![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#12
|
|||
|
|||
![]() Tuo "Suomi" minullakin vaivaa... mutta josko poikkeus...
Siis onko tuossa mitsussa mikä moottori?
Onko 4d56? Mulla jonkinverran kertyi vuosikymmeniä sitten kokemusta mitsun -80 luvun alun 2,3 td koneesta; oliko tyyppi 4d55? (1200 kg painavassa Galantissa kiva moottori -80 luvulla, manuaalilaatikon ja koneen välissä perinteisen kytkimen lisäksi "turbiini" joka antoi periksi helposti melkein 100 rpm, ja koskaan en saanut yli 200? Kun iskupituutta lisättiin niin siitä tuli 4d56? (olisko ollut joskus -84) Tuosta uudemmasta ei juurikaan kokemusta, mutta perusrakenne oli sama alakerrassa: muistaakseni lohkossa on kaksi tasapainoakselia omalla hammashihnalla; toinen pyöri toiseen suuntaan? hammaspyörävälityksellä? Nuo tasapainoakselit (jotka aiheutti ongelmia -80 luvulla) pyöri kaksinkertaisella? nopeudella verrattuna kampiakseliin. Nokka akseli (-ja syöttöpumppu) pyörii puolella nopeudella vrt. kampiakseli. Nuo tasapaino-akselit aiheutti monesti ääni-ongelmia (-80 luvulla) ja niitä on korjattu monen "maasepän-" toimesta: Helpoin tapa hiljentää ne, oli se että sivuleikkureilla hammashihna poikki, ja hihna roskiin... Yhteen 2,3 td tehtiin remontti, missä tasapaino-akselit poistettiin, öljykanavien tukkiminen oli ns. autotalliremontti; mutta en muista miten tehtiin... Toyotan 2T->2T-G muunnoksessa käännettiin (nokka-akselin takimmat-) laakerit 180 astetta... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|