![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jos Jeeppi offikamppeeksi, niin 231 (command track) on parempi. 242 toki toimii, mutta on isompi kooltaan, eli roikkuu alempana auton alla ja hieman monimutkaisempi rakenteeltaan. Enemmän olisin Jeepissä huolissani manuaalista kuin automaatista, ne tomaatit on luotettavampia.. ![]() Välitykset akseleihin, niin menee myös maantiellä kuten pitää. Kuutoskoneella 31" menee orkkiksilla, ja 32" tai isommat kaipailisi maantiellä tiheämpää.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuossa nopeasti nettiautoa selasin niin grand cherokeesta löytys enemmän tuota 231 laatikkoa pelkkä xj cherokeesta ei oikein löydy. Onko tuo grand cherokee kuinka paljon erillaisempi kuin cherokee? Ja manuaali lootan yhteydessä näytti olevan tuo 231. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
231:ssä on tietysti vaan se vaihtoehto, että takaveto tai jäykkä neliveto, 242:ssa on jatkuvan nelivedon mahdollisuus, mikä varsinkin talvella tienpäällä on mukava ominaisuus, pelkällä takavedolla tuo xj on aika onneton. grandi on vähän leveämpi kopaltaan, semmoinen pullistettu malli. Perustekniikassa ei taida olla merkittävää eroa. En kyllä sitä manuaalia edelleen ymmärrä, mikä hinku siihen on? Maastossa luistatella/kärytellä kytkintä, kun voi antaa momentinmuuntimen hoitaa luistot ja kaasulla säätelee vaan menoa. Manuaalit ja automaatit on aisin warneria eli samoja lootia, mitä toyotista löytyy. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Grandeissa yleensä 249 viskojakis, joka on tieajoon oikeinkin hyvä. Metsään 231 olis parempi yksinkertaisuutensa ja kiinteän nelikon takia. 242 olis ehdottomasti 2wd/jatkuva 4wd/jäykkä 4wd -mahdollisuuksien takia mun valinta jos sellaisella Grandin saisi edullisesti.
ZJ Grandeissa vain -93 ja kutosella on ollut tuota AW4 laatikkoa, sen jälkeen ovat käyttäneet vain Moparin omia laatikoita. Väkisinvaihdettavaa laatikkoa en Jeeppiin ottaisi. Kasin kanssa niitä ei ole ollut saatavillakaan. Grandissa on takajousitus kierteillä ja Cherossa lehdillä ja tilaa/mukavuutta Grandissa on yllättävän paljon enemmän.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itse ottaisin tuon Grandin, kun omat kokemukset on niistä. Cherot alkaa olla ihan saman hintaisia kuin Grandit ja niissä tulee tuo lehtijousiperä rasitteena(vain oma mielipide.. ![]() Jakiksen suhteen olen sillä linjalla, että itselle olis paras tuo 242 ja käyttöautoon menis ehjä 249:kin. En tykkää kovasti jäykästä nelikosta normikäytössä. Oikeissa metsäkoneissa taas ehdoton varuste! ![]() On jakis sitte 231,242, tai 249, niin pikkupuolen välitys on 2.72:1 joka on jo aika hyvä. Alentavaa välitystäkin noihin on saatavilla( olikohan 4:1?) EDIT. Eli käyttötarkoitus ratkaisee itsellä jakiksen, muut mielihalut korin..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Pari XJ:tä ja yhden grandin omistaneena, ottaisin ehdottomasti offiaihioksikin kasikoneisen grandin. 231 jakikset ZJ:ssä ('93-'98 Grand Cherokee) on todella harvinaisia, mutta '96-'98 ZJ:ssä 249:ssä on lukollinen hidas puoli.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 29.06.2018 11:34 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla on ollut entisen XJ:ni ('90 vuosimallia, oli silloin n.260 tkm ajettu) 242 kiinni nykyisessä ~300hv/ 500Nm/ 2150kg ZJ:ssä. Kilsoja tullut tuon n. kuuden vuoden aikana jonkun 80tkm ja kohtalaisesti ( ![]() ![]() 242:n huonoimmat puolet on lähinnä vähän nihkeästi pelaavat moodivaihdot, ja isompi koko (muutaman sentin 231:tä matalammalla). Lainaus:
Se mitä tuolla metsässä itse pyörinyt vähän toistakymmentä vuotta ja aina Jeepillä, niin suomöyrintään löytyy parempiakin aihioita. Jos loppusuoralla on Suzukit ja Jeep Cherokee (käytännössä järjevintä vain mallivuodet '91-'01) tai Grand Cherokee ('93-'98), niin Suzukien hyvyyttä puoltaa pieni koko ja keveys, ja käsittääkseni kohtalaisen halvat osat. Sopivasti rakennettuna menevät myös metsässä hienosti - SJ:t nätisti kiveltä toiselle pomppien, kauniisti kallistellen mutta silti varsin vakuuttavasti ![]() Jeepeissä taas huomattavasti paremmin potkua koneissa on se sitten kuutonen tai kasi, ja osien saatavuus sekä tekniikkaan että rakentamiseen on erinomainen. Etenemispuolella Jeepit menee kohtalaisen pienelläkin laitolla hyvin, ja nelilinkkialusta on plussaa. XJ:ssä on takana lehdet, ZJ:t on kokonaan vietereillä + nelilinkillä. Huonona puolena sitten turhan heikko etuakseli, mutta järkevällä käytöllä etenkin kuutoskoneen kanssa kestää kyllä ihan hyvin sekin 33" renkaita. Lisäksi Jeepit sitten isompia, ja tiellä ihan eri vermeitä ajaa kuin Suzuki (etenkin jos SJ:stä puhutaan). ~3" korotetulla 33" renkailla olevalla Grand Cherokeella tai Cherokeella voi huristella motaria ihan hyvin 130km/h mittarissa jos vaan lompakko kestää bensankulutusta..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 29.06.2018 19:49 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vetoauton valinta. | MM-K | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 20.12.2016 02:09 |
ammatin valinta? | ärjy | Chit-Chat | 27 | 12.11.2013 07:06 |
Tulppien valinta. | KAS | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 22.03.2011 20:21 |
Maasturin valinta? | Pajaeero | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 31.01.2010 13:49 |
Vinssin valinta | Ooppeli | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 04.10.2006 15:16 |