![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]() ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hienoa settiä ollu
![]() Tohon mänty-vetoakseliin liittyy varmaan joku tarina, kuultaisko myö se? ![]()
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]()
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Hauskan näköinen reissu ollu ja joni hyvä video
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Helatorstai 2017 Syskyjärvi
Tiistai 23.5.2017 Tiistaina kärvistelin töissä noin kahteen asti ja sitten nopeasti kotiin, Joni kyytiin ja nokka kohti Niiralaa. Kaikki oli jo valmiiksi pakattu. Ajeltiin Kausalaan asti ja pysähdyttiin apsille tankkaamaan. Takaperästä valui öljyä. Kuuma keli ja ylitäyttö sen aiheutti. Vedettiin huohotusletku konttiin limupulloon ettei sotke enempää. Ajettiin itärajaa pitkin jos tulisi suunnitelmiin muutos ja päätettäisiin koukata Venäjän puolelle Svetogorskiin. Matka sujui hitaasti noin 75km/h vauhtia. Uudet renkaat oli muuten ihan mukavat mutta edessä pomputti ilmeisesti vain pystysuunnassa. Paineita oli alkuun 2 bar, seuraavaksi 2,5, sitten 1.8 ja lopulta 3. Hirveästi ei vaikuttanut mutta aina löytyi joku nopeus joka oli jotenkin ajettavissa. Epäilisin ongelman johtuvan huonosta kumin keskittämisestä beadlockille. Myöhemmin huomasin myös että edessä olevissa vanteissa on ulompi kehä väärässä asennossa. Näissä kun on sellaiset "anticoning" läpät jotka käännetty pystyyn ja estää kehän taipumista. Läpyskä pitäis osua ulkokehän osalle jossa ei reikiä, nyt oli juuri suurimman reiän kohdalla, en tiedä onko merkitystä mutta käännän ne kohdalleen kuitenkin. //EDIT kehät käännetty oikeaan asentoon ja kumit keskitetty mittaamalla tönärillä. Vaikuttaisi että lähes kaikki jumputus katosi tällä. Renkaan reunassa kulkeva ura tuntuu olevan huono keskitysmerkki, siihen on pinnattu päälle jotain joten aika epämääräinen on. Mittasin tönärillä matkaa sisäkehän reunasta kumin reunaan ja se tuntuu olevan kohtuu toimiva keino. Venäjän tullijono saavutettiin noin 19.55. Matka kesti kotoa about 5,5h. Tullissa tuli taas sanomista kun lapussa oli merkattu auton arvo jota aikaisemmin vaadittiin. Nyt ei saanut olla mitään siinä kohtaa. Arvo viivattiin yli ja vahvistettiin nimikirjoituksella. Tullissa ei mennyt puolta tuntia kauempaa kun oltiin jo läpi. Jonossa näin KooPeen Hiluxin. Ajattelin että huutelen länkyllä että täällä ollaan, mutta tangenttia painaessa anytone sanoo swrHI eikä lähetä. Vaihdoin juuri uuden sirion turbo 2000 antennin enkä ehtinyt testaamaan. Äkkiä käsilänkky esiin. mutta Koopeella ei ollutkaan koko laite vielä päällä. Kuullaan kuitenkin jotain liikennettä joka kuulostaa aivan Uglyltä. Ajattelin että ovat samassa porukassa. Tullin jälkeen tankaamaan ekalle asemalle jossa tankkiin menee noin 50 litraa ainetta ja jerryihin 40l. Seuraavasssa kaupassa rahanvaihto kuvan kurssein. Kaupasta ostetaan kori kokista, kori siideriä ja 0,5l vodkaa. Huvittaa että siiderilootasta jokainen tölkki piipataa erikseen ja vielä kahteen kertaan. Siiderin hinta taisi olla noin 65 ruplaa 0.33 tölkki eli aikalailla euro. Hinnat nousee ja lonkero taisi olla kalliimpaa? Ajeltiin vielä 24h marketiin etsimään pikkuhousumehua, mutta ei sitä ollut vaikka alko löytyi. Hirsisessä kaupassa kuulemma olisi ollut, kuulin jälkikäteen. Ketään ei näkynyt eikä kuulunut missään, kännykällään ei saanut kiiinni, joten lähdetiin ajamaan kohti syskyä. Ajattelin että ehkä saadaan etupää vielä kiinni jos pitävät taukoa. Matka meni leppoisasti, Värtsilän päässä oli tosi huonoa asfalttia mutta loppumatka oli parempaa tietä kun suomessa konsanaan. Syskyn risteyksessä pysähdytiin sururistillä ja päätettiin ajaa leiriin suorempaa tietää jatkamalla tovi asfalttitietä itään. Koopee soitteli juuri kun oltiin kääntymässä metsään, olivat Roopen kanssa silloin syskyn risteyksessä. Olin siis ekana, jossain olin ajanut heistä ohi. Matkalla harhauduttiin hiekkatieltä metsään varmaan TR1 reitille ja jouduttiin ottamaan metsän läpi oikaisu takaisin uralle. Tien synkimmillä osuuksilla oli vielä lunta uralla. Saavutin leirin noin 23.20 ja muut saapuivat hieman myöhemmin. Myös UglyHJ, Pööpöilijä ja kännirakastaja saapuivat perästä. Jonkin aikaa vietettiin pienellä nuotiolla joka saatiin kasaan paikalla olleista klapeista, vaikuttivat jääneen syksyn reissulta. Pitkä päivä teki tehtävänsä ja oli aika vetäytyä unten maille telttaan. Uusi expedin ilmapatja vaikutti oikein mukavalta ja tarjosikin hyvät unet. Täyttäminen onnistui hyvin kompuralla, olin tehnyt siihen pikapatenttina jostain kumisesta kalustejalasta sovituksen. Ilmapistooli oli vaan jäänyt kotiin mutta onnistui renkaantäyttömittarillakin. Lantikan Jeeppi Näppärän oloinen telttaratkaisu Viimeksi muokannut mikjus : 01.06.2017 11:56 Perustelu: löyty lisää kuvia toisesta kamerasta |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Keskiviikko 24.5.2017
Aamulla ei ollut kiire minnekkään ja nukuttiin pitkään. Puhuttiin että heräillään ihan rauhassa ja tehdään vähän remonttia. Roope kiristeli kolme pyöränlaakeria defestä, itse vaihdoin kaksi rengasta päikseen ja korjasin taka-akselin huohotuksen. Löpön haju selvisi myös kun toinen jerry kontissa oli puoliksi auki ja jokunen litra oli lattialla. No tulihan kontti pestyä samalla. Kaikista autoista säädettiin LA-puhelimet SWR mittarilla niin kohdilleen kun saatiin. Purin omasta autosta antennin irti ja mittailin ettei ole oikarissa johto. SWR oli silti huono. Anytone näytti arvoa 16 kun aikaisemmalla antennilla se oli noin 3 kantturoissa. En tiedä mitä arvo on mutta ei ilmeisesti sama swr kun erillisessä mittarissa. Ohjeen mukkaan päätin alkaa lyhentämään piiskaa 10mm pätkissä, onnistui hyvin akkurälläkällä. SWR luku lähti heti laskuun ja lopulta pääsin arvoon 1.8. Antenni lyheni varmaan noin 5cm alkuperäisestä. En tiedä vaikuttaako antennin huono sijoitus säätöön mutta lopulta alkoi toimimaan paremmin kuin aikaisemmalla piiskalla. Leirin maisemia 500+ km ajetut Ompa samalla rengaskoolla eroa kun eri satsista otettu apparin puoli. Päätettiin lähteä pienellä porukalla tutkailemaan uutta reittiä "G" mikä saattaisi olla ihan hiekkatie ajelua. Juuri kun oltiin lähdössä kuultiin Tapsa länkyssä ja jäätiin vielä odottelemaan. Ajettiin pätkän alkuun varpajärven ja joutsenjärven väliin. Selvisi heti ettei ihan hiekkatietä ole tiedossa. TR3/PROTO reitti mutta mielenkiintoisesti TR1/2 kiertää kohtuu samoja pisteitä. Reitti alkoi ahtaalla männiköllä jossa reitti kiemurteli mäen päällä ja pian saavuttiin joelle. Vaikutti varsin matalalta joten ajettii yli. Matkalla poistettiin hiluxin apukierrejouset ja myöhemmin ne meni putkiklemmareilla pajeron perään apujousiksi. Pian kova kuitenkin loppui ja edessä oli suo. Roope löysi ajettavan reitin oikeasta sivusta mutta itse ajelin järven rantaa reittipisteitä pitkin melkoisen pehmeään rakoon. Alkuun pelästyin että kapea rengas poraa suohon mutta alussa oli vaan niin pehmeää ettei leveä boggerikaan kantanut. Auto meni ennen puuta niin kallelleen että meinasin apparin ikkunasta hörpätä suolervaa sisään. Kaukaa jo näki että Ladoga reitti on mennyt tästä, puuta oli niin paljon nurin ja vetojälkiä joka näreessä. Ilmankos tuntui istahtavat jumiin kun kanto ja puu kiilautui renkaan ja lokarin väliin. Melkoinen repiminen irti kun meinasi itse upota suohon polvea myöten. Koopee ottaa eri linjan. Vinssillä liikkuu kun käännetään BJ avuksi. Toki jään itse melko kovaan nakeliin kun joudun kääntämään nokan tulosuuntaan. Tapsa tulee keskeltä uraa yli. Reitit on kynnetty viime Ladogassa aika hurjaan kuntoon. Keula saavuttaa kovan maan ja kisastudio laitetaan pystyyn. Pööpöilijän pajerosta mennyt murros ennen pehmeää ja ovat hieman jäljessä. Käsilänkyllä annetaan hyviä neuvoja ja koitetaan kylvää kauhua perässä tulijoihin. Loppuletka ottaa pehmeimmistä paikoista kiertoa oikean kautta. Tapsa ja jussukka taas tuleva omaa reittiä aivan vasenta laitaa. Välillä vähän kovempaa ja korkeemmalle Ei kuitenkaan nouse. Itse pääsen ajamaan melkein ylös kunnes pizzaleikkurit kaivaa itsensä soraan, noin auton mitta jää vajaaksi. Reitti ajetaan soveltaen varpajärven ja kiimajärven välistä. Selvästi tästäkin menny kisareitti vaikka varsinainen edellisvuoden reitti menee kiima/saarijärven pohjoisrantaa. No seuraavan kerran kun ajetaan kokeillaan sekin vaihtoehto. Paluu leiriin ajetaan vastapalloon mudventuresin ekan päivän reittiä jossa mm. hzj vinssiä rempattiin. Ei kierretä suota joka "piikkilankaniemen" nokassa vaan vedetään roopen kanssa mäki ylös harjulle. Pööpöilijä vielä koittaa mutta Pajero vetää ilmat koneeseen. Loppuletka koittaa kiertää suota samaa reittiä kuin mudventuresissa mutta osa pättää kääntyä takaisin ja ajaa hiekkatietä leiriin. Tapsa on sinne kääntynyt jo aikaisemmin kun tuli vissiin liian kova nälkä. Syöty viimeksi aamupalaa. Ugly ja pööpöilijä vinssailevat itsensä suon laidasta harjulle ja pikuletkalla ajetaan reitti loppun. Uglyn ohjaustehostus katoaa reitillä mutta palautuu aina hetkittäin. Saavutaan takaisin leiriin joskus puoli yhden aikaan yöllä aikaan ja siellä odottaakin lisää autoja. Hieman meinaa olla nälkä kun ei pidetty ollenkaan ruokataukoa, ei kyllä kukaan edes sellaista kysellyt, sen verran hyvä syke oli reitissä. Ruokaa napaan, nuotiolla notkumista kunnes alkaa jo valostumaan ja sitten voikin vetäytyä nukkumaan. Viimeksi muokannut mikjus : 01.06.2017 07:09 Perustelu: löyty lisää kuvia toisesta kamerasta |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
PäHäMa venäjän safari pääsiäinen 14 - 17.4.2017 | mikjus | Tapahtumat | 72 | 01.05.2017 22:10 |
Pähäma helatorstain venäjän safari 8 - 12.5.2013 | mikjus | Tapahtumat | 229 | 12.06.2013 09:05 |
Pähäma Venäjän safari helatorstai 2010 | mikjus | Tapahtumat | 161 | 13.06.2010 12:30 |
PäHäMa Helatorstai 2008 venäjän safari 30.4 - 4.5 | mikjus | Tapahtumat | 168 | 11.05.2008 20:12 |
Pähäma venäjän safari 17 - 20.11.2005 !!! | Tapahtumat | 109 | 23.11.2005 11:21 |