Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.01.2017, 14:51
HendriXXX HendriXXX ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.15
Sijainti: KuUSAmo
Viestit: 54
Perusasetus

Kaikennäköistä vittuilua ne trafin torspot keksiikin, helevetti! Onneksi ei itsellä ole yhtään nokilekaa, vaan bensalla mennään niinku on menty tähänkin asti.
Vaan onhan se ihan varma saatana että ne keksii vanhoille, isokoneisille bensoillekki vielä jotakin! Ekana saavat tuon GPS vakoilu homman läpi ni siitä se alkaa sitte vanhempien autojen omistajien päähän potkiminen..

Saattaa alkaa pisnekset kukoistaa dpf pönttöjen asentajilla, ja softien koodaajilla ku +10v vanhoja merssuja ja vaginoita pomppaa leimasta. Niitä sitten hierotaan leimakuntoon joka vuosi, ku jääpi jonkun satkun päähän tyyppikilven arvoista.

__________________
Chrysler 300 4d ht, 383-4bbl, -66
Chrysler LeBaron 2.2 Turbo GTC -89
Toyota Hiace 2.4D -86
Mercedes-Benz C 200D -94
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.01.2017, 15:21
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Ku olis niin lyhyt työmatka, että vois ajella bensalla, niin olis kaikki helpompaa. Ainakin aikana ennen vakoiluboksia.
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.01.2017, 15:27
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HendriXXX Näytä viesti
Kaikennäköistä vittuilua ne trafin torspot keksiikin, helevetti! Onneksi ei itsellä ole yhtään nokilekaa, vaan bensalla mennään niinku on menty tähänkin asti.
Vaan onhan se ihan varma saatana että ne keksii vanhoille, isokoneisille bensoillekki vielä jotakin! Ekana saavat tuon GPS vakoilu homman läpi ni siitä se alkaa sitte vanhempien autojen omistajien päähän potkiminen..

Saattaa alkaa pisnekset kukoistaa dpf pönttöjen asentajilla, ja softien koodaajilla ku +10v vanhoja merssuja ja vaginoita pomppaa leimasta. Niitä sitten hierotaan leimakuntoon joka vuosi, ku jääpi jonkun satkun päähän tyyppikilven arvoista.
Eikös se vanhojen bensa (ja diesel) autojen kuolemaan ajo ole alkanut muutenkin, tai alkaa viimeistään siinnä vaiheessa, jos tuo GPS homma menee läpi.
Toivottavasti joku päätöksen tekijöistä tulisi järkiinsä ja laittaisi kapuloita rattaisiin ja koko paikannus homma kuopattaisiin.


Lähinnä tuohon vanhojen takaa ajoon.
Bernerin näkemys, OBD pistokkeeseen on helppo kytkeä GPS laite. Kun OBD on lähes kaikissa autoissa.

Minunkin pihassa useampi, jossa ei OBD:tä ole.
Ja jos sen asentaisikin, niin ei -60 luvun jenkeissä paljoa tietoa saisi kulkemaan.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.01.2017, 17:48
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Matti varmaan kertoo meille selkokielellä onko syytä paniikkiin ja jos on, niin minkä autojen omistajat saavat panikoida.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.01.2017, 18:34
khager khager ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.07.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 208
Perusasetus

Täytyy alkaa väsäämään eco-softaa tuohon omaan octavia TDI
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.01.2017, 22:44
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Matti varmaan kertoo meille selkokielellä onko syytä paniikkiin ja jos on, niin minkä autojen omistajat saavat panikoida.
Kyseinen k-arvo löytyy kaikista vanhoistakin (80-luvultakin) dieseleistä jostain päin autoa, valmistajankilvestä tai yleisemmin jostain muualta. Neliön sisällä joku lukema, vanhemmissa japanilaisissa alumiiniteipin palasella rintapellissä. Tämä arvo on tyyppihyväksynnässä saatu k-arvo lisättynä 0.5:llä. Eli nykyisissä hiukkasloukkuautoissa se on 0.5 tai 0.51. Niistä ei normaalisti tuu mitään, joten ei hätiä. Eniten ongelmia karstoittuneissa EGR:n pilaamissa koneissa.

Tämä vähän outo tempaus taas Trafilta, kyseinen savutusarvo kun ei ole pakollisten joukossa rekisteritiedoissa (tämän vuosikymmenen vehkeisiin kyllä tulee yleensä Trafin tyyppitiedoista) eikä tuota tarraakaan ole koskaan vaadittu mihinkään autoon.

Ei hajua minkä verran katsastuksessa jaksetaan yleisesti lähteä kaivelemaan mallikohtaisia raja-arvoja jos oletusarvoilla testi menee läpi. Mutta on tosiaan päinvastaisiakin tapauksia, esim. Fordilla ja Mersulla on Euro4-malleja, jotka saavat tupruttaa jopa yli 2, vaikka yleinen raja 1.5. Joku vanha Ooppelin Corsa on, jossa rajana 4.0 eli sama mikä ajokieltoraja. Näitä on ennenkin noudatettu. HJ61:n 12H-T:ssa 3.2, eli himpun isompi mitä normaali 3 tän ikäsissä turboissa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.01.2017, 07:40
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Pitää yrittää etsiä noilla spekseillä tuo K-arvo. Näkeekö jostain Trafin tiedoista tuon vai löytyykö se tieto vain autosta etsimällä? Ja toisaalta jos sitä tietoa ei ole trafin sivuilla, eikä sitä ole vaadittu autoon niin mikä estää "tuhoamasta" tätä tietoa autosta? Jos se on joku erillinen tarra niin ottaa sen pois tai jos se on tyyppikilvessä niin juuri sopivasti siihen kohtaan joku naarmu niin siitä ei saa selvää. Vai tyssääkö homma sitten siihen että tyyppikilvessä ei saa olla tälläistä naarmua?

Ja mitä tuo vaikuttaa taas peleihin missä on egr tulpattu ja dpf heivattu mäkeen?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.01.2017, 08:45
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Pitää yrittää etsiä noilla spekseillä tuo K-arvo. Näkeekö jostain Trafin tiedoista tuon vai löytyykö se tieto vain autosta etsimällä? Ja toisaalta jos sitä tietoa ei ole trafin sivuilla, eikä sitä ole vaadittu autoon niin mikä estää "tuhoamasta" tätä tietoa autosta? Jos se on joku erillinen tarra niin ottaa sen pois tai jos se on tyyppikilvessä niin juuri sopivasti siihen kohtaan joku naarmu niin siitä ei saa selvää. Vai tyssääkö homma sitten siihen että tyyppikilvessä ei saa olla tälläistä naarmua?

Ja mitä tuo vaikuttaa taas peleihin missä on egr tulpattu ja dpf heivattu mäkeen?
Katsastuksen arvosteluperusteissa (http://www.trafi.fi/filebank/a/13249...uperusteet.pdf) ainakin sanotaan, että valmistajan kilpi pitää olla selkeästi luettavissa, tai muuten tulee hylky. Eikös se ollut kuitenkin niin, että tyyppikilpi tulee löytyä autosta vasta 1993 lähtien. Tyyppikilven tiedoisa löytyi tällainen http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...aaraaminen.pdf mutta tuossa ei puhuta mitään päästöistä.

Hyundain kilpi: http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ala-riko-tyyppikilpea
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.01.2017, 12:04
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Jaa se voi olla tuo tarrakin. Kaverilla oli tuosta tarralapusta oven vieressä kulmasta lähtenyt pala pois. Siinä ollut mitään tekstiä edes. Sen leima hylättiin sen takia. Uusi tarra ois maksanut muistaakseni 400€? No se otti kuvan siitä, Paintilla maalasi sen kulmapalan saman väriseksi kuin muun. Sitten firmassa värilaserilla tulosti kuvan. Leikkasi kirjanpäällystyskalvosta oikean kokoisen suojakalvon. Paperin alle vähän liimaa ja sitten tuo kalvo siihen päälle niin että se menee reunojen yli. Meni leimasta läpi Jos Trafilla ei tuota tietoa ole, autossa on tuollainen tarralappu niin tuon voi itse sitten fixailla vähän isommaksi arvoksi jos ei meinaa läpi mennä. Tekee tarran suoraan vanhan päälle niin ei se sieltä alta näy.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.01.2017, 22:50
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Ja mitä tuo vaikuttaa taas peleihin missä on egr tulpattu ja dpf heivattu mäkeen?
Testasin tavallaan ja aiheutti uuden yrityksen, mutta pienellä jumpalla kuitenkin.

Kyseinen auto on Euro V luokassa ja kun tuota K-arvoa ei tarrasta löydy, niin raja on 1,5. Olin laittanut ohjelman "vakiotasolle", mutta silti savutti 1,8 - 1,9 arvoisesti. Parin tunnin pähkäilyn jälkeen tajusin, että uusien ohjelmien parametreissa oli "low boos fueling"-parametri ja se vaikutti myös sillä "vakiotasolla". Eli pölläytti mustaa ahtopaineiden nopeammaksi nostamiseksi. Aiheutti vaan sen, että piti ajaa taas alkuperäinen ohjelma moottorinohjaukseen ja sitten K-arvo olikin 0,3. Tämänmallisissa autoissa on alkuperäismaassa hiukkassuodatin ja ureavehkeet, mutta tässä ei ikinä ole ollutkaan, kun se on tehty maahan, jossa ei rikitöntä dieseliä ole.

Pointti siis se, että menee (ainakin jotkut) alle sen 0,5, vaikka ei hiukkassuodatinta olekaan (enää), mutta voi vaatia vakio-ohjelman ja se tietty työlästä, jos sitä ei voi itse laittaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.01.2017, 14:30
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Emännän vw passat 2001 2,5 v6 tdi. 4-5 vuotta sitten ostettu. 4 kertaa meidän toimesta katsastettu.
Joka kerta 2,5-2,6 lukemia. (Vanha max 3)

En oo pelästynyt että olisi mitään vikaa, kun ei kerta muuksi muutu.
Olen vain ajatellut, että taitaa ohjelmointi olla tehty tuon mukaiseksi.
Noin 10 vuotta sitten Turbotech Karalan ohjelmoima. Tehoo/vääntöä maksimi mitä kaksois massa pyörä antaa periksi.
Normaali ajossa ei pölläyttele. Rivakassa kiihdytyksessä puskee mustaa.
Ja kuormittamaton polkaisu (katsastuksen testi) pölläyttää.

Tyyppikilvessä näkyy olevan 1,30.

Täytynee ruveta opetteleen itsekin tuo ohjelmointi homma... täyden version rosstech kaapeli + vcds löytyy itseltäni.


--

Nuihin Hj61siin.
Rakentelin aikoinasn Dodge RamVanin 12H-T mootorilla.
Sinäänsä ihan perus vakio, purettaessa Toyotan mittarissa oli jotain 350 tkm, muistaakseni.
Hukkaporttiin laitoin rinnalle lisä jousta. Ja syöttöruuvia vähän syöttöä isommalleen.

Katsastuksiin en koskaan ruuvannut pienemmälle.
Arvot oli aina 0,1.

Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 21.01.2017 14:32
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.01.2017, 18:39
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Eikös se vanhojen bensa (ja diesel) autojen kuolemaan ajo ole alkanut muutenkin, tai alkaa viimeistään siinnä vaiheessa, jos tuo GPS homma menee läpi.
Toivottavasti joku päätöksen tekijöistä tulisi järkiinsä ja laittaisi kapuloita rattaisiin ja koko paikannus homma kuopattaisiin.


Lähinnä tuohon vanhojen takaa ajoon.
Bernerin näkemys, OBD pistokkeeseen on helppo kytkeä GPS laite. Kun OBD on lähes kaikissa autoissa.

Minunkin pihassa useampi, jossa ei OBD:tä ole.
Ja jos sen asentaisikin, niin ei -60 luvun jenkeissä paljoa tietoa saisi kulkemaan.
Eikös se Berneri meinannu että jos ei ole OBD:tä, niin se on helppo ja nopea asentaa vanhoihinkin autoihin
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.01.2017, 19:18
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Yksinkertaista, kaikki vanhat nokivasarat paaliin ja ostetaan uusia.
Kaipa ne vanhat bentsiini vekottimetkin melekosia saastuttajia on?
Sama ohje niillekin.
Pieni Suomi taas koko mualimmoo pelastamassa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.01.2017, 19:33
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Koskee käsittääkseni aivan kaikkia vuosimallista riippumatta.
Jos ei arvoa ole annettu niin mennään samoilla raja-arvoilla kun tähänkin asti.
Mut mitä koneelta yleisimpiä malleja kattelin niin ei montaa ollut mistä olis puuttunut.
Esim. oma hj61 k-arvo nykyään 2.
Ja tääkin laki ollut jo 1,5 kuukautta voimas, mut ei ainakaan tääl päin oo korjaamoja ohjeistettu mitenkään ko. hommasta, vasta kun tänään kun se lukee lehdissä.
Kai tollanenki olisi pitäny ite kaivaa aikasemmin trafin sivuilta.
Ihan ku ei muuta tekemistä olis kun kytätä mitä ne siel on tänään keksiny muuttaa
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.01.2017, 19:44
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Eiks vanhemmissa ole se mustansavun ruuvi, siitä toiseen suuntaan et just pysyy käynnissä, niin luulisi ettei k arvot ylittyisi
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.01.2017, 21:07
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

http://www.autotieto.net/pakokaasut/diesel.htm
Vapari k-arvo 2,5 ja turbo 3. Nämä siis vanhat rajat
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Vanhojen valaisinten kupuja ismo O/M/V Muut 0 05.05.2013 16:40
Vanhojen topiccien kuvat panzer Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 1 03.04.2009 14:58
Ongelmia vanhojen juttujen kanssa Heguli Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 2 30.08.2008 19:30
vanhojen sotaratsujen etsintä evo2 Chit-Chat 1 07.03.2005 15:40
Vanhojen maastureiden safariluotettavuus Tekniikka & Jutustelu 7 08.06.2004 08:04


Sivu luotu: 02:54 (GMT +2).