Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.04.2017, 07:38
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minun mielestä mekaanisista lukoista ja telistä puhuttaessa, siis noissa minun näkemissä kuorma-autoissa; telissä on ainoat lukot:
pelkästään etummainen vetää, ja sen saa lukittua; jos kardaani vie voimaa telin taka-akselille, niin sielläkin voi olla oma lukko tasauspyörästölle..
Noitten vetävien akselien välissä on myös tasauspyörästö, eli telivetoisessa kuorma-autossa ei käytännössä vedä kun yks pyöräpari, ilman mitään lukkoja.
Nostat tunkilla minkä vetävän pyörän tahansa ilmaan, ni auto ei liiku.

Ristilukko päällä vetää jo kaks pyöräparia. Jompikumpi etummaisella akselilla ja jompikumpi takimmaisella akselilla. Tarviit kaks tunkkia, jotta auto ei liikkuisi.

Tasauspyörästön lukot sit normaalisti kummallakin akselilla. Yleensä kytkeytyy samasta napista kummallekin akseleille. Joissain vanhemmissa volvoissa oli omat napit etummaisen ja takimmaisen vetävän akselin tasauspyörästön lukoille.

__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.04.2017, 14:38
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Noitten vetävien akselien välissä on myös tasauspyörästö, eli telivetoisessa kuorma-autossa ei käytännössä vedä kun yks pyöräpari, ilman mitään lukkoja.
Nostat tunkilla minkä vetävän pyörän tahansa ilmaan, ni auto ei liiku.

Ristilukko päällä vetää jo kaks pyöräparia. Jompikumpi etummaisella akselilla ja jompikumpi takimmaisella akselilla. Tarviit kaks tunkkia, jotta auto ei liikkuisi.

Tasauspyörästön lukot sit normaalisti kummallakin akselilla. Yleensä kytkeytyy samasta napista kummallekin akseleille. Joissain vanhemmissa volvoissa oli omat napit etummaisen ja takimmaisen vetävän akselin tasauspyörästön lukoille.
Juuri näin.


Ja mitä tulee tuohon BJ-40/76 kommentin otsikkoon, niin nelivetoisen auton kiinteä neliveto kun keskilukko on kiinni on nimenomaan 50/50. Koska silloinhan väännöstä jakaantuu pakosti puolet eteen ja puolet taakse, ja 100% jaettuna kahdella on 50%... aika selkeää
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.04.2017, 18:13
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ja mitä tulee tuohon BJ-40/76 kommentin otsikkoon, niin nelivetoisen auton kiinteä neliveto kun keskilukko on kiinni on nimenomaan 50/50. Koska silloinhan väännöstä jakaantuu pakosti puolet eteen ja puolet taakse, ja 100% jaettuna kahdella on 50%... aika selkeää
Jos nyt oikein pilkkua viilataan, niin ei se niin mene. Kun lukko on kytketty, niin tasauspyörästö ei jaa vääntöä tasan. Eli molemmat päät kyllä vetää samaa tahtia, mutta vääntö voi olla hyvinkin erilainen pidosta riippuen. Lukko auki se vääntö jakaantuu, tasauspyörästöstä riippuen missä suhteessa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.04.2017, 19:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Jos nyt oikein pilkkua viilataan, niin ei se niin mene.
Juu, jos pilkkua viilataan niin ei tietenkään. Voimanjaossa kun on kuitenkin ollut aikalailla aina tapana puhua siitä miten voima jakaantuu, ja keskilukko päällä se voimanjakosuhde on teoriassa 50/50. Käytännössä sitten tilanteesta riippuen voimasta vain muutama prosentti menee toiseen päähän, ja suurin osa toiseen (esim. keskilukko ja akselilukot päällä eturenkaat on ilmassa ja takarenkaat kuivalla kalliolla, niin väännöstä menee taakse ylivoimaisesti suurin osa).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 16.04.2017 19:46
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2017, 21:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vähän ohi topiikista...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Juuri näin.


Ja mitä tulee tuohon BJ-40/76 kommentin otsikkoon, niin nelivetoisen auton kiinteä neliveto kun keskilukko on kiinni on nimenomaan 50/50. Koska silloinhan väännöstä jakaantuu pakosti puolet eteen ja puolet taakse, ja 100% jaettuna kahdella on 50%... aika selkeää
Kaikille ei ole selkeää....

Juuri tuota en ymmärrä, siis jos esim. auto on siten, että etuset on jäällä, ja takaset puhtaalla asfaltilla, ja siitä sitten lähdetään vedättämään siten että auto ei pääse liikkeelle:
Jos keskilukko on auki, niin silloin menee puolet vääntömomentista sutiville etupyörille, ja toinen puolikas paikallaan oleville takapyörille.

Ja sitten kun keskilukko on kiinni, niin takapyörille menee enemmän vääntöä kuin etupyörille, ennen kuin takaset alkaa pyöriä sutia.

Siis jos jään kitkakerroin olisi esim. 1/7 osa asfaltin vastaavasta, niin eteen menisi 14% vääntömomentista ja taakse 86%

Ja jos eturenkaat olisi ilmassa, siis vaikka etuakselin alla olisi puu/kivi kanto tms. niin lukko auki eteen menee puolet väännöstä samoin taakse.
Toki vääntömomentti olisi huomattavan pieni...
Ja keskilukko kiinni eteen menisi käytännössä 0% ja taakse 100%

--------------------------------------------------------------

Oli jo näköjään tullut selvennös, ei näköjään selain päivittänyt....

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 16.04.2017 21:24 Perustelu: Teorian ja käytännön ero on se 50% -yksikköä?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 08:20 (GMT +2).