![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Mitenhän on mahdollista, että 603:n hihnankiristin alkoi ääntää puolenvuoden jälkeen. Febi bilsteinin osat ja uusin jousta lukuunottamatta koko systeemin. Nyt tuntuis iskarissa olevan vikaa, vipu ainaki tuntui välyksettömältä. Muutama tuhat km tullu sen jälkeen. Onko nuo iskarit yleensäkin kulutustavaraa vai huono merkki vai huono tuuri? Pitänee kysellä takuun perään...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
^muakin kiinnostais tietää hyvät alkuperäsen korvikkeet, muuten sama paitsi että mulla iskari on kestäny vielä vähemmän aikaa!
Onneks kansiremppaa ei tarvii tehä ihan heti. Laitoin uutta nostajaa ja nyt venttiilit pitää kylmänäkin. Viimeksi muokannut Bässi : 10.04.2017 21:32 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eihän ne iskarit itsessään lopu varmaan koskaan, mutta ne päiden puslat. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Mersun 60x hihnankiristimen iskarin kulumisesta
Hihnapyörien ja hihnan kunnossa ollessa iskunvaimentimen liike on hyvin pieni ( n. 1-2 mm). Tästä ohtuen pienikin öljyn karkaaminen tai päiden väljyys tekee vaimentimesta tehottoman.
- useasta iskarista on öljyä hiukan vuotanut ja kokeillessa tuntuu 1-2 mm tyhjä liike - jos yläpään pultti sattuu olemaan juureen saakka kierteitettyä, sieltäkin löytyy n. 1 mm löysää (kuuluu naputuksena, joka vaimenee tai muuttuu kun iskarin yläkorvaketta painaa voimakkaasti vaikkapa käsin) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Vaihdoin aiemmin kiristimen iskarin swagin tekeleeseen, mutta ääni ei kadonnut. Tänään vaihdoin vielä jousenkin uuteen, mutta ei vaikutusta. Silmämääräisesti hihnapyörät pyörii tasaisesti, mutta pitää vielä jossain välissä tarkemmin tutkia, että olisko siellä jotain vikaa.
Jokin aika sitten innostuin virittelemään tuota Geetä, eikä siitä ainakaan paljoa tehot tippunu... Ehkä jopa lisääntyi ![]() Ostin käytetyn holsetin, mallista ei täyttä varmuutta kun tyyppikilpi puuttuu mutta ilmeisesti H1C. Välijäähdytin oli jo aiemmin lisätty ja 3" pakoputki. Pumpusta ruuvasin syöttöä sen mitä pystyi, ilman että tyhjäkäynti nousi liikaa. Maksimipaineet ahtopuolella on nyt noin 1,2 bar ja pakopuolella 1,7 bar. Luulisin olevan vielä turvallisia lukemia tuolle koneelle? OM603.972, eli 3,5 litrainen versio. Hieman ylävireinen se on tuolla turbolla, mutta se lienee välttämätön paha jos tuonkaan verran tehoa aikoo koneesta ottaa. Onko kokemusta saako erityyppisellä pakosarjalla ihmeitä aikaan? Nyt on vakio joka on yhtenäisellä turbon laipalla, kun taas turbossa on jaetut kanavat. Moottoria tuo turbo varmaan säästää normaalikäytössä, tasaisessa matka-ajossa paineet pysyy huomattavasti aiempaa matalampina. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se vakio pakosarjakin on ihan toimiva kun pysytään maltillisella tehotasolla.
Ex 3.5l ässässä mulla oli holset hx35w ja kiinakuuleri keulalla. Vakio pakoputki ja vakio ilmanotto. 290hv + reilu 500nm. Taikasanat: pumppu 7mm elementeillä. Sillä vakiopumpun maks syöttömäärällä tuosta ei saa oikein alhaalta heräävää millään. 7pumpulla tuo 35 holsteeni puski kilon ahdot jo alle 2200rpm. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Just niinkuin Mika T tuossa vinkkaa.
Ruokaa lisää, alas.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Täytyypä sitten köyhtyä sen pumpun verran jossain vaiheessa, tuollaisessa autossa alavääntö on kuitenki erityisen tärkeää. Baariin ei taida alle 3000 kierroksen nousta nyt. HX35 oli alunperin mielessä ja voi vielä vaihtuakkin sellaiseen. Nykyisessä turbossa ei ole hukkaporttia, saattaa paineet nousta liikaakin kun saa reilummin soppaa. Ja tuo nykyinen vois käydä hyvin 123:een kun joskus alan sitä räpeltämään...
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Matka-ajon kulutus tippui muuten tuolla turbon ja pumpun muutoksella huomattavat 1.5l/100km
Vakiona ahtopaine napotti tasasessa satasen vaudissa siellä 0.7-0.8. Holsteenilla ~0.2:ssa Ei ahtanut enää turhaa tasamaalla ja isommilla elementeillä ruiskutusnopeus on parempi, eli nopeampi palaminen = vähemmän konetta kuormittavaa lämpöä. Viimeksi muokannut Mika_T : 10.05.2017 22:04 |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mulla nimittäin on nyt pumppu 7mm elementeillä ja uusi HX35W #12 pakopesällä. Paine alkaa nousemaan vasta 2700 rpm tienoilla, tuo 1bar vois olla lähempänä 3200rpm. Max syöttöä pitäis olla muistaakseni 90 kuutiota, sitä saa kyllä lisää tarvittaessa mutta tuskin nyt on siitä kiinni. Kokeilin ilman ahtokelloa, ettei ole siitäkään kiinni. Savua kyllä tulee, mutta ei paine nouse. Nyt tosin ei nouse muutenkaan kuin 1bar asti, pitää vielä säätää hukkaporttia tiukemmalle. Ei tuo silti huono ole, mutta jos ripeästi haluaa liikkua niin saa kickdownia käyttää. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oli pakopesä muistaakseni #8 joten se oli jonku verran pienempi, ja 120mm3 syöttömäärä.
Toki ahdistaa kierroksilla ihan erimalliin, mutta tuo moottorihan ei mikään kierroskone olekkaan versus ne "normaali" kokoiset 3litraset OM603:set Tuosta on nyt 10vuotta jo aikaa niin ei noita kunnolla muista, se jäi kuitenkin mieleen että yllättävän alhaalta se lähti, lähes kuin vakio, tietysti savun kanssa tuolla pumpulla. Koitin videon pätkää metästää kun siitä tuli semmonenkin otettua jossa näkyy kierros ja ahtopainemittarit. Ei löyvvy prkl mistään. Maks ahtopaine oli 1.6-1.7bar sillä holsetin vakio kellolla. Rajapaineventtiili oli hukkiksen letkun välissä ettei hukkaportti lähde hiipimään auki ennen aikojaan. Viimeksi muokannut Mika_T : 05.08.2017 12:02 |
![]() |
Luokat |
mercedes, mersu |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Räjäytyskuvia mersusta | Larha | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 23.06.2015 07:30 |
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! | TOPPAHOUSU | Chit-Chat | 87 | 26.11.2008 14:00 |
Mersusta loppuu joustot! | Larha | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.02.2008 20:41 |
Mersusta huoltoauto | MakeH | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.04.2006 17:24 |
Mersusta | Masi | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.11.2005 18:07 |