![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itse ottaisin tuon Grandin, kun omat kokemukset on niistä. Cherot alkaa olla ihan saman hintaisia kuin Grandit ja niissä tulee tuo lehtijousiperä rasitteena(vain oma mielipide.. ![]() Jakiksen suhteen olen sillä linjalla, että itselle olis paras tuo 242 ja käyttöautoon menis ehjä 249:kin. En tykkää kovasti jäykästä nelikosta normikäytössä. Oikeissa metsäkoneissa taas ehdoton varuste! ![]() On jakis sitte 231,242, tai 249, niin pikkupuolen välitys on 2.72:1 joka on jo aika hyvä. Alentavaa välitystäkin noihin on saatavilla( olikohan 4:1?) EDIT. Eli käyttötarkoitus ratkaisee itsellä jakiksen, muut mielihalut korin..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pari XJ:tä ja yhden grandin omistaneena, ottaisin ehdottomasti offiaihioksikin kasikoneisen grandin. 231 jakikset ZJ:ssä ('93-'98 Grand Cherokee) on todella harvinaisia, mutta '96-'98 ZJ:ssä 249:ssä on lukollinen hidas puoli.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 29.06.2018 11:34 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla on ollut entisen XJ:ni ('90 vuosimallia, oli silloin n.260 tkm ajettu) 242 kiinni nykyisessä ~300hv/ 500Nm/ 2150kg ZJ:ssä. Kilsoja tullut tuon n. kuuden vuoden aikana jonkun 80tkm ja kohtalaisesti ( ![]() ![]() 242:n huonoimmat puolet on lähinnä vähän nihkeästi pelaavat moodivaihdot, ja isompi koko (muutaman sentin 231:tä matalammalla). Lainaus:
Se mitä tuolla metsässä itse pyörinyt vähän toistakymmentä vuotta ja aina Jeepillä, niin suomöyrintään löytyy parempiakin aihioita. Jos loppusuoralla on Suzukit ja Jeep Cherokee (käytännössä järjevintä vain mallivuodet '91-'01) tai Grand Cherokee ('93-'98), niin Suzukien hyvyyttä puoltaa pieni koko ja keveys, ja käsittääkseni kohtalaisen halvat osat. Sopivasti rakennettuna menevät myös metsässä hienosti - SJ:t nätisti kiveltä toiselle pomppien, kauniisti kallistellen mutta silti varsin vakuuttavasti ![]() Jeepeissä taas huomattavasti paremmin potkua koneissa on se sitten kuutonen tai kasi, ja osien saatavuus sekä tekniikkaan että rakentamiseen on erinomainen. Etenemispuolella Jeepit menee kohtalaisen pienelläkin laitolla hyvin, ja nelilinkkialusta on plussaa. XJ:ssä on takana lehdet, ZJ:t on kokonaan vietereillä + nelilinkillä. Huonona puolena sitten turhan heikko etuakseli, mutta järkevällä käytöllä etenkin kuutoskoneen kanssa kestää kyllä ihan hyvin sekin 33" renkaita. Lisäksi Jeepit sitten isompia, ja tiellä ihan eri vermeitä ajaa kuin Suzuki (etenkin jos SJ:stä puhutaan). ~3" korotetulla 33" renkailla olevalla Grand Cherokeella tai Cherokeella voi huristella motaria ihan hyvin 130km/h mittarissa jos vaan lompakko kestää bensankulutusta..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 29.06.2018 19:49 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
On kyllä nyt vaikea valita ![]() ![]() Jeepin manuaali loota siis kannattaa unohtaa? Mistä muuten sen näkee sit jos lähtee jotain jeeppiä kattoo niin mikä jakis siinä on kysessä? Näkeekö ulkoa vai pitääkö ettiä valmistenumeron kautta sitä? Onko V8 kone kuinka helppo korjata ite ja huoltaa jos jotain ihmeellistä tulee? Sit osat V8 onko missä hinnoissa nykyään. Ihan puhun nyt huolto osista en korotus yms osista. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jos tarvii ajella pitempiä matkoja niin unohda susuki.
Uteliaisuuttani kysyn mikä Rooverin pudotti pois? |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kukaan ei oikeen Roverista oo mitää kertonut. Mikä neliveto systeemi? Onko kuinka kestävää tekniikkaa, onko helppo rakentaa yms.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mun kokemus Rovereista ajoittuu 97 vuosimallin Disco ykköseen. Pikkusen korotettu ja kevyt panssarointi niin meni metässä tosi mukavasti. Jousitus niissä on ihan eri levelillä kuin lehtijousialustat. Siihen lisää lukot akseleille ja kunnon renkaat niin johan olisi ollut hyvä peli. Osia niihin saa hyvin ja hinnat on kohdillaan. Samaten kaikenlaista rakenteluosaa on vaikka kuinka. Nelivetosysteemit on vähän muuttuneet aikojen saatossa, on viskolukkoa ja tavallista lukittavaa jakista. Samaten tietystä mallista alkaen voimansiirto on vahvempaa, kannattaa näistä kysellä enempi asiantuntijalta. Uudemmissa malleissa tuli alustaan ilmajousia, niistä ollaan vähän kahta mieltä. Ite hankkisin vanhan Discon tai Defen vahvoilla vetareilla rakentelun kohteeksi ilman ilmajousitusta ja liikoja tietokoneita. Tai miksei Rangekin olisi vaihtoehto, sama tekniikka siinäkin.
__________________
Tumpula Racing Team |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vetoauton valinta. | MM-K | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 20.12.2016 02:09 |
ammatin valinta? | ärjy | Chit-Chat | 27 | 12.11.2013 07:06 |
Tulppien valinta. | KAS | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 22.03.2011 20:21 |
Maasturin valinta? | Pajaeero | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 31.01.2010 13:49 |
Vinssin valinta | Ooppeli | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 04.10.2006 15:16 |