![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Itse tarvitsee ruveta myös katsoon noita auraus/haritus juttua kun ilman iskaria rupee woblaan. Tällä hetkellä on hiukan haritusta ja ihan hitonmoinen uraohjus🤔😎
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mul meinas gr 37x14 creepyillä yrittää voblailla vaikka puslat iskarit laakerit ja nivelet on uutta,ni aurausta kun oli noin 6mm teki sen, samanverran haritukselle ni johan rupes menee näristi.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Woblausta koitettiin fiksata asentamalla Luumäen Arskalta ostetut dobinsonit puslat, mutta ei mitään vaikutusta. Orkkis puslat oli aika hyvässä kunnossa.
Seuraavaksi napojen kimppuun. Napojen korjaussarja oli tosi halpa, toivottavasti ei huono. Maksoi muistaakseni 80€. Puuttuu oikeastaan vaan pyörän laakerit. Olkalaakerit ei olleet kauhean pahat, pientä kulumaa vain. Apparin puolen murros oli laitettu kiinni lähes kuivana ja meteli oli sen mukainen. Laitoin tilalle Jeeperiltä ostetun ABS murroksen joka oli parempi. Samalla vaihtui uudet levyt. Kuskin puoli oli melko huonona. Sitten tutkailin ohjaustehostimen/panhardin kiinnitystä joka oli epäilyksen alainen ja näytti että siinä olisi hiushalkeama. Simpukka irti ja tutkimaan. Alareunassa oli melkein panhardin kiinnikkeen levyinen hiushalkeama ja yhden reiän ympärillä myös. 4mm lätkää vahvikkeeksi ja halkeamien hitsaus. Valmis. Simpukan jousen puolelta olis saanut mennä pidemmälle mut kai toimii noinkin. Sitten tutkimaan pumpun vuotoa. Jostain tuli dieseliä tipoittain pihalle ja autoa joutui yön yli seisonnan jälkeen sahaamaan käyntiin. Ensin luulin että ACSD vahaklöntti on lauennut ja suunnittelin sen poiston ja peitelevyn tekoa. Syylliseksi kuitenkin osoittautui kierroslukumittarin anturi pumpun lohkon puolella. Oli murtunut poikki. Varmaan kiristetty liian tiukkaan. Tässähän oli pumppu rempattu. Velipoika onneksi patentoi tulpan tilalle jostain pultista niin ei tarvinnut mistään mopon sytytystulpasta alkaa värkkäämään. Kierre tais olla M14 1.25? Seuraavaksi vuorossa on korin takakannakkeen korjaus joka voi olla veemäinen juttu kun koppaa joutuu nostamaan rungolta. Ihmettelin kun takaluukku ei enää aukea vaan ottaa rautapuskuriin kiinni, sen verran nitkahtanut. Uus pusla Febestiltä. Hetken ajateltuani tilasin myös toiselle puolelle niin menee samaan vaivaan. Ei ole vielä tullut niin ei pääse vaihtamaan. SUMMA SUMMARUM Woblaukseen ei vaikuttanut puslat, enkä osaa sanoa vaikuttiko navan osat mutta varmasti hiushalkeamat rungossa. Nyt hävisi woblaus mutta vielä on pienellä nopeusalueella nypytys joka tuntuu ratissa. Täytyy vielä kokeilla kierrätellä renkaita ja auraus tarkastaa. Vanteissakin voi olla sanomista. Ne on kuitenkin Beadlockit ja olleet offikäytössä bertan alla. Viimeksi muokannut mikjus : 08.01.2018 09:56 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos jollain myydä käytettyä anturia tai tieto mistä saa järki hintaan niin ilmoitelkaa.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
https://partsouq.com/en/search/all?q=83180-60070 Tuolta on lisäks nopee ja halpa rahti Fedexillä. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 08.01.2018 21:43 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
PRRK kun mikään ei saisi kestää mitään niin jätetään pallonivelistäkin rasvanipat pois. Kestovoideltuja muka ja kilin *tut. Kaikki paskat on sisältä ruostuneet kun rasvaa vain nimellisesti. Olen kaikkiin lisännyt itse nipan. MOOG nivelissa on päällä kunnon kuppi johon saa hyvin kierteen ja tilaa on vassulle. Ainoa ongelma on ei hengittävä kumi joten ei kandee painaa liikaa ettei posahda rikki.
Jokerilta tuli uudet tangot ja on nyt seinämään tarpeeksi. Asennusta odotellessa. Ei heikentäviä railoja pannoille vaan kiristys muttereilla. Paineilmakeskukselle pelti. Paikallaan. Pitää ehkä yksi tuki lisätä vielä jos ei tarpeeksi tukeva tai pitää iskarin pultille tehdä lisää tilaa. Viar 444c ja säiliö mallailtuna paikalleen. Painesäädin osuu konepellin pumppuun joten säiliötä siirrettävä vielä himppa sivuun. Sammuttimesta tehty säiliö oli taas puhki pohjasta ja pisti hitsata kuntoon. Säädin on jostain vanhasta vesiautomaatista ja sen toiminta epämääräistä. Sain jousta venyttämällä max paineen 7 bariin ja alarajan johonkin 4 barin pintaa. Olisin halunnut sen johonkin 2.5 bar paikkelle mutta en saanut säädettyä. Paineilma venoja lukoille pääsee virittämään kunhan saan 6mm letkulle pikakiinnitys nipat joissa 1/4 kierre. Ylimääräiselle sulakerasialle löytyi hyvä paikka alkuperäisen kajarin paikalta. Kairasin reiän muoviin että helppo vaihtaa sulakkeita tarvittaessa. Sekään ei olisi ollut tarpeellista koska olis mahtunut "ritilän" alle sillä muovi kiinni vain kahdella ruuvilla. Näistä tulee sähköt kaikille kojelaudan ylimääräisille katkaisijoille yms. Seuraavaksi tarvittiin lisävirtaa konehuoneeseen ja sitä saa esim. alkuperäisestä power outletista jossa suoraa ja virtalukon takaista tarjolla kolmen sulakkeen verran. Kompuralle jouduin ottamaan suoraan virran akulta kun max kulutus 40A. Tästä saa lukon venoille virtaa. Hmm. ohjaisinko venttiiletä suoraan katkaisijoilla vain tarvitaanko erilliset releet? Venan virta on olematon 230mA / 5W. Ohjaako arbin katkaisijat vakiona suoraan venttiiliä ilman relettä? Oltermannin salakuljetukseen tuli pari salalokeroa. Bilteman veneen luukku. Takalaudan päälle tulee joku levy että kestää paremmin ja toimii mm. pöytänä ja keittiönä. Takaluukkuun yläpuolelle laitettava valot jne. Vähän piti taivutella toisen puolen luukun avaus tankoa ja toista puolta jatkaa muutama sentti että sai ne taivuteltua piiloon. Kuskinpuolen sumuvalo pitää muuttaa lediks ettei se ole tilan pohjalla töröttämässä. Tänne menee jotain pientä kivasti jemmaan. Alun perin oli tarkoitus tehdä tämmöinen. Näitä saa valmiina kitteinä jenkeistä. Täytyy katsoa jos en saa oiottua takaluukkua muuten niin laikkaan sen auki ja teen kuitenkin tämmöisen vastaavan virityksen. Pitää vaan tehdä sellaisesta matskusta että luukku jäykistyy ja kestää päällä hyppimistä. Ehkä alumiini 3mm voisi olla hyvä? Viimeksi muokannut mikjus : 24.01.2018 14:19 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
-1996 T4 -1987 LJ70 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Eilen posti kiikutti pistoliittimet 6 letkulle. Just sopivasti kun homma meinas muuten tökätä siihen. Ei olleet kalliita kiinanpojilla, 10kpl 3€. Venttiili maksoi 5€. Katsotaan kauanko toimii. Otin varalle useamman.
Kaksitoiminen sylkkä on nyt niin että lepotilassa painaa kokoajan painetta linjaan -> lukko pois ja nappi pohjaan -> lukko päälle. Ainoa huono on että lukko voi periaatteessa jäädä päälle jos esim. paineet häviää. Tosin ei haittaa kun kojelaudan valo ilmoittaa siitä. Hyvin tuntuu toimivan. Merkkivalon mukaan lukon kytkentä on aika viiveistä johtuen harvahampaisesta holkista. Tulee niin mieleen ajat kun bertalla ajettiin kilpaa 61 lukoilla. Sitä vekslaamisen määrää että lukko lähtisi pois päältä jos sopivasti veto päällä. Kyllä ARBit on hintansa arvoiset. Etulukko on sähköllä kun se vielä toimii. Eilen testailin lukkoja kotipihassa. Lunta oli niin paljon että jäin jo nurmikon laidan penkkaan pohjasta kiinni. Piti sähkötolpasta vinssata. No tuli vinssikin samalla testattua. Aika niheetä tuntui olevan lumessa eteneminen. En tiedä onko keli niin haastava vai onko painava auto vaan sellainen. Vauhdilla kaivaa, hiipimällä etenee mutta sitten tuli jo välitys ongelma. Pitää ruveta 4.1 välitysten vaihtoa suunnittelemaan ja jakiksen myös. Viimeksi muokannut mikjus : 25.01.2018 08:44 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Amerikan chevy kun alottelee wolbaa, niin rungossa on just ton näköstä meininkiä. Ja lopulta repee koko simpukka irti. Simpukka kun on tukevasti kiinni ja akseli pysyy tukevasti keskellä, niin se on aika vaikeeta saada wolbaamaan.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#11
|
||||
|
||||
![]()
En lukenu kaikkia kirjoituksia topikista ja mitä kaikkea woblauksen syyksi on arveltu ,mutta olisiko siinä (edelleenkin) liian vähän caster kulmaa ?
Viimeksi muokannut MakeO : 08.01.2018 18:49 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Minulla ainakin auttoi 33" renkailla 2mm aurauksen muuttaminen 6mm auraukseen.Muutenkin sellainen vaeltelu rauhoittui. Tuntui että ohjaus on kevyt ja pitää kokoajan tehdä pientä korjailua
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Olen yleensä säädellyt aurausta noin 3mm ja se on ollut hyvä. Motarilla kovissa nopeuksissa tosiaan tuntuu että ohjaus on liian "herkkä". Liian vähäinen auraus tai haritus yleensä tekee niin. Tietty caster jos on negatiivinen niin vaeltelee tosi levottomasti, mulla lätkät kääntää casterin ainakin johonkin +3.5 - +5 asteen tienoille. Täytyy toi auraus vielä tarkistaa heti kun kelit vähän lämpenee.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |