Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2018, 09:00
amatyyr amatyyr ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.17
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 97
Perusasetus

Lainataanpa vanhaa ketjua, kun sellainen on olemassa aiheesta.

Minulla on myös ongelma tuon lämmityslaitteen kanssa, Hilux -07:n (mittarissa 317tkm) hytti ei tahdo lämmetä, vaikka moottorin lämmöt nousee suhteellisen nopeasti viisaria vaille puoleen väliin. Pitkälläkään matkalla ei autossa tarkene ilman pitkähihaista enää kymmenen asteen pakkasella, muutamankin asteen pakkasella pitää lämmöt olla lähes täysillä. Puhalluskin on kuin lehmän henkäys, vasta kolmosella alkaa sen verran hönkimään, että tuntuu selkeästi jotain puhaltavan ja ilma vaihtuvan. Metelikin alkaa jo silloin olemaan sen verran äänekästä, ettei sitä jatkuvasti jaksaisi kuunnella.

Puhaltimen pyörimissuunta on kohti kennolle menevää kanavaa, eli moottorin alta päin katsottuna myötäpäivään. Mutta kummin päin noiden siipien pitää olla, ilmeisesti niiden pitäisi osoittaa pyörimissuuntaan nähden ulospäin ('myötäkarvaan'), eli imee sisältä ja työntää ulospäin? Nykyisessä moottorissa ne ovat juuri toisinpäin, eli tavallaan sieppaavat ilmaa puhaltimen akselia kohti. Kokeilin myös vaihtaa pyörimissuunnan, ja puhallus loppui lähes kokonaan, ei tullut enää edes sitäkään vähää. Saako näitä siipirattaita jostakin erikseen, vai pitääkö hankkia koko moottori? Romuttamoiden listoja mitä olen katsonut, niin niissä moottoreissa on myös siivet samaan suuntaan kuin minunkin, mutta paikallisen autosähköliikkeen tilausvalikoimasta löytyisi moottori, jonka siipirattaassa siivet ovat toisinpäin.

Toinen asia mitä ihmettelen, on rööreistä tuleva lämpimän ilman määrä. Kokeilin kennolle meneviä putkia, ja ainakin sisään menevä putki lämpeni niin kuumaksi, ettei siinä sormia viitsinyt sekuntia pidempään pitää kiinni. Kakkosella kun hönkii, niin mittasin nollakelillä ulostulevan ilman lämpötilaksi yli 53 astetta eli kenno kyllä lämpenee, mutta kun kääntää puhallusta isommalle, niin ilman lämpötila vaikuttaisi putoavan niin paljon, että sen voi kädelläkin todeta. Pidemmällä reissulla ei ole ollut mittaria mukana että näitä lämpötiloja olisi enemmän voinut seurata, mutta jos sieltä kuumaa tulisi, niin luulisi hytinkin lämpenevän. Tähän on tarkoitus perehtyä tarkemmin sitten, kun puhallinpuoli on kunnossa, mutta ajattelin jo etukäteen tästäkin kysyä, josko jollakin olisi aiheesta kokemusta, eli paraneeko tilanne jo puhaltimen myötä tms?


- amatyyr -

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.01.2018, 15:04
amatyyr amatyyr ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.17
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja amatyyr Näytä viesti
Puhalluskin on kuin lehmän henkäys, vasta kolmosella alkaa sen verran hönkimään, että tuntuu selkeästi jotain puhaltavan ja ilma vaihtuvan. Metelikin alkaa jo silloin olemaan sen verran äänekästä, ettei sitä jatkuvasti jaksaisi kuunnella.

Puhaltimen pyörimissuunta on kohti kennolle menevää kanavaa, eli moottorin alta päin katsottuna myötäpäivään. Mutta kummin päin noiden siipien pitää olla, ilmeisesti niiden pitäisi osoittaa pyörimissuuntaan nähden ulospäin ('myötäkarvaan'), eli imee sisältä ja työntää ulospäin? Nykyisessä moottorissa ne ovat juuri toisinpäin, eli tavallaan sieppaavat ilmaa puhaltimen akselia kohti. Kokeilin myös vaihtaa pyörimissuunnan, ja puhallus loppui lähes kokonaan, ei tullut enää edes sitäkään vähää. Saako näitä siipirattaita jostakin erikseen, vai pitääkö hankkia koko moottori? Romuttamoiden listoja mitä olen katsonut, niin niissä moottoreissa on myös siivet samaan suuntaan kuin minunkin, mutta paikallisen autosähköliikkeen tilausvalikoimasta löytyisi moottori, jonka siipirattaassa siivet ovat toisinpäin.
Sen verran itse itselleni vastaten, että näin päin ne siivet kuuklen mukaan keskipakopuhaltimissa näyttäisivät olevankin, eli puhalluskanavaa kohti ja eteenpäin taitetut.

Eli onko tuolla röörit tai lämppärin kenno sitten tukossa? Onko näissä 'uudemmissa' myös joku ohivirtaussysteemi raittiille ilmalle, eli voiko jotain sulkea pois kääntämällä puhalluksen kylmälle tai sisäkierrolle?


- amatyyr -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.01.2018, 15:11
nurtsa:n Avatar
nurtsa nurtsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 23.03.14
Sijainti: eurajoki
Viestit: 221
Perusasetus

Mahtaako tossa olla raitisilma suodatin, joka olis tukossa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.01.2018, 16:04
amatyyr amatyyr ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.17
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nurtsa Näytä viesti
Mahtaako tossa olla raitisilma suodatin, joka olis tukossa
Sepä se onkin, kun ei ole koko suodatinta. Villi veikkaus onkin, että siellä on kahden koivun kymmenen vuoden tuotanto eristemattona kennon päällä.
Miten tuonne kennoon pääsisi helpoimmin käsiksi?


- amatyyr -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.01.2018, 16:30
amatyyr amatyyr ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.17
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja amatyyr Näytä viesti
Eli onko tuolla röörit tai lämppärin kenno sitten tukossa? Onko näissä 'uudemmissa' myös joku ohivirtaussysteemi raittiille ilmalle, eli voiko jotain sulkea pois kääntämällä puhalluksen kylmälle tai sisäkierrolle?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nurtsa Näytä viesti
Mahtaako tossa olla raitisilma suodatin, joka olis tukossa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja amatyyr Näytä viesti
Sepä se onkin, kun ei ole koko suodatinta. Villi veikkaus onkin, että siellä on kahden koivun kymmenen vuoden tuotanto eristemattona kennon päällä.
Miten tuonne kennoon pääsisi helpoimmin käsiksi?
Nyt kun pääsi kokeilemaan, voi jälleen vastata itselleen, että joku siellä puhalluksessa muuttuu kun käänteli säätimiä. Teho parani kummasti kun käänsi kylmälle, ja vielä edelleen kun pyöräytti sisäkierrolle.

Eli siellä taitaa olla sittenkin suodatin tukossa, ja se on mallia luonnonmukainen, jonka mieluusti vaihtaisin synteettiseen. Miten sinne siis pääsisi käsiksi helpoimmin? Grammarin ympäristöön jo hieman lisävaloja asennellessa tutustuin, kun tuhkakuppi sai väistyä kytkimien tieltä, mutta kuinka paljon siitä pitää purkaa eteenpäin, että pääsee paikkoja puhdistamaan?


- amatyyr -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.01.2018, 18:19
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Perus tojota niin hanskalokeron takaa lähtisin paikkoja tutkimaan...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.01.2018, 18:47
amatyyr amatyyr ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.17
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Perus tojota niin hanskalokeron takaa lähtisin paikkoja tutkimaan...
Näin oli ajatus, mutta kuinka syvälle pitää edetä tai purkaa tavaraa pois edestä, että jotain pääsee puhdistelemaan? Soittimen ja säätimien ympäriltä jo paneelin käytin irti valojen kytkimiä asennellessa, siitä ei tullut hullua hurskaammaksi.
Yritin jo service manualiakin netistä etsiä, että selviäisi mitä tuo on syönyt, mutta toistaiseksi ei tullut kuin maksullisia vastaan..


- amatyyr -
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.05.2018, 11:09
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja amatyyr Näytä viesti
Sepä se onkin, kun ei ole koko suodatinta. Villi veikkaus onkin, että siellä on kahden koivun kymmenen vuoden tuotanto eristemattona kennon päällä.
Miten tuonne kennoon pääsisi helpoimmin käsiksi?


- amatyyr -

Vanhempi toi oma kulkine, mutta tuskin on eroa. Koko kojelauta purettava että pääsee käsiksi ainakin noissa vanhemmissa,erittäin mielenkiintoisessapaikassa
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.05.2018, 11:19
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Ja kojelaudassa on tietysti airbagit ym. Purkamista hidastavat jutut...yritä kuitenkin kurkistella alakautta jos aaisi vinkkiä missä sijaitsee mitäkin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.05.2018, 19:52
amatyyr amatyyr ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.17
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 97
Perusasetus

Sen verran noita ilmakanavia sain talven mittaan raoteltua, että imurin letkukahvaan liitetyllä kapeammalla letkulla pääsin imuroimaan kennolta lehdet, neulaset yms. Mutta eihän se hienojakoinen pöly lähde kennon pinnalta lamellien raoista mihinkään, kun ei pääse edes kohtisuoraan letkua suuntaamaan. Vaahdotkin tuonne kanaviin huollossa ruutattiin, hiukan näistä ehkä oli apua, mutta ei paljoa. Pitää vielä joskustaina koittaa endoskoopilla tilannetta tutkia.
Seuraava operaatio on tosiaan järjestelmän sisäinen puhdistus. Tuo kennon sisältä irtoava levy sekä ilman ulostuloaukon tötterö ovat edelleen kysymysmerkkejä. Mistään en ole löytänyt mikä muovikotelo siellä c-pilarissa on, liekö sitten jonkinlainen perhosventtiili tms.


- amatyyr -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
TOYOTA HILUX LN110 TDI SERMAX Maasturiprojektit 90 02.06.2015 12:53
Myyty -82 hilux takalaita ja -89 hilux konepelti. . Hilux_TD O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 21.07.2012 19:58
Myydään toyota hilux,RJ . 8" perämurikka, hilux korotus jouset. toyota4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 22.07.2011 08:30
Suzukin kopin lämmityslaitteen puhallin...? sako Tekniikka & Jutustelu 6 20.09.2008 19:47
Myydään Hilux Ln56 Kopin Osat osatauno O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 03.08.2008 12:13


Sivu luotu: 10:27 (GMT +2).