Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.10.2017, 20:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ralu Näytä viesti
Ok. Aattelin että onko tossa 242 jotain superuber hyvää/huonoa verrattuna muihin ottaen huomioon että se on aika harvinainen. Ittellä on kanssa 242 ja sopii mun filosofiaan että kuski päättää milloin on mikäkin vetotapa käytössä.

Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä.
Huonoa on esim. 231, 249 ja 247 jakiksiin verrattuna monimutkaisempi ja osin heikompi rakenne (paitsi 242HD:ssa pääakselin ja ketjun osalta), samoin kuin selkeästi huonompi jatkuvan nelihedon toiminta (242 täysin avoin vs. 249 ja 247 visko/ gerotor).
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.10.2017, 12:27
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Huonoa on esim. 231, 249 ja 247 jakiksiin verrattuna monimutkaisempi ja osin heikompi rakenne (paitsi 242HD:ssa pääakselin ja ketjun osalta), samoin kuin selkeästi huonompi jatkuvan nelihedon toiminta (242 täysin avoin vs. 249 ja 247 visko/ gerotor).
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon.
Mietin ennen swappia tuota 242:n "heikkoutta" vs. 247 ja kuten Ameriikan pojat ovat todenneet on se varsin marginaalinen eli jalkapaunoissa väännönkesto suurinpiirtein 1500 vs. 1800, siis n. 17%, ja loota kestää myös V8 moottorisen WJ:n perässä hyvin; varsinkin jos/kun ei ole tehokkaampi Overland -malli. NV242HD tietysti omaa luokkaansa ja kestää jotain 1900.

Toinen vielä olennaisempi juttu on kulutuskestävyys. Visko / gerotor -lootissa on sikakallis, ennen pitkää varmuudella hajoava ja kokonaisena pakettina vaihdettava kitkalukko, jota ei 242:ssa ole ollenkaan. 247:ssa on tehtaalta lähtiessään ollut väärät öljyt (ATF +4 MS-9602) ja niitä ei ole vaihdettu huonoimmin huolletuissa ehkä jopa koskaan saati riittävän usein oikeisiin. 249:n viskon särkee öljynvaihtohuollosta täysin riippumatta nopeasti väärällä rengastuksella eikä sitä oikeallakaan saa kestämään kuin ehkä 200-250tkm. Sen sijaan 242:n on noihin verrattuna normaalia huonommallakin saati oikealla huollolla "ikuinen"; varsinkin jos ajelee pelkällä takavedolla.

Liukkaalla jos tarttee raskasta kärriä vetää, niin 247/249 sutii takapäällään ja etupään kiinni ottaessaankin takapää sutii edelleen. 242 vetää joka nurkasta heti, jos niin haluaa. No joo, tulihan taas vuodatusta.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.10.2017, 13:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

En sillä heikkoudella niinkään tarkoittanut väännön kestoa, vaan sitä rakenteen momimutkaisuutta, mikä tuo lisää liikkuvia osa ja sitä kautta heikompi/ herkemmin hajoava rakenne.

Mutta siitäkin huolimatta 242:tkin on hämmästyttävän hyviä kestämään. Tahtovat vaan olla vittumaisia vaihtaa moodista toiseen, paitsi WJ:ssä tai kaapelikäyttöön muutettuna XJ/ZJ:ssä. XJ/ZJ nivelistöllä ihan perseestä vaihtaa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.10.2017, 20:16
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Joo ekan WJ:n ku hommasin niin ihmettelin miten helposti alueet vaihtuu XJ/ZJ:hin verrattuna. Tosin 247:n vipuvarsi on tuplasti pidempi (enemmän momenttivartta) kuin 242:n, jossa on vielä kaksi asentoa/aluetta enemmän.

Katotaan nyt miten swappi toimii. Loota on jo paikallaan, mutta vaijerin kiinnike sopii vain 247:aan, joten nyt joutuu joko metsästämään 242:lle käypäisen tai modaamaan vanhasta, jossa vaijerin reikä on parisen tuumaa pielessä. Vipuvarsihässäkkä olisi mennyt pelkällä säädöllä. Muutamat viimeset hilut alle, takakardaanin yoken ja vaihdekepin vaihto niin sit pääsee jo kojiksille!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.10.2017, 21:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Mulla on ZJ:ssä nyt vaijerikäyttö, ja se on noin mljoona kertaa parempi kuin se jonkun juutanan insinöörin idea kehittää se maailman monimutkaisin nivelistö jakiksen moodeja vaihtamaan

Edit: Kuinka pitkä muuten on 247:n input gear kasikoneen perässä? Ja onko hakua onko sama 23-spoorinen jako kuin XJ/ZJ/TJ- 23-spoorinen? Tietäisi taas vähän miettiä tulevaisuuden optioita Muutamassa jutussa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 16.10.2017 21:45
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.10.2017, 11:34
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mulla on ZJ:ssä nyt vaijerikäyttö, ja se on noin mljoona kertaa parempi kuin se jonkun juutanan insinöörin idea kehittää se maailman monimutkaisin nivelistö jakiksen moodeja vaihtamaan
Kyl se vipuvekotin ihan hyvin toimii, kun vain osaa käyttää...!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Edit: Kuinka pitkä muuten on 247:n input gear kasikoneen perässä? Ja onko hakua onko sama 23-spoorinen jako kuin XJ/ZJ/TJ- 23-spoorinen? Tietäisi taas vähän miettiä tulevaisuuden optioita Muutamassa jutussa..
Jaa-a hyvä kysymys. En pysty enää mittaan, kun on paikallaan, mutta kattos tuolta, kun jotain yhteensopivuutta on ainakin poorien suhteen: https://www.allstategear.com/NP242-I...fts-s/2452.htm
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.10.2017, 11:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Kyl se vipuvekotin ihan hyvin toimii, kun vain osaa käyttää...!
Ei se toimi, kun se koko hässäkkä on aivan päin helvettiä suunniteltu ja ihan turhaan noin monimutkaiseksi. 231:n, 249:n kanssa toimii auttavasti, 242:n kanssa on ihan perseestä.

Vaijerikäyttö on kaikista järkevin, tajusivat sentään WJ:hin tehdä oikein
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Grand Cherokee (WJ) Limited -99, 4,0L WinChester O/M/V Ajoneuvot 5 08.06.2016 23:16
Myyty Jeep WJ 4.7 V8 -99 limited jaiksis O/M/V Ajoneuvot 11 05.01.2015 14:46
Ostetaan Jeep wj 99 bensa kaukkila O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 24.11.2014 16:39
Ostettu Jeep Grand Cherokee WJ 99-01 Quadra-Drive driimis O/M/V Ajoneuvot 4 11.11.2013 17:30
Ostetaan Jeep Grand Cherokee WJ 99-04 kuramatot Joukka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.10.2013 10:03


Sivu luotu: 18:57 (GMT +2).