![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mallailua superwinch EP 9:llä. Aisojen väli noin 65cm. Tarkoittaa siis ettei isorunkoinen ihan mahdu 12v versiona, moottorin pituus ratkaisee. Korkeus taas noin 11 cm. Kuvasta näkee että puskuriin on helppo tehdä ylätaso jolle vinssin saa koska runkoaisa ja puskurin "ylätaso" samalla korkeudella. Eipä hätää sillä vinssi on helppo virittää korkeammalle jolloin isorunkoinen tod.näk mahtuu. Pitää vai porata uudet reiät etukiinnikkeille ja tehdä levyn pätkä joka tulee runkoaisojen päälle pulteilla kiinni + puskuriin ja siihen vinssin takakiinnikkeet. Kidalle uusi reikä yläosaan. En oikein ymmärrä tämän puskurin ideaa, onko se vakio mekaaniselle tehty ja alhaalla kardaanin takia. Tuossa ylhäällä vinssi on melkosen nami paikassa operointimielessä. EP9 menisi pohjallekkin ja pikkasen kun siirtää cooleria ylös niin releboksikin mahtuu sen vakiopaikkaan. Huoltoystävällisyyden nimissä kyllä muutan tuon releen niin ettei sen kanssa tarvitse temuta jos moottoria joutuisi purkamaan/vaihtamaan. Katsotaan nyt tuleeko tää pikkuvinssi tähän vai otetaanko suoraan DV-12/15 tai joku vastaava. Tässähän on risa moottori joten joutuisi kuitenkin hommaamaan sellaisen. Jos jollain ylitsy 12V laatu moottori niin voin vaihtaa sen räikän alkuperäiseen 24V mottiin. SUPERWINCH EP9 on 9000 lbs (4082kg), 156:1 välitys ja 4.6 heppanen motti alunperin. Voitettu jostain suunnistuskisasta aikanaan ja ollut vain takavinssinä räkytäkyssä 24v motilla. Ollut näköjään jossain maalauksessakin paikallaan kun ihan keltainen. Pitihän se kokeilla että kyllä tohon räikänkin saisi mutta vaatisi vähän viritttämistä ja maski pitäisi silputa.
Viimeksi muokannut mikjus : 03.02.2017 10:12 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mukavan näköinen projekti. Omakin hdj tallissa , se valkea jonka helmapalkki kuvia löysit fasesta. Mutta asiaan, mistä tilasit puskureita? Hinta ja rahtikulut kiinnostaisi. Omassa vakio puskurit paikoillaan. Ajattelin tehdä ne itse, mutta jos jostakin sais tilattua järkihintaiset valmiit puskurit.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() http://www.sklep.fabryka4x4.pl/sklep...nd-cruiser-j80 Alvittomat hinnat Etupuskuri 1626zl ~378€ Etupuskuriin LED DLR valot 300zl ~69€ Takapuskuri 1219zl ~283€ alumiininen skidplate 485zl ~112€ Kuljetus 685zl ~ 159€ Kaveri tilas kanssa mutta taitaa hakea ne itse Puolasta ja sille tuli vielä kattotelinekkin. Nii ja laita kuvia kun saat kylkiputket laitettua. Mulla alkaa kanssa laikkahommat kunhan saan palkkimateriaalia. Hankalaa kun ei ole omassa "varastossa" mitään metallitavaraa, pitäisi hommata yleistarvikkeita eli palkkia, putkea ja levyä (jostain romulavalta esim.). Viimeksi muokannut mikjus : 03.02.2017 16:16 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Takapuskuria paikalleen. Koukku otettu kiinnityksessä huomioon. Sivusta kahdella pultilla per puoli kiinni ja optio porata kaksi lisää. Spacereita mukana jos ei ole koukkua. Täytyy kattoo miten koukun kiinnitys taakse tulee ja tarittaessa porata pari reikää puskuriin sitä varten. Voi olla vaan tässä vaiheessa turhaa kun koukku varmaan vaihdettava paremmin droppaavaan ja lisäksi sen runko on jo yhdestä kohtaa läpimätä. Täytyy varmaan se jenkkikoukku tilata. Se tuli mieleen että voisiko takarungon päästä rällätä pois vakio "puskurin" jämät runkoaisojen välistä kokonaan, vai ovatko ne tarkeäkin osa runkoa?
Sitten otinkin levikkeet käsittelyyn ja aloitin takapäästä. Pientä rälläköintiä ja kuumilmapistoolilla lämmittelyä niin istuu aika hyvin. Ainoastaa yhden levikkeen kanssa oli ongelmia kun lämmitin liikaa ja poraruuvi upposi muoviin niin ettei saanut enää auki, vääntäessä sitten mursi palan reiän kohdalta, täytyy korjata esim. muoviprikkalla se. Pellin ja levikkeen väliin tulee vielä tiiviste. Etupää paikalleen. Hieman enemmän pakottamista ja lämmittämistä vaati päät. Semmoset tuli Aika hyvä. Vielä kun saa tiivisteiden kanssa paikalleen kun se tuntuu olevan aika nafti menemään levikkeen reunaa ja vaatii ehkä hiomista tms. Sovitus oli poraruuveilla mutta lopullinen asennus M6 niittimuttereilla. Pitää vaan mustat sopivat pultit hommata, mielellään kuusikolo ja lättä tai kupukanta. Reiät piti porata 9mm niittimuttereita varten ja maalasin ne ferrexillä. Täytyy vielä ennen levikkeiden asennusta hieroa kaikki ruosteet alta pois ja vetää ferrexiä tms. pintaan. Levikkeiden ja helmapalkin väliin jää pieni rako mutta pitää sitä tutkia kun pääsee niitä rakentelemaan. Viimeksi muokannut mikjus : 05.02.2017 15:37 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
-ISORY OFFROAD- |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tästä tulee hieno
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Velipojalta omatekonen niittimutteripyssy lainaan niin ei menny montaa minuuttia hommassa
Valmis. Jotkut tuli kaltevaan tasoon muuta ne oli helppo naputella suoraan kun pisti pitkän pultin kiinni. Sitten etupuskurin kimppuun. Laitoin myös välijäähylle pari kiinnikettä lisää alapuolelle kun niittimuttereilla sai ne kätevästi suljetun palkin kylkeen kiinni. Idea on tehdä mahdolliseksi laittaa vinssi "ylätasolle" että isorunkoinen mahtuu paikalleen. Uusi kidan paikka. Alemman kidan päälle teen kilvelle kiinnikkeet niin jää piiloon. Jos haluaa asentaa vinssin "alatasolle" niin kilven voi laittaa ylemmän reiän päälle. Uuden ja vanhan kidan välissä näkyy kaksi pulttia jotka ovat vinssin etukiinnikkeet. Ongelma on että vinssin takapää on nyt tyhjän päällä. Tämä ratkaistaan niin että tulee X milliä paksu L-rauta 110x180x760 mm joka pulttautuu rungon päälle neljällä pultilla ja puskurin naamatauluun neljällä pultillä, 2 x kidan pultit + 2 x skidplaten pultit joille ei vielä reikiä. Kuulostaisiko tämä kestävältä ratkaisulta? Vinssi "yläpedillä" josta paljon helpompi operoida sitä. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Carling tyyppisiä nappeja tuli soviteltua ja kairasin niille tilaa mankan päälle. Just ja just mahtuu, pysyvät ehkä paikallaankin. Kehyksen kanssa ei mahdu mutta pelkkä nappi meni paikalleen kun makitalla teki tilaa. Pinta on valitettavasti kalteva alkuperäisten nappien mukaan ja vaikeutti asennusta. Veikkaan että alimpien napojen kanssa pitää katsoa etteivät osu mankkaan. Luultavasti riittää napit ja vielä on 4 alkuperäistä paikkaa tyhjänä. Napit eivät ole tulossa kaikki tähän vaan ovat vain sovituksessa.
Kiinan laatu on vaihtelevaa kun yksi Winch IN OUT on ok mutta toinen ei ole palautuvaa mallia. No ei hintakaan ole kuin halvimmillaan noin 3e/kpl ja kalleimmat AOB napit jotain 8€. AOB:lla näyttäisi muuten olevan uudempiin cruisereihin yms. sopivia nappeja mutta ovat vähän kalliimpia http://www.aironboard.co.uk/online/. Täytyy vielä viritellä näille kauhea määrä johtoa kun saan keksittyä paikan sulakerasialle ja releille. Viimeksi muokannut mikjus : 16.02.2017 16:02 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Laikka soimaan. Ei uskois että on 27v vanhan toyotan helma, ei yhtään ruostetta sisällä. Ainoo vika on lontti jonka itse tein kun tiputin auton keulan pukeilta niin että pukki paino helman kasaan.
Sovitusta. Etureunasta pitää kaventaa jos haluaa täydelliseen linjaan. Tarvii varmaan vetää toi lippa vähän matalammaks kun palkki niin helppo hitsaa takaa kii. Huomenna jos kaventelis ton ja miettis minkälaista extra tukea laittas tonne kotelon sisään. Tuntuu niin hurjalta toi jämerä palkki ohuessa pellissä kiinni, kai se sitten jäykistyy pitkillä saumoilla. Kylkeen tulee kuitenkin vielä 42? putkesta ohjurit/astinlaudat. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Huomenna jos kaventelis ton ja miettis minkälaista extra tukea laittas tonne kotelon sisään. Tuntuu niin hurjalta toi jämerä palkki ohuessa pellissä kiinni, kai se sitten jäykistyy pitkillä saumoilla. Kylkeen tulee kuitenkin vielä 42? putkesta ohjurit/astinlaudat.
Hojoon ainakin hitsailin siivut 2mm peltiä kotelon sisälle vinoon. Ylhäältä kiinni sinne peltien saumaan ja alhaalta ulkopellin ja palkin rajaan. Lukitsi mukavasti sen pistehitsisauman samalla. Sisäreunaa taisin ankkuroida latan pätkillä pohjan koteloihin. Vaan perskeles, kyllä hodari on vaan on viimeisiä oikeita ruisereita. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Hienoa jälkeä
![]() ![]()
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |