Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.05.2017, 06:17
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Juurikin se apparinpuolen poskilaipan neulalaakeri on kovilla, kun se rullaa kokoajan. itellä kanssa kahdessa eri perässä se on antanu varmaan sentin sentin klappia puolen miljoonan ajokilometrin jälkeen. Perässä on pysyny ihme kyllä öljyt sisällä.
Napikset varmaan vähentäs sen kulumista, mutta ite oilin sen verran mukavuudenhaluinen, etten vittiny napiksia lähtee kääntelemään lumihangessa, kun nelivedon sai kytkettyä hytistä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.05.2017, 07:35
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

No ainakin noissa meikäläisen rotiskoissa on huomannut aika selkeänkin eron, kun käy aika-ajoin vääntelemässä noita napalukkoja auki-asentoon..
Eli ensimmäinen on nuo voimansiirron äänet.. Vaikka tuossa HoJossa -ja Hiluksissakin- on ihan kohtalaisen timmit etukardaanit, niin se rolinan määrä napalukot kytkettynä takaveto päällä ajettaessa on aika selkeä. Napalukot kun vääntää auki, niin loppuu ne ylimääräiset rollotukset.

Sitten on se toinen juttu, eli kulutus. Hieman vajaan litran verran on kulutusero HJssa napalukot kytkettynä, verrattuna siihen, että ne on käynyt avaamassa.. Eli saa sillä pientä säästöä polttoainepuolellekin, kun irrottaa navat etuperän romuista.
Hiluxissa en ole kulutuksia mittaillut, mutta luulisin sen löpöpumpun vievän kaikessa tehottomuudessaan jo hieman reilun litran satkulle, jos napalukot pitää kiinni-asennossa.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.05.2017, 08:29
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Niin, en tiiä voiko hoojiitä tai hiluksia verrata runneriin, kun ei siellä runnerissakaan etuperä eikä kardaani pyöri takavedolla. Runnerissa kojelaudan nappulasta painaminen vasta sitä auton kiertämistä ja napiksien pyörittelyä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.05.2017, 09:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Miten helvetin huonossa kunnossa voimalinjan pitää olla, että pelkkä takaveto päällä ajaessa huomaa eron jos etupäässä pyörii kaikki rojut vs. pelkät renkaat? En nyt vaan ymmärrä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.05.2017, 09:41
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miten helvetin huonossa kunnossa voimalinjan pitää olla, että pelkkä takaveto päällä ajaessa huomaa eron jos etupäässä pyörii kaikki rojut vs. pelkät renkaat? En nyt vaan ymmärrä..
x 2
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.05.2017, 10:11
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Eron varmaankin huomaa vasta kun autoa on korotettu tarpeeksi ja esim. kardaanin liuku väljä ja kulmat muutenkin ei niin optimaaliset. Omassa bertassa pystynyt tähän asti ajamaan ihan normaalisti lujaa pitkällä nelikolla tai takavedolla napalukot kytkettynä. Nyt on kuitenkin liuku niin väljä että pitää ikävää "jurnutusta" lujassa vauhdissa. Pidemmälle siirtymälle kytken mielellään napalukot auki. Kumma kun ei ihan 40 vuotta kestänyt liuku

Yleensä kaikki normaali kulumasta johtuvat väljät tuo ikäviä efektejä. Esim. HDJ-80 jatkuvalla nelivedolla liikkeelle lähdössä aina ikävä klonksahdus kun vetolinja "tahdistuu". Part time kitillä ei olisi sitä ongelmaa. Muutenkin kun on 6" korotusta keulassa, kaasua sopivasti höllätessä etukardaani? resonoi. Optimaalista kulmaa ei saada kardaanille/ristikoille tai vaatisi vakionopeusnivelen. Kaikkihan on korjattavissa jos vaan on lyödä taalaa tiskiin, yleensä nämä jurnutuksen on vaan hyväksyttävä, niin kauan kun eivät vaikuta osien kestävyyteen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.05.2017, 10:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

No mutta silloinhan voimalinjassa on vikaa.. eikö ne kannattaisi fiksata? Ei se kovin hyvää tee nelivedolla ajaessakaan jos kauheasti on siellä täällä väljiä
Toki noi etuakselin kardaani- ja casterkulmien fiksaus on vähän persiistä, vaatii usein joko napojen kääntöä ja/ tai tuplaristikollisen kardaanin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 05.05.2017 10:20
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.05.2017, 21:06
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Niin, en tiiä voiko hoojiitä tai hiluksia verrata runneriin, kun ei siellä runnerissakaan etuperä eikä kardaani pyöri takavedolla. Runnerissa kojelaudan nappulasta painaminen vasta sitä auton kiertämistä ja napiksien pyörittelyä.
Kyllä ainakin hiluxia voi tai oikeastaan täytyy verrata runneriin.
Lainauksia Wikipediasta:
Teknisesti ensimmäisen sukupolven 4Runner perustui lavamalli Toyota Hiluxiin. Moottorit ja vaihteisto olivat samat, samoin runko ja akselit.
Mallivuodelle 1990 4Runnerissa esiteltiin huomattavat muutokset
Tekniikkapuolella ei muutoksia ollut tapahtunut. Moottorit ja vaihteistot olivat yhteiset Hiluxin kanssa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_4Runner

englanninkielisessä versiossa hieman laajemmin aiheesta: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_4Runner
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Nelivedolla ajamisen vaikutus kulutukseen Nerd-O Chit-Chat 14 10.12.2014 00:14
Napalukkojen "voitelu" MKLa Tekniikka & Jutustelu 16 12.09.2014 08:05
Napalukkojen voitelu TARO59 Tekniikka & Jutustelu 14 03.11.2013 23:52
napalukkojen vaihto Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 0 25.05.2010 19:23
Mailien vaikutus Jonnny Vuosimallit 1984-1996 9 28.02.2004 15:19


Sivu luotu: 03:21 (GMT +2).