![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Laita joku tuollainen, saat nopeuden säädön optioksi: https://www.finnparttia.fi/epages/fi...ucts/TM0%2C25V
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
170e + lähetyskulut, hmmm... Tuolla hinnalla kiskoo muutaman metrin voimavirta johtoa, ja ostaa asennusoluita. Tai sitten lahjoo tutun sähkärin. Meneekö moottori hengettömäksi valovirralla?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä noita tuli joskus kaaauan sitten muuteltua 1-vaiheiselle kytkennälle.
Toi alkuperäinen kytkentä on "tähteen" kytketty, eli "käämijännite" on tämä nykyinen 230V. Kytkentä 1-vaiheiseksi onnistuu oikean kokoisen moottori/käynnistyskondensaattorin avulla. Lisäksi pitää noi kytkentäliuskat kääntää "kolmiokytkentään", kuten kuvasta näkyykin. En näin vuosikymmenien jälkeen jaksa muistaa tarkkaa konkan arvoa, mutta se on luokkaa 2 tai 4 mikrofaradia/kW. Riippuu vähän tulevasta kuormasta. Tuuletin pyörii kevyemmin, kuin esim. sirkkeli. Syöttö kytketään liittimiin L1 ja L2. Kondensaattori liittimiin L2 ja L3. Jos kone pyörii väärinpäin, niin kytke laitimmaiset johtimet keskenään ristiin (L1 ja L3). 1-vaiheisella kytkennällä kone kyllä pyörii, mutta tehot on 1/3. Tuuletinkäyttöön se usein riittää.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Voin töissä kysellä sähkäreiltä miten onnistuuko vai ei.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuollaisen löysin sattumalta kerran, kun kytkentää hain: http://www.jedermensch.de/sk/steinmetzschaltung.pdf. DIN 48501 kai noita jotenkin määrittää?
__________________
Jukka |
#6
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Kyllä se sii... ei mennykkään ![]() Viimeksi muokannut bartti : 27.12.2017 20:17 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Taidankin unohtaa 1-vaihesähköt tästä rojektista...
Tutkin paremmin puhaltimen ympäristöä, ja siellähän on 3-vaihesähkö jakorasia katossa melkein vieressä! Purin joskus 20 vuotta sitten tuosta rasiasta yhden 1-vaihe johdon pois, en muistanut sen olevan 3-vaihe rasia. Eli kolme vaihetta moottoriin kiinni, eikä nollaa kiinni mihinkään? Onko merkitystä, tuleeko vaiheet kiinni U1, V1, W1 liittimiin tai U2, V2, W2? Eli kytkentäliuskat ovat nyt kiinni "1"-numeroisten napojen päällä, pitääkö ne vaihtaa kiinni "2"-numeroiden päälle. (sen siis käsitän, että liuskat ja vaihejohdot eivät tule kiinni samaan napaan, muuten tulee oikosulku) Jos moottori pyörii väärinpäin, niin sitten kahden vaihejohdon paikkojen vaihto? Suojamaata ei tuosta rasiasta löydy, 50-60-luvun peruja.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
|||
|
|||
![]()
"Eli kolme vaihetta moottoriin kiinni, eikä nollaa kiinni mihinkään?"
Moottorin kuoresta ke-vi johtimella jakorasian nollaan (sininen tai harmaa). "Onko merkitystä, tuleeko vaiheet kiinni U1, V1, W1 liittimiin tai U2, V2, W2? Eli kytkentäliuskat ovat nyt kiinni "1"-numeroisten napojen päällä, pitääkö ne vaihtaa kiinni "2"-numeroiden päälle. (sen siis käsitän, että liuskat ja vaihejohdot eivät tule kiinni samaan napaan, muuten tulee oikosulku)." Ei ole merkitystä. "Jos moottori pyörii väärinpäin, niin sitten kahden vaihejohdon paikkojen vaihto?" Kyllä. "Suojamaata ei tuosta rasiasta löydy, 50-60-luvun peruja." Nolla sieltä löytyy, joten moottorin kytkentäkotelon maadoituspiste kytketään jakorasian nollaan. Noin pienessä moottorissa pitäis olla myös lämpörele siinä käynnistimessä. Pelkkä vipumallinen katkaisija ei riitä. Vikatilanteessa pelkkä sulakesuojaus ei katkaise kaikkia kolmea vaihetta pois päältä => sähköisku koneen kuoresta/putkistosta on 100% varma asia. Oli se käynnistin sitten moottorinsuojakytkin tai kontaktori + lämpörele. Moottorinsuojakytkin on paikallisohjauksessa kätevä ja halpa. Jos tarvii termostaattiohjausta, niin sitten kontaktori + lämpörele joko keskukseen tai erilliseen koteloon moottorin lähelle. Kontaktorikotelo tarvii sitten myös nollan ja suojamaan sieltä lähimmästä rasiasta (kaapeliksi 5x1,5S). Käytettyjä käynnistimiä löytyy vaikka rakentajan kirppikseltä Nekalasta. Rasiassa vain kytketään kaapelin sininen ja ke-vi rasiassa olevaan nollaan, saman ruuvin alle. Kontaktorikotelolta moottorille riittää 4x1,5S. Virta-arvo löytyy moottorin tyyppikilvestä. Lämpöreleen kyljestä taasen löytyy ryhmäjohdon etusulakkeiden koko (veikkaan max. 2A). Jos keskukselta lähtevässä vanhassa kaapelissa on muutakin kuormaa kytkettynä, niin silloin pitää laittaa toiset alennussulakkeet (ne 2A) sinne jakorasian - käynnistimen väliin. Noi sulakkeet, kontaktori + lämpörele, riviliittimet, mahdolliset muut uudet sulakkeet,... voi olla yhteisen, isomman kotelon sisässä.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Sähkömoottorin kytkentä | khonkonen | Chit-Chat | 4 | 18.11.2013 17:11 |
Ostetaan Viair 450C 12V sähkömoottorin ehjät sisuskalut. | bluevan | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 03.09.2013 12:24 |
vinssin kytkentä | tillikko | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 27.11.2009 12:23 |
Sähkömoottorin uudelleen käämiminen (unohdettu) | Arska-tehtaalta | Chit-Chat | 3 | 12.08.2009 19:33 |
Sähkömoottorin kierroksia.. | kristian | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 20.12.2006 00:01 |