![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Juurikin se apparinpuolen poskilaipan neulalaakeri on kovilla, kun se rullaa kokoajan. itellä kanssa kahdessa eri perässä se on antanu varmaan sentin sentin klappia puolen miljoonan ajokilometrin jälkeen. Perässä on pysyny ihme kyllä öljyt sisällä. Napikset varmaan vähentäs sen kulumista, mutta ite oilin sen verran mukavuudenhaluinen, etten vittiny napiksia lähtee kääntelemään lumihangessa, kun nelivedon sai kytkettyä hytistä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
No ainakin noissa meikäläisen rotiskoissa on huomannut aika selkeänkin eron, kun käy aika-ajoin vääntelemässä noita napalukkoja auki-asentoon..
Eli ensimmäinen on nuo voimansiirron äänet.. Vaikka tuossa HoJossa -ja Hiluksissakin- on ihan kohtalaisen timmit etukardaanit, niin se rolinan määrä napalukot kytkettynä takaveto päällä ajettaessa on aika selkeä. Napalukot kun vääntää auki, niin loppuu ne ylimääräiset rollotukset. Sitten on se toinen juttu, eli kulutus. Hieman vajaan litran verran on kulutusero HJssa napalukot kytkettynä, verrattuna siihen, että ne on käynyt avaamassa.. Eli saa sillä pientä säästöä polttoainepuolellekin, kun irrottaa navat etuperän romuista. Hiluxissa en ole kulutuksia mittaillut, mutta luulisin sen löpöpumpun vievän kaikessa tehottomuudessaan jo hieman reilun litran satkulle, jos napalukot pitää kiinni-asennossa.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon. -Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Niin, en tiiä voiko hoojiitä tai hiluksia verrata runneriin, kun ei siellä runnerissakaan etuperä eikä kardaani pyöri takavedolla. Runnerissa kojelaudan nappulasta painaminen vasta sitä auton kiertämistä ja napiksien pyörittelyä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Miten helvetin huonossa kunnossa voimalinjan pitää olla, että pelkkä takaveto päällä ajaessa huomaa eron jos etupäässä pyörii kaikki rojut vs. pelkät renkaat? En nyt vaan ymmärrä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
x 2
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Eron varmaankin huomaa vasta kun autoa on korotettu tarpeeksi ja esim. kardaanin liuku väljä ja kulmat muutenkin ei niin optimaaliset. Omassa bertassa pystynyt tähän asti ajamaan ihan normaalisti lujaa pitkällä nelikolla tai takavedolla napalukot kytkettynä. Nyt on kuitenkin liuku niin väljä että pitää ikävää "jurnutusta" lujassa vauhdissa. Pidemmälle siirtymälle kytken mielellään napalukot auki. Kumma kun ei ihan 40 vuotta kestänyt liuku
![]() Yleensä kaikki normaali kulumasta johtuvat väljät tuo ikäviä efektejä. Esim. HDJ-80 jatkuvalla nelivedolla liikkeelle lähdössä aina ikävä klonksahdus kun vetolinja "tahdistuu". Part time kitillä ei olisi sitä ongelmaa. Muutenkin kun on 6" korotusta keulassa, kaasua sopivasti höllätessä etukardaani? resonoi. Optimaalista kulmaa ei saada kardaanille/ristikoille tai vaatisi vakionopeusnivelen. Kaikkihan on korjattavissa jos vaan on lyödä taalaa tiskiin, yleensä nämä jurnutuksen on vaan hyväksyttävä, niin kauan kun eivät vaikuta osien kestävyyteen. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
No mutta silloinhan voimalinjassa on vikaa.. eikö ne kannattaisi fiksata? Ei se kovin hyvää tee nelivedolla ajaessakaan jos kauheasti on siellä täällä väljiä
![]() Toki noi etuakselin kardaani- ja casterkulmien fiksaus on vähän persiistä, vaatii usein joko napojen kääntöä ja/ tai tuplaristikollisen kardaanin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 05.05.2017 10:20 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainauksia Wikipediasta: Teknisesti ensimmäisen sukupolven 4Runner perustui lavamalli Toyota Hiluxiin. Moottorit ja vaihteisto olivat samat, samoin runko ja akselit. Mallivuodelle 1990 4Runnerissa esiteltiin huomattavat muutokset Tekniikkapuolella ei muutoksia ollut tapahtunut. Moottorit ja vaihteistot olivat yhteiset Hiluxin kanssa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_4Runner englanninkielisessä versiossa hieman laajemmin aiheesta: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_4Runner |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Nelivedolla ajamisen vaikutus kulutukseen | Nerd-O | Chit-Chat | 14 | 10.12.2014 00:14 |
Napalukkojen "voitelu" | MKLa | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.09.2014 08:05 |
Napalukkojen voitelu | TARO59 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.11.2013 23:52 |
napalukkojen vaihto | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 25.05.2010 19:23 |
Mailien vaikutus | Jonnny | Vuosimallit 1984-1996 | 9 | 28.02.2004 15:19 |