Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.04.2018, 18:27
o_j o_j ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.17
Sijainti: Loimaa
Viestit: 71
Perusasetus

Täytyy alustan pultit käydä vielä lävitse ja mitata auraus. Ratti on reilusti vinossa mutta olen vaan saattanut heittää sen väärille booreille. Puslat oli silmämääräisesti ok kun alustaa asensin.

Voi olla myös tottumiskysymys, ensimmäistä kertaa tällaisen auton ratissa. Ennen alustaa ja renkaita ajettavuus ei juuri eronnut käyttis-kartanovolvosta. Katsotaan miten tuohon sopeutuu.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.04.2018, 18:36
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Kasasitko uusilla u-pulteilla? Jos vanhoilla niin kannattaa katsoa että ne on oikeasti kiinni, jos kerran olet ajanut autolla ennen jousituksen vaihtoa niin ei se niin kauheasti pitäisi muuttua. Melkein voisi väittää että joku paikka on löysällä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.04.2018, 19:20
o_j o_j ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.17
Sijainti: Loimaa
Viestit: 71
Perusasetus

Vanhoilla u-pulteilla on kasassa, pari uutta laitoin huonoksi menneiden tilalle. Täytyy tosiaan ennen liikenteeseen lähtöä käydä alustan osat vielä huolella läpi. Riippujen korin puoleiset puslat on kumia, jousien päissä olevat uretaania. Ei kai tämä aiheuta ongelmia (muuten kuin kumipuslien kestolle)?

Renkaiden aiheuttama vetely on helppo sulkea pois käymällä lenkillä vakiokokoisilla pyörillä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.04.2018, 19:26
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Vanhoissa venyneissä u-pulteissa ei välttämättä riitä kierteet mutterit on tiukalla mut jousi ei. Kannattaa kokeilla miten se oikeasti tiukkaa, jos ei muuta niin prikat alle ja kokeilee muuttuuko? Muistelen jostain lukeneeni että u-pultit olis kertakäyttö kamaa. Ja tarvisi vaihtaa aina jos avataan, en voi varmaksi sanoa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.04.2018, 19:32
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Ne on noi sun renkaat ja vanteet mikä vetelee,Mulla on samanlaiset rattaat alla ja ajo on kun ajais purjepaatilla myrskyssä semmosia täysin arvaamattomia nykäsyjä puoleen jos toiseen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.04.2018, 19:42
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.097
Perusasetus

Näyttäis olevan liian kapeille vanteillekkin kietaistun, ei ainakaan paranna tilannetta. Mut tarkasta/säädä auraus nyt ekaks. Myös caster-kulma olis hyvä mitata ja kenties ujuttaa jotkut shimmit latin väliin että sais lisää kulmaa. Tekee ihmeitä ajettavuudelle.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.04.2018, 08:51
o_j o_j ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.17
Sijainti: Loimaa
Viestit: 71
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Näyttäis olevan liian kapeille vanteillekkin kietaistun, ei ainakaan paranna tilannetta. Mut tarkasta/säädä auraus nyt ekaks. Myös caster-kulma olis hyvä mitata ja kenties ujuttaa jotkut shimmit latin väliin että sais lisää kulmaa. Tekee ihmeitä ajettavuudelle.
Tuli paljon hyviä ideoita vastauksista, kiitoksia niistä. Renkaat on tosiaan vanhat ja vanteet liian kapeat, tarkoitus oli lähinnä testata riittääkö koneessa puhti liikuttaa autoa tuon korkuisilla kumeilla. Ajatuksissa vanteita ostaessa oli enemmänkin 33x10,5 rengas.

Alustan pultit kävin kaikki läpi, hieman oli hakenut paikkaansa kun paria u-pulttia sai tiukata vähän. Ainoa selkeä vaikutus ajettavuuteen oli renkaiden vaihdolla, kottikärrynpyörät alla ja ei tarvi juurikaan ratista kiinni pitää. Pientä levottomuutta ohjautumisessa on edelleen aika ajoin, joten täytyy caster mitata ja tarvittaessa tilata säätöpalat.

Mä en oo ihan hirveesti kerinnyt ajaan kun emäntä innostui tuosta laitteesta. Täytyy pistää rengaskoko uudelleen mietintään, pärjäisin täysin jo 31" renkaalla mutta onhan se vähän alamittaisen näköinen. Periaatteessa ei ois paha tilata kokeeksi pariakin sarjaa renkaita kun rengaskoneet löytyy omasta takaa, mutta aina siihen joku euro kuluu kumminkin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.04.2018, 19:43
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 845
Perusasetus

Mulla oli tommoiset 35 bfg all terrainit jotka oli kovettuneet. Ei niillä uskaltanu ajaa kun tuntui että moottoritie ei riitä. Terävä olkapää ja tien kulutusurat. Ostin uudet mutikat saipattuna ja taas menee ku juna.

Vaimolla LJ:n alla oli kans all terrainit ja katolleen meni. Tilalle hommattiin uudet hankook dynaprot jotka saipattiin uutena. Ja taas menee ku juna

Mitä tästä opitaan? Vanhat all terrainit pitäs kieltää.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.04.2018, 07:15
poiu poiu ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Juva
Viestit: 1.017
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi Näytä viesti
Tilalle hommattiin uudet hankook dynaprot jotka saipattiin uutena.

Mitä toi saippaaminen on?

Kys.nim.merk. epätietoinen
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.04.2018, 22:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis muuttui kauheaksi ajaa alustamuutoksessa?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja o_j Näytä viesti
Täytyy alustan pultit käydä vielä lävitse ja mitata auraus. Ratti on reilusti vinossa mutta olen vaan saattanut heittää sen väärille booreille. Puslat oli silmämääräisesti ok kun alustaa asensin.

Voi olla myös tottumiskysymys, ensimmäistä kertaa tällaisen auton ratissa. Ennen alustaa ja renkaita ajettavuus ei juuri eronnut käyttis-kartanovolvosta. Katsotaan miten tuohon sopeutuu.
Tarkoittaako tuo "kauhea ajaa" sitä, että kun alkaa korjaamaan auton kulkusuuntaa, niin pitää kääntää ratista (kehältä mitattuna esim yli 5 cm) reilusti, ja ei välttämättä tapahdu parissa sekunnissa mitään, ja kun tapahtuu, niin "haukkaa" niin äkäiseen, että sekunnissa on käännettävä melkein saman verran takaisin?->Silloin Olkatapin takakallistuma on liian pieni, tai jopa negatiivinen.

Jos on kokemusta k.o autoista, niin sen huomaa parkkipaikalla ohjauksen huonosta palautuksesta, mutta kannattasko tutkia perusteellisemmin?
Siis monet autokorjaamot kauppaavat 4-pyöräsuuntauksen tarkastusta muutamalla kympillä, toki säätö maksaa sitten lisää; ja tuotahan HJ-60 olkatapin takakallistusta ei säädetä kiintoavaimella, vaan joko Lekalla, Rälläkällä&hitsauskoneella taikka kiilapalalla jousen ja akselin väliin.

En muista paljonko tuo Hj-60 olkatapin takakallistuma pitäs olla, ja kulma muuttuu aika paljon vuosimallin mukaan?

Jokaisella on mielipide asiasta; myös minulla....

Muista cruisereista (suurimmalta osalta bj-40/42 ja HDJ-80; toki kallein alustasarja möhläys tuli hj-61:n kanssa) saadun kokemuksen mukaan tuo olkatapin takakallistuma pitäs olla (minun makuun) yli yksi aste, ja jos maantieajettavuutta halutaan korostaa (yleensä etukardaanin kulmien kustannuksella) niin jopa 3 astetta, 4 astetta teki bj-40:n jo liikaa suoraan ajoon hakeutuvaksi.
(BJ:ssä soa, ohjaustehostin ja HJ-61 jarrut yms; toki ohjausiskari puuttuu, ja orkkis? iskarit ei enää vuoda öljyä, toki bj on ollut liikennekäytössäpoistossa jo piiitkäään, mutta tuolla kokoonpanolla se oli taannoin minun ainut auto, ja aina on tullut yli 10 tkm vuodessa)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 06.04.2018, 06:17
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Tämä saattaa olla selitys tohon holtittomaan vetelyyn ja äkkiliikkeisiin,Loppukesästä laitoin uudet a/t k02 alle ja silloin tehtiin nelipyörämittaus ja säätö mutta ei se mihinkään vaikuttanut.Nyt kun aloin miettimään niin edessä on 5" riiput+2" omen jouset mikä lisää entisestään kallistuskulmaa väärinpäin.Sopivaan uraan kun ajaa tuntuu että etu ja taka-akseli menee eri uria eikä mitään vikaa ole alustasta löytynyt.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 06.04.2018, 07:07
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.097
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savustin Näytä viesti
Tämä saattaa olla selitys tohon holtittomaan vetelyyn ja äkkiliikkeisiin,Loppukesästä laitoin uudet a/t k02 alle ja silloin tehtiin nelipyörämittaus ja säätö mutta ei se mihinkään vaikuttanut.Nyt kun aloin miettimään niin edessä on 5" riiput+2" omen jouset mikä lisää entisestään kallistuskulmaa väärinpäin.
No mitä siinä 4-pyöräsuuntauksessa oli caster-arvot eli tämä olkatapin kallistuskulma?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 06.04.2018, 07:57
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No mitä siinä 4-pyöräsuuntauksessa oli caster-arvot eli tämä olkatapin kallistuskulma?
Tätäpäs en tiedä kun aamulla hakivat auton ja illalla palautti enkä enää voi kysyä tältä asentajalta.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.04.2018, 08:54
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Miten jäykkäakselisessa lehtijousitetussa hoidetaan 4 pyörä suuntaus? Niinkuin korjaamon mittapenkissä?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 06.04.2018, 09:35
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Miten jäykkäakselisessa lehtijousitetussa hoidetaan 4 pyörä suuntaus? Niinkuin korjaamon mittapenkissä?
Tähän yhtälöön kun lisätään korotettu kierrejousialusta vakio panhardeilla.
Toivoton homma.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 06.04.2018, 12:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.097
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Miten jäykkäakselisessa lehtijousitetussa hoidetaan 4 pyörä suuntaus? Niinkuin korjaamon mittapenkissä?
Samallalailla kuin muissakin, levyt pyörien alle ja anturit vanteisiin. Ei se mittapenkki tiedä jousitus- eikä akselityyppiä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Discovery topic Heguli Chit-Chat 266 21.08.2025 08:39
Huutonet Topic psychobilly Linkit 15 03.03.2016 22:38
Syntymäpäiväonnittelu -topic Skorpioni Chit-Chat 116 02.03.2014 18:32
Flippikeula topic Repro Tekniikka & Jutustelu 14 03.12.2007 21:37


Sivu luotu: 07:57 (GMT +2).