![]() |
Ristilukko?
Niin, kertokaapa niinkuin 7-vuotiaalle että mikä on ristilukko?
|
Vetävän telin etummaisen vetopyörästön läpi menevän akselin lukko. Eli kun käytetään esimerkiksi kevennintä missä siirretään painoa etummaiselle vetävälle, ristilukko pitää olla päällä, muuten toisen vetävän pyörät lyövät tyhjää kun niiltä lähtee painoa.
|
Lainaus:
|
Sitä minä vaan ihmettelen että mikä se risti on mikä lukitaan?
|
Onhan se joku nimi pitäny keksiä, kun tasauspyörästön lukkoja on niin monta takapäässä. Tulisko nimi siitä, että pakottaa ristikkäiset pyörät vetämään, vaikka voihan ne vetää samankin puolen pyörät.
Sitten kun laitetaan tasauspyörästötkin lukkoon, niin on päällä könttälukko, vaikkei siellä mitään könttää lukita... |
Saaks siihen napalukkoi? :D
|
On erilaisia selityksiä kuultu vuosien varrella.
Mitä olette mieltä "Ammattiautot"-lehden artikkelista: http://www.lehtiluukku.fi/lehti/amma...17/144440.html sivulla 14 koskien Mersun lukkoja? Lainaus:
|
Arkikielessä moni kutsuu jatkuvalla nelivedolla olevan maasturin keskitasauspyörästön lukkoa ristilukoksi, oli nimitys sanakirjan mukainen tai ei.
|
Lainaus:
|
Ikuinen ongelma; esim. kytkettävä neliveto on monesti 50/50%
Lainaus:
Minun mielestä mekaanisista lukoista ja telistä puhuttaessa, siis noissa minun näkemissä kuorma-autoissa; telissä on ainoat lukot: pelkästään etummainen vetää, ja sen saa lukittua; jos kardaani vie voimaa telin taka-akselille, niin sielläkin voi olla oma lukko tasauspyörästölle.. |
Lainaus:
Nostat tunkilla minkä vetävän pyörän tahansa ilmaan, ni auto ei liiku. Ristilukko päällä vetää jo kaks pyöräparia. Jompikumpi etummaisella akselilla ja jompikumpi takimmaisella akselilla. Tarviit kaks tunkkia, jotta auto ei liikkuisi. Tasauspyörästön lukot sit normaalisti kummallakin akselilla. Yleensä kytkeytyy samasta napista kummallekin akseleille. Joissain vanhemmissa volvoissa oli omat napit etummaisen ja takimmaisen vetävän akselin tasauspyörästön lukoille. |
Lainaus:
Ja mitä tulee tuohon BJ-40/76 kommentin otsikkoon, niin nelivetoisen auton kiinteä neliveto kun keskilukko on kiinni on nimenomaan 50/50. Koska silloinhan väännöstä jakaantuu pakosti puolet eteen ja puolet taakse, ja 100% jaettuna kahdella on 50%... aika selkeää :rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vähän ohi topiikista...
Lainaus:
Juuri tuota en ymmärrä, siis jos esim. auto on siten, että etuset on jäällä, ja takaset puhtaalla asfaltilla, ja siitä sitten lähdetään vedättämään siten että auto ei pääse liikkeelle: Jos keskilukko on auki, niin silloin menee puolet vääntömomentista sutiville etupyörille, ja toinen puolikas paikallaan oleville takapyörille. Ja sitten kun keskilukko on kiinni, niin takapyörille menee enemmän vääntöä kuin etupyörille, ennen kuin takaset alkaa pyöriä sutia. Siis jos jään kitkakerroin olisi esim. 1/7 osa asfaltin vastaavasta, niin eteen menisi 14% vääntömomentista ja taakse 86% Ja jos eturenkaat olisi ilmassa, siis vaikka etuakselin alla olisi puu/kivi kanto tms. niin lukko auki eteen menee puolet väännöstä samoin taakse. Toki vääntömomentti olisi huomattavan pieni... Ja keskilukko kiinni eteen menisi käytännössä 0% ja taakse 100% -------------------------------------------------------------- Oli jo näköjään tullut selvennös, ei näköjään selain päivittänyt.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Siis voima, momentti, ja vääntömömentti; samoin kuin työ ja teho jne. ei oikein taivu suomen kielelle, kun esim. noita "nelivedon"/"jokapyörävedon-" tms. salaisuuksia käännetään "mainoksesta toiseen" suomen kielelle. p.s minä en ole ulkomaalainen, olen koko ikäni asunut keskellä suomea, viimmeiset vuosikymmenet toki länsilaidalla... siis sekä pohjoiseen että etelään riittää suomea saman verran.... p.s.s näköjään noissa kuorma-autoissa tekniikka kehittyy.... |
Sivu luotu: 11:19 (GMT +2). |