![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Oikein arvattu, käyttötarkoitus on enemmän asfaltilla, akselin olisi tarkoitus tulla Escorttiin. Miksi alunperin päädyttiin Hiacen akseliin on kaverilta saatu akseli kitkalukolla. Olin "uskossa" että akseli menisi alle ilman levikkeitä, mutta eipä mennyt! Nyt pakko keksiä jokin ratkaisu, jotta saa romut kesällä radalle. Tehoa ja vääntöä pitäisi tulla reilusti vakiota enemmän.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Perää ylös..
![]()
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Yksi kuva löytyi googlen kuvahaulla, 10 vuoden takaa :P
Liekkö vieläkään päässy käytttöön? |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
ymmärtääkseni toi mun tekele on isolohko ramblerin alla nyt ja mulla on yksi ylimääräinen -84 hiluxin taka-akeli jos tarvetta ![]() Viimeksi muokannut tare : 28.02.2018 08:06 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Taka-akseli lähti kaverin pajalle kavennettavaksi. Panjo kaventuu nyt kokonaisuudessaan 240mm ja vetarit lyhentyvät aiemmin mainitulla tavalla. Ymmärrykseni mukaan muuallakin kavennettu samalla tavalla ja kestäneet kovassakin käytössä. Laitetaan kuva kun akseli palautuu kotia.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
240 Volvon akseli menee Escortin alle liki heittämällä. Laipasta laippaan muistaakseni 140 cm ilman jarrulevyjä. 1030 ja 1031 on yhtä leveitä, eroa vain perävälityksen koossa. 100-sarjalaisen akseli on jonkun sentin leveämpi ja 700/900-sarjalaisen akseli levein.
Itse nakkasin aikoinaan 240:n akselin ykköskoriseen farkku Escorttiin tukivarsineen päivineen. Alatukivarret sattu justiin alkuperäisiin lehtijousten etukiinnikkeisiin, ylätukivarsille tein paikat runkoaisojen kylkeen. Iskareille ja jousille tietysti piti tehdä paikat, mutta ei olut iso arpeeti sekään. Ei tarvinnut levikkeitä eikä mitää, ihan takaveto Volvon vanteilla (ET 25) oli ja hyvin mahtu renkaat kaarien sisälle. Etuvetosen vanteilla saa vietyä sisäänpäin jos kumin ja kaaren väli rupeaa ahdistamaan. ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
No, itse tulin nyt kuitenkin siihen ratkaisuun, että on parempi kaventaa reilusti akselia tulevien rengasvalintojen helpoittaseksi. nyt akselin laippa tulee on keskelle lokasuojaa ja vanne valinta on helpompi. Pitäisi mahtua 325mm renkaat pyörimään
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kaikki muutostyöt tulevat kalliiksi, jos et itse koneistushommia tee. Volvo 240-sarjan perä on aika lailla sopivan levyinen, 140-sarjan perä turhan leveä. (mulla on tuo 140-sarjainen bda-levikkeillä) Lukkoja löytyy molempiin, samoin välityksiä. Ruotsista löytyy jopa alumiinibanjoja, pitäisi parantaa perän pitoa todella paljon. 3000/2800 Caprin perä pitäisi olla myös hyvä, vaatii sitten välityksen vaihdon. Ja sen lukon tietenkin. Kuten aiemmin totesin, Hiacen perä on painava. Ei Volvo paljon keveämpi ole, mutta jarrumuutoksilla saa paljon painoa pois. Toki molemmista. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tossa mun kavennetussa akselissa oli käytetty bjn vetaria, koska siinä riittää materiaalia johon saa tehtyä laakerisovitteen. Toinen vaihtoehto jos vetarin muoto vaan sallii, niin laakerisovite laittaa krympillä kiinni... hitsata ei voi laipan sisäpuolelle, ei kestä... Ehkä vähän huonosti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit pointin...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#11
|
|||
|
|||
![]()
kuinkahan suoraan akseli tulee kun katkasee hitsailee
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
taka-akselin kestävyys | ojaniitty | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 19.02.2014 19:26 |
Taka-akselin kolmilinkki | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.04.2010 16:12 |
taka-akselin hiekkapuhallus | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 04.06.2008 00:38 |
Taka-akselin tuenta? | sds500 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.01.2006 22:03 |
Taka akselin korjausta! | Zamppa | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 26.09.2005 18:17 |