (2009->) mettässä ja kesto jakolaatikossa on ollut ihan hyvä. Yks 231 on ollu pari kolme vuotta odottelemassa 242 totaalituhoa ja odottelee edelleen.
Tehtaan ilmoittamassa väännönkestossa on etua 231:lle jonkun 200-300lbs.ft., mutta jo 242 kestää ~1400-1600lbs.ft.

Mulla on ollut entisen XJ:ni ('90 vuosimallia, oli silloin n.260 tkm ajettu) 242 kiinni nykyisessä ~300hv/ 500Nm/ 2150kg ZJ:ssä. Kilsoja tullut tuon n. kuuden vuoden aikana jonkun 80tkm ja kohtalaisesti ( ) metsässäkin käytetty - ja kadulla ihan taatusti reilulla kädellä rankaistu Ei se ainakaan vielä ole osoittanut kuoleman merkkejä, silloin kun sen laitoin ZJ:hin niin uusin laakerit ja ketjun.
242:n huonoimmat puolet on lähinnä vähän nihkeästi pelaavat moodivaihdot, ja isompi koko (muutaman sentin 231:tä matalammalla).


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kovjav Näytä viesti
Mites sit jos löytäs cherokee xj tuolla 242 laatikolla vai kannattaako se olla sillä 231?
Ihan kumpi vain, jos yksilö muuten miellyttää. Molemmissa jakiksissa on takaveto, sekä kiinteät hidas ja nopea neliveto. 242:ssa lisäksi se full time neliveto, mitä voi käyttää millä tahansa alustalla milloin vain vaikka kesäkuivalla asvaltilla jos niin haluaa.


Se mitä tuolla metsässä itse pyörinyt vähän toistakymmentä vuotta ja aina Jeepillä, niin suomöyrintään löytyy parempiakin aihioita. Jos loppusuoralla on Suzukit ja Jeep Cherokee (käytännössä järjevintä vain mallivuodet '91-'01) tai Grand Cherokee ('93-'98), niin Suzukien hyvyyttä puoltaa pieni koko ja keveys, ja käsittääkseni kohtalaisen halvat osat. Sopivasti rakennettuna menevät myös metsässä hienosti - SJ:t nätisti kiveltä toiselle pomppien, kauniisti kallistellen mutta silti varsin vakuuttavasti Kevyt auto ja pienitehoinen kone auttaa voimansiirron kasassa pysymisessä.
Jeepeissä taas huomattavasti paremmin potkua koneissa on se sitten kuutonen tai kasi, ja osien saatavuus sekä tekniikkaan että rakentamiseen on erinomainen. Etenemispuolella Jeepit menee kohtalaisen pienelläkin laitolla hyvin, ja nelilinkkialusta on plussaa. XJ:ssä on takana lehdet, ZJ:t on kokonaan vietereillä + nelilinkillä. Huonona puolena sitten turhan heikko etuakseli, mutta järkevällä käytöllä etenkin kuutoskoneen kanssa kestää kyllä ihan hyvin sekin 33" renkaita. Lisäksi Jeepit sitten isompia, ja tiellä ihan eri vermeitä ajaa kuin Suzuki (etenkin jos SJ:stä puhutaan). ~3" korotetulla 33" renkailla olevalla Grand Cherokeella tai Cherokeella voi huristella motaria ihan hyvin 130km/h mittarissa jos vaan lompakko kestää bensankulutusta..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 29.06.2018 19:49
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.06.2018, 12:40
kovjav kovjav ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.04.15
Sijainti: jyväskylä
Viestit: 64
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tehtaan ilmoittamassa väännönkestossa on etua 231:lle jonkun 200-300lbs.ft., mutta jo 242 kestää ~1400-1600lbs.ft.

Mulla on ollut entisen XJ:ni ('90 vuosimallia, oli silloin n.260 tkm ajettu) 242 kiinni nykyisessä ~300hv/ 500Nm/ 2150kg ZJ:ssä. Kilsoja tullut tuon n. kuuden vuoden aikana jonkun 80tkm ja kohtalaisesti ( ) metsässäkin käytetty - ja kadulla ihan taatusti reilulla kädellä rankaistu Ei se ainakaan vielä ole osoittanut kuoleman merkkejä, silloin kun sen laitoin ZJ:hin niin uusin laakerit ja ketjun.
242:n huonoimmat puolet on lähinnä vähän nihkeästi pelaavat moodivaihdot, ja isompi koko (muutaman sentin 231:tä matalammalla).




Ihan kumpi vain, jos yksilö muuten miellyttää. Molemmissa jakiksissa on takaveto, sekä kiinteät hidas ja nopea neliveto. 242:ssa lisäksi se full time neliveto, mitä voi käyttää millä tahansa alustalla milloin vain vaikka kesäkuivalla asvaltilla jos niin haluaa.


Se mitä tuolla metsässä itse pyörinyt vähän toistakymmentä vuotta ja aina Jeepillä, niin suomöyrintään löytyy parempiakin aihioita. Jos loppusuoralla on Suzukit ja Jeep Cherokee (käytännössä järjevintä vain mallivuodet '91-'01) tai Grand Cherokee ('93-'98), niin Suzukien hyvyyttä puoltaa pieni koko ja keveys, ja käsittääkseni kohtalaisen halvat osat. Sopivasti rakennettuna menevät myös metsässä hienosti - SJ:t nätisti kiveltä toiselle pomppien, kauniisti kallistellen mutta silti varsin vakuuttavasti Kevyt auto ja pienitehoinen kone auttaa voimansiirron kasassa pysymisessä.
Jeepeissä taas huomattavasti paremmin potkua koneissa on se sitten kuutonen tai kasi, ja osien saatavuus sekä tekniikkaan että rakentamiseen on erinomainen. Etenemispuolella Jeepit menee kohtalaisen pienelläkin laitolla hyvin, ja nelilinkkialusta on plussaa. XJ:ssä on takana lehdet, ZJ:t on kokonaan vietereillä + nelilinkillä. Huonona puolena sitten turhan heikko etuakseli, mutta järkevällä käytöllä etenkin kuutoskoneen kanssa kestää kyllä ihan hyvin sekin 33" renkaita. Lisäksi Jeepit sitten isompia, ja tiellä ihan eri vermeitä ajaa kuin Suzuki (etenkin jos SJ:stä puhutaan). ~3" korotetulla 33" renkailla olevalla Grand Cherokeella tai Cherokeella voi huristella motaria ihan hyvin 130km/h mittarissa jos vaan lompakko kestää bensankulutusta..

On kyllä nyt vaikea valita jeepissä kyllä puoltaa se kun olis isompi ku suikka kun tulee tuota maantie ajoa jonkin verran metästys hommissa. sekä sit että pääsee johonkin offailee. Ja sit V8 tai suora kutonen on aika käheitä ääni maailmoja sekä sit voimaa on eri tavalla kuin 1.3 suzuki

Jeepin manuaali loota siis kannattaa unohtaa? Mistä muuten sen näkee sit jos lähtee jotain jeeppiä kattoo niin mikä jakis siinä on kysessä? Näkeekö ulkoa vai pitääkö ettiä valmistenumeron kautta sitä? Onko V8 kone kuinka helppo korjata ite ja huoltaa jos jotain ihmeellistä tulee? Sit osat V8 onko missä hinnoissa nykyään. Ihan puhun nyt huolto osista en korotus yms osista.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.06.2018, 19:05
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Jos tarvii ajella pitempiä matkoja niin unohda susuki.

Uteliaisuuttani kysyn mikä Rooverin pudotti pois?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.06.2018, 19:40
kovjav kovjav ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.04.15
Sijainti: jyväskylä
Viestit: 64
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Jos tarvii ajella pitempiä matkoja niin unohda susuki.

Uteliaisuuttani kysyn mikä Rooverin pudotti pois?
Kukaan ei oikeen Roverista oo mitää kertonut. Mikä neliveto systeemi? Onko kuinka kestävää tekniikkaa, onko helppo rakentaa yms.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.07.2018, 06:53
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kovjav Näytä viesti
Kukaan ei oikeen Roverista oo mitää kertonut. Mikä neliveto systeemi? Onko kuinka kestävää tekniikkaa, onko helppo rakentaa yms.
Mun kokemus Rovereista ajoittuu 97 vuosimallin Disco ykköseen. Pikkusen korotettu ja kevyt panssarointi niin meni metässä tosi mukavasti. Jousitus niissä on ihan eri levelillä kuin lehtijousialustat. Siihen lisää lukot akseleille ja kunnon renkaat niin johan olisi ollut hyvä peli. Osia niihin saa hyvin ja hinnat on kohdillaan. Samaten kaikenlaista rakenteluosaa on vaikka kuinka. Nelivetosysteemit on vähän muuttuneet aikojen saatossa, on viskolukkoa ja tavallista lukittavaa jakista. Samaten tietystä mallista alkaen voimansiirto on vahvempaa, kannattaa näistä kysellä enempi asiantuntijalta. Uudemmissa malleissa tuli alustaan ilmajousia, niistä ollaan vähän kahta mieltä. Ite hankkisin vanhan Discon tai Defen vahvoilla vetareilla rakentelun kohteeksi ilman ilmajousitusta ja liikoja tietokoneita. Tai miksei Rangekin olisi vaihtoehto, sama tekniikka siinäkin.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vetoauton valinta. MM-K Tekniikka & Jutustelu 29 20.12.2016 02:09
ammatin valinta? ärjy Chit-Chat 27 12.11.2013 07:06
Tulppien valinta. KAS Tekniikka & Jutustelu 2 22.03.2011 20:21
Maasturin valinta? Pajaeero Tekniikka & Jutustelu 11 31.01.2010 13:49
Vinssin valinta Ooppeli Tekniikka & Jutustelu 10 04.10.2006 15:16


Sivu luotu: 23:44 (GMT +2).