![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Nostat tunkilla minkä vetävän pyörän tahansa ilmaan, ni auto ei liiku. Ristilukko päällä vetää jo kaks pyöräparia. Jompikumpi etummaisella akselilla ja jompikumpi takimmaisella akselilla. Tarviit kaks tunkkia, jotta auto ei liikkuisi. Tasauspyörästön lukot sit normaalisti kummallakin akselilla. Yleensä kytkeytyy samasta napista kummallekin akseleille. Joissain vanhemmissa volvoissa oli omat napit etummaisen ja takimmaisen vetävän akselin tasauspyörästön lukoille.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ja mitä tulee tuohon BJ-40/76 kommentin otsikkoon, niin nelivetoisen auton kiinteä neliveto kun keskilukko on kiinni on nimenomaan 50/50. Koska silloinhan väännöstä jakaantuu pakosti puolet eteen ja puolet taakse, ja 100% jaettuna kahdella on 50%... aika selkeää
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Juu, jos pilkkua viilataan niin ei tietenkään. Voimanjaossa kun on kuitenkin ollut aikalailla aina tapana puhua siitä miten voima jakaantuu, ja keskilukko päällä se voimanjakosuhde on teoriassa 50/50. Käytännössä sitten tilanteesta riippuen voimasta vain muutama prosentti menee toiseen päähän, ja suurin osa toiseen (esim. keskilukko ja akselilukot päällä eturenkaat on ilmassa ja takarenkaat kuivalla kalliolla, niin väännöstä menee taakse ylivoimaisesti suurin osa).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 16.04.2017 19:46 |
|
#5
|
|||
|
|||
Vähän ohi topiikista...Lainaus:
Juuri tuota en ymmärrä, siis jos esim. auto on siten, että etuset on jäällä, ja takaset puhtaalla asfaltilla, ja siitä sitten lähdetään vedättämään siten että auto ei pääse liikkeelle: Jos keskilukko on auki, niin silloin menee puolet vääntömomentista sutiville etupyörille, ja toinen puolikas paikallaan oleville takapyörille. Ja sitten kun keskilukko on kiinni, niin takapyörille menee enemmän vääntöä kuin etupyörille, ennen kuin takaset alkaa pyöriä sutia. Siis jos jään kitkakerroin olisi esim. 1/7 osa asfaltin vastaavasta, niin eteen menisi 14% vääntömomentista ja taakse 86% Ja jos eturenkaat olisi ilmassa, siis vaikka etuakselin alla olisi puu/kivi kanto tms. niin lukko auki eteen menee puolet väännöstä samoin taakse. Toki vääntömomentti olisi huomattavan pieni... Ja keskilukko kiinni eteen menisi käytännössä 0% ja taakse 100% -------------------------------------------------------------- Oli jo näköjään tullut selvennös, ei näköjään selain päivittänyt.... Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 16.04.2017 21:24 Perustelu: Teorian ja käytännön ero on se 50% -yksikköä? |