Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T
Väärällä pumpun ajoituksellakin moottorin saa räjäytettyä.
Eikä se suoraruiskun suutinkärkien vaihto ole mitään mutupuhetta. Ne virtaa paaaljon huonommin mitä esikammiokoneen neulasuuttimet.
Liian pienillä ruiskutusaika venyy pitkäksi ja männät sulaa.
|
En ole asiantuntija, enkä kerennyt tuota asiaa miettimään kovin tarkkaa noin pitkälle...
Siis noissa vanhoissa jakajapumpullisissa dieseleissä tuota max annosta ohjataan pääsääntöisesti kahdella asialla (vahvasti yksinkertaistettuna):
-Jakajapumpun männän halkaisijalla ja sen TEHOKKAALLA iskupituudella määrätään annos.
-nokkalevyn muodolla määrätään käytännössä, kuinka nopeaa tuota dsl- annosta yritetään saada sylinteriin.
-paljonko suihkuputket joustaa, paljonko mm. paineesta johtuen pumppu ja suutin joustaa/aiheuttaa ohivirtausta.
Tuo em. joustaminen aiheuttaa suihkutuksen viivästymistä.
Ja jos suuttimet on liian pieniä; niin max kuormituksessa tuo suihkutuspaine nousee huomattavan korkealle, joko pumpun nokkalevy tai suihkuputket pettää? ja silloin ei puhuta ollenkaan suuttimien avauspaineista, vaan niiden monikerroista.
-> nykyisiin common rail- järjestelmät, jotka annostelee dieseliä suuruusluokkaa 7 kertaa jokaiselle työtahdille esim. 2000 bar paineella toimii nimenomaan 2000 bar väyläpaineella; siitä sitten aletaan jakamaan dieseliä jokaiseen 7 annokseen sähkö-(puolijohde-)ventiilillä
Kukaan ei kerro, paljonko dieselin paine on siinä vaiheessa, kun se päätyy sylinteriin.