Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.08.2017, 19:04
venom79 venom79 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.07.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 7
Perusasetus

W463 pyöränlaakerit


Ihmettelin auton omituista kaytöstä ja oikean etujarrulevyyn tulleita jälkiä, nappasin tallilla renkaan irti ja huomasin, että jarrulevy heiluu holtittomasti.. rasvakuppi auki ja lattialle tippui parit mutterit ja lukituslevy tuuria ollut matkassa ettei ole rengas irronnut vauhdissa.. huollossa ilmeisesti joskus säädetty välyksiä ja remonttimies unohtanut lukita mutterin, koska lukitusprikassa ei ollut mitään jälkiä..

Kysymys kuuluu, että lienevätkö pyörän laakerit entiset kun on ajettu kauhean välyksen kanssa vai uskaltaisinko vaan kiristää laakerit ja ajella tyytyväisenä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.08.2017, 19:16
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Laakereille visuaalinen tarkastus, jos näyttää hyvältä niin ei muutaku uusilla rasvoilla kasaan jo kovaa akoa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.08.2017, 19:24
venom79 venom79 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.07.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 7
Perusasetus

Äkkiseltään näyttää isolta operaatiolta purkaa sen verran, että saa laakerit näkyviin
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.08.2017, 19:31
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Jos sieltä jo mutterit ja lukituslevy putosi, niin tarvii enää irrottaa jarrusatula (kaikki kaksi pulttia), sen jälkeen lähteekin jo pyörännapa käteen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.08.2017, 20:26
venom79 venom79 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.07.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 7
Perusasetus

No sitten.. ajattelin, että pitää purkaa koko "pallo" irti..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.08.2017, 20:30
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja venom79 Näytä viesti
No sitten.. ajattelin, että pitää purkaa koko "pallo" irti..


Ei "tarvii", tuossa rakenne suunnilleen, tosin W460 mallista mutta sama perusidea.

https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=100065

Jos ABS jarruinen, kattele ettet särje kehää ja anturia, ei muistikuvaa missä välissä ne on
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.08.2017, 16:25
venom79 venom79 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.07.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 7
Perusasetus

Otin tänään navan irti, helpostihan se lähti Kiitokset neuvoista..

Laakerit ja napa näyttävät päällisin puolin ehjiltä, yksi asia hieman askarruttaa, eli sisempi laakeri heiluu vähän ylä-alasuunnassa, liekkö normaalia vai vaatiiko lisätutkiskelua?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.08.2017, 16:50
venom79 venom79 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.07.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 7
Perusasetus

Muutenkin tuo rakenne ihmetyttää sisemmän laakerin osalta, koska siinähän laakerin ulkokehän kartio laajenee vetariin päin niin miten ihmeessä sisempi laakeri kiristyy, kun napa kiritään paikoilleen?? Olikohan mahdollisimman epäselvästi selitetty
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.08.2017, 19:27
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.773
Perusasetus



Ilmeisesti tuollainen rakenne?
Kieltämättä vähän erikoinen viritys versus japsien spindlen päälle kasattava "full float"paketti.

Tuossa vetarin mutteria kiriessä vetonivelen olkapää painaa sisemmän laakerin sisäkoolia kohti ulompaa laakeria. Siis sisempi laakeri liukuu navan päällä ja välys poistuu.
Eli vetonivel pitää koko pakettia kasassa.

Kun taas yleensä japseissa jne, paketti on kasattu toisinpäin ja spindlen päälle. Ulommalla laakerilla painetaan napa ja laakerivälykset spindlen olkapäätä vasten, ja vetoakselin/nivelen voi vaikka ottaa kokonaan pois ja ajaminen vielä onnistuu.

Viimeksi muokannut Mika_T : 14.08.2017 19:34
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.08.2017, 19:34
venom79 venom79 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.07.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 7
Perusasetus

Jeps, nyt kun mietti asiaa tarkasti niin näinhän se on.. Napa painaa ulompaa laakeria sisään ja vetoakseli sisempää laakeria ulos.. Näinollen ilman napaa lienee ihan normaalia, että laakerissa on välystä, kun ei ole kireällä kartiota vasten..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.08.2017, 20:36
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti

Ilmeisesti tuollainen rakenne?
Kieltämättä vähän erikoinen viritys versus japsien spindlen päälle kasattava "full float"paketti.
Japsien tyylissä on taas ongelmana kun vetari pitää erikseen laakeroida napaan. Wanhoissa toyotoissa se on toteutettu pronssiholkeilla ja sillä tavalla siihen jää aina välys. Ja se välys aiheuttaa tärinää ja vanhemmiten tahtoo pitää ääntäkin. Ainakin tähänastisilla kokemuksilla pidän mersun systeemiä parempana.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Hilux 110 raidetangonpäät ja pyöränlaakerit Petek O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 15.11.2015 19:47
Myyty Ford 8.8 pyöränlaakerit ja stefat. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 15.02.2014 10:28
volvon pyöränlaakerit.. oojiikoo Tekniikka & Jutustelu 13 08.08.2011 16:38
Pajeron taka-akselin pyöränlaakerit maakari Tekniikka & Jutustelu 1 24.03.2010 15:16
Mazdan pyöränlaakerit komu Tekniikka & Jutustelu 3 09.11.2008 10:51


Sivu luotu: 00:31 (GMT +2).