|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
W463 pyöränlaakeritIhmettelin auton omituista kaytöstä ja oikean etujarrulevyyn tulleita jälkiä, nappasin tallilla renkaan irti ja huomasin, että jarrulevy heiluu holtittomasti.. rasvakuppi auki ja lattialle tippui parit mutterit ja lukituslevy tuuria ollut matkassa ettei ole rengas irronnut vauhdissa.. huollossa ilmeisesti joskus säädetty välyksiä ja remonttimies unohtanut lukita mutterin, koska lukitusprikassa ei ollut mitään jälkiä.. Kysymys kuuluu, että lienevätkö pyörän laakerit entiset kun on ajettu kauhean välyksen kanssa vai uskaltaisinko vaan kiristää laakerit ja ajella tyytyväisenä?
|
#2
|
||||
|
||||
Laakereille visuaalinen tarkastus, jos näyttää hyvältä niin ei muutaku uusilla rasvoilla kasaan jo kovaa akoa.
|
#3
|
|||
|
|||
Äkkiseltään näyttää isolta operaatiolta purkaa sen verran, että saa laakerit näkyviin
|
#4
|
||||
|
||||
Jos sieltä jo mutterit ja lukituslevy putosi, niin tarvii enää irrottaa jarrusatula (kaikki kaksi pulttia), sen jälkeen lähteekin jo pyörännapa käteen.
|
#5
|
|||
|
|||
No sitten.. ajattelin, että pitää purkaa koko "pallo" irti..
|
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ei "tarvii", tuossa rakenne suunnilleen, tosin W460 mallista mutta sama perusidea. https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=100065 Jos ABS jarruinen, kattele ettet särje kehää ja anturia, ei muistikuvaa missä välissä ne on
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
|||
|
|||
Otin tänään navan irti, helpostihan se lähti Kiitokset neuvoista..
Laakerit ja napa näyttävät päällisin puolin ehjiltä, yksi asia hieman askarruttaa, eli sisempi laakeri heiluu vähän ylä-alasuunnassa, liekkö normaalia vai vaatiiko lisätutkiskelua? |
#8
|
|||
|
|||
Muutenkin tuo rakenne ihmetyttää sisemmän laakerin osalta, koska siinähän laakerin ulkokehän kartio laajenee vetariin päin niin miten ihmeessä sisempi laakeri kiristyy, kun napa kiritään paikoilleen?? Olikohan mahdollisimman epäselvästi selitetty
|
#9
|
|||
|
|||
Ilmeisesti tuollainen rakenne? Kieltämättä vähän erikoinen viritys versus japsien spindlen päälle kasattava "full float"paketti. Tuossa vetarin mutteria kiriessä vetonivelen olkapää painaa sisemmän laakerin sisäkoolia kohti ulompaa laakeria. Siis sisempi laakeri liukuu navan päällä ja välys poistuu. Eli vetonivel pitää koko pakettia kasassa. Kun taas yleensä japseissa jne, paketti on kasattu toisinpäin ja spindlen päälle. Ulommalla laakerilla painetaan napa ja laakerivälykset spindlen olkapäätä vasten, ja vetoakselin/nivelen voi vaikka ottaa kokonaan pois ja ajaminen vielä onnistuu. Viimeksi muokannut Mika_T : 14.08.2017 19:34 |
#10
|
|||
|
|||
Jeps, nyt kun mietti asiaa tarkasti niin näinhän se on.. Napa painaa ulompaa laakeria sisään ja vetoakseli sisempää laakeria ulos.. Näinollen ilman napaa lienee ihan normaalia, että laakerissa on välystä, kun ei ole kireällä kartiota vasten..
|
#11
|
|||
|
|||
Japsien tyylissä on taas ongelmana kun vetari pitää erikseen laakeroida napaan. Wanhoissa toyotoissa se on toteutettu pronssiholkeilla ja sillä tavalla siihen jää aina välys. Ja se välys aiheuttaa tärinää ja vanhemmiten tahtoo pitää ääntäkin. Ainakin tähänastisilla kokemuksilla pidän mersun systeemiä parempana.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Hilux 110 raidetangonpäät ja pyöränlaakerit | Petek | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 15.11.2015 19:47 |
Myyty Ford 8.8 pyöränlaakerit ja stefat. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 15.02.2014 10:28 |
volvon pyöränlaakerit.. | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 08.08.2011 16:38 |
Pajeron taka-akselin pyöränlaakerit | maakari | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.03.2010 15:16 |
Mazdan pyöränlaakerit | komu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.11.2008 10:51 |