Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vanhojen dieseleiden leimaus muuttuu? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148657)

Nerd-O 16.01.2017 11:48

Vanhojen dieseleiden leimaus muuttuu?
 
http://tekniikanmaailma.fi/autot/tra...ia-hylkayksia/

Tuo ihme K-kerroin ei sano kyllä yhtään mitään, mutta kuullostaa sellaiselta, mitä yksikään auto ei vakiona varmaan läpäise. Jos tuota ei läpäise niin pitääkö sitten asennella hiukkassuodattimia?

astalo 16.01.2017 12:18

Tuohan tarkoittaa että jatkossa nokiarvo saa olla maksimissaan valmistajan ilmoittama, kun tähän asti on menty vuosimallin määräämällä raja-arvolla.

Luoppis 16.01.2017 12:38

Missä kohtaa tyyppikilpeä toi muka lukee? Ja entäs jos valmistaja ei ole kyseistä kerrointa edes ilmoittanut?

Timo_L 16.01.2017 12:52

Kuulostaa taas juuri siltä, että tulen edelleenkin pysymään tyytyväisenä bensa V-8:n käyttäjänä :cool: ..ei siinä, että olisi tähänkään päivään mennessä ollut mitään hinkua siirtyä nokivasaroiden käyttäjäksi :D

Nerd-O 16.01.2017 14:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja astalo (Viesti 1332748)
Tuohan tarkoittaa että jatkossa nokiarvo saa olla maksimissaan valmistajan ilmoittama, kun tähän asti on menty vuosimallin määräämällä raja-arvolla.

Tuossa vaan voi olla pieni ongelma kun ei nuo valmistajan ilmoitukset ole ihan paikkaansa pitänyt. Mitä jos et millään saa sitä arvoa täyttymään? Sit pitää alkaa investoimaan lisäsuodattimiin tms. Ja lopulta paljastuu että koko auto ei ole ikinä täyttänytkään koko alkuperäistä arvoa.

Jeep-Ukko 16.01.2017 14:46

Ja ilmiesesti jos tehdään moottori swap, auto jossa ei tehtaalta ole kyseistä moottoria, mennään yleis arvojen mukaan?

HendriXXX 16.01.2017 14:51

Kaikennäköistä vittuilua ne trafin torspot keksiikin, helevetti! Onneksi ei itsellä ole yhtään nokilekaa, vaan bensalla mennään niinku on menty tähänkin asti.
Vaan onhan se ihan varma saatana että ne keksii vanhoille, isokoneisille bensoillekki vielä jotakin! Ekana saavat tuon GPS vakoilu homman läpi ni siitä se alkaa sitte vanhempien autojen omistajien päähän potkiminen..

Saattaa alkaa pisnekset kukoistaa dpf pönttöjen asentajilla, ja softien koodaajilla ku +10v vanhoja merssuja ja vaginoita pomppaa leimasta. Niitä sitten hierotaan leimakuntoon joka vuosi, ku jääpi jonkun satkun päähän tyyppikilven arvoista.

Samppahj 16.01.2017 15:21

Ku olis niin lyhyt työmatka, että vois ajella bensalla, niin olis kaikki helpompaa. Ainakin aikana ennen vakoiluboksia.

Jeep-Ukko 16.01.2017 15:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HendriXXX (Viesti 1332755)
Kaikennäköistä vittuilua ne trafin torspot keksiikin, helevetti! Onneksi ei itsellä ole yhtään nokilekaa, vaan bensalla mennään niinku on menty tähänkin asti.
Vaan onhan se ihan varma saatana että ne keksii vanhoille, isokoneisille bensoillekki vielä jotakin! Ekana saavat tuon GPS vakoilu homman läpi ni siitä se alkaa sitte vanhempien autojen omistajien päähän potkiminen..

Saattaa alkaa pisnekset kukoistaa dpf pönttöjen asentajilla, ja softien koodaajilla ku +10v vanhoja merssuja ja vaginoita pomppaa leimasta. Niitä sitten hierotaan leimakuntoon joka vuosi, ku jääpi jonkun satkun päähän tyyppikilven arvoista.

Eikös se vanhojen bensa (ja diesel) autojen kuolemaan ajo ole alkanut muutenkin, tai alkaa viimeistään siinnä vaiheessa, jos tuo GPS homma menee läpi.
Toivottavasti joku päätöksen tekijöistä tulisi järkiinsä ja laittaisi kapuloita rattaisiin ja koko paikannus homma kuopattaisiin.


Lähinnä tuohon vanhojen takaa ajoon.
Bernerin näkemys, OBD pistokkeeseen on helppo kytkeä GPS laite. Kun OBD on lähes kaikissa autoissa.

Minunkin pihassa useampi, jossa ei OBD:tä ole.
Ja jos sen asentaisikin, niin ei -60 luvun jenkeissä paljoa tietoa saisi kulkemaan.

Hessu888 16.01.2017 17:48

Matti varmaan kertoo meille selkokielellä onko syytä paniikkiin ja jos on, niin minkä autojen omistajat saavat panikoida.

khager 16.01.2017 18:34

Täytyy alkaa väsäämään eco-softaa tuohon omaan octavia TDI :)

Samppahj 16.01.2017 18:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 1332760)
Eikös se vanhojen bensa (ja diesel) autojen kuolemaan ajo ole alkanut muutenkin, tai alkaa viimeistään siinnä vaiheessa, jos tuo GPS homma menee läpi.
Toivottavasti joku päätöksen tekijöistä tulisi järkiinsä ja laittaisi kapuloita rattaisiin ja koko paikannus homma kuopattaisiin.


Lähinnä tuohon vanhojen takaa ajoon.
Bernerin näkemys, OBD pistokkeeseen on helppo kytkeä GPS laite. Kun OBD on lähes kaikissa autoissa.

Minunkin pihassa useampi, jossa ei OBD:tä ole.
Ja jos sen asentaisikin, niin ei -60 luvun jenkeissä paljoa tietoa saisi kulkemaan.

Eikös se Berneri meinannu että jos ei ole OBD:tä, niin se on helppo ja nopea asentaa vanhoihinkin autoihin

Topi1982 16.01.2017 19:18

Yksinkertaista, kaikki vanhat nokivasarat paaliin ja ostetaan uusia.
Kaipa ne vanhat bentsiini vekottimetkin melekosia saastuttajia on?
Sama ohje niillekin.
Pieni Suomi taas koko mualimmoo pelastamassa.

t.haapala 16.01.2017 19:33

Koskee käsittääkseni aivan kaikkia vuosimallista riippumatta.
Jos ei arvoa ole annettu niin mennään samoilla raja-arvoilla kun tähänkin asti.
Mut mitä koneelta yleisimpiä malleja kattelin niin ei montaa ollut mistä olis puuttunut.
Esim. oma hj61 k-arvo nykyään 2.
Ja tääkin laki ollut jo 1,5 kuukautta voimas, mut ei ainakaan tääl päin oo korjaamoja ohjeistettu mitenkään ko. hommasta, vasta kun tänään kun se lukee lehdissä.
Kai tollanenki olisi pitäny ite kaivaa aikasemmin trafin sivuilta.
Ihan ku ei muuta tekemistä olis kun kytätä mitä ne siel on tänään keksiny muuttaa :mad:

Nikuzai 16.01.2017 19:44

Eiks vanhemmissa ole se mustansavun ruuvi, siitä toiseen suuntaan et just pysyy käynnissä, niin luulisi ettei k arvot ylittyisi

hutikka 16.01.2017 21:07

http://www.autotieto.net/pakokaasut/diesel.htm
Vapari k-arvo 2,5 ja turbo 3. Nämä siis vanhat rajat

Nerd-O 17.01.2017 07:55

Niin mistä tuo K-arvo sitten löytyy? Onko sille joku hieno nimi millä sitä etsitään? Voisi omasta pelistä katsoa tuota, koska se on joulukuussa leimattu niin näkee menikö uusien mittareiden mukaan päästöt läpi vai ei.

t.haapala 17.01.2017 09:12

Autodata, atj, tyyppikilpi

Bj Andy 17.01.2017 12:21

Edelleenkään ei liene syytä vaipua masennukseen tämän asian edessä. Niin kauan kuin mitataan vain savua niin sen saa vanhoissa romuissa ruuvista pois ja uudemmista jollain muulla. Eikä mikään kunnossa oleva rousku savuta liikaa tuossa testissä muutenkaan.
Jälkiturbotetut bertat ja Hoojiit lienee oikeesti ainoita joilla tulee olemaan ongelmia mutta mitä sitten? Jos on osannu vääntää sen mutkan sinne pakosarjan jatkeeksi niin kuka kieltää ottamasta loppuakin tekniikkaa haltuun että saa sen toimimaan edes katsastuksen ajaksi ilman ylimääräistä sauhua?

Nikuzai 17.01.2017 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1332853)
Edelleenkään ei liene syytä vaipua masennukseen tämän asian edessä. Niin kauan kuin mitataan vain savua niin sen saa vanhoissa romuissa ruuvista pois ja uudemmista jollain muulla. Eikä mikään kunnossa oleva rousku savuta liikaa tuossa testissä muutenkaan.
Jälkiturbotetut bertat ja Hoojiit lienee oikeesti ainoita joilla tulee olemaan ongelmia mutta mitä sitten? Jos on osannu vääntää sen mutkan sinne pakosarjan jatkeeksi niin kuka kieltää ottamasta loppuakin tekniikkaa haltuun että saa sen toimimaan edes katsastuksen ajaksi ilman ylimääräistä sauhua?


Uudemmissa varmaan vielä helpomminkin ohjelmoitavalla boxilla, eli konttorin pihalla obd-palikka kiinni ja auto siirtyy "vw-moodiin" muuttelee ajoitusta ettei vapista ja syötöt niin pienelle että just käynnissä pysyy
Tai tekijä mies tekee sellaisen ohjelman, et polkastessa menee laihalle jolloin kierrokset nousee, mutta liikeelle on turhaa yrittää ja tasaisesti lähtemällä kuitenkin ois sen verran et jaksaa liikkua hallissa.


Mites kun mulla oli seat;issa katsastusavain (ei tippunu virtalukosta) niin ecuhan haistelee avaimen, niin miksei samalla tekisi sellaisen ohjelman et avaimella saa katsastus asetuksen

Bj Andy 17.01.2017 19:02

Eli periaatteessa sama juttu kuin naiskentelun kanssa. Kun letku on hanurissa niin pakokaasut on syytä olla ilman partikkeleja...

Jam0 17.01.2017 19:12

Hodarin 1HD-T koneelle autodata ainakin kertoo seuraavaa:

Savutusarvo - EU-raja m-1 (%) 3,00 (73)
Savutusarvo - ohjearvo m-1 (%) 2,50 (66)

Eli tarkottaakos toi nyt että raja tippui uuden lain myötä tosta kolmesta kahteen ja puoleen?

Marso 17.01.2017 19:49

1 Liiteet
Tällainen löytyi googlella:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...poikkeus13.pdf

Siinä joitakin savuarvoja Toyotan koneille kierroslukuineen, ihan Toyotan ilmoittamia aikanaan lapun tekstin mukaan.

Vielä liite pdf:nä, mikäli linkki sattuu "yllättäen rikkoutumaan" :D (Lähde: tuo ylläoleva nettiosoite, 17.01.2017)

Killer-Wo 17.01.2017 20:40

No ei ainakaan toyotan koneilla ole ongelmaa tuon K-arvon kanssa.

Hcet 17.01.2017 21:10

Eli?
Ennen valmistaja on voinut ilmoittaa raja-arvoa korkeamman rajan mikä vielä on ok (mersu)
Nyt tämä sama sääntö kattaa toiseenkin suuntaan. Valmistajan arvon ollessa pienempi käytetään sitä.

Kuinkahan monessa oikeasti on ilmoitettu alempi k arvo?

Uudemmille tämä enemmän vaivaa aiheuttaa kuin vanhoille vaikkakin ei ne uudempien rajat vielä kauhean alhaalla ole.

Aika pahoin saa savuttaa että k-arvo on likellä kolmea.


Sivu luotu: 01:10 (GMT +2).