Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.02.2018, 22:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Jatketaan vielä samaan säikeeseen että onko ok korvata niittiliitokset pulteilla vai onko joku fiksumpi tapa? Niittaaminen hankalaa kun ei oo kunnon kaasupillejä ja millä sitä vastaan pitelis? Ja mistä edes löytäis niittejä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.02.2018, 22:34
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Mites ihan tulppahitsi niitin tilalle näin nykyaikana?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.02.2018, 23:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Kyllä mäkin pääosin lähtisin tämän kokoluokan autossa esim. runkoon kiinnitettävien jousikannakkeiden yms. kanssa melkein tulppahitseistä/ sopivalla pitkällä saumalla liikkeelle, mutta toisaalta esim. raskaassa kalustossa käytetään hyvinkin paljon pulttiliitoksia runkoon kiinnitettävissä kappaleissa ihan hyvästä syystä.
Esim. joku lehtijousen korvake varmaan pysyy aika mukavasti kiinni vaikkapa 4kpl. M12 10.9 pultilla per korvake. Toiselle puolelle runkoa vielä lappu niin ei varmasti tule läpi ja pysyy. Luulisi että tässä tapauksessa menee myös leimasta läpi


Jos kyseessä on rungon osien liitosten korjaukset, tai korin osien liitokset toisiinsa, niin tulppahitseillä tekee ja rungossa sitten tarvittaessa "fishplate"- vahvikkeet runkopalkin saumojen yli. Mulla ei ole hajuakaan BJ42- rungosta onko se kuinka monesta palasta koottu, joten nämä kaikki on oikeastaan vahvaa spekulaatiota ja voi mennä aivan perseelleen
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.02.2018, 23:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Mä oon käsittäny et niittiliitokset on lujempia kuin hitsit, tai siis ehkä paremminkin sitkeempiä, eivät murru kun antavat aavistuksen myöten. Se nyt tässä varmaan samantekevää, mut raskaassa kalustossa oikeasti huomioonotettava seikka.

Toisaalta olis kiva että runko olis teoriassa purettavissa osiin, en siis lähde hitsailemaan ainakaan pidempää saumaa.

Vastauskin löytyi jo aiempaan kysymykseen (rungon erot) täältä: https://forum.ih8mud.com/threads/doe...-frame.779195/
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.02.2018, 00:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mä oon käsittäny et niittiliitokset on lujempia kuin hitsit, tai siis ehkä paremminkin sitkeempiä, eivät murru kun antavat aavistuksen myöten. Se nyt tässä varmaan samantekevää, mut raskaassa kalustossa oikeasti huomioonotettava seikka.
Jeps, siksihän kuorma-autojen rungoissa tosiaan melkein kaikki kiinnitykset on pulteilla eikä hitsaamalla. Ainakin ne kaikki uudet autot mitä meidänkin duunin kautta tulee ilman päällirakenteita niin rungon poikkituetkin on pulteilla.
Sitten taas jos ajattelee hitsausta, niin omalla työpaikalla reilu 16 vuoden aikana varsin tutuiksi tulleet vetomestarit on hitsaamalla kasattu. Runkolevyjen paksuus on 20mm...50mm välillä, ja niitä joudutaan korjaamaan yllättävänkin usein kun saumat ratkeaa, nivelet ei kestä yms.. Käyttö toki on aivan järjettömän raskasta. Teoriassa tehty niin että niiden runkojen ei kuuluisi joustaa eikä kiertyä mistään, mutta niin ne vaan silti tekee.
Olis mulla puhelimessa hyviä kuvia siitä miten järeäkin rauta hajoaa, mutta ei viitsi laittaa kun on sellaista matskua mikä ei ole julkiseen levitykseen tarkoitettua
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.02.2018, 06:24
Timppa T Timppa T ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.15
Sijainti: jämsänkoski
Viestit: 246
Perusasetus

Rattikin on erilainen 40 ja 42 . Uudemmissa nelikakkosisssa myös kojelauta. Ja tulihan se 5v lootakin jossain välissä nelikakkoseen olisko -82 tai -83. Muuttukohan vänkärin penkkikin samoihin aikoihin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.02.2018, 09:22
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa T Näytä viesti
Ja tulihan se 5v lootakin jossain välissä nelikakkoseen olisko -82 tai -83.
10/82 tuotannosta. Mut 4-vaihteistakin saanut vielä samaan aikaan, kuten myös semi floating ja full floating -taka-akseleita. Lisäksi pakkaa sotkee se ettei näytä oo heti saatu myyntiin ja kilpiin, munkin 42 on 7/81 valmistunut ja 00.00.1983 lukee otteessa. Mut lienee tuon 10/82 jälkeen Suomeen tilatut on olleet 5-v. ja full float.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mitä eroa Fedimalla ja Insalla? Tekniikka & Jutustelu 34 10.11.2007 12:00
Mitä eroa dl-50 ja dl-51 koneilla? Tekniikka & Jutustelu 1 11.10.2006 10:23
Mitä eroa? Tekniikka & Jutustelu 1 22.09.2005 08:15
mitä eroa on,. ttapio Tekniikka & Jutustelu 16 23.05.2005 07:32
mitä eroa? Tekniikka & Jutustelu 7 14.05.2004 22:13


Sivu luotu: 17:37 (GMT +2).