![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() TakapuskuriSuojatien edessä vuoroani odotellessa perään rysäytti tämmöinen ![]() Vakuutusyhtiöltä tuli remonttirahaa. Peräänajossa vaurioitunut muovipuskuri roskiin ja tilaille RAUTAA. Lainasin putkentaivuttimen ja sillä tuli tämmöistä jälkeä. ![]() ![]() ![]() Kun sain tuon maalattua, tallilta kotiin ajellessa Urheilukadulla pysähdyin suojatien eteen. Takaa kuului tumps ja löytyi tämmöinen. ![]() Ilmeisesti puskuri toimi kun ei ollut vääntyillyt, maalissa vaan vähän naarmua.. Ja taas tuli vakuutusyhtiöltä sponssia.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#2
|
|||
|
|||
![]() 33" renkaat
Etu- ja takajouset vaihtui Moogin CC784/2:siin. Pituusero:
![]() RC:n 2" sarjassa olleet iskarit oli sopivan mittaiset samoin takana ollut 2" sisäänjouston rajoitus. Eteen porasin jousilautasiin reiät, veivasin kierteet ja laitoin 2 kiekkoa. RC:n koiranluut oli liian pitkät, Bilteman kierrepakka ei pystynyt materiaaliin, mutta kunnollisella sai vähän lisää jengaa ![]() Etulokasuojien levitys 2mm pellistä 33x12.5R15 renkaita varten. ![]() ![]() ![]() Takakaaria piti hieman avartaa. Kuvassa on 31" rengas. ![]() ![]() Ja tässä 33" ![]() Palkkihelman päätä tuli myös lyhennettyä edestä ja takaa. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tehdä noista aikanaan tuon verran lyhemmät. Samoin edessä helmaputken ja lokasuojan putken yhdistämistä olisi voinut miettiä etukäteen, ettei kura lennä pitkin kylkeä.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. Viimeksi muokannut hitsaa : 16.02.2017 19:46 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Palkkihelmat
Helmojen kohtaloa piti miettiä pitkään. Onneksi löytyi apua näiden tekemiseen
![]() Vanha pois ![]() Uusi tilalle. Palkki on 100x50x3 (vai x4?) ja jatkoksi hitsattu puolikas samaa joten yhteensä leveys 150mm. ![]() Maali pintaan ja kovaa ajoa ![]() ![]() Helmaputket ilmestyi paikalleen myöhemmin, prosessista ei ole kuvia tallessa.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Taka-akseli Ford 8.8"
Mahtava talvipäivä meni hakiessa Taavetista Ford Exploderin taka-akseli aihioksi. HP Dana 30 on löytynyt aiemmin, kuvasta voi tehdä vertailua ja kyllähän D30 on melkoinen rimpula.
![]() Pari iltaa rälläköintiä ja Exploderin kiinnikkeet lähti kävelemään ja pintaruosteet pois. Hitsasin akseliputket banjoon kun nämä voi kuulemma pyörähtää. Tehtaalla ovat vain poranneet reiät läpi ja prässänneet terästapit. Ajelin murikan ja putken "väliin" vinottain katkaisulaikalla, niin sain suurimman osan ruosteesta pois. Lämmitin banjon MAPP-polttimella n 100-150 asteiseksi ja poltin kiinni 1/8 ympärysmitasta kerrallaan, puolta vaihtaen ettei akseli vääntyisi. ![]() Amerikasta tuli paketti, jossa oli Artecin laserleikattu palapeli ![]() ![]() ![]() Pikkuisen piti alatukivarsien kiinnikeitä säätää, käänsin niitä ylös niin ettei akselin alla roiku turhaan kantotutkia ![]() Heppailin palat paikalleen ja sovittelin alle. Kaikki vaikutti hyvältä ja laskelmat täsmäsi. ![]() ![]() Reilu tunti meni hitsaillessa lopullisesti kasaan. ![]() ![]() Amerikasta tuli myös toinen paketti jossa Detroit locker. Jegsin $30 lentorahti Suomeen oli minusta kohtuullinen, kun tuo painaa toistakymmentä kiloa? ![]() ![]() Kuljetuksessa oli tuo keskitapin pultti vääntynyt. Mistähän saisi korvikkeen? Laitoin vanhan välityksen paikalleen, sovitus on tiukka mutta hieman lämpöä uunissa niin sujahti kohdalleen ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Magnum 5.9?
Kun laatikko oli punnerrettu paikalleen ja kaikki vaikutti hyvältä, kävikin näin
![]() Ensimmäinen ajatus oli että aiempien viikkojen tuumailut isommasta koneesta saa nyt sitten toteuttaa. Hinaus tallin pihaan ja nopea diagnoosi tapahtuneesta ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Laatikon huohotus (ja vetolevy)
Vetolevyn pultin kannat raapi "oravapeltiä" ja piti hirveetä mekkalaa. Yksi pultti oli löysällä ja tämä kiristämällä ei tilanne ratkennut vaan pientä naputusta kuului silti. Internetin mukaan vika voisi olla haljennut vetolevy. Vaihto-operaatio on astetta vaativampi, kun pitää ottaa laatikko irti
![]() Samalla on hyvä hetki hoitaa laatikon huohotus kuntoon. Vakiona reikä on turbiinin takana öljypumpussa. Poraus, kierre, lukitetta ja tulppa. ![]() Pumpun tiiviste / "o-rengas" oli aika haperossa kunnossa, vaikka päällepäin näytti hyvältä ![]() Laatikon takastefa meni myös vaihtoon. Nuolella merkitty kanava minkä ainut tarkoitus on kuulemma se, että auto merkkaa parkkipaikan jos ko stefa vuotaa ![]() ![]() Tiivisteet (takastefa, pumpun o-rengas ja pumpun tiiviste) kannattaa tietysti hankkia etukäteen mutta ne sai myös perjantaina kolmen aikaan haettua Helsinki Automatic Centeristä. Vaikutti olevan hyvä valikoima kaikenlaista laatikoihin liittyvää tavaraa hyllyssä. (Laitan tähän kuvan siitä miten laatikon huohotusletkut vedettiin) Vetolevyjä on yllättävän monenlaisia tarjolla. 5.9:ssä tietysti ulkoisesti tasapainotettu, mutta myös 5.2:sissa on kahdenlaista. Rockautosta tuli vääränlainen mutta sen sai sopimaan vähän dremelöimällä ![]() ![]() Kuvan osa on ATP Z-341, chryslerin nro 53008669 vm 1993-1996 malleihin. Nuissa on 1 reikä pikkasen syrjässä kuten kuvasta näkyy. Toisaalta 1996 tehtaan kirjan mukaan oikea nro on 52118255 jota vastaavaa osaa ei ATP tee, mutta Pioneerilla on tämmöinen FRA527. Jos saan alle 5.9 lohkon, niin siihen tulisi ATP Z-332 eli chrysler 52118552 joka on enemmän erilainen (tasapainotuspunnuksella). Pantojen säätö tuli tehtyä samalla ja hitsattua laatikon öljypohjaan tyhjennysproppu. Oikeat arvot pannan säätöön täällä.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. Viimeksi muokannut hitsaa : 17.02.2017 09:00 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Askartelua
Konepelti irti, rälläkkä käteen ja Focus RS:n muoviset ritilät paikalleen (ebaysta). Kuva on huono pitää ottaa parempi.
![]() Laitoin konehuoneen takapuolelle, niin poistaa paremmin lämpöä hitaassa ajossa / maastossa. Koetin katsoa etteivät sadevedet valu tuosta sähköosien päälle ![]() Vinssin kanssa rekisterikilpi on aina tiellä tai sitten tukkimassa jäähdytysilman kulkua. Nippusidepatenttien tilalle tämmöinen saranoitu viritys ![]() ![]() ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Välityksen sovitusta
Välitys meni paikalleen uunin ja prässin avulla, vetäisin vanhoilla pulteilla kiinni sovittelua varten. Uudet tulee viikon, kahden päästä. Kuvassa näkyy myös ABS:in rengas josta joka toinen nyppy rälläköity pois. Tällä saa Fordin ja Jeepin juttelemaan keskenään, tästä lisää myöhemmin..
![]() Murikka paikalleen alkuperäisellä kuskinpuolen yksiosaisella (valurauta?) shimmillä ja tutkimaan backlashia. Mittakello näytti .32mm speksien ollessa 8-12 tuuman tuhannesosaa. Laskin että 2.6 tuhannesosaa pitää siirtää rattaita lähemmäs jotta ollaan keskellä ohjearvoja. Ohjeissa luki että 10/1000" shimmeissä on 7/1000" backslashissä. Kuskin puolelle siis .09 mm lisää shimmejä. ![]() Kolmesta kohtaa mitattu backlash tälle setupille oli 9-10 tuuman tuhannesosaa eli laskut meni oikein. Levittelin öljyväriä rattaille ja tämmöinen kuvio. Seuraavaksi pitää pyytää asiantuntijan apua hienosäätöön, kun en ole itse tehnyt tämmöistä aiemmin ![]() ![]() ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Sunnuntaipäivä meni askarrellessa perän koppaa. Tein renkaan 10mm teräksestä. Merkkasin reiät tuurnalla vanhan kannen mukaan, yksi kymmenestä meni vähän viereen. Etuperään kun teen vastaavan, otan neuvot käyttöön ja heppaan vanhan kannen kiinni niin tulee varmisti reiät oikeala jaolla. ![]() Ja kopalle pahvimalli ja yhdestä palasta 6 millisestä. ![]() ![]() ![]() Pientä hienosäätöä ja tuon saa hitsata kasaan.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Peräkoppa
Hain IKH:sta alkuperäisiä hieman pidemmät pultit ja pulttasin kopan rungon perään kiinni. Sitten vaan puolisen tuntia hitsausharjoittelua ja tämmöistä jälkeä tuli
![]() Kuuppa nurin ja vesi pysyi sisällä ![]() ![]() Pohjamaalit pintaan ![]() Akseli alkaa olla valmis.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Punaisen viivan merkitys selviää tästä ![]() Ongin kattoluukun etummaisten rännien letkut ulos, josko sittenkään ei tarvita pilssipumppua ![]()
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Tilasin kiinalaisen WJ:n raitisilmasuodattimen. Leikkaamalla ja liimaamalla (tai no kolvilla sulatellen) tuli melkein sopiva. Lämppäriprojektista jääneillä solukumeilla tiivistelin systeemin tulipeltiin. Alkuperäiseen ritilään verrattuna lienee ihan ok. Kuvassa näkyvän aukinaisen reiän teippasin umpeen.
Näihin on amerikan foorumeilla parikin melko monimutkaista ohjetta, vaan eivät ota kantaa kuskin puolelta pyyhkijöiden vivuston alta tulevaan kanavaan. Dodge-puolella joku on tukkinut tämän pussitetulla uretaanilla - olisikohan hyvä ratkaisu, rännin pohjalle pitää tietysti jättää rako sadevesille..
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minähän tein helmat viime syksynä ja en noita ottanut huomioon.. Pitänee tarkastella nyt kun muutakin remonttia teen. Toistaiseksi on matot vielä pysyneet kuivina ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tässä kuvia purkuautosta sisältä, eka kuskin sitten apukuskin puoli:
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. Viimeksi muokannut hitsaa : 06.12.2023 14:25 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Tilailin amazonista tämmöisen kiinalaisen kopion jakiksen vivustosta:
ZJ:n 249:lle tämä ei tietenkään sovi suoraan, kun askartelin uuden palikan Sain homman pelaamaan
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Jeep zj 96- ECM ja taka-akseli | JEEPV8 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 09.07.2018 12:54 |
Myyty Jeep ZJ GrandCherokee -96, diesel | Jeep-Ukko | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 10.11.2015 21:20 |
GC ZJ-96 sähkökaavio? | pfihlman | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.11.2012 07:53 |
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ V8 -93-96 etujouset | Kepu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 26.10.2010 22:42 |
Annetaan Jeep ZJ kori vm -96 | rhm | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 9 | 28.12.2009 22:23 |