Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.02.2018, 23:08
Paukku Paukku ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.02.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 8
Thumbs up

Oikein arvattu, käyttötarkoitus on enemmän asfaltilla, akselin olisi tarkoitus tulla Escorttiin.
Miksi alunperin päädyttiin Hiacen akseliin on kaverilta saatu akseli kitkalukolla. Olin "uskossa" että akseli menisi alle ilman levikkeitä, mutta eipä mennyt! Nyt pakko keksiä jokin ratkaisu, jotta saa romut kesällä radalle. Tehoa ja vääntöä pitäisi tulla reilusti vakiota enemmän.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20180212_070607.jpg‎
Views:	856
Size:	83,0 Kt
ID:	83785  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.02.2018, 09:27
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Perää ylös..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.02.2018, 08:51
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Yksi kuva löytyi googlen kuvahaulla, 10 vuoden takaa :P
Liekkö vieläkään päässy käytttöön?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tare Näytä viesti
yksi kavennettu versio bj:n akselista, molemmilla puolilla lyhyet vetarit.
tossa pihalla se vielä odottelee, 295:set alla
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.02.2018, 07:29
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Yksi kuva löytyi googlen kuvahaulla, 10 vuoden takaa :P
Liekkö vieläkään päässy käytttöön?

Lainaus:
yksi kavennettu versio bj:n akselista, molemmilla puolilla lyhyet vetarit.
tossa pihalla se vielä odottelee, 295:set alla

ymmärtääkseni toi mun tekele on isolohko ramblerin alla nyt

ja mulla on yksi ylimääräinen -84 hiluxin taka-akeli jos tarvetta

Viimeksi muokannut tare : 28.02.2018 08:06
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.02.2018, 08:31
Paukku Paukku ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.02.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 8
Perusasetus

Taka-akseli lähti kaverin pajalle kavennettavaksi. Panjo kaventuu nyt kokonaisuudessaan 240mm ja vetarit lyhentyvät aiemmin mainitulla tavalla. Ymmärrykseni mukaan muuallakin kavennettu samalla tavalla ja kestäneet kovassakin käytössä. Laitetaan kuva kun akseli palautuu kotia.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.02.2018, 09:55
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

240 Volvon akseli menee Escortin alle liki heittämällä. Laipasta laippaan muistaakseni 140 cm ilman jarrulevyjä. 1030 ja 1031 on yhtä leveitä, eroa vain perävälityksen koossa. 100-sarjalaisen akseli on jonkun sentin leveämpi ja 700/900-sarjalaisen akseli levein.
Itse nakkasin aikoinaan 240:n akselin ykköskoriseen farkku Escorttiin tukivarsineen päivineen. Alatukivarret sattu justiin alkuperäisiin lehtijousten etukiinnikkeisiin, ylätukivarsille tein paikat runkoaisojen kylkeen. Iskareille ja jousille tietysti piti tehdä paikat, mutta ei olut iso arpeeti sekään. Ei tarvinnut levikkeitä eikä mitää, ihan takaveto Volvon vanteilla (ET 25) oli ja hyvin mahtu renkaat kaarien sisälle. Etuvetosen vanteilla saa vietyä sisäänpäin jos kumin ja kaaren väli rupeaa ahdistamaan.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.02.2018, 12:59
Paukku Paukku ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.02.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 8
Perusasetus

No, itse tulin nyt kuitenkin siihen ratkaisuun, että on parempi kaventaa reilusti akselia tulevien rengasvalintojen helpoittaseksi. nyt akselin laippa tulee on keskelle lokasuojaa ja vanne valinta on helpompi. Pitäisi mahtua 325mm renkaat pyörimään
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.02.2018, 09:57
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 513
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paukku Näytä viesti
Oikein arvattu, käyttötarkoitus on enemmän asfaltilla, akselin olisi tarkoitus tulla Escorttiin.
Miksi alunperin päädyttiin Hiacen akseliin on kaverilta saatu akseli kitkalukolla. Olin "uskossa" että akseli menisi alle ilman levikkeitä, mutta eipä mennyt! Nyt pakko keksiä jokin ratkaisu, jotta saa romut kesällä radalle. Tehoa ja vääntöä pitäisi tulla reilusti vakiota enemmän.
Nyt voisi kokemuksesta sanoa, hommaa alle sopiva aihio.
Kaikki muutostyöt tulevat kalliiksi, jos et itse koneistushommia tee.

Volvo 240-sarjan perä on aika lailla sopivan levyinen, 140-sarjan perä turhan leveä. (mulla on tuo 140-sarjainen bda-levikkeillä)
Lukkoja löytyy molempiin, samoin välityksiä. Ruotsista löytyy jopa alumiinibanjoja, pitäisi parantaa perän pitoa todella paljon.

3000/2800 Caprin perä pitäisi olla myös hyvä, vaatii sitten välityksen vaihdon. Ja sen lukon tietenkin.

Kuten aiemmin totesin, Hiacen perä on painava. Ei Volvo paljon keveämpi ole, mutta jarrumuutoksilla saa paljon painoa pois. Toki molemmista.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.02.2018, 17:37
Paukku Paukku ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.02.18
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 8
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
Nyt voisi kokemuksesta sanoa, hommaa alle sopiva aihio.
Kaikki muutostyöt tulevat kalliiksi, jos et itse koneistushommia tee.

Volvo 240-sarjan perä on aika lailla sopivan levyinen, 140-sarjan perä turhan leveä. (mulla on tuo 140-sarjainen bda-levikkeillä)
Lukkoja löytyy molempiin, samoin välityksiä. Ruotsista löytyy jopa alumiinibanjoja, pitäisi parantaa perän pitoa todella paljon.

3000/2800 Caprin perä pitäisi olla myös hyvä, vaatii sitten välityksen vaihdon. Ja sen lukon tietenkin.

Kuten aiemmin totesin, Hiacen perä on painava. Ei Volvo paljon keveämpi ole, mutta jarrumuutoksilla saa paljon painoa pois. Toki molemmista.
Epätoivossa jo volvon perääkin katseltiin, netissä kuitenkin 240 / 1030 perän leveydeksi mainittiin 1400mm ja 240 / 1031 perän leveydeksi 1500mm. Eli kummastakaan ei ole suurta apua. Vetareiden kaventaminen on käynyt mielessä, vetari poikki laakerin puolelta ja laippaan reikä, jonka jälkeen tiukka sovitus ja hitsaus päästä. Kokemuksia saa kertoa jos jollain on tällä tavalla tehty.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.02.2018, 20:51
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.423
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paukku Näytä viesti
Vetareiden kaventaminen on käynyt mielessä, vetari poikki laakerin puolelta ja laippaan reikä, jonka jälkeen tiukka sovitus ja hitsaus päästä. Kokemuksia saa kertoa jos jollain on tällä tavalla tehty.
Omaa mettäpelii tein juurikin noin. Tosin kun on ff akseli, niin ei tarvi laakerisovitusta miettiä laipan sisäpuolelle. Tuo on toistaseksi kestäny.
Tossa mun kavennetussa akselissa oli käytetty bjn vetaria, koska siinä riittää materiaalia johon saa tehtyä laakerisovitteen. Toinen vaihtoehto jos vetarin muoto vaan sallii, niin laakerisovite laittaa krympillä kiinni... hitsata ei voi laipan sisäpuolelle, ei kestä...

Ehkä vähän huonosti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit pointin...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.02.2018, 06:59
leppänen leppänen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.03.16
Sijainti: Hämeenkyrö
Viestit: 48
Perusasetus

kuinkahan suoraan akseli tulee kun katkasee hitsailee
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
taka-akselin kestävyys ojaniitty Tekniikka & Jutustelu 27 19.02.2014 19:26
Taka-akselin kolmilinkki Arska-tehtaalta Tekniikka & Jutustelu 0 23.04.2010 16:12
taka-akselin hiekkapuhallus Unregistered Tekniikka & Jutustelu 2 04.06.2008 00:38
Taka-akselin tuenta? sds500 Tekniikka & Jutustelu 9 10.01.2006 22:03
Taka akselin korjausta! Zamppa Tekniikka & Jutustelu 4 26.09.2005 18:17


Sivu luotu: 12:06 (GMT +2).