![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() HDJ:llä olen kesäajat ajanut keskilukko päällä ja napalukot auki. Sen olen huomannut että kulkee keveämmin tasamaalla. Suurin ero on kuitenkin voimansiirron äänissä, varsinkin vedätyksessä voimansiirto on hiljaisempi kun pelkkä takapää vetää, vaikka etupää pyöriikin mukana muttei välitä voimaa = vähemmän kitkaa. Viime syksynä ajoin muutaman tonnin ilman etukardaaniakin. Silloin tuli ~litran kulutuksen tippuminen, ja heti huomattava parannus auton huilaamiseen. Pelkät napalukot auki mutta etupään pyöriessä mukana en ole kummostakaan kulutuksen laskua havainnut. Varmaan muutama desi/satku. Miinuksena ehkä se ettei suuntavakavuus ole niin hyvä kuin jatkuvalla nelikolla ajaessa. Hieman haeskelee noilla mudterraneilla jotka ei varmaan maantieajoon ole tehtykkään. Tuosta olen itekkin kuullu että 4-runnerin etuperästä väljistyy etuvetarien lähdöt. Napalukoilla tuon voi välttää kun vetarit ei pyörisi mukana kokoaikaa.
Viimeksi muokannut Mika_T : 03.05.2017 20:05 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ehkä siinä joku pieni ero kulutuksessa on. En ole itse mittailemalla havainnut. Ruisereissa olen yleensä pitänyt navat kiinni kutakuinkin koko talven. Ennen tuli pitempiä siivuja maantietä, niin silloin availin. Kesällä taas yleensä auki.
Jos olisi kiinteät laipat, en taitaisi päätäni vaivata. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Nelivedolla ajamisen vaikutus kulutukseen | Nerd-O | Chit-Chat | 14 | 10.12.2014 00:14 |
Napalukkojen "voitelu" | MKLa | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.09.2014 08:05 |
Napalukkojen voitelu | TARO59 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.11.2013 23:52 |
napalukkojen vaihto | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 25.05.2010 19:23 |
Mailien vaikutus | Jonnny | Vuosimallit 1984-1996 | 9 | 28.02.2004 15:19 |