Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.01.2018, 23:58
33SD:n Avatar
33SD 33SD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.04
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 1.531
Perusasetus

Tuli mieleen 4-veto Vitosta eräs tapaus lähipiiristä.
Perheen emäntä lähti sienimetsään Fiat Puntolla. Menomatkalla metsätiellä ei mitään ongelmaa mutta takaisinpäin tullessa oli sitten jäänyt johonkin sutimaan ja soitti isännän hinaamaan Vitolla. Oli isäntä tehny pitkään töitä että pääsi edes sinne Punton luo. Kuskin vaihto Puntoon ja ajamalla pois.

Ei ollut uusi vaan tästä on nyt joitain vuosia aikaa. Noissa vanhemmissa tais olla tuo vetojärjestelmä melko surkea esitys? Vaiko renkaitten syytä, en tiedä.

__________________
Marko

Nyt tavoittaa myös whatsappilla.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.01.2018, 12:56
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 33SD Näytä viesti
Ei ollut uusi vaan tästä on nyt joitain vuosia aikaa. Noissa vanhemmissa tais olla tuo vetojärjestelmä melko surkea esitys? Vaiko renkaitten syytä, en tiedä.
Tuo mun kehuminen perustui siihen, että vaikutti auto jaksavan lähteä liikkeelle kun soramontulla testailin kevyesti. Uusimmassa mallissa taisi automaatissa olla 7 vaihteinen kun vanhemmassa oli 5. Vanhempi takavetoisena oli pienten teiden näkökulmasta ensimmäisenä haasteena maavara. Yleensä ihmisillä on noissa jotkut aika katupainotteiset renkaat.

Itsellä on Jumper, johon kokeilu- ja säästömielessä laitoin 235/85/16 vanhat Hakkapeliitat. Tuotakin automallia saa nelivedon kanssa. Sen ongelma on taakse päin menemisessä ainakin kaksivetoisena kun pakki on liian pitkä.

Henkilöautoksi rekatuissa maastureissa tuntuu tuo vero olevan tänä päivänä vuodessa sen verta, että tuolla rahallahan saisi joka vuosi jonkun uuden harrastemaasturiprojektin

Möllykät on muuten aika kilpailukykyisiä, sellainen menisi yleisautona, jolla voi metsätietäkin ajaa:
https://www.nettiauto.com/mercedes-b...vehicle_type=1
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.01.2018, 13:46
Rafu Rafu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 08.01.18
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Henkilöautoksi rekatuissa maastureissa tuntuu tuo vero olevan tänä päivänä vuodessa sen verta, että tuolla rahallahan saisi joka vuosi jonkun uuden harrastemaasturiprojektin
Tämä on yksi mietittävä asia omassa käytössä. Työmatka normaalisti on pikkasen yli 20km melkeinpä moottoritietä koko matka. Ei tule vedettyä mitään eikä siten isolle velivedolle ole muuta käyttöä kuin tuo jahti ja talviset retket metsään. Sikäli verot ja kulutus pistää miettimään onko tuollainen käyttöautona oleva maasturi perusteltu, tähän asti olen miettinyt että metsäauto olisi siten ihan oikeasti metsäauto.

Tiloista jne. Talokin olisi etsinnässä ja kriteerinä on hyvän kokoinen autotalli jossa päsee autoja roplaamaan, jostain ihmeen syystä se on homma josta hiukan jopa pitää eli tarkotus olii että kun talli joskus on niin paikkailut saisi hoidettua itsekseen ja siitä saattaisi välillä ihan pitääkin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.01.2018, 14:52
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Isot renkaat pitäisi olla, niin ei jäisi roikkumaan noista akseleista.
https://youtu.be/ZXDl2jImI4o
Vakio alusta, huonot renkaat 235/75r15
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.01.2018, 17:50
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Tänään menin fatpyörälenkin yhteydessä autolla jonkin matkaa auraamatonta metsäautotietä ja vähän silläkin mielellä kun lumi on pyörällä tuntunut olevan vastaan haraavaa, miltä se tuntuu autolla. Juuri ja juuri etuvanteiden sisään meni vähän lunta ja meno oli varsin tahmeaa. Takaisin omia jälkiä kulki kevyemmin ja uudemman kerran jos ajaisin niin menisi helposti.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.01.2018, 07:18
Kannox59 Kannox59 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 19.09.17
Sijainti: Vihanti
Viestit: 22
Perusasetus

Tämä ajatus on ehkä hieman sivussa alkuperäisestä ja vähän tylsäkin, mutta minusta paras ratkaisu kulkuongelmaan olisi tilata tien auraus paikalliselta urakoitsijalta. Perille pääsy olisi turvattu ihan tavan henkilöautolla ja ihan varmasti olisi halvin vaihtoehto. Metsäautotiet on kuitenkin tarkoitettu pääasiassa metsänhoidon tarpeisiin. Tien päässä voi tulla ajankohtaiseksi savotta kevättalvella ja tien aukaisu tehtäväksi. Eipä käy kateeksi sitä tien auraajaa, joka joutuu puhdistamaan puoli metriä kovaksi kivettynyttä polannetta maastureiden ja kelkkojen jäljiltä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.01.2018, 08:57
Rafu Rafu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 08.01.18
Sijainti: Lempäälä
Viestit: 19
Perusasetus

Reissut vaan on hyvin satunnaisia ja nopealla aikataululla tapahtuvia. Saattaisihan tuosta joku ottaa itseensäkin jos toisten teille tilaa aurauksia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.01.2018, 12:02
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kannox59 Näytä viesti
Tämä ajatus on ehkä hieman sivussa alkuperäisestä ja vähän tylsäkin, mutta minusta paras ratkaisu kulkuongelmaan olisi tilata tien auraus paikalliselta urakoitsijalta. Perille pääsy olisi turvattu ihan tavan henkilöautolla ja ihan varmasti olisi halvin vaihtoehto. Metsäautotiet on kuitenkin tarkoitettu pääasiassa metsänhoidon tarpeisiin. Tien päässä voi tulla ajankohtaiseksi savotta kevättalvella ja tien aukaisu tehtäväksi. Eipä käy kateeksi sitä tien auraajaa, joka joutuu puhdistamaan puoli metriä kovaksi kivettynyttä polannetta maastureiden ja kelkkojen jäljiltä.
Itselle tuttua on, että moottorikelkalla voi tampata hangen hankalasti autolla ajettavaksi. Viimetalvina on lumet sulanut aika helposti pois. Jos mietitään jotain hiihtoladun pohjaa, mielestäni senkin pääsee kulkemaan tarpeeksi usein vaikka se on tamppautuneessa muodossa.

Netissä oli video, jossa aurataan vähän lumisempia teitä:
https://youtu.be/CaX8B2Y3Al8
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rengas lumessa Heegi Tekniikka & Jutustelu 85 18.09.2014 13:39
Miten Dodgella pärjää?? SukiSuki Tekniikka & Jutustelu 27 09.05.2013 19:34
Jäljet lumessa toyovoima Chit-Chat 16 07.02.2008 16:04
Millä pärjää? JERKKU Tekniikka & Jutustelu 13 18.02.2005 23:27
Lukot lumessa Niko Tekniikka & Jutustelu 29 30.09.2004 08:42


Sivu luotu: 05:54 (GMT +2).