Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #11  
Vanha 10.04.2018, 22:50
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Keskitasauspyörästön hammasvika? ei oikein tunnu todennäköiseltä noilla oireilla, ja hodarissa aika harvinainen vika?

Jos tasauspyörästössä on hammasratasvika, niin ei oireile suoraan ajaessa; siis jos kaikki muu on kunnossa.
Onko jakolaatikossa magneetti poistopropussa? jos sieltä on lähtenyt terästä/rautaa liikenteeseen, niin se löytyy magneettipropusta.

Tuo naputus, varsinkin kun tuntuu/kuuluu selviten 3- ja 5- vaihteella, ja ei nelosella (käsitinkö oikein?) viittaa siihen että kytkinakselin ja ryhmäpyörästön välisessä hammaspyöräparissa olisi hammasvaurio.

Toki tuo hammaspyörävaurio voi olla vaikka etu-/takaperässä, kun resonassit osuu kohdalleen, niin ei värise välttämättä nelosella, kun voima ei kulje kahden "ylimääräisen" hammaspyöräparin kautta...

Kokeile onko huomattavaa eroa nopeudessa, missä täristää, jos ajaa pikkupuolella vs. isolla puolella. pitäs olla n. 2-3 kertainen nopeusero, jos vaihteistovika.

Kokeile ajaa keskilukko kiinni, mielellään jäisellä/lumisella tiellä, jos suinkin mahdollista. ja mielellään suoralla tiellä. ja lukko lähtee sitten yleensä helpoiten pois päältä peruuttamalla.
Kun tuo lumi ja jää alkaa olla katoava luonnonvara, niin kannattaskohan ottaa etukardaani irti molemmista päistä, ja kokeilla sitten ajaa keskilukko kiinni.
Ja jos epäilet takaperään iskeneen hammaspeikon, niin ota taka kardaani irti, ja aja etuvetoisena....

p.s onhan kardaanit ns. oikeassa vaiheessa; siis että liukuholkki on oikeassa boorissa? (molemmat kardaanin laipat pitää olla samassa asennossa)
Mulla oli toinen tekniikka (kone ja lootat) autossa kiinni ja niillä ajaessa ei ollu perissä vikaa paitsi se pikku ulina kovas vauhdis, mutta laakerit jne. sälät laitettu 15tkm sitten. Kardaanit on muutettu pituudeltaan ja tasapainotettu, mutta oli ennen muutostakin kyl hyvät ja ovat oikeessa vaiheessa, joten tuskin niissä onkelmaa. Keskilukkoa en ole viel laitellut toimimaan kun tää auto on 24V sähköil, niin pitää tehdä jotain kytkiksiä ajan kanssa että saa sen 12V moottorin liikkumaan oikein.

Kyllä se naputus tuntuu itse asiassa nelosellakin mutta hieman erilaisena. Lootissa on Redlinen öljyt ja naputus lämpimillä öljyillä selvempi kuin ihan kylmillä. Öljyjä kun ekalla kerralla vaihdoin, niin ei ollut metalleja propuissa. Pikkupuolella tuli testattua vähäsen, mutta en nyt muista tarkkaan enää, tais olla pienemmät äänet. Pitääpi testata tuo pikkupuoli uudestaan kunnolla. Sellanen oire lisäks että tyhjäkäynnillä kans joku papatus joka hiljenee kun painaa kytkimen pohjaan. Kytkin ja painelaakeri on uudet.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Hdj80 jakolaatikon osia Killer-Wo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 20.12.2014 23:37
jakolaatikon toiminta? flstc Tekniikka & Jutustelu 1 05.11.2008 10:13
O: jakolaatikon välityksiä Unregistered O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.05.2008 06:43
Jakolaatikon välitys Antte Tekniikka & Jutustelu 10 10.01.2007 18:00
Rangen perä-äänistä G280E Tekniikka & Jutustelu 0 10.07.2003 22:42


Sivu luotu: 20:38 (GMT +2).