![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Killing time is not murder |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Moro.
Tuli hankittua 1996 4.0 ZJ. Auto on perushuollon tarpeessa mutta jousitus vaatii hiukan enemmän hommia. Mä en tule tällä menemään metsään, hyvä jos joskus soratielle eli tarve olisi korkeintaan Up Country sarjalle jos sillekään. Alkuperäiset jouset ja Gabriel Ultrat tuntuvat olevan loppu ja auto heilahtelee miten sattuu. 1. Saako Härmästä alkuperäisiä vastaavia jousia? 2. Saako Härmästä alkuperäisiä jäykempiä jousia jotka eivät korota? 3. Saako Härmästä Up Country jousia vastaavia jousia? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Killing time is not murder |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos vastauksesta.
Jousien ei tarvitse millään muotoa olla alkuperäisvalmistetta, hyviksi havaitut tarvikejouset käyvät oikein hyvin. Se front spring to rear-swap ja eteen V8:n jouset kävisi ajatuksena mutta tarvitaanko siinä jo pidemmät iskunvaimentimet ja/tai lisäksi jotain muuta pidempää/säädettävää härpäkettä kun nostoa tulee jo jonkin verran enemmän? Tukevuus maantiellä olisi kyllä plussaa. Pahoittelut näistä peruskysymyksistä. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos alusta tuntuu vetelältä ja nuljuavalta, niin suurin syy siihen on yleensä alustan puslien huono kunto. Ne on tämän ikäisessä ZJ:ssä yleensä jo melko rapeassa kunnossa - kuten voi olla jopa itse tukivarretkin. Eli tarkoittaa vähintään tukivarsien uusia puslia (sekä ylä- että alavarsiin), ja samoin panhardien puslat usein loppu. Kannattaa myös tarkistaa että etuakselin panhardin kiinnikkeen reikä ei ole venähtänyt soikeaksi. Samoin kannattaa varmistua että ohjauksen nivelissä ei ole väljää. Puslat voi pienellä vääntelyllä vielä näyttää hyvältä, mutta yleensä ne on silti huonot jollei joku ole niitä vaihtanut. Lainaus:
OME:lta saa hieman korottavia jousia parilla eri kantavuudella, muistaakseni pienempi korotus on vain jotain 25-30mm luokkaa. OME:n vieterit ei tosin ole kovin halpoja.. Lainaus:
Hyvät kaasuiskarit kaveriksi taas tekee sen, että auto ei ole mikään vetelä lulla. Perus halpis öljyiskarit on lähes poikkeuksetta ihan karmeita pomppukeppejä ![]() Lainaus:
Kuten Jamant jo totesi, niin etujousia on ollut vajaa kymmentä eri versiota (kolmeen eri koneeseen, eri varustetasoille, ja vielä up-country mallit päälle). Takajousiakin on alunperin ollut useita eri versioita. Ilmeisesti useimpia aluperäisiä jousia ei enää tahdo saada, jollei jostain varastosta löydy vanhoja jäämiä. Jamantilla on kummallisia kykyjä loihtia niitä jostain esille, jos orkkiksia tai erikoisempia uusia alkuperäisosia haluaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mittasin korkeudet seuraavasti:
VE 17,7" OE 18,1" VT 18,5" OT 18,1" Liekö tuo sittenkään vielä jousien tarpeessa? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Juu, ei mielestäni ole vielä tarvetta vaihtaa jousia jollet välttämättä halua. Puslat ja iskarit uusiksi..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mitenhän tämä tuv todistus homma nykyään meni. Alunperinhän oli että 96- eteenpäin tarvis laput, mutta eikö siihen tullu myöhemmin jotain vapauksia?
4" pitäs nostaa, mutta saako roughcountry sarjoja leimalle? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ei tarvitse TÜV- lappuja nykyisin. Ajoneuvoon tarkoitetut jouset, tai sellaisesta minkä massat yms. riittää. Tukivarret tulee olla tehdastekoiset ja kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetut, tai sellaisesta missä akselimassat sekä koneen teho- ja vääntö on samat tai isommat.
4" sarja pitäisi mennä leimaan, koska saat korottaa 77mm + Up-country- mallien 25mm. Tämä siis olettaen, että ne 4" jouset oikeasti korottaa sen verran, eikä enemmän. Kandee sitten muistaa, että 4" sarjalla lyhyillä tukivarsilla tukivarsien kulmat menee oikeasti ihan perseelleen ja alustageometria on suoraan sanottuna ultimaattisen paska. Etenkin etupää kaipaisi joko pitkiä tukivarsia, tai sitten akselin tukivarsien paikkojen nostoa ylöspäin. Voin sanoa, että sillä on HUOMATTAVA vaikutus ajo-ominaisuuksiin ja alustan toimintaan niin metsässä kuin tiellä. 4" korotus muutenkin tarvitsee aika paljon hilppeitä toimiakseen hyvin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Moro.
Minkä näköinen on ZJ:n tehdaskuntoinen helmapelti eli onko niiden pitkulaisten alimmaisten aukkojen lisäksi helmapellin kaarevassa pinnassa reikä keskivaiheilla pituutta? Jotain on molemmissa helmoissa ranettamalla paikattu ja ne tarttis tehdä uusiksi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 6 (0 jäsentä and 6 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |