Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.02.2018, 15:06
ika ika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.14
Sijainti: Varsinainen Suomi
Viestit: 283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joker Näytä viesti
Voi tarkistaa kuinka monelta on kyseiset rastit hyväksytty.
Ei keneltäkään, koska kyseisiä rasteja ei ollut olemassakaan koko kisassa.
Hyvä tarkennus. Pitäähän niitä hämäysrastejakin varmaan olla.

Sen mitä itse olen kisoihin osallistunut, niin kyllä kuvat on liki kaikki kelvanneet, mutta on niitä uusiksi räpsittykin jos ei ole tullut selkeitä.

Voisiko yrittää enempiä tunteilematta keskustella rastien hyväksyntäkriteereistä. Kuvat on vain joitain esimerkkejä tällä kertaa hylätyistä - ja vahingosta viisastuneena nämä ovat kaikki kisaan kuuluvia kylttejä. Olisi kilpailijoillekin helpompaa, jos järjestäjien hyväksyntäkriteerit olisi kaikkien tiedossa. Säännöissä lukee näin:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja säännöt
Autoilla rastilla käynti todennetaan ottamalla kuva autosta niin että kuvassa näkyy käsikosketus autoon sekä rastiin. Lisäksi tulee näkyä kilpailunumero tai rek.nro.

Rekisterikilven edessä risu. Näkyykö kilpi?
(Ei tarvitse kommentoida, että saman tiimin seuraava kuva tältä rastilta on hyväksytty, koska samalla tiimillä on lukuisia muita useammalla kuvalla tallennettuja rasteja joissa kaikissa hyväksynnät.)


Minkälainen ruumiinosa on käsi. Koskeeko käsi autoa?
(Wikipedia: Käsi (lat. manus) on osalla nisäkkäistä esiintyvä tarttumiseen ja pitelemiseen erikoistunut yläraajan osa. Käsi sisältää kyynärvarresta poispäin sijaitsevan alueen; ranteen, sormet sekä kämmenen alueen. Yleiskielessä kädellä voidaan tarkoittaa koko yläraajaa: olkavartta, kyynärvartta, rannetta, kämmentä sekä sormia.)


Pitääkö kyltistä näkyä numerot kokonaan vai riittääkö että niistä saa selvää? Vai pitääkö näkyä koko kyltti reunoineen? Kisassa ei ollut nelinumeroisia kylttejä.


Entäs rekisterikilpi - kuinka kokonaan pitäisi näkyä? Eihän tästäkään kuvasta voi varmaksi tietää, että josko siinä kilvessä kuitenkin olisi enemmän kirjaimia kuin kolme.

Kilpailukeskuksella kuulin kisan aikana, että joltain oli (jossain aiemmassa kisassa) hylätty iso joukko superlaajakulmaisia kuvia, koska eivät näkyneet kokonaan rastientarkastusohjelmassa. En tiedä oliko tämä edes totta, mutta olisi kyllä syytä tarkistaa koko kuva-ala. Ylläoleva kuva ei ole mitenkään laajakulmainen, mutta voisiko silti johtua kuvan leikkautumisesta tarkistusohjelmassa?


Pimeässä tuppaa salama heijastumaan kilvestä tai kyltistä. Kaikki tarvittava näkyy kokonaan, mitään ei ole edessä, heijastus toki huonontaa kylttiä merkittävästi. Voiko noita kyltin numeroita tulkita joiksikin muiksi numeroiksi vai miksi tällainen ei kelpaa?

Nuo nyt oli esimerkkejä, joista toivoisin saatavan keskustelua.

Toinen ja isompi asia on se, että kaikkien tarkastajien pitäisi tulkita kuvia likimain samoin. Otetaan esimerkiksi KRM:n hylättyjä kuvia ja TemmiTiimi JR:n hyväksyttyjä. En sano että nämä olisi ääripäät, mutta pari niistä tiimeistä jotka vilkaisin. En yritä olla kummankaan puolella tai kumpaakaan vastaan - enkä halua sanoa onko jommat kummat tulkittu väärin. Mielestäni näissä ei vaan ole yhtenäinen linja - vai onko?

Hylättyjä:











Hyväksyttyjä:







Ja ettei tarvitse sanoa, niin kyllä TemmiTiimi JR:n kuvia hylättykin on:



Asia on aina mutkikas, kun kohtalaisen hyvällä kirkkaudella, tarkennuksella ja rajauksella otettu kuva ei kelpaa. Ei niitä aina kameran pienestä näytöstä pysty aukottomasti tulkitsemaan. Toisaalta silloin voi kyllä tiimit katsoa myös peiliin, jos tummaa, suttuista, salamaaheijastavaa tms kuvaa ei ole viitsity ottaa uusiksi. Eli omasta tekemisestähän tämä on loppupeleissä kiinni, mutta pitäisi olla myös tiedossa järjestäjien tulkintakriteerit tai ainakaan ne ei saisi vaihdella tiimeittäin. Säännöissä ei lue muuta kuin että kilpi ja kyltti pitää näkyä - selkeydestä, peitteisyydestä tms ei ole mitään erityistä mainintaa.

Ja voi tosiaan olla, että sijoitukset eivät olisi muuksi muuttuneet vaikka kuinka uusiksi laskettaisiin. Enkä sitä tässä edes hae, vaan sitä että mitkä ovat kelpuutuskriteerit. Omasta mielestäni sellaiset kuvat pitäisi kelvata, missä tarvittavia tunnisteita ei pysty tulkitsemaan muiksi numeroiksi tai kirjaimiksi. Minun mielestäni peittävä risu, sormenpäät tai salaman heijastus ei pitäisi haitata, jos tunnistaminen on silti aukottomasti tehtävissä ja kosketus nähtävissä. Järjestäjien ja kanssakilpailijoiden mielipiteitä?

__________________
Vannepaja Offroad Team
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.02.2018, 17:30
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Minustakin esim näistä olis kyllä hyvä saada kommentti, mikä näissä kuvissa on vikana? Ei noissa kauheasti ole tulkinnan varaa minusta? Mikä noista tekee hylsyjä?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ika Näytä viesti
Hylättyjä:






__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.02.2018, 18:10
nurtsa:n Avatar
nurtsa nurtsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 23.03.14
Sijainti: eurajoki
Viestit: 221
Perusasetus

Itse kilpailijana ymmärrän kyllä tarkastajia, katsoo monta kuvaa. Voi painaa väärää nappia. Sanomista on tullut että monta kuvaa samasta rastista, mutta kun toi mun kameran näyttö on aika huono, niin varmistus kuvia tulee otettua. Vois selkeyttää arvostelua niin kuin ika sanoi että risu tai muu vastaava ei haittaa, ei tulisi niin paljon turhia kuvia ja tarkastajat kiittää
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.02.2018, 19:59
nbf:n Avatar
nbf nbf ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 13.07.11
Sijainti: jns
Viestit: 389
Perusasetus

melkein voisi järjestävä taho pitää jonkinlaisen palaverin aiheesta kuvien tulkinta. Siis ihan vain selkeyttääkseen kilpailijoille ja tarkastajille asioita. Itsellä ei valittamista tulkittu on miten on ja protesteja ei olla tehty
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.02.2018, 20:29
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.365
Perusasetus

Täytyy nyt sanoa muutama pointti tähän rastintarkastushommaan. Virheitä on tapahtunut, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta se miten asiat hoidetaan on eri asia. Tässä on nyt valittu pienemmän haitan tie, eikä avattu kilpailunjälkeisten muutosten loputonta souvia.

Alustetaan nykysiä sääntöjä vähän tuolta vuosikymmenen alusta olleista säännöistä. Kyseinen homma rupesi menemään säännöissä liian pitkälle, monimutkaisuudesta valitettiin ja ns. uuteen cupiin lyötiin säännöistä valtaosa pois ja toivottiin, että päästäisiin ihmisten yhteistyöllä hyvään lopputulokseen. Vanhojen sääntöjen aikana tämä olisi korjattu viikon sisällä kilpailun jälkeen, koska säännöt sen mahdollistivat.

Tässä tilanteessa oli kaksi vaihtoehtoa, sääntöjen mukainen ja vastainen. Jos olisi ruvettu tulosta korjaaman se ei olisi sääntöihin perustunut. Tätä jälkikäteen muokkausmahdollisuutta tuloksiin ei ole mihinkään nykyisin kirjoitettu. Protestiaika on se hetki, milloin pystytään tuloksien mahdolliset virheet korjaamaan. Protestiaika on tulosten julkaisusta 0,5h, eli tässä kilpailussa aamulla 9:30-> 10:00.

Kaikki joukkueet tietenkin ovat itse laskeneet paljonko olisi heille omasta mielestään kuulunut pisteitä tulla ja jos tuntuu siltä että on jokin kummallinen heitto lasketuissa pisteissä, niin tottakai he tulevat asiasta kysymään. Monasti näitä on tullut eteen ja ilman ongelmia on nämä korjattu. Joukkueille on kuitenkin omien pisteiden laskuun annettu ihan hyvät työkalut. Suoraan taulukot joista pystyvät ruksimaan hakemansa rastit ja niiden pisteet. Helppo siitä on laskea tulos.

Vanhaan aikaan, reilu kymmenen vuotta takaperin, vaadittiin myös joukkueilta itse lasketut pisteet, jolloin oli helppo verrata järjestäjien laskemia pisteitä kilpailijoiden itsensä ilmoittamiin. Tämä jäi valitettavasti pois käytöstä, kun rupesi olemaan ilmoitetut pistemäärät tyyliin kilpailun maksimipisteet + 1, vaikka olisi hakennut vain muutaman rastin. Tämä teki tästä tarkistuksesta täysin merkityksetöntä.

Rastikuvien tulkinnan linja on se, että jos kuva on yksiselitteinen ja siitä saa selvän niin rastinumeron, kilpailunumeron tai rekisterikilven ja käsikosketukset yksiselitteisesti se kelpaa, vaikka olis risu tms. edessä. Jos kuitenkin risu tms. estää tietämästä 100% varmaksi jotain näistä, onko numero esimerkiksi 6/8, 3/8, 5/3 niin kuvaa ei hyväksytä.

Tässä kannattaa muistaa kuitenkin se, että kuvat eivät näy samoin kaikilla näytöillä / laitteilla. Toinen näyttö voi olla tummempi ja toinen vaaleampi. Toisessa ei erota numeroita ja toisessa erottaa numerot. Kuitenkin jos kuvat ovat edes kohtuu selviä, niin on ihan sama millä näytöllä tai kuka ne katsoo on ne helppoa ja nopeaa tulkita hyväksytyiksi.

Virheitä tapahtuu näissä aina ja jos joukkueet ovat esimerkiksi sadan pisteen sisällä toisistaan niin kuvat katsotaan uudelleen toisen henkilön toimesta, jos vain aika sen sallii. Yleensä heitot ensimmäisen ja toisen laskennan välillä ovat 0-2 rastia, erittäin harvoin enemmän. Tämän vuoksi kun piste-ero on ollut reilusti yli 100 pistettä ei tarkistuslaskentaa ole tehty, koska todennäköisyyden mukaan ei mitään muutosta tulisi tapahtumaan.

Yritämme pitää tulkinnat ja arvostelut mahdollisimman läpinäkyvinä. Virheet tulevat esiin ja niistä kuullaan kyllä. Ei näissä voi olla kuin pahoillaan järjestävällä puolella, mutta toisaalta tämä on asia mihin kilpailija pystyy myös itse vaikuttamaan.

Ja tervetuloa vain tulostentarkastukseen hommiin, yksi yllättävän monelle homman vaikeaksi tekevä puoli siinä on, alkoholi tai päihtymystila ei ole sallittua;) Kuvia yleensä arvosteltavaksi yhdelle henkilölle tulee se 1000-2000 kappaletta + uusintatarkastukset.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.02.2018, 19:58
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Vaikuttaa että alkaa tämä asia paisumaan suuremmaksi kuin olisi tarve, lainasin tuossa Mylpyn kirjoitusta ja poimin sieltä omasta mielestäni tärkeimmät jutut:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Täytyy nyt sanoa muutama pointti tähän rastintarkastushommaan. Virheitä on tapahtunut, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta se miten asiat hoidetaan on eri asia. Tässä on nyt valittu pienemmän haitan tie, eikä avattu kilpailunjälkeisten muutosten loputonta souvia.
Tärkeimpänä järjestäjä myöntää että virheitä on tapahtunut, eikä vaiettu tai vähätelty asioita.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Protestiaika on se hetki, milloin pystytään tuloksien mahdolliset virheet korjaamaan. Protestiaika on tulosten julkaisusta 0,5h, eli tässä kilpailussa aamulla 9:30-> 10:00.
Muistutus että juuri näiden virheiden mahdollisuuden takia on protestiaika.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Kaikki joukkueet tietenkin ovat itse laskeneet paljonko olisi heille omasta mielestään kuulunut pisteitä tulla ja jos tuntuu siltä että on jokin kummallinen heitto lasketuissa pisteissä, niin tottakai he tulevat asiasta kysymään. Monasti näitä on tullut eteen ja ilman ongelmia on nämä korjattu. Joukkueille on kuitenkin omien pisteiden laskuun annettu ihan hyvät työkalut. Suoraan taulukot joista pystyvät ruksimaan hakemansa rastit ja niiden pisteet. Helppo siitä on laskea tulos.
Omasta mielestäni on oikeastaan kilpailijan vastuu tuloksien oikeellisuudesta, eli laskea ne omat pisteet!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Virheitä tapahtuu näissä aina ja jos joukkueet ovat esimerkiksi sadan pisteen sisällä toisistaan niin kuvat katsotaan uudelleen toisen henkilön toimesta, jos vain aika sen sallii. Yleensä heitot ensimmäisen ja toisen laskennan välillä ovat 0-2 rastia, erittäin harvoin enemmän. Tämän vuoksi kun piste-ero on ollut reilusti yli 100 pistettä ei tarkistuslaskentaa ole tehty, koska todennäköisyyden mukaan ei mitään muutosta tulisi tapahtumaan.
Jossain se raja on tarkastuksille ja tarkastusten määrälle ja joskus saattaa ne todennäköisyydetkin pettää.

Oma pieni parannusehdotus: Tulokset julkaistaan netissä ja haetut rastit html ja csv -listoina (nämä varmaan ovat tehtävissä jo siinä vaiheessa?) Mahdollisuuksien mukaan hylätyt kuvat tiimeittäin ladataan nettiin. 700 kuvaa olis nopeampi siirtää kuin 13000. Ja tästä alkaa 30min protestiaika. En tiedä mikä nykyään on käytäntönä, mutta ruuhka-aikaan saapuneet tiimit saisivat muistikorttinsa takaisin mahdollisimman pian. Ja ehkä tuota sääntöjen protestikohtaa voisi muotoilla vähän erilaiseksi, että olisi selvä miten toimia jos rastiarvostelu epäilyttää.

Muusta tavasta varmentaa rastilla käyminen, pitäisi oikeasti saada selkeä parannus nykyiseen ja Mylppy tämänkin on tiivistänyt:
Lainaus:
Digitaalisessa leimaamisessa on se ongelma, että pitäisi kehittää idiootin... korjaan offarin varma järjestelmä. Se ei saisi olla riippuvainen kilpailijan puolelta mistään määrätystä laitteesta tai tekniikasta. Kilpailijalla tulee olla mahdollisuus itse varmistua rastinoton onnistumisesta. Kilpailijalle tulee jäädä varma merkintä. Ei riippuvainen netistä. Nämä kaikki vain onnistuvat tuossa nykyisessä valokuvaversiossa aika hyvin. Jos joltain kamera hajoaa, niin yleensä muistikortti on kuitenkin ehjä ja ottavat toisen kameran tai puhelimen käyttöön. Ähtärissä yhdellä tiimillä oli 4 eri laitetta joissa oli kuvia, kun edelliset pimentyneet pakkasen / virran puutteessa
Tämän lisäksi on muualla ehdotettu autoihinkin vaijerin päässä olevia numerolätkiä ja samaa kuvaamissääntöä. Autoissa vähän hankala kun on ikkunoita yms esteitä enemmä. Nykyinen kuvaaminen jopa tasoittaa autojen ulkomitoista johtuvia eroja, isolla autolla pääseminen rastille saattaa olla hankalampaa mutta tavallaan ei tarvitse päästä niin lähelle rastia.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.02.2018, 11:40
MOGGI MOGGI ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.06
Sijainti: Turku
Viestit: 677
Perusasetus

Jos mutaraketeilla on aikaa ottaa 5 kuvaa että on varmasti hyväksytty ja silti vie muita kuin märkää rättiä niin eikö teamit voisi harjoitella kuvan ottamista. Vaikka laminoi itselle rastilapun ja menee metsään pimeällä ja auringon paisteessa ottamaan kuvia. Testaa miten kamera käyttäytyy yms.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista
-mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.02.2018, 20:47
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Sen verran on kommentoitava, jos kuvaamisesta mitään tiedän ja vielä vähemmän rastien arvostelemisesta...niin edellisistä kuvista, jotka esimerkkinä:
598 - hanska äkkiseltään näyttää olevan puskurin takana, ei kiinni siinä, mutta jos olisi suurempi kuva, niin varmaan näkyisi kosketus selvemmin lisäksi rastilappu saattaisi vaikka heilua tuulessa, käden edessä.
537 - rastilappu, onko kädessä vai onko ilmassa käden takana, höyry juuri siinä edessä, että ei voi selkeästi sanoa, onko kosketus.
538 - Huono kuva, mutta kyllä tuo olisi mielestäni ihan OK, vaikka tumma hanska ja musta pyörä on huono yhdistelmä.
498 - rengaskosketus ei näy, sormet voisi olla yhtähyvin renkaan takana, ilmassa, kuvaajan olisi kannattanut ottaa 1-2m enempi oikealta kuva.
756 - lapun 6 edessä aika pahasti risu, jotenkin luettavissa mutta autokosketus ei oikeen ole selkeä, ei näy, onko käsi putken ympärillä vai ilmassa sen edessä. Kuvan otto eri kulmasta, tai appari olisi ottanut rintamasuunnan kuvaajaan päin, jolloin käsi olisi selkeästi kaariputken takana ilman tulkinnan varaa.
782 - Autokosketus ei tuossa kyllä näy, tumma hanska olisi näkynyt paremin vaikka valkoisen tarran päällä. Lisäksi kameraa häiritsee heijastimet. Kuvaa olisi voinut rajata,siis ottaa lähempää, ainakin puolet, niin salaman teho riittää paremmin

Uskon että tiimille nuo kuvat on ihan selviä ja helppoja, kun muistaa jotenkin tilanteen...Mutta tuomaristolle voi olla arpomista.

Jos ei ole varmaa, onnistuiko kuva, niin ei kun useempi kuva ja eri kulmista, ihan 50cm ylös/alas/sivulle tekee jo aika ihmeitä. Aina ei tietenkään ole mahdollista kovin erikoisia liikkeitä tehdä, mutta pienikin muutos auttaa.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.02.2018, 22:42
ika ika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.14
Sijainti: Varsinainen Suomi
Viestit: 283
Perusasetus

Kiitoksia Mylppy. Kiitoksia yksityisviestin lähettänyt toimitsija.

Minä ymmärrän että virheitä tapahtuu. Se on ihan inhimillistä. Kun tuloslaskennassakin virheet tiedostetaan ja myönnetään, niin homma varmasti hoituu tasapuolisemmin jatkossa.

Arvostelulaji - halutaan tai ei. Itse valokuvaajan poikana osaan hieman arvostella valokuvia valokuvina, mutta onneksi tässä valokuvauslajissa voi pärjätä taiteellisesti lahjattomanakin. Helppoahan noiden rajatapausten hyväksyminen tai hylkääminen ei varmastikaan ole.

Kiitokset kisajärjestäjille. Ei ollut mukava kritisoida tapahtunutta, mutta koin että tässä oli syytä vähän avautua lajin edun nimissä. Me kilpailijat pyrimme myös ottamaan opiksi tästä keskustelusta. Toivotaan kaikkea hyvää molemmille puolille pöytää.

Kiitos ja anteeksi.
Aki / Vannepaja Offroad Team
__________________
Vannepaja Offroad Team
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.02.2018, 01:48
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
Sen verran on kommentoitava, jos kuvaamisesta mitään tiedän ja vielä vähemmän rastien arvostelemisesta...niin edellisistä kuvista, jotka esimerkkinä:
598 - hanska äkkiseltään näyttää olevan puskurin takana, ei kiinni siinä, mutta jos olisi suurempi kuva, niin varmaan näkyisi kosketus selvemmin lisäksi rastilappu saattaisi vaikka heilua tuulessa, käden edessä.
537 - rastilappu, onko kädessä vai onko ilmassa käden takana, höyry juuri siinä edessä, että ei voi selkeästi sanoa, onko kosketus.
538 - Huono kuva, mutta kyllä tuo olisi mielestäni ihan OK, vaikka tumma hanska ja musta pyörä on huono yhdistelmä.
498 - rengaskosketus ei näy, sormet voisi olla yhtähyvin renkaan takana, ilmassa, kuvaajan olisi kannattanut ottaa 1-2m enempi oikealta kuva.
756 - lapun 6 edessä aika pahasti risu, jotenkin luettavissa mutta autokosketus ei oikeen ole selkeä, ei näy, onko käsi putken ympärillä vai ilmassa sen edessä. Kuvan otto eri kulmasta, tai appari olisi ottanut rintamasuunnan kuvaajaan päin, jolloin käsi olisi selkeästi kaariputken takana ilman tulkinnan varaa.
782 - Autokosketus ei tuossa kyllä näy, tumma hanska olisi näkynyt paremin vaikka valkoisen tarran päällä. Lisäksi kameraa häiritsee heijastimet. Kuvaa olisi voinut rajata,siis ottaa lähempää, ainakin puolet, niin salaman teho riittää paremmin
Minusta tämä on juuri sitä pilkunviilausta mitä tässä ei nimenomaan tarvittaisi: "rastilappu saattaisi vaikka heilua tuulessa, käden edessä". Lähtökohtaisesti siis oletetaan että kilpailijat pyrkivät kaikin keinoin huijaamaan joka on minusta jo heti väärä alkuasetelma.

Mutta joo, ymmärrän kyllä, kuvia on aina jumalaton läjä katsottavana läpi ja se tuskin on kovin herkkua hommaa ja virheitä sattuu pakostakin. Jotenkin vain tuntuu että kynnys hylkäämiselle on välillä turhan matala, minä olisin nuo kaikki kuvat mitä tuossa listasin hyväksynyt kyllä ilman mitään ihmettelyjä.

Kunhan tässä saadaan lähikuukausina tuo kilpuri valmiiksi ja ilmestytään uutena joukkueena kisaamaan pitänee ottaa näistä esimerkeistä opiksi ja pyrkiä kuvaamaan hyviä kuvia, ottaa varmuuden vuoksi heti useampi kuva aina joka rastilta eri kuvakulmista ja kipasta aina toimistolla kisan jälkeen vilkaisemassa hylsyt läpi niin ei jää jälkikäteen jossiteltavaa rastikuvien suhteen.

Katsotaan miten kausi lähtee meillä käyntiin ja miten meille käy
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.02.2018, 11:08
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

En siis ollut arvostelemassa kuvia mutta yritin asettautua arvostelijan sijalle. Yritin antaa rakentavan mielipiteen kuvista, pohtien myös tilannetta ja paranusta.
Tuossa olisi varmasti ollut mahdollisuus ottaa hyvä kuva, missä kosketus lappuun näkyy, vasemman käden asennosta päätellen.
- Saattaaha käydä niin, että kameran viiveestä johtuen kuvan otto on 1-2s myöhemmin kuin laukaisu ja lapusta päästetty irti tai siitä ei ole vielä otettu kunnolla kiinni.

Lähtökohtaisesti tulisi ottaa rastikuvat niin, että tulkinnan varaa tai epäselvyyttä ei tulisi. Kuitenkin on monta muuttujaa ja joskus sattuu vahinkoja ja joskus varmasti tilanteita, että jo kuvatessa rastilla tietää ettei siitä rastista ehkä pisteitä tule, mutta kun ne sormet ei vaan yltäneet selkeästi lappuun.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Minusta tämä on juuri sitä pilkunviilausta mitä tässä ei nimenomaan tarvittaisi: "rastilappu saattaisi vaikka heilua tuulessa, käden edessä". Lähtökohtaisesti siis oletetaan että kilpailijat pyrkivät kaikin keinoin huijaamaan joka on minusta jo heti väärä alkuasetelma.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.02.2018, 03:47
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Alustetaan nykysiä sääntöjä vähän tuolta vuosikymmenen alusta olleista säännöistä. Kyseinen homma rupesi menemään säännöissä liian pitkälle, monimutkaisuudesta valitettiin ja ns. uuteen cupiin lyötiin säännöistä valtaosa pois ja toivottiin, että päästäisiin ihmisten yhteistyöllä hyvään lopputulokseen.
Kuvista oli oikein kuvausohjeet, ja onhan ne vieläkin näkyvissä.
http://4x4cup.com/index.php?sivu=paremmatkuvat
Kilpailijat halusivat säännöt missä ei jokaista asiaa selitetä ja määrätä, kääntöpuolena jää esim kuvaamisen yksityiskohdatkin epäselviksi.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Kaikki joukkueet tietenkin ovat itse laskeneet paljonko olisi heille omasta mielestään kuulunut pisteitä tulla ja jos tuntuu siltä että on jokin kummallinen heitto lasketuissa pisteissä, niin tottakai he tulevat asiasta kysymään. Monasti näitä on tullut eteen ja ilman ongelmia on nämä korjattu. Joukkueille on kuitenkin omien pisteiden laskuun annettu ihan hyvät työkalut. Suoraan taulukot joista pystyvät ruksimaan hakemansa rastit ja niiden pisteet. Helppo siitä on laskea tulos.
Ja puolen tunnin protestiaikana ehtii tiimi kyllä omat kuvansa itse tarkastamaan jos tulokset epäilyttää, jos ei ole viitsinyt ennen julkaisua laskea. Ollaan yleensä oltu niin laiskoja ettei olla omia kuvia tarkastettu kuin vasta kisan jälkeen, mutta se on meidän valinta ja silloin ei voi valittaa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ika Näytä viesti
Ei niitä aina kameran pienestä näytöstä pysty aukottomasti tulkitsemaan. Toisaalta silloin voi kyllä tiimit katsoa myös peiliin, jos tummaa, suttuista, salamaaheijastavaa tms kuvaa ei ole viitsity ottaa uusiksi.
Pienellä näytöllä jos näkee mitä tarvitsee, niin todennäköisesti näkyy myös isolla näytöllä. Ainakin omassa kamerassa muutama napsu zoomia ja nuolinäppäimille vierittää kuvasta numerot ja kosketukset, eikä siihen mene kuin muutama hetki tulitikkuaskin kokoisella näytöllä. Epäselvät koittaa ottaa paremmat ja yleensä näiden kanssa ei ole ollut ongelmaa, kun vaikeaa kuvakulmaa on hieronut kohdalleen niin useammasta kuvasta aina muutama on kuitenkin kelvannut. Ehkä jo se yrityksen määrä on kiinnittänyt arvostelijan huomion että parempaakaan ei pysty ottamaan ja vähän heikompikin kelpaa.

Nuo KRM kuvat 498 ja 598 on kuvina huonoja, mutta hyväksyttäviä? Tuliko näistä protestia ja olisiko se muuttanut arvostelua? (Jos ei protestoitu niin kilpailijan itsensä mielestä arvostelu oikein eikä muulla oikeastaan väliä.)

Useampi olis hyväksynyt tämänkin kuvan:

Erittäin hyvä esimerkki epäonnistuneesta rastikuvasta, nopealla vilkaisulla 750 ja aivan varmasti näkynyt kuvaajankin näytöllä huonona kun otettu parempi kuva perään ja se on kelvannut. Jos näin huonot kelpaisi, niin herkästi ajautuisi siihen ettei viitsitä edes hyviä kuvia yrittää ottaa ja sen jälkeen pistelasku on ihan mitä sattuu..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.02.2018, 08:17
ika ika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.14
Sijainti: Varsinainen Suomi
Viestit: 283
Perusasetus

Ei ole meidän tiimissäkään koskaan pisteitä laskettu. Eikä lasketa jatkossakaan. Luottamus tuloslaskentaan on ja pysyy.

Meillä oli aluksi kamera, jossa oli alle tulitikkuaskinkokoinen näyttö. Ei sillä voinut kuvia kovin helposti arvioida. Nykyään hiukan isompinäyttöinen pikkukamera. Rastikuvasta tulee riittävän hyvä, kun kuvatessa katsoo ettei mikään elementti ole piilossa. Kuvan ottamisen jälkeen ruudulta nähtävä ilman zoomaamistakin, että onko toivoa saada selvää tai muuten otetaan uusi kuva. Ei niitä numeroita tarvitse pystyä pieneltä näytöltä lukemaan, mutta pitää nähdä että jotain värejä on mistä voi lukea.

Ehkä nyt hieman liikaa keskitytään KRM:n kuviin. Minä sinällään hyväksyn kuvien hylkäämisen. No - en ihan kaikkien osalta. Jos kosketus, kyltti tai tunniste ei näy, niin hylkäys on perusteltu. Esim. kosketus keulaan ja kuva takaviistosta. Isompi ongelma oli, että samassa kisassa toisen tiimin kuvia on hyväksytty, vaikka kättä ei näy. Olkoon valittu linja kumpi tahansa, niin sen pitäisi olla mahdollisimman sama kaikille. Ja Mylppyhän tuossa jo kommentoikin, että ns. hyväksyvämpi linja on käytössä eli kaikki kelpaa missä tulkinta on aukoton.

Näytille laittamieni Team Sukusin kuvien osalta olisi kyllä kiva saada perustelut. Ensimmäisen ymmärrän, että se on hylätty risun takia. Okei - epäyhteneväisellä linjalla joka on nyt tiedostettu. Onko nuo kaksi seuraavaa hylätty siksi ettei tarkistusohjelmassa näy kuvaa kokonaisuudessaan? Syy olisi saatava selville ja tällaiset hylkäykset pitäisi pystyä eliminoimaan jatkossa. Mylppy?

Kuten olen Mylpylle useampaankin kertaan sanonut, niin tulospalvelut ovat ensiluokkaisia rastikuvineen ja analyyseineen. Kiitos niistä. Kyse ei ole ainakaan minun osalta valittamisesta vaan keskustelusta, jolla pyritään parantamaan erinomaista vieläkin paremmaksi.
__________________
Vannepaja Offroad Team
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.02.2018, 08:44
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Olen todellinen amatööri tässä asiassa, vain kaksi suunnistuskisaa takana. Kummassakin tapauksessa leimattiin autoon plommattuun metallilevyyn (noin metrin vaijeri auton ja levyn välissä) merkki rastipisteelle sidotulla stanssauspiikillä. Homma toimi hyvin eikä vastaavaa valokuvien tulkintaa tullut eteen. Kai tuossakin menetelmässä on omat sudenkuoppansa mutta äkkiseltään on toimiva systeemi. Vai kieltääkö jotkut säännöt moisen menetelmän käytön ?
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.02.2018, 09:19
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Olen todellinen amatööri tässä asiassa, vain kaksi suunnistuskisaa takana. Kummassakin tapauksessa leimattiin autoon plommattuun metallilevyyn (noin metrin vaijeri auton ja levyn välissä) merkki rastipisteelle sidotulla stanssauspiikillä. Homma toimi hyvin eikä vastaavaa valokuvien tulkintaa tullut eteen. Kai tuossakin menetelmässä on omat sudenkuoppansa mutta äkkiseltään on toimiva systeemi. Vai kieltääkö jotkut säännöt moisen menetelmän käytön ?
Rupee menemään jo off topicciin, pitäs melkein olla oma 'ajatuksia ja ideoita suunnistus cupin kehittämiseksi' threadi eriksee mutta:
Minäkin rupesin tuossa miettimään joskos tuohon saisi kokeiluun digitaalisen metallilevyn... Jos rastien poiminnan saisi pelaamaan nfc tyylisesti eli rastilappujen tilalla tagit/sensorit jotka luettaisiin lähietäisyydeltä (eli käytännössä lukija kiinni laitteessa) saatais digitaalinen leimaus ja jopa reaaliaikainen tuloslaskenta haluttaessa. Toki rastikuvat vois olla haluttaessa varmistuksena joita käytettäisiin jos digileimauksessa ongelmia...

Setuppi:
- rastilappuihin tagit/sensorit joilla tunnisteet joista jokainen sidottu tiettyyn rastiin ja pisteisiin
- kisakalustoon yksi (tai kaksi lukijaa) x metriä pitkällä vaijerilla lukittuna ja lukija(t) rekisteröity tiimille
- rastin ottamiseksi ajoneuvo viedään tarpeeksi lähelle rastia jotta lukijan saa kiinni rastilappuun, lukija lukee tagin/tunnisteen, kirjaa rastin otetuksi ja ilmoittaa sen kisailijalle
- rastien otot säilyy lukijassa ja päivittyvät kisakeskukseen jos/kun on kenttiä eli yhteydet löytyy

Tuosta pitäisi olla selvää kaikille mitkä rastit otettu, kisakeskuksessa voisi näkyä kisan livetilanne, jne.

Ei vaatisi kuin että jostain saataisiin hommattua muutama sata tagia/sensoria ja lukijaa tai jos lukijana voisi toimia kisatiimin oma esim android puhelin joka kiinnitettäisiin ajoneuvoon. Pittääpä ruveta miettimään tätä, joskos sais tällasen testiin johonkin kisaan kuvien oton rinnalle...
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.02.2018, 10:06
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Vanhat säännöt sanoivat myös "AUTOON JA RASTIMERKKIIN KOSKETAAN KÄDELLÄ (SORMET JA KÄMMEN)." Joten autoon kyynärpäällä nojailun kelpaamattomuus voi muistua noilta ajoilta, vaikkei tuotakaan enää säännöissä lue.

Sähköisten varmennusten kanssa vois olla jo tarpeeksi aikaa kulunut warn trophyn emit-fiaskosta että joku kehtais koittaa uudelleen. Silloin oli aukoton ja maailman paras systeemi käytössä, tuloksia odotellaan vieläkin
Digikuva on tarkastusten ja jälkipuintien kanssa melko läpinäkyvä systeemi; emit, nfc, gps tai peltilevy on jälkikäteen aina kyseenalainen vähintään ajatuksella "oliko se autossa kokoajan kiinni"
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.02.2018, 10:31
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Sähköisten varmennusten kanssa vois olla jo tarpeeksi aikaa kulunut warn trophyn emit-fiaskosta että joku kehtais koittaa uudelleen. Silloin oli aukoton ja maailman paras systeemi käytössä, tuloksia odotellaan vieläkin
Digikuva on tarkastusten ja jälkipuintien kanssa melko läpinäkyvä systeemi; emit, nfc, gps tai peltilevy on jälkikäteen aina kyseenalainen vähintään ajatuksella "oliko se autossa kokoajan kiinni"
Juu tuossa on varmasti omat haasteensa, mutta siksi tuon rastikuvan voisi ottaa ihan vain vaikka varmistukseksi digisysteemin rinnalle Tosin pitäähän kamerastakin huolta pitää tai kuvat katoaa huonolla tuurilla bittiavaruuteen.

Sama juttuhan noissa rastikuvissakin periaatteessa on, rastin voit irrottaa kiinnityksestä ja ottaa kuvan, jne. Eihän tuotakaan huijausta mikään estä nykysysteemilläkään?

Katotaan tuleeko tästä nyt mitään ja haluaako mikään kisa olla niin hurja että kokeilee tuota nykysysteemin rinnalla ainakin aluksi ja jos homma toimii niin jopa tilalla ja vanha varmistuksena.

Taidan avata aiheesta oman topicin jos näyttää että homma vois edetä teknisessä ja taloudellisessa mielessä. Hommathan ei kehity jos niitä ei kehitä, tosin jos kaikki on sitä mieltä ettei vaikuta edes yrittää niin sitten tämä voi olla vähän niinku vastatuuleen kusemista

Sitten vielä toisesta jutusta: jostain syystä vaikuttaa että kaikki kisailijat eivät tiedä tuosta mahdollisuudesta käydä katsomassa kisatoimistossa hylätyt kuvat läpi ennen protestiajan päättymistä? Äkkiseltään en tuosta löytänyt mainintaa säännöistä ainakaan? Olisiko mahdollista saada tiimien kuvat webbisivulle ennen protestiajan alkamista niin tiimit voisivat käydä ne myös itse läpi protestiajan puitteissa?
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Cros4wd Lakeuden kutsu IV 17-19.1.2014 H&K Tapahtumat 106 01.02.2014 22:13
Offivarusteen Lakeuden Kutsu III 4-6.1.2013 (mönkkäri) Huom harrasteluokka kisassa joker Tapahtumat 12 08.01.2013 17:05
Offivarusteen Lakeuden Kutsu II 13-15.1.2012 muutos kilpailukutsuun joker Tapahtumat 285 20.04.2012 19:57
Vuoden ensimmäinen suunnistus kilpailu LAKEUDEN KUTSU 2 Lalli bj40 Chit-Chat 1 04.01.2012 20:47
Offivarusteen Lakeuden Kutsu video pätkä lisätty 4 aukeamalle joker Tapahtumat 277 22.08.2011 12:50


Sivu luotu: 13:17 (GMT +2).