![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Juuri sama hankinta odottamassa täälläkin. Meinasitko tehdä mitään tasauspyörästön rattaille?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ei ollut tarkoitus mutta sitten vasta näkee kun avaa.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Viikonloppuna tuli asennettu +100mm korotussarja. Etupään vanha vs uusi jousi.
Paikallaan. Takapäästä löytyi heti vähän tutkittavaa. Pohjaanlyönti kumeja ei ole kummallakaan puolella jäljellä muuta kuin pultit ja palat metallia. Apparin puolen takanapa vuotaa. Jarrukilpi osittain lahonnut jommalta kummalta puolelta. Takaperän pinionissa aivan minimaalinen alkava väljä, no murikka on vaihtumassa joten ei merkitystä. Uusi vs vanha takajousi. Takapää valmis. Takapanhard kuskin puoli Takapanhard apparin puoli. On siis noin 3cm eroa. Säädettävät panhardit eivät olleet siis turha ostos. Pakoputki huonona Vain oli sitä joku jo korjaillutkin ![]() Valmis ja "stinkbug" tästä tuli kuten veikattiinkin. Takapää noin 6cm korkeammalla. Puuttuu puskurit vielä painosta. Perän korkeutta voisi kompensoida laittamalla eteen tekemäni +50mm palikat mutta keula korotus olisi silloin +6", 5 asteen casterin korjauksellakin oltaisiin vielä pari astetta miinuksella ja vaatisi siis esim. etutukivarsien takapään tiputusta tms. Täytynee tyytyä tähän jos keula ei enempää droppaa rautapuskuri+vinssi kombinaatiolla. Takajousi ei mielellään lähtisi lyhyempiin vaihtamaan mutta sekin on vaihtoehto. Painoa voisi ehkä helpottaa siirtämällä akut takakontiin mutta en tunne salamarauta tekniikkaa joten sekin jää tutkittavaksi. Ajatuksissa oli kairata akuille kotelo lattian alle paikkaan jossa varapyörä oli rungon välissä. Sillä saisi noin 32kg painoa keulasta pois. Enpä tiedä kannattaneeko, aika iso homma ja sitten akut hankalassa paikassa. Yhteenvetona etupään OME 850J +100Kg toi korkeutta lisää vakiosta 10cm kuten pitikin ja takapään OME 863J +200kg noin 10,5cm. Takapää oli vakionakin +5cm korkeampi kuin keula. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Joulu on taas. Puskurit saapuivat. Alkaisi olemaan aikalailla kamat että pääsee rakentelemaan kunnolla. Kylkiputki/palkki materiaali vielä uupuu. Offipalstan Facebookista bongasin jonkun valkean hdjn johon ko. operaatio oli aloitettu ja sain mitat matskulle. Helma auki ja tilalle 120x60x3 palkki, pituus näyttäisi olevat aika tarkalleen 184cm mutta lopullinen pituus tulee miten päät viistää. Kylkeen varmaan pyöreestä putkesta astinlauta/ohjuri. Tämä on sellainen kolmen kauppa eli samalla pitäisi sovittaa puskurit, levikkeet ja helmapalkki.
Takapuskurin kanssa pitää koukkua miettiä. Nykyinen varmaan menee paikalleen jos poraa uuteen puskuriin kaksi reikää. Ongelma on vain että koukkua pitäis dropata korotuksen verran ja se pitäisi olla helposti irroitettava. Ajattelin jos vaihtaisi tähän jenkkikoukun joka on helposti irroitettava. Koukun runko lienee oltava tehdastekoinen? Euro4x4 partsilla olis jenkkikoukun runko noin 150e ja siihen löytys ainakin 10cm droppi koukku. Miten on vaan näiden laillisuuspuoli? Pitääkö näissä olla jotain merkintöjä tms. että kelpaa täällä euvostoliitossa? Tässä mallissa vinssi on tosi alhaalla että puskurin etuylityksen lisäys on saatu minimoitua. Peltinen ovi piti pikapikaa eristää että pääsee ähertäämään lämpimämmässä tallissa. 50mm finfoami meni kivasti paikalleen ja ladoitus reunoille joilla sai nitkahtaneen oven rakoset piiloon. Vielä päällilevytys, lukitusmekanismit ja muutama lista niin on valmis. Sitten pitää vielä nosto ovea vähän tilkitä että pysyisi lämmöt sisällä. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Paljos on edessä mitta navan keskeltä pyöränkaareen?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Muistinvaraisesti heitän 60 cm.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Puskuria soviteltu. Alhaalta runkoon kaksi pulttia per puoli alkuperäisten vetopisteiden paikalle ja sivuilla kolme pienempää pulttia per puoli. Yksi sivupultin reikä ei ihan täydellisesti osu kohdalleen ja vaatinee vinkua.
Vinssin kolo on reilu, helppo operoida. Voi vaan olla melkonen mäskialla kun alle tulee panssari. Mietin vain noita isorunkoisia vinssejä, että mahtuvatko aisojen väliin. Laikkasin maskin alareunan pellin pois että vinssin voi suoraan nostaa paikalleen kun maskin irrottaa. Täytyy vielä tehdä pari lisätukea ettei pellit lärpätä. Maskikaan ei ole kiinni kuin yläreunasta kun umpioiden muovikiinnikkeet murtuneet pois sivuilta. Viimeksi muokannut mikjus : 02.02.2017 08:38 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
peura bj safaripeli | lampola | Maasturiprojektit | 14 | 03.04.2015 23:37 |
toyota hj 80 full time wd v. 1990 | lelu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.02.2012 13:00 |
Myyty Suzuki Samurai 1989 safaripeli | 0201346 | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.09.2011 12:03 |
Myyty Suzuki Vitara 1990 projekti | helenal | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.11.2009 18:08 |
Myydään TOYOTA LAND-CRUISER HZJ-80 VM 1990 (10500e) | pasleh | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 17.06.2009 19:24 |