Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   W463 pyöränlaakerit (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=151760)

venom79 06.08.2017 19:04

W463 pyöränlaakerit
 
Ihmettelin auton omituista kaytöstä ja oikean etujarrulevyyn tulleita jälkiä, nappasin tallilla renkaan irti ja huomasin, että jarrulevy heiluu holtittomasti.. rasvakuppi auki ja lattialle tippui parit mutterit ja lukituslevy :) tuuria ollut matkassa ettei ole rengas irronnut vauhdissa.. huollossa ilmeisesti joskus säädetty välyksiä ja remonttimies unohtanut lukita mutterin, koska lukitusprikassa ei ollut mitään jälkiä..

Kysymys kuuluu, että lienevätkö pyörän laakerit entiset kun on ajettu kauhean välyksen kanssa vai uskaltaisinko vaan kiristää laakerit ja ajella tyytyväisenä?

Pauli 06.08.2017 19:16

Laakereille visuaalinen tarkastus, jos näyttää hyvältä niin ei muutaku uusilla rasvoilla kasaan jo kovaa akoa.

venom79 06.08.2017 19:24

Äkkiseltään näyttää isolta operaatiolta purkaa sen verran, että saa laakerit näkyviin :D

Pauli 06.08.2017 19:31

Jos sieltä jo mutterit ja lukituslevy putosi, niin tarvii enää irrottaa jarrusatula (kaikki kaksi pulttia), sen jälkeen lähteekin jo pyörännapa käteen.

venom79 06.08.2017 20:26

No sitten.. ajattelin, että pitää purkaa koko "pallo" irti..

pee 07.08.2017 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja venom79 (Viesti 1354125)
No sitten.. ajattelin, että pitää purkaa koko "pallo" irti..



Ei "tarvii", tuossa rakenne suunnilleen, tosin W460 mallista mutta sama perusidea.

https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=100065

Jos ABS jarruinen, kattele ettet särje kehää ja anturia, ei muistikuvaa missä välissä ne on

venom79 13.08.2017 16:25

Otin tänään navan irti, helpostihan se lähti :) Kiitokset neuvoista..

Laakerit ja napa näyttävät päällisin puolin ehjiltä, yksi asia hieman askarruttaa, eli sisempi laakeri heiluu vähän ylä-alasuunnassa, liekkö normaalia vai vaatiiko lisätutkiskelua?

venom79 14.08.2017 16:50

Muutenkin tuo rakenne ihmetyttää sisemmän laakerin osalta, koska siinähän laakerin ulkokehän kartio laajenee vetariin päin niin miten ihmeessä sisempi laakeri kiristyy, kun napa kiritään paikoilleen?? Olikohan mahdollisimman epäselvästi selitetty :D

Mika_T 14.08.2017 19:27

http://www.rubicon-trail.com/G-Class...ring_CV72.jpeg

Ilmeisesti tuollainen rakenne?
Kieltämättä vähän erikoinen viritys versus japsien spindlen päälle kasattava "full float"paketti.

Tuossa vetarin mutteria kiriessä vetonivelen olkapää painaa sisemmän laakerin sisäkoolia kohti ulompaa laakeria. Siis sisempi laakeri liukuu navan päällä ja välys poistuu.
Eli vetonivel pitää koko pakettia kasassa.

Kun taas yleensä japseissa jne, paketti on kasattu toisinpäin ja spindlen päälle. Ulommalla laakerilla painetaan napa ja laakerivälykset spindlen olkapäätä vasten, ja vetoakselin/nivelen voi vaikka ottaa kokonaan pois ja ajaminen vielä onnistuu.

venom79 14.08.2017 19:34

Jeps, nyt kun mietti asiaa tarkasti niin näinhän se on.. Napa painaa ulompaa laakeria sisään ja vetoakseli sisempää laakeria ulos.. Näinollen ilman napaa lienee ihan normaalia, että laakerissa on välystä, kun ei ole kireällä kartiota vasten..

Ippe69 14.08.2017 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1354810)

Ilmeisesti tuollainen rakenne?
Kieltämättä vähän erikoinen viritys versus japsien spindlen päälle kasattava "full float"paketti.

Japsien tyylissä on taas ongelmana kun vetari pitää erikseen laakeroida napaan. Wanhoissa toyotoissa se on toteutettu pronssiholkeilla ja sillä tavalla siihen jää aina välys. Ja se välys aiheuttaa tärinää ja vanhemmiten tahtoo pitää ääntäkin. Ainakin tähänastisilla kokemuksilla pidän mersun systeemiä parempana.


Sivu luotu: 08:02 (GMT +2).