Minkä verran nokasta/nokista on kulunut? On monia pajoja jotka korjaa nokka-akseleita hiomalla, eikä tälllaista työntötanko koneen nokkaa tarvitse edes täyttöhitsata jos ei ainetta puutu mielettömästi. Korjaushionnassa perusympyrä vähän pienenee mutta ei näissä ihan heti lopu säätövara saati keinujen geometria mene niin pieleen etteikö voisi tehdä. Samoin kuopalle kuluneet nostimien päät voi korjata hiomalla, ellei taas ole tolkuttomia kraatereita. Jos hiomalla voi korjauttaa niin samalla voi teettää vähän äreämmän nokan, tähän ei sisälly vaaraa että b-moottorista tulisi ylikireä kierroskone😁😁
Itse hiotutin aikanaan h-moottorin nokan vähän järkevämmäksi, ja samalla nostimet. Kaveri teetti 12h-t koneeseen saman operaation. Minun koneella on ajettu sen jälkeen 35-40tkm, venttiilit säädetty joitakin kertoja niinkuin kuuluukin ja ei mitään omituista kulumista ole ollut havaittavissa. Korjaustoimenpide siinä missä joku muukin, kestää loppuun saakka.....
Nostimia kun silloin mittailin niin samaa tappia löytyi monesta toyotan pienestä bensakoneestakin kuin h-moottorista. Toyotan rakennusperiaatteiden mukaisesti tuskin b-moottori tekee poikkeusta, jos vaan kyseessä tikkumoottori josta verrokkeja etsii🤪
|