Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.02.2017, 18:52
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Takapuskuri


Suojatien edessä vuoroani odotellessa perään rysäytti tämmöinen

Vakuutusyhtiöltä tuli remonttirahaa.

Peräänajossa vaurioitunut muovipuskuri roskiin ja tilaille RAUTAA. Lainasin putkentaivuttimen ja sillä tuli tämmöistä jälkeä.




Kun sain tuon maalattua, tallilta kotiin ajellessa Urheilukadulla pysähdyin suojatien eteen. Takaa kuului tumps ja löytyi tämmöinen.


Ilmeisesti puskuri toimi kun ei ollut vääntyillyt, maalissa vaan vähän naarmua.. Ja taas tuli vakuutusyhtiöltä sponssia.

__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.02.2017, 18:57
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

33" renkaat


Etu- ja takajouset vaihtui Moogin CC784/2:siin. Pituusero:


RC:n 2" sarjassa olleet iskarit oli sopivan mittaiset samoin takana ollut 2" sisäänjouston rajoitus. Eteen porasin jousilautasiin reiät, veivasin kierteet ja laitoin 2 kiekkoa.

RC:n koiranluut oli liian pitkät, Bilteman kierrepakka ei pystynyt materiaaliin, mutta kunnollisella sai vähän lisää jengaa


Etulokasuojien levitys 2mm pellistä 33x12.5R15 renkaita varten.




Takakaaria piti hieman avartaa. Kuvassa on 31" rengas.



Ja tässä 33"


Palkkihelman päätä tuli myös lyhennettyä edestä ja takaa. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tehdä noista aikanaan tuon verran lyhemmät. Samoin edessä helmaputken ja lokasuojan putken yhdistämistä olisi voinut miettiä etukäteen, ettei kura lennä pitkin kylkeä.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.

Viimeksi muokannut hitsaa : 16.02.2017 19:46
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.02.2017, 19:45
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Palkkihelmat


Helmojen kohtaloa piti miettiä pitkään. Onneksi löytyi apua näiden tekemiseen

Vanha pois



Uusi tilalle. Palkki on 100x50x3 (vai x4?) ja jatkoksi hitsattu puolikas samaa joten yhteensä leveys 150mm.



Maali pintaan ja kovaa ajoa




Helmaputket ilmestyi paikalleen myöhemmin, prosessista ei ole kuvia tallessa.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.02.2017, 20:22
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Taka-akseli Ford 8.8"


Mahtava talvipäivä meni hakiessa Taavetista Ford Exploderin taka-akseli aihioksi. HP Dana 30 on löytynyt aiemmin, kuvasta voi tehdä vertailua ja kyllähän D30 on melkoinen rimpula.



Pari iltaa rälläköintiä ja Exploderin kiinnikkeet lähti kävelemään ja pintaruosteet pois. Hitsasin akseliputket banjoon kun nämä voi kuulemma pyörähtää. Tehtaalla ovat vain poranneet reiät läpi ja prässänneet terästapit. Ajelin murikan ja putken "väliin" vinottain katkaisulaikalla, niin sain suurimman osan ruosteesta pois. Lämmitin banjon MAPP-polttimella n 100-150 asteiseksi ja poltin kiinni 1/8 ympärysmitasta kerrallaan, puolta vaihtaen ettei akseli vääntyisi.



Amerikasta tuli paketti, jossa oli Artecin laserleikattu palapeli




Pikkuisen piti alatukivarsien kiinnikeitä säätää, käänsin niitä ylös niin ettei akselin alla roiku turhaan kantotutkia


Heppailin palat paikalleen ja sovittelin alle. Kaikki vaikutti hyvältä ja laskelmat täsmäsi.



Reilu tunti meni hitsaillessa lopullisesti kasaan.



Amerikasta tuli myös toinen paketti jossa Detroit locker. Jegsin $30 lentorahti Suomeen oli minusta kohtuullinen, kun tuo painaa toistakymmentä kiloa?




Kuljetuksessa oli tuo keskitapin pultti vääntynyt. Mistähän saisi korvikkeen?

Laitoin vanhan välityksen paikalleen, sovitus on tiukka mutta hieman lämpöä uunissa niin sujahti kohdalleen
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.02.2017, 20:36
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Magnum 5.9?


Kun laatikko oli punnerrettu paikalleen ja kaikki vaikutti hyvältä, kävikin näin



Ensimmäinen ajatus oli että aiempien viikkojen tuumailut isommasta koneesta saa nyt sitten toteuttaa. Hinaus tallin pihaan ja nopea diagnoosi tapahtuneesta





__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.02.2017, 20:47
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Laatikon huohotus (ja vetolevy)


Vetolevyn pultin kannat raapi "oravapeltiä" ja piti hirveetä mekkalaa. Yksi pultti oli löysällä ja tämä kiristämällä ei tilanne ratkennut vaan pientä naputusta kuului silti. Internetin mukaan vika voisi olla haljennut vetolevy. Vaihto-operaatio on astetta vaativampi, kun pitää ottaa laatikko irti

Samalla on hyvä hetki hoitaa laatikon huohotus kuntoon. Vakiona reikä on turbiinin takana öljypumpussa. Poraus, kierre, lukitetta ja tulppa.


Pumpun tiiviste / "o-rengas" oli aika haperossa kunnossa, vaikka päällepäin näytti hyvältä


Laatikon takastefa meni myös vaihtoon. Nuolella merkitty kanava minkä ainut tarkoitus on kuulemma se, että auto merkkaa parkkipaikan jos ko stefa vuotaa


Tiivisteet (takastefa, pumpun o-rengas ja pumpun tiiviste) kannattaa tietysti hankkia etukäteen mutta ne sai myös perjantaina kolmen aikaan haettua Helsinki Automatic Centeristä. Vaikutti olevan hyvä valikoima kaikenlaista laatikoihin liittyvää tavaraa hyllyssä.

(Laitan tähän kuvan siitä miten laatikon huohotusletkut vedettiin)

Vetolevyjä on yllättävän monenlaisia tarjolla. 5.9:ssä tietysti ulkoisesti tasapainotettu, mutta myös 5.2:sissa on kahdenlaista. Rockautosta tuli vääränlainen mutta sen sai sopimaan vähän dremelöimällä



Kuvan osa on ATP Z-341, chryslerin nro 53008669 vm 1993-1996 malleihin. Nuissa on 1 reikä pikkasen syrjässä kuten kuvasta näkyy. Toisaalta 1996 tehtaan kirjan mukaan oikea nro on 52118255 jota vastaavaa osaa ei ATP tee, mutta Pioneerilla on tämmöinen FRA527. Jos saan alle 5.9 lohkon, niin siihen tulisi ATP Z-332 eli chrysler 52118552 joka on enemmän erilainen (tasapainotuspunnuksella).

Pantojen säätö tuli tehtyä samalla ja hitsattua laatikon öljypohjaan tyhjennysproppu. Oikeat arvot pannan säätöön täällä.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.

Viimeksi muokannut hitsaa : 17.02.2017 09:00
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.02.2017, 09:07
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Askartelua


Konepelti irti, rälläkkä käteen ja Focus RS:n muoviset ritilät paikalleen (ebaysta). Kuva on huono pitää ottaa parempi.



Laitoin konehuoneen takapuolelle, niin poistaa paremmin lämpöä hitaassa ajossa / maastossa. Koetin katsoa etteivät sadevedet valu tuosta sähköosien päälle

Vinssin kanssa rekisterikilpi on aina tiellä tai sitten tukkimassa jäähdytysilman kulkua. Nippusidepatenttien tilalle tämmöinen saranoitu viritys


__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.02.2017, 10:22
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Välityksen sovitusta


Välitys meni paikalleen uunin ja prässin avulla, vetäisin vanhoilla pulteilla kiinni sovittelua varten. Uudet tulee viikon, kahden päästä. Kuvassa näkyy myös ABS:in rengas josta joka toinen nyppy rälläköity pois. Tällä saa Fordin ja Jeepin juttelemaan keskenään, tästä lisää myöhemmin..



Murikka paikalleen alkuperäisellä kuskinpuolen yksiosaisella (valurauta?) shimmillä ja tutkimaan backlashia. Mittakello näytti .32mm speksien ollessa 8-12 tuuman tuhannesosaa. Laskin että 2.6 tuhannesosaa pitää siirtää rattaita lähemmäs jotta ollaan keskellä ohjearvoja. Ohjeissa luki että 10/1000" shimmeissä on 7/1000" backslashissä. Kuskin puolelle siis .09 mm lisää shimmejä.



Kolmesta kohtaa mitattu backlash tälle setupille oli 9-10 tuuman tuhannesosaa eli laskut meni oikein. Levittelin öljyväriä rattaille ja tämmöinen kuvio. Seuraavaksi pitää pyytää asiantuntijan apua hienosäätöön, kun en ole itse tehnyt tämmöistä aiemmin


__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.02.2017, 20:47
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa Näytä viesti
Seuraavaksi pitää pyytää asiantuntijan apua hienosäätöön, kun en ole itse tehnyt tämmöistä aiemmin [/IMG]
Asiantuntijoita tuli kaksikin kappaletta ja ihan hyvältähän se kuvio näytti. Kunhan välityksen pultit tulevat niin laitan esijännitysshimmit paikalleen. Vetarit menee vasta kun irroitan nykyisestä akselista jarruhilppeet.

Sunnuntaipäivä meni askarrellessa perän koppaa. Tein renkaan 10mm teräksestä. Merkkasin reiät tuurnalla vanhan kannen mukaan, yksi kymmenestä meni vähän viereen. Etuperään kun teen vastaavan, otan neuvot käyttöön ja heppaan vanhan kannen kiinni niin tulee varmisti reiät oikeala jaolla.




Ja kopalle pahvimalli ja yhdestä palasta 6 millisestä.



Pientä hienosäätöä ja tuon saa hitsata kasaan.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.03.2017, 20:51
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Peräkoppa


Hain IKH:sta alkuperäisiä hieman pidemmät pultit ja pulttasin kopan rungon perään kiinni. Sitten vaan puolisen tuntia hitsausharjoittelua ja tämmöistä jälkeä tuli



Kuuppa nurin ja vesi pysyi sisällä



Pohjamaalit pintaan



Akseli alkaa olla valmis.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 31.08.2023, 21:01
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa Näytä viesti
Helmojen kohtaloa piti miettiä pitkään. Onneksi löytyi apua näiden tekemiseen
Pari lisää kuvaa helmaprojektista A-pilarin tienoilta kattoluukulliseen ZJ:hin vuosien takaa







Punaisen viivan merkitys selviää tästä



Ongin kattoluukun etummaisten rännien letkut ulos, josko sittenkään ei tarvita pilssipumppua Eipä tullut mieleenkään että laskevat helmojen sisään eikä näistä letkuista kyllä ollut mitään havaintoa aikoinaan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-08-30 at 14.45.33.png‎
Views:	2394
Size:	1,48 Mt
ID:	105303   Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-08-30 at 14.45.02.png‎
Views:	2378
Size:	1,30 Mt
ID:	105304   Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-08-30 at 14.42.55.png‎
Views:	2369
Size:	1,26 Mt
ID:	105306   Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-08-31 at 21.51.54.png‎
Views:	2347
Size:	1,60 Mt
ID:	105307   Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-08-31 at 21.58.48.png‎
Views:	2346
Size:	1,42 Mt
ID:	105308  

__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.09.2023, 19:39
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Tilasin kiinalaisen WJ:n raitisilmasuodattimen. Leikkaamalla ja liimaamalla (tai no kolvilla sulatellen) tuli melkein sopiva. Lämppäriprojektista jääneillä solukumeilla tiivistelin systeemin tulipeltiin. Alkuperäiseen ritilään verrattuna lienee ihan ok. Kuvassa näkyvän aukinaisen reiän teippasin umpeen.


Näihin on amerikan foorumeilla parikin melko monimutkaista ohjetta, vaan eivät ota kantaa kuskin puolelta pyyhkijöiden vivuston alta tulevaan kanavaan. Dodge-puolella joku on tukkinut tämän pussitetulla uretaanilla - olisikohan hyvä ratkaisu, rännin pohjalle pitää tietysti jättää rako sadevesille..
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-09-10 at 20.14.19.jpg‎
Views:	2031
Size:	210,7 Kt
ID:	105409  
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.09.2023, 08:08
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Lainaus:
Ongin kattoluukun etummaisten rännien letkut ulos, josko sittenkään ei tarvita pilssipumppua Eipä tullut mieleenkään että laskevat helmojen sisään eikä näistä letkuista kyllä ollut mitään havaintoa aikoinaan.
Pääseekö noihin letkuihin käsiksi sisäpuolelta?
Minähän tein helmat viime syksynä ja en noita ottanut huomioon..
Pitänee tarkastella nyt kun muutakin remonttia teen.

Toistaiseksi on matot vielä pysyneet kuivina
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.12.2023, 13:49
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Machist Näytä viesti
Pääseekö noihin letkuihin käsiksi sisäpuolelta?
Toistaiseksi on matot vielä pysyneet kuivina
Ei sisäpuolelta helposti - pitäisi purkaa sulaketaulu tai sitten vastaavasti kuskin puolelta - mutta ulkoa käsin onnistuin itse onkimaan letkut tuossa kuvassakin näkyvän tulpan kautta ja tein siihen tulppaan myös reiän mistä letku tulee nyt läpi.

Tässä kuvia purkuautosta sisältä, eka kuskin sitten apukuskin puoli:

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-12-06 at 14.19.34.png‎
Views:	1190
Size:	1,86 Mt
ID:	105848   Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-12-06 at 14.20.07.png‎
Views:	1197
Size:	215,8 Kt
ID:	105849  
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.

Viimeksi muokannut hitsaa : 06.12.2023 14:25
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 06.12.2023, 14:30
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Tilailin amazonista tämmöisen kiinalaisen kopion jakiksen vivustosta:


ZJ:n 249:lle tämä ei tietenkään sovi suoraan, kun askartelin uuden palikan


Sain homman pelaamaan
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-12-06 at 14.24.58.jpg‎
Views:	1144
Size:	266,7 Kt
ID:	105850   Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-12-06 at 14.23.47.png‎
Views:	1141
Size:	1,09 Mt
ID:	105851   Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-12-06 at 14.23.36.jpg‎
Views:	1189
Size:	185,6 Kt
ID:	105852  
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Jeep zj 96- ECM ja taka-akseli JEEPV8 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 09.07.2018 12:54
Myyty Jeep ZJ GrandCherokee -96, diesel Jeep-Ukko O/M/V Ajoneuvot 0 10.11.2015 21:20
GC ZJ-96 sähkökaavio? pfihlman Tekniikka & Jutustelu 0 04.11.2012 07:53
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ V8 -93-96 etujouset Kepu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 26.10.2010 22:42
Annetaan Jeep ZJ kori vm -96 rhm O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 28.12.2009 22:23


Sivu luotu: 23:34 (GMT +2).